اعضای انجمن قطعه*سازان با اعلام نرخ 19 هزار و 800 تومانی هر کیلو پراید، از برخی سیاست*های مدیران خودروساز انتقاد کرده و اعلام کردند که کاهش قیمت خودرو با هدف واردات خودرو از چین مطرح و پیگیری شده است. فارس نوشت: در آستانه اعلام قیمت* جدید خودروها، جمعی از اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه*های خودرو اول اردیبهشت ماه در نشستی با بررسی مشکلات این صنعت در مورد راهکارهای حفظ تولید قطعه*سازان و حل مسائل موجود به تبادل*نظر پرداختند.
در پراید کیلویی 18 هزار تومان، پسته کیلویی 70 هزار تومانی می*خوریم
در این نشست، یزدان*بخش نایب رئیس انجمن قطعه*سازان با بیان اینکه جمع*بندی نشست امروز به وزیر صنعت ارائه خواهد شد، گفت: بحث*های مطرح شده در مورد قیمت*گذاری خودرو باعث شد تا جلساتی با شورای رقابت داشته باشیم.
وی با انتقاد از اظهارنظر برخی اعضای این شورا برای کاهش قیمت خودرو گفت: اگر قیمت خودرو کاهش یابد، قطعه*سازان نمی*توانند به تولید کمی که در حال حاضر دارند، ادامه دهند زیرا قیمت*ها بیش از این قابل کاهش نیستند.
وی با اشاره به برخی کنایه*ها در مورد فروش کیلویی خودرو گفت: این بحث* به یک شوخی تبدیل شده به طوری که بعضی می*گویند در پراید کیلویی 18 هزار تومانی، پسته کیلویی 70 هزار تومانی می*خوریم!
یزدان بخش ادامه داد: اگر قیمت خودرو کاهش یابد این فشار به قطعه*سازان وارد خواهد شد و باید گفت که پایان اردیبهشت ماه پایان عمر صنعت قطعه*سازی است.
سئوالات غیرکارشناسی در نشست شورای رقابت
در این نشست ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه*سازان نیز با بیان اینکه در نشست با شورای رقابت یکسری سئوالات غیرکارشناسی و ضعیف مطرح شد، گفت: در این جلسه مطرح شد که تولید شیشه خودرو تفاوتی با تولید شیشه معمولی ندارد و یا اینکه تولید آینه خودرو فرقی با تولید آینه*های دیگر نمی*کند، پس چرا قیمت آنها متفاوت است، که این سئوال کاملاً غیرکارشناسی و نادرست است.
وی با بیان اینکه تیم کارشناسی ضعیفی در شورای رقابت مشغول به کار است افزود: در پایان جلسه قرار شد که صحبتی در مورد این جلسه با رسانه*ها مطرح نشود، اما پس از آن، بحث*هایی از طرف اعضای شورای رقابت در مورد کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو مطرح شد.
قربانی تأکید کرد: در صورت کاهش قیمت خودرو، این مسئله قطعاً از طرف خودروساز به قطعه*سازان تحمیل می*شود و اگر قرار باشد قیمت قطعات کاهش یابد، صنعت قطعه*سازی به اجبار نمی*تواند به تولید خود ادامه دهد.
وی با انتقاد از واردات صد هزار دستگاه خودرو به کشور گفت: درست نیست که ارزی که باید بابت واردات دارو صرف شود، به واردات خودرو اختصاص یابد.
تعطیلی 130 شرکت قطعه*ساز
فرهاد به*نیا عضو هیأت مدیره انجمن قطعه*سازان نیز در این نشست با بیان اینکه برخی اعضای شورای رقابت، از کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو حرف می*زنند، گفت: در 24 فروردین ماه امسال از طرف شورای رقابت از قطعه*سازان دعوت شد تا در مورد قیمت تمام شده قطعات و سهم آن بر قیمت خودرو صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه سهم قطعه در قیمت خودرو به 82 درصد می*رسد، گفت: در آن جلسه، رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قیمت خودرو به طور منطقی تعیین خواهد شد و ما از وی سئوال کردیم که اگر قیمت بالاتر از نرخ فعلی باشد، باز هم حاضرید این قیمت*ها را اعلام کنید که وی گفت اگر منطقی باشد، قبول می*کنیم.
