نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: برهان علت غايي

  1. #1
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۳:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,584 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj

    برهان علت غايي

    برهان علت غايي

    در علم کلام در مبحث افعال الهى به این نکته اشاره شده که افعال خداوند داراى هدف وغرض است، ولى هدف وغرض الهى همانند هدف انسان نیست؛ زیرا غایت افعال خداوند رسیدن به کمال نیست، خداوند کامل مطلق است ونقص ندارد تا بخواهد از طریق فعل خود آن را برطرف سازد، بلکه غایت افعال الهى به مخلوقات باز مى‏گردد وبه جهت استکمال مخلوقات است. دلیل غایت‏مندى افعال خداوند آن است که فعل بدون هدف، عبث ولغو است وانجام چنین کارى از خداوند قبیح مى‏باشد. قرآن کریم نیز در تأیید هدفمند بودن افعال خداوند مى‏فرماید: «وَما خَلَقْنَا السَّمواتِ وَالأَرْضَ وَما بَیْنَهُما لاعِبِینَ»؛ «وآسمان‏ها وزمین وآنچه را میان آن دو است به بازى نیافریدیم.»( سوره دخان، آیه 38)
    حکما وفلاسفه الهى مى‏گویند: «در قوس صعود از هیولى تا وجود محض، هر مرتبه عالى، غایت وثمره براى مرتبه دانى وپایین‏تر است. ونیز به اثبات رسیده که نتیجه، علت فاعلیت فاعل است. بنابراین، هر گاه در عالم خلقت، انسانى نباشد خلقت حیوان ووجود او لغو است و...».
    از طرفى دیگر مى‏دانیم که هر فردى از افراد انسان ولو در صورت با افراد دیگر از انسان‏ها شبیه بوده، وهمگى از افراد نوع واحد منطقى به حساب مى‏آیند، ولى در واقع با یکدیگر اختلاف دارند. ولذا در روایتى از پیامبر (ص) مى‏خوانیم: «الناس معادن کمعادن الذهب والفضّة»؛ «جوهر انسان‏ها به مانند معادن طلا ونقره با یکدیگر متفاوت است.»( بحارالأنوار، ج 61، ص 65، ح 51)
    بنابر این، انسان به مانند درختى است که میوه آن وجود انسان کامل است، واو کسى غیر از حجّت معصوم خدا در روى زمین نیست. ولذا در روایات مى‏خوانیم: «... لو بقیت الأرض بغیر إمام لساخت»؛ «اگر زمین بدون امام شود دگرگون خواهد شد.»( کافى، ج 1، ص 179، ح 10)
    خلاصه اینکه انسان کامل -که از او به حجت خدا تعبیر مى‏شود- از آن جهت که علت غایى وجود انسان و... است، وجودش همیشه ضرورى است.
    ونقص ندارد تا بخواهد از طریق فعل خود آن را برطرف سازد، بلکه غایت افعال الهى به مخلوقات باز مى‏گردد وبه جهت استکمال مخلوقات است.


    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  2. کاربر روبرو از پست مفید nasim.h سپاس کرده است .

    mahdi (پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۱)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. بستني گردويي
    توسط Mahshad در انجمن دسر
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه ۰۸ مرداد ۹۱, ۱۳:۱۸
  2. اولين سفر دريايي من
    توسط DayaN در انجمن انجمن شعر و داستان نویسی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۱, ۱۷:۳۱
  3. چگونه از حلقه سياه زير چشم رهايي يابيد؟
    توسط وکیل در انجمن پرسش و پاسخ پزشكي
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه ۲۵ تیر ۹۱, ۲۲:۴۶

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •