کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 25

موضوع: ●• ویژه نامــــــه ایام فاطمـــــــیه •●

  1. #1
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2 ●• ویژه نامــــــه ایام فاطمـــــــیه •●

    ●• ویژه نامــــــه ایام فاطمـــــــیه •●

    ------------------------------------

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام کاربـــــــران عزیز

    انجمن تخصصی پیچک نت

    هم مبارک و هم تسلیت ...

    مبارک به خاطــــــر فرا رسیدن ایام عید .....

    تسلیت به خاطــــر فرا رسیدن ایام فاطمیه ....


    -----------------------------------------------------------

    پستی که گذاشتم از اسمش مشخصه در ایام فاطمیه هر روز آپ میشه

    و از تموم دوستان میخام که توی این پست کمک کنه مخصوصا نسیم خانوم ...

    .................................................. ......




    انجمن تخصصی پیچک نت / سامان
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  2. 3 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),nasim.h (جمعه ۲۳ فروردین ۹۲),zahra (سه شنبه ۰۶ فروردین ۹۲)

  3. #11
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  4. #12
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  5. #13
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2




    دوباره فصل ماتم شد،عزای حضرت زهرا(سلام الله علیها)
    سرشک دیده ام خون شد برای حضرت زهرا
    سلام ای مادر هستی شود جانم به قربانت
    تمام هستی عالم فدای حضرت زهرا
    اگر داری گرفتاری، غمی یا درد و بیماری
    دوای جملگی باشد کسای حضرت زهرا
    حسن نالان و محزون است حسینش اشک می ریزد
    عجب ماتم سرا گشته سرای حضرت زهرا
    ببین کلثوم و زینب را کنار بستر مادر
    چه سان حامد سراید این رثای حضرت زهرا
    به گوش حضرت مولا نمی آید علی جانم
    اگر خاموش گردیده نوای حضرت زهرا
    حجاب و چادر عفت به سر هر خواهری دارد
    به محشر گشته محشور از لوای حضرت زهرا

    شاعر:علیرضا لطفی(حامد اصفهانی)
    منبع:نورپرتال
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  6. کاربر روبرو از پست مفید saman سپاس کرده است .

    nasim.h (جمعه ۲۳ فروردین ۹۲)

  7. #14
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2 ╬ بانــــــــوی آفتاب ╬

    دوباره فصل ماتم شد،عزای حضرت زهرا(سلام الله علیها)
    سرشک دیده ام خون شد برای حضرت زهرا
    سلام ای مادر هستی شود جانم به قربانت
    تمام هستی عالم فدای حضرت زهرا
    اگر داری گرفتاری، غمی یا درد و بیماری
    دوای جملگی باشد کسای حضرت زهرا
    حسن نالان و محزون است حسینش اشک می ریزد
    عجب ماتم سرا گشته سرای حضرت زهرا
    ببین کلثوم و زینب را کنار بستر مادر
    چه سان حامد سراید این رثای حضرت زهرا
    به گوش حضرت مولا نمی آید علی جانم
    اگر خاموش گردیده نوای حضرت زهرا
    حجاب و چادر عفت به سر هر خواهری دارد
    به محشر گشته محشور از لوای حضرت زهرا
    شاعر:علیرضا لطفی(حامد اصفهانی)
    منبع:نورپرتال
    فاطمه(علیهاسلام) الگوي زندگي حال و آينده
    هنوز چند ماه از رحلت پيامبر گرامي اسلام(ص) نگذشته است كه يگانه دخترش، پاره تنش، نور چشمش، فاطمه(س) در بستر بيماري...


    حجاب و پوشش حضرت زهرا(علیهاسلام)
    اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله...

    سایر مقالات
    زندگی را از تو مي آموزيم ...
    ايثار نسبت به پدر و ساير اعضاى خانواده
    زندگاني حضرت زهراءسلام الله عليها
    رفتار با پدر حضرت فاطمه ي زهرا (سلام الله عليها)
    رفتار با مردم حضرت فاطمه ي زهرا (سلام الله عليها)
    رفتار با فرزند حضرت فاطمه (سلام الله عليها)
    جلوه قرآن در رفتار حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
    جستاری کوتاه در زندگی حضرت زهرا (علیها السلام)
    عزیز دل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
    زن روبه روی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نشست و گفت: «مادر پیرم سؤال های زیادی درباره نماز دارد و مرا فرستاده تا آن ها را از شما بپرسم»...


    فاطمه زهرا دربیان امام حسين عليهماالسلام
    حضرت صديقه طاهره، دخت پيامبر اکرم صلي*الله*عليه*و*آله ستايشگران بي شمار دارد و از فضايل، مناقب و مقامات عاليه او ستايش هاي ...
    سایر مقالات
    فاطمه*شناسي، نياز امروز جامعه
    معرفی فاطمه کبری در کلام محمّد مصطفی(صلوات الله علیهما)
    خير كثير
    فاطمه (سلام الله علیها) الگوی دست یافتنی
    دعای حضرت زهرا علیها السلام برای همسایه
    فاطمه درست گفته...
    نقش هاي ويژه حضرت زهرا (سلام*الله*عليها) در عالم
    اين است مزد رسالت؟
    همهمه‏اى برپاست. عده‏اى پشت در خانه ازدحام كرده‏اند. مادرى نگهبان خانه است. هيزم‏ها را مى‏آورند. آتشى افروخته مى‏شود و دودى غريب...


    ماجرای سقیفه و حضرت زهرا(سلام الله عليها)
    دروغگوست کسی که زندگی فاطمه(ع) را بنویسد و بر سقیفه پرده بکشد. خام است آن که بدبختی های مسلمین را در تاریخ بررسی کند و سقیفه را نادیده...


    سه وصيت از حضرت فاطمه (سلام الله عليها)
    دحنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن كن و به هيچ كس اطّلاع نده. تو را به خدا مي*سپارم و...
    سایر مقالات
    به ياد پدر بعد از رحلت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله)
    گریستن زهرا بر مظلوميت اميرالمؤمنين (سلام الله علیهما)
    نخستین تابوت در اسلام
    آنچه نبايد بشود شد
    خطبه زهرا سلام الله علیها در نزد زنان انصار
    ماجرای فدک و قضایای آن
    بيت الاحزان، حقيقتي فراموش ناشدني
    علل نگراني هاي حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
    لحظات وداع حضرت فاطمه علیهاالسلام با علی مرتضی
    بازگویی جریان وفات حضرت زهرا(علیهاسلام) از زبان اسماء
    ماجراى فدك
    بررسي سيره‏ حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از ولايت
    در تمامي دوران‏ها، ولايت مورد هدف تمامي دنياطلبان براي رسيدن به اهداف شوم خود بوده است و حضرت زهرا(عليهاسلام**)به عنوان اولين حامي و مدافع ...


