خورشید تضمین کننده*ی حیات بشری است اما در عین حال می*تواند به پوست ما نیز آسیب برساند. در فصل تابستان نیز این آسیب*ها چند برابر می*شود پس لازم است به انواع مختلف مراقب پوستتان باشید.


مطالعات اخیر نشان داده است که بعضی از خوردنی*ها می*توانند از پوست در
برابر آسیب*های اشعه*های ماورای بنفش UV حفاظت کنند. البته مشخص است که یک سالاد هرگز نمی*تواند جایگزین مناسبی برای کرم ضدآفتاب باشد. اما با این حال مواد غذایی سالم این قابلیت را دارند که از آفتاب سوختگی و پیدایش چین و چروک پوستی پیشگیری کنند. برای آشنایی با این مواد غذایی محافظ با ما همراه باشید.

مرکبات

نتایج پژوهش*های
محققان دانشگاه آریزونا که روی 470 مرد و زن داوطلب انجام شد نشان می*دهد [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] حاوی لیمونن مثل [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] و لیموشیرین خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان 34 درصد کاهش می*دهند.

چای سبز

این چای خوش عطر و
خوش طعم حاوی آنتی اکسیدانی به نام «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) است. زمانی که پوست در معرض بیش از اندازه*ی اشعه های ماورای بنفش قرار می*گیرد سلول*ها متحمل آسیب*های ژنتیکی می*شوند.

گردو و دانه*های روغنی نیز مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند که می*توانند جلوی آفتاب سوختگی و آسیب*های اشعه*های ماورای بنفش
را بگیرند


نتایج پژوهش*های محققان دانشگاه ویسکونزن نشان می*دهد که آنتی اکسیدان EGCG برای پیشگیری از این آسیب*های ژنتیکی مفید است. [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]بنوشید و از خواص مفید آن برای سلامت کل بدنتان استفاده کنید.
هویج

هویج همانند میوه*ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی رنگ دیگر حاوی [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] است. نتایج پژوهش*های متعدد نشان می*دهد که این ترکیبات مفید، شدت آفتاب سوختگی و آسیب*های اشعه*های ماورای بنفش را کاهش می*دهند. همین [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] می*تواند پوست شما را به طور طبیعی و بدون خطر برنزه کند.

فلفل دلمه*ای قرمز

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] قرمز نیز همانند هویج به طور موثری شدت آفتاب سوختگی را کاهش داده و به ترمیم سلول*های پوستی کمک می*کند.

اسفناج

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] مانند کاهو، اسفناج، کلم برگ و غیره منبع فوق*العاده*ی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین محسوب می*شوند. نتایج پژوهش*هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می*دهد این سبزیجات نمی*گذارد سلول*های تحریک شده توسط اشعه*های ماورای بنفش رشد بیشتری بکنند.

ماهی آزاد

ماهی آزاد منبع فوق*العاده*ی [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]محسوب می*شود. نتایج پژوهش*های بریتانیایی نشان می*دهد که روغن ماهی از آفتاب سوختگی پیشگیری می*کند و از تغییرات DNA که می*تواند به سرطان پوست منجر شود پیشگیری به عمل می*آورد.

گردو و دانه*های روغنی

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] و دانه*های روغنی نیز مانند [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند که می*توانند جلوی آفتاب سوختگی و آسیب*های اشعه*های ماورای بنفش را بگیرند.