مغزتان را سرویس کنید





در اين مطلب به شما مي*گوييم كه چگونه مي توانيد سلول*هاي مغز خود را 10سال جوان*تر كنيد.








مجله ایده آل: چگونه مي*توان از پيري سلول*هاي مغزي پيشگيري كرد؟ چه عاملي مي*تواند سلامت مغز را تضمين كند؟ با كمك چه تكنيكي مي*توان به جوان ماندن مغز كمك كرد و مانع از كندي عملكرد، كاهش دقت و پيري آن شد؟ اينها سؤالاتي است كه براي بسياري از مردم در سراسر جهان مطرح و ايده*ها و تصورات مختلفي در پاسخ به اين سؤال طرح مي*شود. برخي مي*گويند بازي شطرنج بهترين روش براي مبارزه با پيري سلول*هاي مغزي است. برخي حل كردن سخت*ترين مسائل و فرمول*هاي ديفرانسيل و انتگرال را بهترين روش مي*دانند. گروهي معتقدند بايد هر روز امگا3 مصرف كنند و برخي بر اين باورند كه با افزايش سن افراد، همه سلول*هاي بدن پير مي*شوند و سلول*هاي مغزي هم چاره*اي جز اين ندارند. شما در اين باره چه فكر مي*كنيد؟ در اين مطلب به شما مي*گوييم كه چگونه مي توانيد سلول*هاي مغز خود را 10سال جوان*تر كنيد.



با اين ورزش خونرساني به مغز را تقويت كنيد

با افزايش سن سلول*هاي مغزي كه «نورون» ناميده مي*شوند، اتصالات و شاخه*هاي خود را از دست مي*دهند. اين اتصالات كه سيناپس نام دارند براي روند توليد فكر ضروري*اند، بنابراين اگر با افزايش سن به طور طبيعي اين بخش*ها را از دست دهيم در نهايت بخشي از فعاليت*هاي مغزي خود را از دست مي*دهيم. كم دقت و فراموشكار مي*شويم و كندتر مي*توانيم مسائل را تجزيه و تحليل كنيم. محققان دانشگاه واشنگتن در سنت*لوئيس به تازگي نتايج تحقيقات خود را در اين زمينه منتشر كرده*اند. آنها اعلام كردند داشتن يك برنامه ورزشي روزانه كه هم تمرينات ايروبيك و هوازي و هم تمرين* با وزنه را شامل شود، بهترين انتخاب از ميان رشته*هاي ورزشي متنوع است كه مي*تواند به جوانسازي سلول*هاي مغزي كمك كند. به گفته اين محققان با انجام ورزش*هاي هوازي اكسيژن رساني بهتري به سلول*هاي مغزي ارائه مي*شود، ضمن اینكه اجراي روزانه اين ورزش*ها به بهبود عملكرد جريان گردش*خون در مغز كمك مي*كند و خون نيز مهم*ترين رابط براي رساندن اكسيژن و موادغذايي مفيد به مغز است.



به گروه دوستداران غذاي سبز بپيونديد

در بســـــياري از كشورهاي اروپايي، گروه*هايي وجود دارند كه اعضاي اين گروه*ها همگي ازجمله دوستداران غذاي سبز هستند. اين گروه*ها به سلامت خود خيلي اهميت مي*دهند و به همين دليل است كه بيش از آنكه در برنامه غذايي خود از خوراكي*ها و غذاهاي قندي، چربي، شيريني و نشاسته استفاده كنند غذاهاي كم*قند با فيبر بالا را انتخاب مي*كنند و از پروتئين* گوشت سفيد به ويژه ماهي و غذاهاي كم*چربي يا بدون چربي مصرف مي*كنند و همواره به اندازه غذا مي*خورند، زيرا پرخوري موجب كندي فعاليت مغز مي*شود. چرا كه دستگاه گوارش و روده*ها ميزان بيشتري انرژي صرف اين كار مي*كنند و اين مسئله در دراز مدت موجب كاهش انرژي سلول*هاي مغزي و كند شدن و پيرشدن سلول*هاي مغزي مي*شود.

با اره مويي كار كنيد

در هر سن و سالي كه هستيد براي پيشگيري از پير شدن سلول*هاي مغزي دست به كار شويد. اين موضوع تعارف بردار نيست. اگر نجنبيد دير يا زود شما هم درگير آن مي*شويد و آن وقت از دست بهترين متخصص*هاي جهان نيز كاري برنمي*آيد. پس متناسب با سليقه*اي كه داريد يكي از اين روش*ها را انتخاب كنيد. در يك دوره آموزشي تعمير موبايل ثبت*نام كنيد. به كلاس منبت*كاري برويد و با اره مويي هزارتوهايي با ظرافت ميلي*متر طراحي كرده و بسازيد همچنين مي*توانيد تيراندازي يا تنيس را تجربه كنيد. البته براي انتخاب اين ورزش*ها نياز به ديد خوب و زانوهاي قوي داريد. پس اگر از سن 50 گذر كرده*ايد بهتر است روش ديگري را انتخاب كنيد. شايد بازي*هاي كامپيوتري يا كار كردن با يك نرم*افزار جديد مناسب باشد. مجموع اين فعاليت*ها مي*تواند سلول*هاي مغزي را جوان نگه دارند و پيري آنها را براي مدت قابل ملاحظه*اي به تعويق بيندازند.



بازي «Road Tour» را دانلود كنيد

بازي road tour همان بازي كامپيوتري است كه حرف و حديث*هاي زيادي درباره آن مطرح شده است. به تازگي تحقيقاتي منتشر شده كه اگر مردان و زنان بالاي 50 سال به مدت 10 ساعت اين بازي را انجام دهند سلول*هاي مغزي آنها 3 سال جوان*تر مي*شود. اين در حالي است كه اين پژوهشگران اعلام كردند، تاثير اين بازي رايانه*اي تا يك سال با فرد باقي مي*ماند. براساس نتايج تحقيقات به*طور ميانگين مغز مردان و زناني كه در اين پروژه حاضر شدند، در كل 3 سال جوان*تر شده اما سرعت و توجه آنها به مسائل تا 7 سال جوان*تر شده است. در اين بازي كه امكان دسترسي به آن به صورت آنلاين وجود دارد، شناسايي خودرويي كه در انبوهي از علامت*ها و مسيرها گم شده قدم اول براي بازي است. اين بازي اگر چه در وهله اول براي مخاطب ساده به نظر مي*رسد اما مهارت*هايي مانند سرعت پردازش، حافظه و ديد محيطي افراد را بالا مي*برد.

اين عادت مغزتان را پير مي*كند

اگر در گروه افرادي هستيد كه كار سخت و پر استرس داريد يا اصولا فردي مضطرب و نگران هستيد بايد مراقب باشيد، زيرا استرس و اضطراب يكي از بزرگ*ترين عواملي است كه مي*تواند سلول*هاي مغز را پير كند و مزاحم فرايندهاي شناختي مغز مثل كيفيت حافظه و يادگيري مسائل مختلف شود، بنابراين در صورتي كه خيلي زود از كوره در مي*رويد و كاري پر استرس داريد به شما توصيه مي*كنيم سراغ حركات كششي ذهن و جسم يا مديتيشن برويد و با تكنيك*هاي آرام*تني و افزايش آرامش دروني آشنا شويد. در غير اين صورت پيري سلول*هاي مغزي خيلي زود سراغ*تان مي*آيد. به*خصوص اگر در گروه افرادي باشيد كه دچار اضافه وزن هستند يا رژيم غذايي متعادلي ندارند و سيگار مي*كشند، خيلي زودتر از آنچه تصور كنيد دچار پيري سلول*هاي مغزي مي*شويد.

اين فيلم*ها به شما كمك مي*كند

يكي ديگر از مواردي كه تاثير آن در جوانسازي سلول*هاي مغزي و پيشگيري از پيري آنها ثابت شده، مطالعه كتاب*هاي طنز و تماشاي فيلم*هاي كمدي است. به طور كلي خنديدن و لذت بردن از آنچه پيرامون ما وجود دارد تاثير زيادي در جوان*تر شدن سلول*هاي مغزي دارد، به ويژه آنكه سلول*هاي مغزي به خنديدن و شاد بودن عادت داشته باشند. به همين دليل توصيه*هاي زيادي درباره مطالعه كتاب*هاي طنز، مرور خاطرات خوش، بازتعريف لطيفه*هاي خنده*دار و تماشاي فيلم*هاي كمدي شده است. نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان مي*دهد خنديدن حتي اگر بدون دليل و انگيزه اوليه باشد، مي*تواند همان تاثير را بر جوانسازي سلول*هاي مغزي داشته باشد و عملكرد آنها را به خوبي تقويت كند.


منبع:برترینها