    فاطمه(سلام الله علیها)، فدايى ولايت
    يكى از ضرورى ترين عرصه هايى كه در آن بايستى به فاطمه ى زهرا عليهاالسلام اقتدا نمود، عرصه دفاع از حريم امامت و ولايت مى باشد...
    روش هاي تبليغي حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از ولايت
    يكي از مواردي که بررسي آن بسيار ضروري مي*باشد، بحث روش تبليغ آن حضرت در دفاع از ولايت است. بايد ديد روش تبليغ حضرت زهرا چگونه بوده است که...


    آموزه هاي فاطمي درباره ولايت
    از ديـدگـاه فـاطـمـه(سلام الله عليها)، امـامـت تداوم و استمرار رسالت است و امام در اداره امور مـسـلمـانـان و نـظـام اجـتـمـاعـى آنـان از هـمـان شـأن ...
    1391 مداحی فاطمیه اول
    حاج محمود کریمی | حاج محمد رضا طاهری | حاج سید مهدی میرداماد | حاج عبدالرضا هلالی
    طرح سوال :
    جواب :
    چرا دختر رسول خدا (ص) "فاطمه" نامیده شد؟
    برخی از روایاتی که در این باره نقل شده است، از این قرار است: 1ـ مناوی از علمای بزرگ اهل سنت وجه نامگذاری حضرت زهرا (س) به "فاطمه" را الهامی از جانب خدا میداند، و ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    در منابع اهل سنت چه روایتی دربارۀ نزول غذای بهشتی برای فاطمه (س) نقل شده است؟
    أبو سعید خدری نقل می کند که: روزی علی (ع) به فاطمه (س) گفت: آیا چیزی برای خوردن داریم؟ فاطمه (س) گفت: نه، قسم به آنکس که پدرم را به وسیلۀ نبوت کرامت بخشید ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    چرا از نظر شیعه دختر پیامبر (ص) فاطمه (علیها السَّلام) بر همسران پیامبر (ص) برترى دارد؟
    براى پاسخ به این پرسش به قرآن مراجعه مى کنیم، آیا آیاتى که درباره دخت گرامى پیامبر (ص) نازل شده است، درباره همسران او نیز فرود آمده است؟ برخى از آیاتى که در شأن حضرت فاطمه ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    چه روایاتی از رسول خدا (ص) مبنی بر اینکه رضایت و خشم خدا در رضایت و خشم فاطمه(س) می باشد نقل شده است؟
    1ـ طبرانی، با سند صحیح، از علی (ع) نقل کرده که پیامبر (ص) خطاب به فاطمه (س) فرمود: «إن الله یرضی لرضاک و یغضب لغضبک.» [ همانا خداوند به خاطر خشنودی توخشنود می شود و برای خشم تو ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    آیا شیعیان قرآنى به نام «مصحف فاطمه (س) دارند؟
    واژه «صحف» در قرآن به معناى مطلق کتاب آمده است، چنان که مى فرماید: - «آنگاه که نامه هاى اعمال منتشر گردد». - «این، در صحیفه هاى نخستین، در کتاب ابراهیم و موسى است». ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    حکمت بخشش فدک به فاطمه زهرا(س) توسط پیامبر(ص) چه بود؟
    در سال هفتم هجرى که ارتش اسلام دژهاى مستحکم خیبر را محاصره کرد، همه آنها با قدرت نظامى فتح گردید، جز «فدک» که مردم آنجا از در صلح و مسالمت وارد شدند و ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    انگیزه ابو بکر از غصب فدک چه بود؟
    غاصبان فدک انگیرهای مختلفی از غصب آن داشتند؛ در این جا به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم: 1- امیرمؤمنان (علیه السَّلام) در نامه اى خطاب به عثمان بن حنیف می نویسد: ادامه...
    طرح سوال :
    جواب :
    جریان وفات حضرت فاطمه (س) در منابع اهل سنت چگونه نقل شده است؟
    احمد بن حنبل[1] از ام سلمى نقل مى کند که: فاطمه بیمار بود، همان بیمارى که به مرگش انجامید، و من از او مراقبت مى کردم. روزى که حال او بهتر بود و على علیه السلام بخاطر کارهائى که داشت ادامه...
    ویرایش توسط دنیای خاموش من : دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۲ در ساعت ۱۴:۳۲ دلیل: حذف لینک ها
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  8. 3 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  9. #15
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2 کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

    می خواهیم با نگاهی بر کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به تبیین هر چه بیشتر چگونگی حجاب بپردازیم.
    اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. با توجه به منابع تاریخی، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد:
    حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد. حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست.
    حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند….
    همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند. حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخن رانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند. حضرت امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند:
    مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید … در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) … او در میان زنان انصار از خانه خارج شد… همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود …
    وجود این حالات بیان از اهتمام حضرت به مساله حجاب دارد. حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند. (به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)
    لذا در جایی دیگر می فرمایند: نزدیکترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.خلاصه این که توجه حضرت به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود ـ حمل بر تابوت بدون پوشش ـ ابراز نگرانی کردند. لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند.
    در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است :حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند. (طبرسی الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)
    قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه ) و جلباب (چادر) بوده است . بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست .
    منبع: سایت حجابستان
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  10. 2 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  11. #16
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2 یاس نبوی


    یاس نبوی




    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  12. 4 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),nasim.h (جمعه ۲۳ فروردین ۹۲),neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  13. #17
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon

