برنامه جوانسازی شگفت انگیز دکتر oz





مي*خواهيم يك برنامه 2 هفته*اي را به شما معرفي كنيم كه سلامت سيستم بدني*تان را تضمين مي*كند. در اين مطلب شما را با كارهاي هفته اول آشنا مي*كنيم، خب پس از همين الان خودتان را براي عادت*هاي جديد و مفيد روزانه آماده كنيد.







مجله زندگی ایده آل: شايد فكر مي*كنيد زندگي پر مشغله امروز ديگر مجالي به شما نمي*دهد تا به سلامت و شادابي بدن*تان رسيدگي كنيد اما اين كار آنطور هم كه فكر مي*كنيد به زمان زيادي احتياج ندارد، چيزي كه شما لازم داريد يك زمان*بندي درست و برنامه مناسب هفتگي است كه بعد از گذشت مدت كوتاهي به عادت تبديل مي*شود. بنابراين شما هميشه مي*توانيد سلامت بدني و روحي*تان را كنترل كنيد. مي*خواهيم يك برنامه 2 هفته*اي را به شما معرفي كنيم كه سلامت سيستم بدني*تان را تضمين مي*كند. در اين مطلب شما را با كارهاي هفته اول آشنا مي*كنيم، خب پس از همين الان خودتان را براي عادت*هاي جديد و مفيد روزانه آماده كنيد.



5 كاري كه عمرتان را طولاني مي*كند

1. قدم*هاي*تان را بشماريد

سعي كنيد هر روز به*مدت نيم ساعت پياده*روي كنيد، شما مي*توانيد اين زمان را به*مدت*هاي كوتاه*تر هم تقسيم*بندي كنيد. مثلا 15 دقيقه پياده روي كنيد و بعد از گذشت چند ساعت دوباره اين كار را در 15 دقيقه ديگر انجام دهيد. هدف از اين كار اين است كه بدن*تان را به فعاليت فيزيكي و تحرك وادار كنيد.

2. لبخندي زيبا

اگر مي*خواهيد دندان*هاي زيبا و سالم داشته باشيد هر روز مسواك بزنيد و به*علاوه از نخ*دندان هم براي تميزي آنها استفاده كنيد. اين كار پيش*پا افتاده و در عين حال مهم در وجهه اجتماعي شما نيز تاثير مي*گذارد. فراموش نكنيد كه شما الگوي فرزندتان هستيد و اين مسئله حتي در روابط زناشويي و رضايت همسرتان از وضعيت ظاهري شما اهميت بسياري دارد.

3. آب و باز هم آب

به مقدار كافي آب بنوشيد و در كنار آن نوشيدن چند فنجان چاي سبز را هم از دست ندهيد، زيرا مصرف مناسب مايعات اثرات مفيدي روي سلامت**تان دارد و به شما كمك مي*كند تا سموم و ضايعات بدن را راحت*تر دفع كنيد.

4. خودتان را ويتامينه كنيد

اگر از قرص*هاي امگا 3 استفاده مي*كنيد، سعي كنيد به*طور منظم و نيم ساعت قبل از ناهار و شام آنها را بخوريد. البته شما مي*توانيد به*جاي اين قرص*ها دو بار در هفته 6*عدد گردو يا سه بار در هفته ماهي بخوريد تا ذخيره امگا 3 بدن*تان كامل شود. اگر با تجويز پزشك از ويتامين و قرص*هاي مكمل ديگر استفاده مي*كنيد آنها را در كيف، ميز كار يا ماشين*تان بگذاريد تا جلوي چشم*تان باشند و خوردن آنها را فراموش نكنيد.

5. خواب شيرين و آسوده

قبل از خواب چند كار كوچك را فراموش نكنيد. به كارهاي عقب مانده آن روز يا فردا فكر نكنيد و سعي كنيد مسائلي كه موجب اضطراب*تان مي*شود را از ذهن*تان دور كنيد. كارهايي كه به بهداشت دهان و دندان*هاي*تان مربوط مي*شود، مثل مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را نيز مثل هميشه انجام دهيد. چند دقيقه قبل از خواب به آرامي نفس بكشيد و ذهن*تان را آزاد كنيد.


يك جعبه ابزار نو

بعضي از وسايل به شما كمك مي*كند تا بهتر از وضعيت بدني*تان مطلع شويد، بنابراين قبل از اين*كه برنامه هفتگي را شروع كنيد سري به كمدتان بزنيد تا اگر لوازمي مثل نوار متر، فشارسنج، كفش ورزشي و دفترچه يادداشت در خانه نداريد از فروشگاه خريداري كنيد تا خودتان به*راحتي متوجه تغييرات مثبت كارهاي جديدتان شويد.

در دفترتان 2 مورد از چيزهايي كه موجب اضطراب و دلهره در شما مي*شود را يادداشت كنيد؛يادتان باشد تنها 2 مورد، بعد حداقل 2 راه حل*كه در برخورد با اين مسائل به شما كمك مي*كند را بنويسيد. خب هفته بعد اين راه حل را بررسي مي*كنيم تا از نتيجه آن باخبر شويم. تنها براي يك روز تلويزيون و كامپيوتررا خاموش كنيد و اگر تلفن همراه*تان را احتياج نداريد آن را نيز كنار بگذاريد و به*جاي آن وقت*تان را با كسي كه دوستش داريد سپري كنيد. براي پياده روي به بيرون برويد يا كتاب مورد علاقه*تان را بخوانيد.




روز اول: خود را معاينه كنيد

به روز اول برنامه جوان*سازي* خود خوش*آمديد. نخستين كاري كه بايد بكنيد اين است كه وضعيت بدني*تان را در دفتري يادداشت كرده و اين كار به شما كمك مي*كند تا برنامه خود را در هفته دوم راحت*تر پيگيري كنيد. ابتدا بايد سن*تان را درنظر بيگيريد كه البته منظورمان همان سن بيولوژيكي است كه به سبك زندگي و عادت*هاي زندگي*تان بستگي دارد. در مرحله اول بايد فشار خون و ضربان قلب*تان را اندازه بگيريد. براي ميزان فشار خون مي*توانيد دستگاه*هايي كه در داروخانه*ها براي مصارف خانگي به فروش مي*رسد را تهيه كنيد. اگر انگشتان را روي مچ دست قرار دهيد، مي*توانيد نبض*تان را احساس كنيد. در اين حالت در مدت 10 ثانيه تعداد ضربان را بشماريد و آن را ضربدر 6 كنيد، عددي كه به دست مي*آوريد همان ضربان قلب شماست. در مرحله بعدي با متر دور كمر و قد خود را اندازه بگيريد و در دفترتان يادداشت كنيد.

روز دوم: تني سالم در خانه*اي سالم

امروز سعي كنيد تا به تميزي و زيبايي خانه، به*ويژه آشپزخانه بپردازيد. به هر حال در يك فضاي سالم و پاكيزه گزينه*هاي جالب*تري براي شادابي و تندرستي سراغ*تان خواهد آمد. قبل از اينكه غذاهاي ناسالم و هله*وهوله*ها شما را از پا بيندازند به سراغ شان برويد و همه را دور بيندازيد. به فروشگاه برويد و غذاي*تان را با خوراكي*هاي مفيدي كه در فهرست زير به تعدادي از آنها اشاره كرديم كامل كنيد: حبوبات و غلات گياهي مانند برنج، آرد، جو، گندم، پاستاي گندم، انواع نان گندم و ذرت، بادام، ميوه*هاي خشك شده مثل زرد آلو، پسته، كشمش، گردو، فندق، روغن زيتون، دارچين، شكلات تلخ، سس سويا و خردل، تخم مرغ، شير، پنير، آب پرتقال يا گريپ فروت، ماهي، سينه مرغ بدون پوست و استخوان مرغ، انواع سبزي و ميوه مثل بادنجان، شاتوت، هويج، آناناس، گوجه فرنگي، اسفناج، كلم بروكلي، ليمو، پياز و سير. اين خوراكي*ها حاوي انواع ويتامين، مواد معدني و مواد مغذي هستند كه رژيم غذايي*تان را سالم و بدن*تان را شاداب و قوي نگه مي*دارد. براي شست*وشو از شوينده*هاي غيرسمي استفاده كنيد و از نگهداري شوينده*هاي سمي داخل كمد يا كابينت خودداري كنيد. سعي كنيد براي شيرهاي آب از فيلترهاي مخصوص استفاده و در آخر اگر سيگار مي*كشيد براي ترك آن اقدام كنيد.

روز سوم: رژيمي ملايم بگيريد

از اين روز بايد رژيم غذايي*تان را محدود كنيد اما نگران نباشيد اين محدوديت تنها به*مدت 3 روز ادامه دارد. هدف از اين رژيم با محدوديت كالري مصرفي، تنظيم سيستم بدن*تان است. طوري كه شكم عادت مي*كند تا نسبت به گذشته مقدار كمتري غذا دريافت كند ولي در عين حال اين رژيم آنقدرها كه فكر مي*كنيد سختگيرانه نيست. در واقع مي*خواهيم با اين كار به شما نشان دهيم كه كدام دسته از كالري*ها بايد محدود شوند. حالا بايد يك*سوم غذايي كه قبلا مي*خورديد را ميل كنيد و تنها غذاهاي سالم را امتحان كنيد. از غذاهايي كه ممكن است حساسيت زا باشند مثل گلوتن*ها ( گندم و جوي خام ) و مواد پروتئيني
( محصولات پروتئين شير) اجتناب كنيد. در اين مدت مايعات بيشتري مانند آبميوه و چاي مصرف كنيد چون باعث مي*شود، آب بدن*تان به ميزان مناسب باقي بماند و اگر ويتامين يا مكمل*هاي غذايي مي*خوريد مصرف*شان را به*طور مرتب ادامه دهيد.

روز چهارم: ماجراجويي در طعم*هاي جديد

همان طور كه رژيم محدوديت كالري خود را ادامه مي*دهيد كمي ابتكار به خرج دهيد و حس چشايي*تان را به چالش بكشيد. يعني سراغ غذاهايي برويد كه تا به حال امتحان*شان نكرده*ايد، اين فرصت خوبي است تا عادت*هاي غذايي نادرست خود را كنار بگذاريد. زندگي سالم از خانه*اي تميز و پاكيزه شروع مي*شود پس اتاق به اتاق خانه را تميز كنيد، پنجره*ها را باز بگذاريد تا هواي تازه وارد خانه شود.

روز پنجم: ذهن*تان را غافلگير كنيد

هر چيز خوب و انرژي بخشي كه در زندگي*تان وجود دارد را در دفترتان يادداشت كنيد. كمي به مسائل خشنود*كننده فكر كنيد و 10 مورد از بهترين*ها را بنويسيد. تمرينات ورزشي كه فكر مي*كنيد نمي*توانيد از عهده آنها برآييد را امتحان كنيد و تنها 20*دقيقه را به انجام آنها اختصاص دهيد. علاوه بر اين، كارهايي كه هرگز سراغ شان نرفته*اید را هم به فهرست كارهاي جديد اضافه كنيد؛ بازي*هاي فكري را امتحان كنيد، به نمايشگاه*هاي هنري برويد يا يك غذاي متفاوت و سالم درست كنيد.



روز ششم: به*خودتان جايزه دهيد

خب در روز ششم شما ديگر مي*توانيد رژيم غذايي محدودتان را كنار بگذاريد و غذاهايي كه حاوي مواد مغذي غني و البته كم كالري هستند مثل انواع ميوه، سبزي*ها، گوشت بدون چربي، ماهي، لبنيات كم چرب و سبوس گندم را در برنامه غذايي*تان بگنجانيد.

يك روز خوب در كنار هم

مجبور نيستيد تمام طول روز را به اين كار اختصاص دهيد در عوض تنها يك ساعت را با كساني كه دوست*شان داريد وقت بگذرانيد و تفريح كنيد. تمام طول روز را زندگي كنيد، فعاليت كنيد و اظهارنظر كنيد اما نه خودتان و نه ديگران را مورد انتقاد و مواخذه قرار ندهيد. سعي كنيد تا اين زمان را با آرامش و رضايت سپري كنيد.

روز هفتم: تعادل كليد اصلي سلامت

در روز هفتم مي*توانيد به كسي كه تا به حال كاري برايش انجام نداده*ايد كمك كنيد و متوجه مي*شويد كه اين كار چقدر احساس خوبي به شما مي*دهد. تحقيقات نشان مي*دهد، كمك به ديگران باعث مي*شود تا افراد احساس خوشبختي بيشتري كنند بنابراين شما هم مي*توانيد با همكاري و محبت به ديگران اين احساس را در خودتان تقويت كنيد. اگر زدن واكسن يا درماني را پشت گوش انداخته*ايد حتما آنها را جزو فهرست كارهاي*تان قرار دهيد.

ورزش روح و ذهن

در طول انجام تمرينات ورزشي آرام نفس بكشيد و روي نكته*اي تمركز كنيد، اين كار باعث مي*شود تعادل بدن*تان را حفظ كنيد. سعي كنيد حواس*تان به حركات ورزشي باشد. داشتن تمركز حين ورزش به ذهن و بدن احساس آرامش و نشاط مي*بخشد.


منبع:برترینها