هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوي آن، بهره بردن از منافع جسماني و رواني اين ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دليل مصادف شدن با روزهاي گرم و طولاني تابستان داراي حساسيت و تحمل بيشتري است که با يک برنامه تغذيه اي درست هنگام افطار و سحر مي توانيم بدون هيچگونه مشکلي از مزاياي آن بهره ببريم و به مشکلاتي مانند ضعف بدني، افت فشار، تشنگي و گرسنگي نيز دچار نشويم.

رعايت راهکارهاي ساده تغذيه اي در افطار و سحر مي تواند روزه داران را به منظور دريافت منافع بدني و تسهيل بهره مندي از مزاياي روحاني اين ماه مبارک ياري کند زيرا يک فرد بيمار به درستي نمي تواند از برکات ماه رمضان فيض ببرد.

1. براي اينکه کمتر هنگام روزه داري تشنه شويد بهتر است در برنامه غذايي سحري از خوردن غذاهايي مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسيس و کالباس، سس مايونز و سير و پياز و همچنين غذاهاي چرب و پرنمک که سبب تشنگي زياد در طول روز مي شود پرهيز کنيد.

2. سعي کنيد از غذاهاي آب پز شده و خورشت هاي آبدار و کم نمک استفاده کنيد.

3. خوردن مواد شيرين مانند زولبيا و باميه هنگام سحر سبب افت سريع قند خون و احساس گرسنگي در طول روز مي شود.

4. بعد از خوردن سحري، بهتر است هنگام مسواک زدن براي کاهش تشنگي و خشکي دهان، از حجم کمتري خمير دندان استفاده کنيد.

5. سعي کنيد در ماه رمضان ميوه هاي آبدار و سبزيجات بيشتري مصرف کنيد تا در طول روز دچار تشنگي نشويد.

6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبليموي تازه با آب يا چاي کمرنگ يا شربت خاکشير به جاي قهوه و چاي پر رنگ استفاده کنيد.

7. خوردن 8 تا 12 ليوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب مي شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگي شويد.

8. براي اينکه بعد از خوردن افطار و سحري دچار سوزش معده و ترش کردن نشويد بهتر است از غذاهاي سبک و کم چرب استفاده کنيد. در ضمن مايعات را پس از اتمام غذا بخوريد و بلافاصله بعد از خوردن سحري به رختخواب نرويد.

9. بهتر است افطار خود را با يک استکان آب ولرم يا يک فنجان شير و عسل باز کنيد و از خوردن غذا و شيريني جات فراوان هنگام افطار بپرهيزيد تا دچار سنگيني و مشکلات معده نشويد.

10. سعي کنيد وعده هاي غذايي مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار ميل کنيد تا هضم آن آسان باشد.

11. براي جلوگيري از بروز يبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجير خيس شده و ميوه هايي همچون گلابي، هلو و هندوانه ميل کنيد.

12. ورزش سبک و پياده روي بعد از افطار به هضم غذا و جلوگيري از يبوست کمک زيادي مي کند.

13. وعده سحري را به هيچ عنوان حذف نکنيد زيرا ادامه دادن به اين روال در طول ماه رمضان سبب افت بدني و تحليل عضلاني خواهد شد.

14. نان و پنير کم نمک با سبزي يا گردو با يک ليوان شير از بهترين خوردني ها براي سحر محسوب مي شود زيرا علاوه بر حجم سبک داراي قوت بسيار است.

15. براي اينکه در طول روز کمتر تشنه شويد بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهيدرات هايي همچون نان و غلات و ماکاروني سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنيد. اين مواد سبب مي شود گليکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگي شود.