    New 2 اس ام اس ایام فاطمیه - جدید

    کشته شد محسن آنان که تماشا کردنند / سند تیر به اصغر زدن امضاء کردنند . . .
    .
    .
    چه تعبیری خدا در نقطه دارد/ که تفسیری جدا هر نقطه دارد
    به تعداد بهار عمر زهرا(س) / همین اندازه کوثر نقطه دارد . . .
    (سوره ی کوثر ۱۸ نقطه دارد)
    .
    .
    .
    نمایان شد ز خط آتش و دود / که جرم فاطمه حب علی بود
    پس از زهرا علی بی همزبان شد / اسیر امتی نامهربان شد . . .
    .
    .
    .
    عمریست رهین منت زهرائیم / مشهور شده به عزت زهرائیم
    مُردیم اگر به قبر ما بنویسید / ماپیر غلام حضرت زهرائیم . . .
    .
    .
    .
    کدامین شب از آن شب تیره تر بود / که زهرا حایل دیوار و در بود
    شبی کاندر هجوم تیغ بیداد / سرت را سینه زهرا سپر بود . . .
    یا فاطمه (س)
    .
    .
    .
    ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم / مامور برای خدمت زهرائیم
    روزی که تمام خلق حیران هستند / ما منتظر شفاعت زهرائیم
    شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت
    حضرت محمد (ص) می فرمایند : فاطمه پاره تن من است . هرکه او را بیازارد ، مرا آزرده خاطرکرده
    و هر که او را شاد کند ، مرا نیز خوشحال نموده است .
    redirect.php?a=redirect.php?a=****
    در بین آن دیوار و در ای فدایی حیدر
    دادی تو شش ماهه پسر بهر یاری حیدر
    یا علی قبر پرستویت کجاست؟
    آن گل صد برگ خوش بویت کجاست؟
    redirect.php?a=redirect.php?a=*****
    من با که گویم این که بهارم خزان شده
    ماهم به خاک تیره غربت نهان شده
    بانوی بی نشان که به هرسو نشان ز اوست
    رفت از برم به قامت همچون کمان شده
    redirect.php?a=redirect.php?a=*****
    ما گوشه نشینان غم فاطمه ایم
    محتاج عطا و کرم فاطمه ایم
    حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود
    خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود
    ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه
    گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود
    redirect.php?a=redirect.php?a=******
    خزان زود هنگام و کبود شدن یاس بوستان پیامبر ، تسلیت باد .
    فاطمیه آمدوآن مونس و همدم کجاست؟ شمع میپرسد ز پروانه گل نرگس کجاست؟
    در عزای مادرت یابن الحسن یکدم بیا ، تا نپرسد این جماعت بانی مجلس کجاست
    .
    .
    .
    ای تاج سر عالم و ادم زهرا / از کودکیم دل به تو دادم زهرا
    ان روز که من هستم و تاریکی قبر / جان حسنت برس به دادم زهرا . . .
    التماس دعا
    .
    .
    .
    در زمانیکه زمان یاد ندارد چه زمان / و مکانیکه مکان یاد ندارد چه مکان
    دل من در بی یک واژه ی بی خاتمه بود / اولین واژه که آمد به نظر فاطمه(س)بود
    .
    .
    .
    دلم را با غم مادر نوشتن / غبار چادر خاکی نوشتن
    خدا بر بیرق عشاق زهرا(س) / نوشت این طایفه شاه بهشتند . . .
    .
    .
    .
    غُربت آبادِ دیار آشناییها، بقیع!
    همدم دیرینه غم هاى ناپیدا بقیع!
    در تو حتّى لحظه ها هم بى قرارى مى کنند
    اى تمام واژه هاى درد را معنى، بقیع!
    .
    .
    .
    رفتی تو و زینبت ز غم می سوزد / آتش ز نوایش به دلم افروزد
    این خانه عزاخانه شود بار دگر / هر گاه نگاه خود به در می دوزد
    شهادت حضرت زهرا (س) بر شما تسلیت باد
    .
    .
    .
    آنان که غمار عشق را می بازند / در سینه بنای حسرتی می سازند
    بنگر به قداست و صفای گل سرخ / سادات جهان به فاطمه می نازند
    .
    .
    .
    گر بمیران مرا جانان دوباره جان دهد / می دهم صد بار دیگر جان برای فاطمه . . .
    یا فاطمه الزهرا
    .
    .
    .
    از ازل تاج شرافت را به زهرا داده اند
    مهر تایید شفاعت را به زهرا داده اند
    آل حیدر یک طرف زهرای اطهر یک طرف
    پاسداری از ولایت را به زهرا داده اند
    .
    .
    .
    من با که گویم این که بهارم خزان شده
    ماهم به خاک تیره غربت نهان شده
    بانوی بی نشان که به هرسو نشان ز اوست
    رفت از برم به قامت همچون کمان شده
    .
    .
    .
    دل از غم فاطمه توان دارد ، نه
    و ز تربتِ او کسی نشان دارد ، نه
    آن تربتِ گمگشته به بَر ، زوّاری
    جز مهدی صاحب الزمان دارد ، نه
    .
    .
    .
    بعد از این خورشید می ماند غریب
    می تراود از لبش ام یجیب
    از مشرق قلبم رسیده فاطمیه
    رخت عزایم کو ، رسیده فاطمیه
    شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد
    .
    .
    .
    نگاه سرد مردم بود و آتش
    صدا بین صدا گم بود و آتش
    بجای تسلیت با دسته ی گل
    هجوم قوم هیضم بود و آتش
    .
    .
    .
    ای تاج سر عالم و آدم زهرا / از کدوکی ام دل به تو دادم زهرا
    آن روز که من هستم و تاریکی قبر / جان حسنت برس به دادم زهرا . . .
    عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه
    .
    .
    .
    الهی داد از این دل داد از این دل / کنار قبر زهرا کرده منزل
    بگو زهرا زجا خیزد ببیند / که اشک دیده کرد خاک او گل . . .
    شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت
    .
    .
    .
    بی تو با شمع علی تا به سحر می سوزد
    شمع می میرد و او بار دگر می سوزد
    یک نفر مثل درختان سپیدار بلند
    در خیالش همه شب بین دو در می سوزد . . .
    .
    .
    .
    چه حالی داده دل را دست مادر / که می شستی زدنیا دست مادر
    از آن سیلی مگر چشمت نمی دید / که می جستی مرا با دست مادر . . .
    .
    .
    .
    در ظلمت شب شهاب را می شستند
    آیینه افتاب را می شستند
    در چشمه خون چکان چشمان علی
    پیمانه نور ناب را می شستند . . .
    .
    .
    .
    دوبیتی شهادت حضرت فاطمه(س)
    آه زهرا تا ابد جاری بود / دست مولا تشنه یاری بود
    چون علی شد بی کس و بی* هم* نفس / گفت یا زینب به فریادم برس . . .
    .
    .
    .
    رفتی تو و زینبت ز غم می سوزد
    آتش ز نوایش به دلم افروزد
    این خانه عزاخانه شود بار دگر
    هر گاه نگاه خود به در می دوزد . . .
    .
    .
    .
    یا علی جان تربت زهرا کجاست؟ / یادگار غربت زهرا کجاست؟
    تا ز نورش دیده را روشن کنم / بر مزارش شعله*ها بر تن کنم . . .
    .
    .
    .
    چو می اُفتد به چشمم گاهواره
    نفس می گردد از غم پُر شماره
    الهی کاش محسن در برم بود
    نمی شد قلبم از کین پاره پاره . . .
    .
    .
    .
    غرقاب غمم دگر مرا ساحل نیست / جز اشک فراق دیگرم حاصل نیست
    ای مرگ بیا!که زندگی کردن من / بی فاطمه جز خوردن خون دل نیست . . .
    شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
    .
    .
    .
    باد پاییزی اگر برگ خزان را می برد
    مهر زهرا هم گناه شیعیان را می برد . . .
    شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد
    .
    .
    در جهان تا زنده ام گویم ثنای فاطمه / دست حاجت می برم سوی خدای فاطمه
    گر برای درد بی درمان مداوا طالبی / رایگان درمان کند دارالشفای فاطمه . . .
    یا فاطمه الزهرا(س)
    .
    ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم
    مامور برای خدمت زهرائیم
    روزی که تمام خلق حیران هستند
    ما منتظر شفاعت زهرائیم
    شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بر شما تسلیت باد
    .
    .
    آنان که بر این خانه هجوم آوردند / در خاک نهال کینه را پروردند
    در کعبه علی شکسته بتها شان را / اکنون به در خانه تلافی کردند . . .
    .
    .
    دل از غم فاطمه توان دارد ، نه / و ز تربتِ او کسی نشان دارد ، نه
    آن تربتِ گمگشته به بَر ، زوّاری / جز مهدی صاحب الزمان دارد ، نه . . .
    .
    .
    کاش از قلبم به قلبش راه داشت / کاش زهرا هم زیارتگاه داشت
    کاش از شوقم چنان مرغ سحر / می*زدم گرد مزارش بال و پر
    می*شنیدم ناله*های غربتش / می*پریدم تا کنار تربتش . . .
    .
    .
    یتیمان جز دو چشم تر ندارند / به غیر از خاک غم بر سر ندارند
    چو مادر مرده ها باید فغان کرد / که طفلان علی مادر ندارند . . .
    .
    .
    .
    عمریست رهین منت زهرائیم
    مشهور شده به عزت زهرائیم
    مُردیم اگر به قبر ما بنویسید
    ماپیر غلام حضرت زهرائیم . . .
    .
    .
    .
    آن روز که پهلوی تو از کینه شکست / دل های مُحبّان تو در سینه شکست
    تصویر تو را دِل علی آینه بود / اندوه تو سنگی شد و آیینه شکست . . .
    .
    .
    .
    فاطمیه قصه گوی رنجهاست / فاطمیه تفسیر سوز مرتضی ست
    فاطمیه شعر داغ لاله است / قصه ی زهرای ۱۸ ساله ست . . .
    .
    .
    شکسته بال وپری زآشیانه میبردند / تن ضعیف غریبانه شبانه میبردند
    جنازه ای که همه انبیاء قربانش / چه شد که هفت نفرمخفیانه میبردند . . .
    .
    .
    .
    مسلمانان چرا شب دفن شد صدیقه کبری؟
    چرا گم شد نشان قبر آن انسیه حوراء؟
    هنوز از رحلت ختم رسل نگذشته ایامی
    نگین خاتم پیغمبران بشکست واویلا . . .
    .
    .
    .
    امشب دل سنگ کوچه ها میگرید / یک شهر،خموش وبیصدا میگرید
    تشییع جنازه غریب زهراست / تابوت بحال مرتضی میگرید . . .
    .
    .
    هرچه باشد من نمک پرورده ام
    دل به عشق فاطمه خوش کرده ام
    حج من بی فاطمه (س) بی حاصل است
    فاطمه (س) حلال صدها مشکل است . . .
    .
    .
    .
    گُل بوته باغ مصطفی زهرا بود
    آلاله داغ مرتضی زهرا بود
    خورشیدِ بلند در شبستان وجود
    سرچشمه رحمت خدا زهرا بود
    .
    .
    ای خاکِ درِ تو تاجِ سرها زهرا / وی قبر تو مخفی ز نظرها زهرا
    تا باب شفاعت تو باز است چه غم؟ / گر بسته شود تمام درها زهرا . . .
    .
    .
    لعنت به عدو که روح تقوا را کشت
    ایمان و کمال و عشق و معنا را کشت
    باز آ و بگیر انتقامی سنگین
    از آنکه ز راه ظلم زهرا را کشت
    شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد
    -
    ز آن روزی که سیلی خورد زهرا / سیه شد روزگار اهل معنا
    شنیدم زعارفی که می فرمود / حکم فرج را کند زهرای سیلی خورده امضا . . .
    .
    .
    .
    حضرت محمد (ص) :
    فاطمه پاره تن من است . هر که او را بیازارد ، مرا آزرده خاطر کرده است
    و هر که او را شاد کند ، مرا نیز خوشحال نموده است . . .
    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  14. 5 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),nasim.h (جمعه ۲۳ فروردین ۹۲),neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),sara56 (یکشنبه ۱۱ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  15. #18
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj




    آیا میدانید عکس العمل امیر المومنین علی علیه السلام در هجوم به خانه و احراق باب چه بود؟


    با شنیدن ناله جانسوز بانوی دو سرا حضرت زهرا سلام الله علیها در پشت درب سوخته ، امیرمومنان چون شیری خشمگین از خانه بیرون امده ، دست در گریبان عمر برد و با سرو صورت او را به زمین کوبید و بر روی سینه نحسش نشست . در حالیکه قصد جان بی قابل او را نموده بود ، عهدش با خدا و پیامبر به یادش امد و فرمود : ای پسر صهاک ! قسم به خدایی که محمد را به نبوت برگزید ؛ اگر عهد و پیمان با خدا و رسولش نداشتم ، می فهمیدی که نباید به خانه من وارد شوی .


    هل تعلم کیفیة ردة فعل اميرالمؤمنين عليه السلام بعمر عند باب فاطمة سلام الله عليها ؟
    في حادثة الهجوم على الدار النبوية هبَّ علي (صلوات الله عليه) كالليث من داخل بيته بمجرد أن سمع استغاثة الزهراء (صلوات الله عليها) عند الباب، فأخذ بتلابيب عمر وطرحه أرضا ووجأ أنفه ورقبته وجلس على صدره وهمّ بقتله لولا أنه تذكر عهد رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال له: "يا ابن صهاك! والذي أكرم محمدا - صلى الله عليه وآله - بالنبوة؛ لولا كتاب من الله سبق وعهد عهده إليَّ رسول الله لعلمتَ أنك لا تدخل بيتي". (كتاب سُليم بن قيس الهلالي ص387


    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  16. 4 کاربر از پست مفید nasim.h سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),saman (جمعه ۲۳ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  17. #19
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj

    Icon16 اعتراف نظّام معتزلي به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه فاطمه (س)

    طرح شبهه:
    عبد الرحمن دمشقيه، نويسنده معاصر وهّابي، در مقاله*اش با عنوان « قصة حرق عمر رضى الله عنه لبيت فاطمة رضى الله عنها» كه در سايت «فيصل نور» آمده



    ، در باره روايت نظام معتزلي و اعتراف او به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه فاطمه مى*نويسد:
    ونقل أبو الفتح الشهرستاني في كتابه الملل والنحل 1/57: وقال النظّام: إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى ألقت الجنين من بطنها. وكان يصيح [عمر] احرقوا دارها بمن فيها، وما كان في الدار غير علي وفاطمة والحسن والحسين. انتهى كلام الشهرستاني.

    قال الصفدي في كتاب الوافي بالوفيات 6/76 في حرف الألف، عند ذكر إبراهيم بن سيار، المعروف بالنظّام، ونقل كلماته وعقائده، يقول: إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى ألقت المحسن من بطنها!
    يا لك من مفلس: فإن الشهرستاني يعدد هنا مخازي وضلالات النظام المعتزلي وذكر من بلاياه أنه زعم أن عمر ضرب فاطمة حتى ألقت جنينها. قال الشهرستاني « ثم زاد على خزيه بأن عاب عليا وابن مسعودي

    وقال: أقول فيهما برأيي ». أرأيتم معشر المسلمين منهج الرافضة في النقل.
    كذلك فعل الصفدي في تعداد مخازي عقائد المعتزلة باعترافك.
    اصل كلام شهرستاني و صفدي در نقد شخصيت نظام:

    محمد بن عبدالکريم شهرستانى (متوفاي548هـ) در الملل و النحل مى**گويد:
    النظامية، اصحاب إبراهيم بن يسار بن هانىء النظام وقد طالع كثيرا من كتب الفلاسفة وخلط كلامهم بكلام المعتزلة وانفرد عن اصحابه بمسائل...
    الحادية عشرة ميله إلى الرفض ووقيعته فى كبار الصحابة قال اولاً لا امامة الا بالنص والتعيين ظاهراً مكشوفاً وقد نص النبى صلى الله عليه وسلم على علي رضي الله عنه فى مواضع واظهر اظهاراً لم يشتبه على الجماعة الا ان عمر كتم ذلك وهو الذى تولى بيعة أبى بكر يوم السقيفة ونسبه إلى الشك يوم الحديبية فى سؤاله الرسول عليه الصلاة والسلام حين قال أ لسنا على حق أ ليسوا على الباطل؟ قال: نعم، قال عمر: فلَمِ َنعطى الدنية فى ديننا قال هذا شك وتردد في الدين ووجدان حرج فى النفس مما قضى وحكم وزاد فى الفرية فقال: إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى القت الجنين من بطنها وكان يصيح احرقوا دارها بمن فيها وما كان فى الدار غير علي وفاطمة والحسن والحسين.
    وقال: تغريبه نصر بن الحجاج من المدينة إلى البصرة وابداعه التراويح ونهيه عن متعة الحج... »

    ابراهيم بن يسار بن هاني، نظام، بسيارى از کتب فلاسفه را مورد مطالعه قرار داد. و سخن آنان را با سخنان معتزله در آميخت و در برخى از مسايل تفرد داشت؛ از آن جمله: يازدهمين مورد از تفردات وى گرايش به مذهب تشيع و توهين به بزرگان صحابه بود؛ وى مى**گفت: پيامبر (صلى الله عليه وسلم) بر امامت علي تصريح کرده و او را جانشين خويش تعيين نموده است، و صحابه*ى پيامبر (صلى الله عليه وسلم) نيز به اين مطلب آگاه بودند؛ اما عمر به نفع ابوبکر اين مساله را پنهان داشت و او بود كه براى ابوبكر بيعت گرفت.
    در داستان حديبيه، عمر در مقابل رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و فرمان وى دچار شك و ترديد مى*شود و با حالتى اعتراض گونه مى*گويد: مگر ما بر حق و*آنان بر باطل نيستند؟ رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: بلي، روش ما بر حق است و آنان به بيراهه مى*روند، عمر گفت: پس چرا بايد با افرادى كه همسنگ ما نيستند، پيمان ببنديم؟

    اين سخن عمر نشانه*اى است از شك و ترديد او در درستى راه و فرمانى كه پيامبر صادر كرده بود.
    وى داستانى دروغين جعل کرده و گفته: عمر در روز بيعت، شکم حضرت فاطمه (رضى الله عنها) را زد و او سقط جنين کرد؛ در حاليکه فرياد مى**زد، «خانه فاطمه را با ساکنان آن بسوزانيد» و حال آنکه جز علي، فاطمه، حسن و حسين کسى ديگر در خانه نبود.
    همچنين عمر بود كه نصر بن حجاج را از مدينه به بصره تبعيد كرد، نماز تراويح را ابداع كرد، از متعه حج بازداشت و...
    الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم بن أبي بكر أحمد (متوفاي548هـ)، الملل والنحل، ج 1، ص 57، تحقيق: محمد سيد كيلاني، ناشر: دار المعرفة - بيروت – 1404هـ.

    صفدي، نيز پس از نقل كلام شهرستانى در باره نظام مى*نويسد:
    ومنها ميله إلى الرفض ووقوعه في أكابر الصحابة رضي الله عنهم وقال نص النبي (ص) على أن الإمام علي وعينه وعرفت الصحابة ذلك ولكن كتمه عمر لأجل أبي بكر رضي الله عنهما وقال إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم لبيعة حتى ألقت المحسن من بطنها...
    وقد ذهب جماعة من العلماء إلى أن النظام كان في الباطن على مذهب البراهمة الذين ينكرون النبوة وأنه لم يظهر ذلك خوفا من السيف فكفره معظم العلماء وكفره جماعة من المعتزلة حتى أبو الهذيل والإسكافي وجعفر ابن حرب كل منهم صنف كتابا في تكفيره....

    ... در برخى از مسائل با معتزله همنظر بود و در برخى ديگر تفرد داشت از آن جمله: گرايش وى به رفض و توهين به بزرگان صحابه* پيامبر (ص) بود؛ وى مى*گفت: پيامبر (صلى الله عليه وسلم) بر امامت علي تصريح کرده و او را جانشين خويش تعيين نموده است، و صحابه*ى پيامبر (صلى الله عليه وسلم) نيز به اين مطلب آگاه بودند؛ اما عمر به نفع ابوبکر اين مساله را پنهان داشت و مى*گفت: عمر در روز بيعت با ابوبکر شکم حضرت فاطمه*ى حضرت زهرا را زد چنانکه وى محسن را سقط کرد.

    برخى از علما معتقدند که نظام در حقيقت مذهب برهمائى داشت يعني: کسانى که منکر نبوت**اند؛ و او به خاطر بيم از شمشير، عقيده**اش را پنهان نمود. اکثر علما وى را کافر مى*دانند و گروهى از پيشوايان معتزله همچون ابوهذيل، اسکافى و جعفر بن حرب نيز او را کافر دانسته*اند و در اين باره کتاب*هايى نوشته اند.
    الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 6، ص 15، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

    نقد و بررسي:
    ابراهيم بن سيار بن هاني، مشهور به نظّام (متوفاى 230هـ) فيلسوف و متكلم مشهور اهل سنت، مؤسس فرقه نظاميه و از برزگان معتزله، از كسانى است كه به هتك حرمت صديقه شهيده سلام الله عليها توسط خليفه دوم و نيز برخى ديگر از حقائق و وقايعى كه در صدر اسلام اتفاق افتاده، اعتراف كرده است؛ اما متأسفانه دانشمندان اهل سنت بدون تدبّر در سخنان او و فقط به خاطر اعتراف او به حقايقى از اين دست، او را مورد بي*مهرى شديد قرار داده و بدون اين كه مدركى ارائه دهند، تهمت*هاى ناروائى متوجه او كرده و حتى گفته*اند كه او «برهمائي» بوده نه مسلمان!!!.

    آيا نظام مذهب برهمائي داشت؟
    صلاح الدين صفدي، بدون اين كه مدركى ارائه دهد، نظام را داراى مذهب «برهمائي» معرفى كرده و مى*گويد:
    وقال ابن أبي الدم قاضي حماة وغيره في كتب الملل والنحل إن النظام...
    در جواب صفدي مي*گوييم :
    اولا: صفدي مشخص نكرده كه اين قضيه در كداميك از كتاب*هاى ملل و نحل آمده است كه اين خود نشان*دهنده ترديد او در صحت مطلب است؛ ثانيا: ادعاى برهمائى بودن نظام، با اعتقاد وى به نصب امام عليه السلام توسط رسول خدا به عنوان امام، با يكديگر سازگارى ندارد و تناقضى آشکار در کلام صفدى است؛ زيرا چگونه ممکن است کسى منکر نبوت نبى اکرم صلى الله عليه وآله باشد؛ ولى در عين حال بحث خلافت او را پيش كشيده و اعتقادش اين باشد که رسول صلى الله عليه وآله، علي عليه السلام را به جانشينى خود برگزيده است؟

    آيا ممکن است کسى منکر نبوت فردى باشد؛ ولى براى فعل او ( انتصاب علي عليه السلام به جانشينى خودش ) ارزش قائل باشد و اين حقيقت را بازگو کند و بعضى از صحابه را به خاطر کتمان اين مطلب به منفعت طلبى وصف کند؟!!!
    بنابراين، اتهام برهمائى بودن وي، سخنى است به گزاف كه به نظر مى*رسد تنها به خاطر پرده*بردارى از برخى حقايق، به او نسبت داده شده است.
    بررسي اشكالات شهرستاني بر نظام:
    مهمترين اشكالاتى كه شهرستانى به نظام مى*گيرد و به همين دليل روايت وى را رد مى*كند، چهار مطلب (به علاوه تصريح به شهادت حضرت زهرا توسط عمر) است كه آن را نقل و نقد آن را نيز ذكر خواهيم كرد:

    1. تصريح به امامت اميرالمؤمنين، توسط رسول خدا (عليهما السلام):
    نخستين اشكال شهرستانى بر نظام اين است كه وى معتقد به منصوص بودن امامت پس از پيامبر بوده وگفته است: رسول خدا صلى الله عليه وآله، اميرمؤمنان عليه السلام را به عنوان امام پس از خودش نصب كرده است؛ ولى عمر آن را انكار كرده است:
    اولا لا امامة الا بالنص والتعيين ظاهراً مكشوفاً وقد نص النبى صلى الله عليه وسلم على علي رضى الله عنه فى مواضع واظهر اظهاراً لم يشتبه على الجماعة الا ان عمر كتم ذلك وهو الذى تولى بيعة أبى بكر يوم السقيفة.

    وى مى**گفت: پيامبر (صلى الله عليه وسلم) بر امامت علي تصريح کرده و او را جانشين خويش تعيين نموده است، و صحابه*ى پيامبر (صلى الله عليه وسلم) نيز به اين مطلب آگاه بودند؛ اما عمر به نفع ابوبکر اين مسأله را پنهان داشت و او بود كه براى ابوبكر بيعت گرفت.
    پاسخ:
    اين عبارت اختصاص به نظام ندارد؛ بلكه برخى ديگر از بزرگان اهل سنت؛ از جمله امام الحرمين غزالى نيز به آن تصريح كرده است.

    ... واجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد يزحم باتفاق الجميع وهو يقول: « من كنت مولاه فعلي مولاه » فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوى تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوى في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوى فعادوا إلى الخلاف الأول: « فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا ».
    ولما مات رسول الله صلى الله عليه وسلم قال قبل وفاته ائتوا بدواة وبيضاء لأزيل لكم إشكال الأمر واذكر لكم من المستحق لها بعدي.
    قال عمر رضي الله عنه دعوا الرجل فإنه ليهجر...

    از خطبه*هاى رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) خطبه آن حضرت به اتفاق همه مسلمانان در روز عيد غدير خم است كه در آن فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت:
    افتخار، افتخار اى ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاى ديگرى هستي.

    اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبرى علي (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علي (عليه السلام) به رهبرى امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز*ها، عمر تحت تأثير هواى نفس و علاقه به رياست و رهبرى خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلى تغيير داد و با لشكر كشي*ها، برافراشتن پرچم*ها و گشودن سرزمين*هاى ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلى هموار كرد و [مصداق اين آيه قرآن شد:]
    پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايى ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله‏اى كردند.

    و زمانى كه رسول خدا از دنيا رفت، پيش از رحلت*، فرمود: كاغذ و دواتى براى من بياوريد تا مشكل شما را در امر خلافت پس از خودم حل و كسى را كه مستحق آن است، براى شما ذكر نمايم. عمر گفت: به سخنان اين مرد توجه نكنيد، او هذيان مى*گويد.
    الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد، سر العالمين وكشف ما في الدارين، ج 1، ص 18، باب في ترتيب الخلافة والمملكة، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل وأحمد فريد المزيدي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1424هـ 2003م.
    حال پرسش ما از اهل سنت اين است كه: آيا شما مى*توانيد به خاطر اين سخن، امام الحرمين غزالي، اين شخصيت برجسته اهل تسنن را تضعيف کنيد؟

    2. شك عمر در نبوت رسول خدا (ص):
    اشكال دوم شهرستانى به نظام اين است كه وى معتقد بوده عمر بن الخطاب در صلح حديبيه در نبوت رسول خدا شك كرده است:
    ونسبه إلى الشك يوم الحديبية في سؤاله الرسول عليه الصلاة والسلام حين قال أ لسنا على حق أليسوا على الباطل؟ قال: نعم ، قال عمر: فَلِمَ نعطى الدنية في ديننا؟ قال: هذا شك وتردد في الدين ووجدان حرج في النفس مما قضى.

    در داستان حديبيه، عمر در مقابل رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و فرمان وى دچار شك و ترديد مى*شود و با حالتى اعتراض گونه مى*گويد: مگر ما بر حق و*آنان بر باطل نيستند؟ رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: بلي، روش ما بر حق است و آنان به بيراهه مى*روند، عمر گفت: پس چرا بايد با افرادى كه همسنگ ما نيستند، پيمان ببنديم؟
    اين سخن عمر نشانه*اى است از شك و ترديد او در درستى راه و فرمانى كه پيامبر صادر كرده بود.
    پاسخ:اعتراض عمر به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در حديبيه، قضيه*اى است كه در صحيح بخارى و مسلم آمده و از قول سَهْلُ بْنُ حُنَيْف نقل شده و آن را با اعتراض خوارج به حضرت علي عليه السلام را در صفين مقايسه كرده است:

    عن أَبي وَائِل، قَالَ كُنَّا بِصِفِّينَ فَقَامَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْف فَقَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ اتَّهِمُوا


    أَنْفُسَكُمْ فَإِنَّا كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ، وَلَوْ نَرَى

    قِتَالاً لَقَاتَلْنَا، فَجَاءَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَلَسْنَا عَلَى الْحَقِّ وَهُمْ

    عَلَى الْبَاطِلِ فَقَالَ: بَلَى. فَقَالَ أَلَيْسَ قَتْلاَنَا فِي الْجَنَّةِ وَقَتْلاَهُمْ فِي النَّارِ قَالَ: بَلَى.

    قَالَ فَعَلَى مَا نُعْطِي الدَّنِيَّةَ فِي دِينِنَا؟

    أبى وائل مى*گويد: در صفين بوديم كه سهل بن حنيف برخواست و گفت: اى مردم! مواظب خودتان باشيد، ما در حديبيه با رسول خدا (صلى الله عليه وآله) بوديم، اگر جنگى پيش مى*آمد،* مى*جنگيديم،** عمر بن خطاب نزد پيامبر آمد و گفت: اى رسول خدا! مگر نه اين است كه ما بر حقيم و آنان بر باطل؟ فرمود: آري، چنين است. گفت: مگر نه اين است كه كشته*هاى ما بهشتى هستند و كشته*هاى آنان جهنمى؟
    فرمود: آرى چنين است،* گفت: پس چرا بايد با ذلّت بازگرديم، و نبايد خدا بين ما و آنان حكم نمايد؟ رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود: اى پسر خطاب! من فرستاده خدا هستم*، پس خداوند هرگز مرا خوار و كوچك نمى*كند.

    البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3، ص 1162، ح 3011، كِتَاب الْجِهَادِ وَالسِّيَرِ، بَاب إِثْمِ من عَاهَدَ ثُمَّ غَدَرَ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987 .

    شك عمر در نبوت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم از مسلمات نزد اهل سنت مى*باشد كه، احمد بن حنبل، عبد الرزاق صنعاني، شمس الدين ذهبي، ابن حبان، جلال الدين سيوطى و ديگران اين قضيه را مفصل نقل كرده و حتى تصريح كرده*اند كه عمر بن خطاب به خاطر شك خود و جسارت به پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله بارها صدقه و كارهاى نيكى انجام داد تا كفاره عمل او باشد.

    البته اين مطلب را در بخش مستقلى تحت عنوان استدلال به آيه بيعت رضوان بررسى كرده*ايم كه علاقه*مندان مي*توانند تفصيل بحث را در آن جا بخوانند.
    بنابراين، نقل اين مطلب، اختصاص به نظام ندارد؛ بلكه بسيارى از بزرگان اهل تسنن آن را نقل كرده*اند. حال با توجه به اين نكته آيا مى*توان افرادى همچون بخاري ، مسلم ، ذهبي، ابن حبان، عبد الرزاق صنعاني، طبراني، سيوطى و... را به خاطر نقل اين مطلب تضعيف كرد؟

    3. نماز تراويح از بدعت*هاي عمر:
    سومين اشكال شهرستانى بر نظام اين است كه وى گفته نماز تراويح از بدعت*هاى عمر است!
    پاسخ:
    وابداعه (عمر) التراويح:
    نقل اين مطلب نيز اختصاص به نظام ندارد؛ بلكه اين مطلب از قطعيات تاريخ است كه حتى محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح*ترين كتاب اهل سنت، آن را نقل كرده است. بخارى مى*نويسد:
    عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ الْقَارِىِّ... فَقَالَ عُمَرُ إِنِّى أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى

    قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ. ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَىِّ بْنِ كَعْبٍ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً

    أُخْرَى، وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هَذِهِ

    عمر گفت: نظر من اين است كه اگر براى اين نماز گزاران امام جماعتى قرار دهم بهتر است؛ سپس تصميمش را عملى كرد و ابى بن كعب را مأمور اقامه جماعت كرد.
    ‏ راوى مى‏گويد: شبى همراه عمر بيرون آمدم مردم را ديدم كه پشت سر يك شخص نماز مى خوانند. عمر گفت: اين كار عجب بدعت خوبى است.

    البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 2، ص 707، ح1906، كتاب صلاة التراويح، باب فَضْلِ مَنْ قَامَ رَمَضَانَ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987 .
    آيا مى*توان محمد بن اسماعيل بخارى را به خاطر نقل اين روايت تضعيف و كتاب او را از اعتبار انداخت؟

    4. نهي عمر از متعه حج:
    چهارمين اشكالى كه شهرستانى به نظام دارد، اين است كه وى معتقد بوده كه عمر بر خلاف سنت رسول خدا، حكم به تحريم متعه حج كرده است.
    ونهيه عن متعة الحج ومصادرته العمال كل ذلك احدث.
    پاسخ:
    اتفاقاً اين مطلب نيز از قطعيات تاريخ است و تنها نظّام آن را نقل نكرده است؛ بلكه بسيارى از بزرگان اهل تسنن؛ از جمله محمد بن اسماعيلى بخارى و مسلم نيشابورى در صحيحش بر اين مطلب تصريح كرده*اند.
    محمد بن اسماعيل بخارى در صحيحش نقل مى*كند كه:
    حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ عِمْرَانَ أَبِي بَكْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ

    حُصَيْنٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ أُنْزِلَتْ آيَةُ الْمُتْعَةِ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ

    رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يُنْزَلْ قُرْآنٌ يُحَرِّمُهُ وَلَمْ يَنْهَ عَنْهَا حَتَّى

    مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْيِهِ مَا شَاءَ قَالَ مُحَمَّدٌ يُقَالُ إنَّهُ عُمًر


    آيه متعه در زمان رسول خدا نازل شد و ما در زمان رسول خدا به آن عمل مى*كرديم و آيه*اي هم بر حرمت* آن نازل نگرديد و رسول خدا هم تا دم مرگ ما را از آن منع نكرد، مردي با رأي و ميل خودش هر چه كه دلش خواست گفت. محمد (بخاري) گفته: اين شخص عمر بن الخطاب بود.

    البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 133، ح4246، كِتَاب التفسير، بَاب فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إلى الْحَجِّ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987 .
    و محمد بن مسلم نيشابورى مى*نويسد:
    حَدَّثَنَا حَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ يَعْنِي ابْنَ زِيَادٍ عَنْ عَاصِمٍ

    عَنْ أَبِي نَضْرَةَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فَأَتَاهُ آتٍ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَابْنُ

    الزُّبَيْرِ اخْتَلَفَا فِي الْمُتْعَتَيْنِ فَقَالَ جَابِرٌ فَعَلْنَاهُمَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ

    وَسَلَّمَ ثُمَّ نَهَانَا عَنْهُمَا عُمَرُ فَلَمْ نَعُدْ لَهُمَا

    ابونضره مى*گويد: در خدمت جابر بن عبد الله انصارى بوديم، شخصى آمد و گفت: ابن عباس و ابن زبير در باره ازدواج موقت (متعه) و متعه حج اختلاف نظر دارند، جابر گفت: هر دو متعه را در زمان رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) انجام داديم، سپس عمر ما را از آن نهى كرد و به آن عمل نكرديم.
    النيسابوري، مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج 2، ص 914، ح 1249،كِتَاب الْحَجِّ، بَاب التَّقْصِيرِ في الْعُمْرَةِ، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

    و سرخسى فقيه مشهور حنفي، در كتاب المبسوط تصريح كرده و مى*نويسد:
    وقد صحّ أنّ عمر رضى اللّه عنه نهى الناس عن المتعة فقال: متعتان كانتا على عهد رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم وأنا أنهى الناس عنهما؛متعة النساء، ومتعة الحج.
    در خبر صحيح از عمر وارد شده است كه از ازدواج موقت مردم را منع كرد و گفت: دو متعه در زمان رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) جايز بود و به آن عمل مى*كردند؛ ولى من از آن نهى مى*كنم، يكى ازدواج موقت و دوم متعه حج.

    السرخسي، شمس الدين (متوفاي483هـ)، المبسوط، ج 4، ص 27، ناشر: دار المعرفة – بيروت.
    علاقعه*مندان مي توانند براي اطلاع بيشتر در اين باره به مقاله مشروعيت متعه در كتاب*هاي اهل سنت مراجعه فرمايند
    با اين حال ، آيا مى*توان محمد بن اسماعيل بخارى را به خاطر اعتراف به اين حقيقت كه خليفه دوم متعه را تحريم كرده، تضعيف كرد؟
    در نتيجه تمام اشكالات شهرستانى بر نظام مردود و غير قابل قبول است.
    ستايش*هاي نظام:
    از همه اين*ها كه بگذريم، نظام فرد ضعيفى نيست؛ بلکه برخى از عالمان اهل سنت ستايش*هايى از وى نموده*اند؛ از جمله خود صفدى در ابتداى شرح حال وترجمه نظام مى*گويد:
    وكان إبراهيم هذا شديد الذكاء.
    ابراهيم بن سيار از هوش بسيار بالايى برخوردار بود.
    الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 6، ص 12، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.
    خطيب بغدادى از عالمان بزرگ اهل سنت در باره او مى*گويد:
    إبراهيم بن سيار، أبو إسحاق النظام: ورد بغداد وكان أحد فرسان أهل النظر والكلام على مذهب المعتزلة، وله في ذلك تصانيف عدة، وكان أيضا متأدبا، وله شعر دقيق المعاني على طريقة المتكلمين، وأبو عثمان الجاحظ كثير الحكايات عنه.
    إبراهيم بن سيار از جمله کسانى بود که وارد بغداد شد. او از يکه تازان و صاحب نظران در علم کلام بر طبق مذهب معتزله بود، و در علم کلام (بر طبق آراى مذهب معتزله ) کتاب*هاى زيادى به رشته تحرير در آورده است، او فردى اديب بود، و اشعار بسيار دقيق و پرمعنايى در زمينه علم کلام سروده است. ابوعثمان جاحظ ( شاگرد او ) مطالب بسيارى از او نقل کرده است.
    البغدادي، أحمد بن علي أبو بكر الخطيب (متوفاي463هـ)، تاريخ بغداد، ج 6، ص 97، رقم 3131، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

    ابن ماکولا در باره او مى*گويد:
    وأما نظام بتشديد الظاء فهو إبراهيم بن سيار أبو إسحاق النظام مولى بني الحارث بن عباد من بني قيس بن ثعلبة وكان أحد فرسان المتكلمين وله شعر مليح رقيق.
    منظور از نظام إبراهيم بن سيار ابوإسحاق النظام است... او ( در زمان خودش) از يکه تازان و صاحب نظران در علم کلام بود، وى اشعار زيبا و روانى سروده است.
    إبن ماكولا، علي بن هبة الله بن أبي نصر (متوفاي475هـ)، الإكمال في رفع الارتياب عن المؤتلف والمختلف في الأسماء والكن، ج 7، ص 274، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى 1411هـ.

    نتيجه:
    نظام معتزلي، از بزرگان اهل سنت است و تضعيفات كه براى او نقل كرده*اند، فقط و فقط به خاطر اعتراف به حقايقى است كه برملا شدن آن*ها، اصل مشروعيت خلافت خلفا را زير سؤال مى*برد؛ بنابراين اشكالات برخى از عالمان اهل سنت؛ همچون شهرستانى و صفدى بر او وارد نيست و اعتقادات خاص او سبب تضعيف او نخواهد شد؛ زيرا بسيارى از بزرگان اهل سنت نيز همان اعتقادات را داشته*اند.



    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  18. 3 کاربر از پست مفید nasim.h سپاس کرده اند .

    neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),saman (شنبه ۲۴ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲)

  19. #20
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۱۷ تیر ۹۲ [ ۱۸:۰۴]
    محل سکونت
    انجمنـ پیچکـ نتـ
    نوشته ها
    3,925
    امتیاز
    9,319
    سطح
    1
    Points: 9,319, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 56.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryTagger First ClassThree FriendsOverdriveYour first Group
    نوشته های وبلاگ
    1045
    سپاس ها
    1,278
    سپاس شده 4,668 در 2,306 پست
    حالت من
    Mehrabon
    زهرا اگر در اول خلقت وجود داشت / دیگر خدا نیاز به پیغمبری نداشت
    فرموده اند در برکات وجود او / زهرا اگر نبود علی همسری نداشت
    محشر بدون مهریه ی همسر علی / سوگند می خوریم شفاعتگری نداشت.
    شهادت بانوی دوعالم فاطمه ی کبری (س) تسلیت باد








    بهترین زنان كیستند؟

    قالَتْ فاطِمَةُ(علیها السلام) فى وَصْفِ ما هُوَ خَیرٌ لِلنِّساءِ: خَیرٌ لَهُنَّ أَنْ لایرینَ الرِّجالَ، وَ لا یرَوْ نَهُنَّ.

    حضرت در وصف این كه بهترین چیز براى زنان چیست، فرموده اند: این كه زنان، مردان را نبینند، و مردان هم زنان را نبینند.

    تلــــــــــــخ تـــــرين قسمت زندگی اونجاست که آدم به خودش میگه :

    چی فکر میکردیم وچـــــي شــــــــد...!!


  20. 4 کاربر از پست مفید saman سپاس کرده اند .

    ‏Mahboob (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),neda gon (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),پری عاشق (یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۲),دنیای خاموش من (دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۲)

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •