کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چرا ساختمان کعبه مکعبی شکل است؟

  1. #1
    مدیر سایت

    آخرین بازدید
    سه شنبه ۱۱ دی ۹۷ [ ۰۰:۴۰]
    محل سکونت
    fars
    نوشته ها
    931
    امتیاز
    20,018
    سطح
    1
    Points: 20,018, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Three Friends10000 Experience PointsVeteran
    سپاس ها
    568
    سپاس شده 472 در 269 پست
    حالت من
    Bitafavot

    چرا ساختمان کعبه مکعبی شکل است؟

    چرا ساختمان کعبه مکعبی شکل است؟

    حضرت ابراهیم(ع) به دستور خداوند خانه کعبه را ساخته است؛ از این*رو نمی*توان علت خاصّی برای ساختن آن به شکل مکعب پیدا کرد. اما در روایتی به شرح زیر حکمتی معنوی برای آن بیان شده است:

    از امام صادق(ع) سؤال شد: براى چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟ آن*حضرت فرمود: «زیرا چهارگوش می*باشد». سؤال کننده پرسید: براى چه چهارگوش می*باشد؟ امام(ع) فرمود:

    «زیرا محاذى و برابر بیت المعمور[1] است و آن چهار گوش می*باشد». سائل پرسید: براى چه بیت المعمور چهار گوش است؟ امام(ع): «زیرا محاذى عرش است و آن چهار گوش می*باشد».

    محضر مبارکش عرض شد: چرا عرش مربّع است؟ آن*حضرت فرمود: «زیرا کلماتى که اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از:
    «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر».[2]

    محمد تقی مجلسی(ره) در شرح این روایت و ارتباط این چهار کلمه شریف با چهار گوش خانه کعبه، چنین می*گوید:

    بیت المعمور مربّع است؛ زیرا برابر عرش است که مربّع می*باشد و چرا عرش مربّع است؛ زیرا کلماتى که بناى اسلام بر آن نهاده شده، چهار کلمه است که به آن «تسبیحات اربعه» گویند.

    ممکن است مراد از عرش در این روایت؛ علم باشد و بناى علوم و معارف حقیقی الهی بر این چهار کلمه بناگزاری شده است؛ به این بیان: «سبحان اللَّه»؛ یعنی این*که ذات مقدس الهى منزّه از آن

    است که جسم باشد، یا از قبیل جواهر ممکن الوجود باشد، یا در جهت و یا مکان باشد، یا دیدنى باشد، یا حلول کند در غیر خود، یا متحد با غیر شود. صفات او بزرگ*تر از صفات ممکنات است و صفات

    او جدای از ذات نیست، بلکه صفات او عین ذات او است. و منزّه است از ظلم و از هر چه لایق ذات اقدس او نیست.

    «الحمد للّه»؛ به معناى این است که جمیع ستایش*ها و سپاس*ها مخصوص ذات او است. پس لازم است که جمیع کمالات نیز مخصوص ذات او باشد و چنین ذاتى شایسته پرستش است.

    «لا اله الا اللَّه»؛
    یعنی خدا، واجب الوجودی است که مستجمع جمیع کمالات و در ذات و صفات یگانه است و او را شبیهى و نظیرى از مادّیات و مجرّدات نیست.

    و به «اللَّه أکبر» معارف الهی و خداشناسی تمام و کامل می*شود؛ زیرا بیان عظمت او است به مرتبه*ای که عقل*های عقلا از معرفت ذات و صفات او عاجزند و نهایت معرفت آن است که بدانند ممکن

    نیست به ذات اقدس واجب او برسند. و هر رکنى از ارکان کعبه حقیقى که ذات اقدس او است، مشتمل است بر کلمه*ای از این کلمات. پس وقتی بنده روى دل خود را در عبادات متوجه آن کعبه کند،

    بداند که معرفت کامل آن ذات ممتنع است و رو به این ارکان اعتقادی نموده او را عبادت کند که اگر به این نحو نداند، عبادت او نکرده است، بلکه ساخته خیالى خود را بندگى کرده است.

  2. کاربر روبرو از پست مفید ƝԈѪƩѤ سپاس کرده است .

    nasim.h (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۲)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •