تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی که سالانه جان 500 نفر از هموطنان را می*گیرد به معضلی به*نام زلزله خاموش در استان تعبیر شده که مسئولان حوزه*های ذی*ربط برنامه*ای برای کاهش آن ندارند. به گزارش مهر، فوت 500 نفر در جاده*های آذربایجان غربی*، خبری کوتاه و تامل*برانگیز است چرا که زلزله ورزقان با همه وسعتش تنها حدود 300نفر تلفات داشت ولی جاده*های ناامن استان سالانه تلفاتی بالغ بر این زلزله دارند. سیر صعودی آمار تلفات جاده*ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی طی سال*های اخیر، از دید کارشناسان دلایل مختلفی دارد ازجمله افزایش خودرو و توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزادراه، نبود پزشک متخصص در اورژانس*ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه*خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی اجرا نشدن دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک در برخی مواقع.
معلولیت بالغ بر 8 *هزار و 600 نفر طی سال گذشته نیز بعد سنگین دیگر تصادفات در محورهای آذربایجان*غربی است؛ هر چند به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان*غربی سهم جاده*ها در سوانح رانندگی 10درصد و انسان عامل 60درصد تصادفات است ولی این در حالی است که دستگاه*ها باید با اجرای طرح*های فرهنگسازی* به جای شانه خالی*کردن از مسئولیت*ها نسبت به کنترل و کاهش عامل اثربخش سوانح اقدام کنند.
متأسفانه بی*توجهی به جلو، خواب*آلودگی رانندگان و سرعت و سبقت غیرمجاز رانندگان که رتبه اول سوانح جاده*ای آذربایجان غربی را با وجود کوهستانی و صعب*العبور بودن برخی محورها به*خود اختصاص داده* نیز بهانه خوبی به*دست مسئولان برای کم*توجهی به این حوزه با اهمیت داده است.*
در همین خصوص معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان*غربی با انتقاد از نبود تحلیل- بررسی علل تصادفات جاده***ای در دستگاه*های اجرایی ذی*ربط، گفت: متأسفانه جلسات بررسی علل تصادفات و یافتن راهکارهای کاهش تلفات جاده*ای نیز برگزار ولی مسئولان بدون آمادگی در آن حاضر شدند. جواد محمودی تصادفات را به زلزله خاموش محورهای ارتباطی آذربایجان*غربی تشبیه کرد و با بیان اینکه طی سال91 نیز بالغ بر 500نفر جان خود را بر اثر وقوع سوانح از دست داده*اند، گفت: کاهش تلفات همیشه هم با اختصاص اعتبار امکان*پذیر نیست.
نبود برنامه عملیاتی

وی با انتقاد از نبود ایده و طرح اجرایی دستگاه*های ذی*ربط برای کاهش میزان تلفات جاده*ای اظهار داشت: با ادامه روند فعلی نباید منتظر تحول و کاهش تلفات و خسارات سوانح رانندگی باشیم و همه دستگاه*ها موظف به ایده*پردازی هستند.
این انتقادات معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان*غربی در حالی است که نادر قاضی*پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس جاده*های استان را قتلگاه و عابد فتاحی دیگر نماینده این شهرستان تصادفات جاده*ای را عامل اصلی افزایش جمعیت معلولان و به*بار آمدن هزینه*های هنگفت درمان و نگهداری دانسته و محمدرضا فروتنی، رئیس مرکز فوریت*های پزشکی استان خواستار تهیه نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه*خیز جاده*هاست. هر چند از سال گذشته کمیته بررسی فنی- ایمنی جاده*های آذربایجان*غربی آغاز به*کار کرد ولی طی شش*ماه گذشته نمود بارز فعالیت این کمیته نصب بنرهای اعلام هشدار در چند پیچ حادثه خیز گردنه قوشچی در محور ارومیه- سلماس بود، این در حالی است که محورهای مناطق جنوبی استان با وجود چند شهر مرزی و پایانه*ها و بازارچه*های مشترک مرزی بیشترین آمار تصادفات و تلفات انسانی را به*خود اختصاص دادند.
مامن اصلی تصادفات
رئیس پلیس راه فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان*غربی نیز محورهای ارتباطی جنوب آذربایجان*غربی را مامن اصلی تصادفات رانندگی و تلفات انسانی ناشی از این حوادث دانست و افزود: ایمن*سازی* و احداث 30کیلومتر راه اصلی در سطح استان برای کاهش آمار تلفات انسانی مصوب شده که اجرای این طرح*ها منتظر تأمین اعتبار است. عباس فرمانی با اعلام اینکه هم*اکنون در محورهای رشکان- دیزج لو، میاندوآب- شاهین*دژ، سد حسنلو- سه*راهی محمدیار، سه*راهی محمدیار- مهاباد و شاهین دژ- حیدرآباد با مشکلات، سوانح رانندگی و تلفات انسانی غیرقابل*قبولی مواجه هستیم، گفت: در برخی محورها با عدم*اجرای کامل تعهدات توسط پیمانکاران راهسازی و بروز مشکلات جدی روبه رو هستیم.