نان سوخاری

مواد لازم:


  • آرد: حدود 250 گرم


  • شکر: 50 گرم


  • شیر یا آب ولرم: یک دوم پیمانه


  • مایه خمیر: یک قاشق سوپخوری


  • کره: 30 گرم


  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری


  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری


  • تخم مرغ: یک عدد


  • زرده تخم مرغ: یک عدد


  • کنجد: به میزان لازم

روش تهیه

1 -مایه خمیر را به همراه یک قاشق شکر و آرد با آب یا شیر ولرم مخلوط کرده رویش را بپوشانید و 10 دقیقه استراحت دهید تا پف کند و به اصطلاح عمل بیاید.

2 - تخم مرغ را به همراه مابقی شکر، کره و وانیل خوب بزنید تا یکدست شود.

3 - خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده، آرد را روی مواد الک کنید وکاملا ورز دهید تا خمیر صاف ویکدستی بدست آید.

4 - خمیر را درجای گرم قرار دهید رویش را بپوشانید وحدود یک ساعت اجازه دهید تا استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

5 - قالب مستطیلی لوف را چرب کرده آرد پاشی کنید. خمیر را مجددا روی سطح کار ورز داده داخل قالب گذاشته سطحش را صاف کنید

زرده تخم مرغ را با قلم مو رویش بزنید کنجد یا هرمغز دلخواه بپاشید دوباره 30 دقیقه دیگر استراحت دهید، تا پف کرده قالب را پر کند.

6 - قالب را درون فر از پیش گرم شده با حرارت 200 درجه سانتیگراد به مدت 35 دقیقه قرار دهید.

7 - بعد از پخت نان و خارج کردن از فر رویش را با پارچه تمیزی بپوشانید واجازه دهید تا کاملا خنک شود، نان را از قالب جدا کرده برشهای مساوی بزنید. تکه*های برش خورده را درون سینی فر چیده درفر داغ با دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید تا نانها سوخاری شوند.

پیشنهاد من:

برای تهیه نان سوخاری رژیمی، مقدار شکر و کره را به نصف کاهش دهید و 2 قاشق سوپخوری شیر اضافه کرده، نان*ها را مدت زمان بیشتری در فر قرار دهید تا کاملا برشته شوند.

تجربه من:

برای تهیه نان سوخاری بیشتر می*توانید مواد اولیه را به میزان یکسان چند برابر کنید فقط دقت داشته باشید که تا یک کیلو آرد، تعداد تخم مرغ اضافه نمی*شود و همان یک عدد کافی است.

نکات


1 -می*توانید بجای کره از روغن مایع استفاده کنید که در این صورت 25 گرم بیشتر از وزن کره باید باشد یعنی میزان روغن مایع می شود 55 گرم.

2 - بجای وانیل می توانید به اندازه یک قاشق چایخوری از رنده پوست لیمو یا پرتقال استفاده کنید.

3 - می*توانید از آرد سبوس دار یا چاودار استفاده کنید.