به نیا تصریح کرد: صبح روز 26 فروردین، شورای رقابت از ما خواست تا مدارک خود را به همراه فاکتورهای خرید از شرکت*های دولتی تا صبح فردای آن روز به این شورا ارائه دهیم و پس از آن نیز از ما خواستند که حجم ارزبری قطعه*سازان و خودروسازان را اعلام کنیم.
وی با اشاره به نامه شورای رقابت به خودروسازان برای اعلام تناژ تولیداتشان گفت: ما نمی*توانیم باسکول بگذاریم و بگوییم هر خودرو، چند کیلوگرم است.
به*نیا با بیان اینکه 130 شرکت قطعه*ساز تا به حال تعطیل شده*اند، افزود: اگر قیمت خودرو کاهش یابد این مسئله فقط به نحو واردکنندگان خودرو خواهد بود، زیرا عده*ای نسبت به خرید خودرو از کشورهای دیگر به ارزش یک تا دو میلیارد تومان اقدام کردند و منتظرند تا این خودروها را سریع وارد بازار ایران کنند که معمولاً خودروهای بی*کیفیتی هستند.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه قیمت ورق به عنوان ماده اولیه تولید خودرو نسبت به سال 90 حدود 134 درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت آلومینیوم در حال حاضر نسبت به سال 90 حدود 124 درصد افزایش را نشان می*دهد و در این مدت قیمت فولاد نیز رشد 95 درصدی را تجربه کرده است که این موارد بر قیمت تمام شده تولید قطعات تأثیرگذار است.
وی تأکید کرد: قیمت مواد اولیه قطعه*سازی گوی سبقت را از قیمت ارز ربوده* و افزایش بیشتری را داشته* است.
به*نیا با بیان اینکه شرکت*های قطعه*ساز بیش از 60 درصد افت نیرو داشته*اند، گفت: در حال حاضر میانگین ظرفیت تولید در این شرکت*ها حدود 20 درصد است.
پیش*بینی درآمد 2 هزار میلیاردی دولت از محل واردات خودرو
محمدرضا نجفی*منش عضو انجمن قطعه*سازان نیز در این نشست با بیان اینکه شورای رقابت حق قیمت*گذاری ندارد، گفت: این شورا فقط می*تواند روش قیمت*گذاری را تعیین کند. به همین دلیل اگر اعضای شورا بگویند که قیمت خودرو باید کاهش یابد، حرف آنها بی*اساس، غیرمنطقی و خارج از وظایفشان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید مس، آلومینیوم و فولاد تنها توسط یک یا دو و یا سه تولیدکننده در داخل صورت می*گیرد، گفت: قیمت*گذاری خودرو توسط دولت در حالی صورت می*گیرد که خودرو یک تولید انحصاری محسوب می*شود، اما به انحصاری بودن تولید مواد اولیه این صنعت توجهی نمی*شود.
نجفی منش با بیان اینکه قیمت*گذاری در بورس، تعیین نرخ ارز، بهره بانکی و قیمت خودرو توسط وزارت اقتصاد انجام می*شود، اظهار داشت: در این شرایط، تولیدکننده باید جوابگوی عملکرد این وزارتخانه باشد.
وی با اشاره به پیش*بینی درآمد 2 هزار میلیارد تومانی دولت از محل واردات خودرو در سال جاری گفت: این رقم در سال*های گذشته کمتر از هزار میلیارد تومان بوده است و مفهوم این مسئله آن است که واردات خودرو باید افزایش یابد.
فقط سازمان ملل و 1+5 در بحث قیمت*گذاری خودرو وارد نشده*اند
نجفی*منش با بیان اینکه همه به جان صنعت خودرو افتاده*اند، به کنایه گفت: فقط سازمان ملل و 1+5 در بحث قیمت*گذاری خودرو وارد نشده*اند.
وی با بیان اینکه مدیران شرکت*های خودروساز توسط دولت تعیین می*شوند، گفت: اگر این مدیران، دهانشان را باز کنند و اعتراضی کنند، ممکن است تغییر کنند به همین دلیل حرفی نمی*زنند و در مقابل برخی مسائل اعتراضی نمی*کنند.
نجفی منش با بیان اینکه در چین 170 شرکت خودروساز فعال هستند، گفت: بازار خودروی چین با مازاد تولید 10 میلیون دستگاه خودرو مواجه خواهد بود و در این شرایط، پول نفت ایران در چین است و تمام فشارها بر این است که واردات خودرو از چین صورت گیرد.
پراید کیلویی 19 هزار و 800 تومان
رضا رضایی عضو هیأت مدیره انجمن قطعه*سازان نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت برخی کالاها افزایش زیادی را داشته است، گفت: محاسبات نشان می*دهد که قیمت هر کیلو پراید 19 هزار و 800 تومان است در حالی که قیمت هر کیلو پیچ*گوشتی کیلویی 50 هزار تومان است.
وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران خودروساز گفت: مدیران عامل شرکت*های خودروساز به میزشان چسبیده*اند و هر موضوعی که به آنها تحمیل شود، را قبول می*کنند.
خودروسازان احتکار نکردند
محمدی مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت خودروسازی خواستار افزایش قیمت معقول و منطقی خودرو است، گفت: مواد اولیه داخلی بر اساس نرخ ارز آزاد قیمت*گذاری می*شود.
وی با رد بحث*های مطرح شده در مورد احتکار خودرو توسط شرکت*های خودروساز، گفت: یکسری قطعات فوق*العاده ایمنی برای تکمیل تولید برخی خودروها را در اختیار نداشتیم و به همین دلیل، تحویل این خودروها با تأخیر همراه شد.
وی افزود: در این شرایط، برخی افراد که مثلاً تندر را به قیمت 17 میلیون تومان خریداری کرده بودند پس از افزایش قیمت کارخانه*ای این خودرو، آن را در بازار به قیمت 28 میلیون تومان عرضه کردند و در حال حاضر نیز عده*ای تلاش می*کنند که قیمت خودرو بالا نرود تا دوباره با قیمت پایین خودرو را بخرند و بعد در بازار با قیمت بالاتر بفروشند.

کاهش 30 درصدی قیمت خودرو به شورای رقابت تکلیف شده است
در این نشست، مولایی عضو انجمن قطعه*سازان نیز با بیان اینکه در سال 90 قیمت پراید 10 میلیون تومان بود، گفت: در آن زمان قیمت مواد اولیه تولید این خودرو حدود 3 میلیون تومان بود که با در نظر گرفتن افزایش 3 برابری نرخ ارز، حال باید قیمت مواد اولیه به 9 میلیون تومان برسد و به این ترتیب قیمت پراید باید حدود 17 میلیون تومان محاسبه شود.
وی ادامه داد: چرا اعضای شورای رقابت پیش از برگزاری جلسه کارشناسی، از کاهش 30 درصدی قیمت خودرو صحبت می*کنند، این نشان می*دهد که به این شورا دستور داده شده تا قیمت خودرو را 30 درصد کاهش دهد.
رایزنی برای واردات 100 هزار خودروی چینی
کاوه یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه*سازان در این نشست با بیان اینکه به دنبال دریافت مجوز برای واردات 100 هزار دستگاه خودروی چینی هستند گفت: در زمانی که بحث حمایت از تولید داخلی و حماسه اقتصادی مطرح است واردات خودروی چینی چه توجیهی می*تواند داشته باشد.