پونته ویکینو در ایتالیا

پل باستانی پونته ویکینو (Ponte Vecchio) در شهر زیبای فلورانس در شرق ایتالیا واقع شده است. پونته ویکینو به معنای «پل قدیمی»، یکی از سه پلی است که بر روی رودخانه آرنو (Arno) احداث شده است. گردشگران زیادی در این پل، از مناظر و چشم اندازهای اطراف عکس می گیرند. از سوی دیگر تصاویر خود این پل زیبا بر روی کارت پستال های بیشماری چاپ شده است و این تصاویر به عنوان یکی از سوغاتی های فلورانس هواداران زیادی دارد. این پل دو بار در جریان سیل های قرن دوازدهم و قرن چهاردهم به طور کامل تخریب شد. سیل شدید سال 1966 نیز به پونته ویکینو آسیب های زیادی وارد آورد. برخلاف بسیاری دیگر از پل های شهر فلورانس، این پل در جریان جنگ جهانی دوم نابود نشد.اورسوند در اسکاندیناوی

پل اورسوند (Øresund) بر روی تنگه ای به همین نام واقع شده و دو کشور سوئد و دانمارک را به یکدیگر متصل می سازد. این پل در واقع بخشی از پروژه ارتباط سوئد و دانمارک است. این پروژه خود مجموعه ای است متشکل از یک پل معلق، یک تونل، یک جزیره و یک شبه جزیره مصنوعی که این دو را به هم ارتباط می دهد. از بهترین ویژگی های این پل می توان به بخش زیردریایی آن اشاره کرد که در آن تونل هایی برای عبور خودروها تعبیه شده است. پل اورسوند دسترسی به مسیرهای تردد جاده ای و ریلی را بدون تداخل با ترافیک هوایی فرودگاه کپنهاگ (پایتخت دانمارک) که در نزدیکی آن منطقه قرار دارد، فراهم می سازد. ضمناً این پل، تردد کشتی ها را در تنگه مختل نمی سازد.میلو در فرانسه

پل میلو (Millau Viaduct) بر بالای رودخانه تارن (Tarn) در جنوب فرانسه واقع شده است. این پل که لقب افتخارآمیز «بلندترین پل جهان» را در اختیار دارد، در سال 2004 توسط ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد. پیش از احداث این پل، ترافیک تعطیلات تابستانی باعث می شد بزرگراه های ورودی و خروجی به شهر کوچک میلو در جنوب فرانسه قفل شود. بلندترین دکل این پل حدود 343 متر ارتفاع دارد. احداث پل میلو بیش از نیم میلیارد یورو هزینه داشته است. این پل ظرف سه سال ساخته شده است.بسفر در ترکیه

پل بسفر (Bosphorus) در زمان ساخت در سال 1973، طولانی ترین پل معلق در خارج از آمریکا به شمار می رفت. این پل که بر روی تنگه بسفر در استانبول واقع شده، اروپا را به آسیا متصل می کند. پل سلطان محمد دومین پلی است که بر روی این تنگه نصب شده است. هردوت، مورخ نامی یونان باستان از تمایل امپراطوری ایران برای ساخت پلی بر سرتاسر تنگه بسفر خبر داده است. پل بسفر در سال 1973 تکمیل شد و ایده ساخت آن نیز به دوران باستان و زمان پادشاهی داریوش در ایران بر می گردد. گفتنی است تنگه بسفر باریکه آبی است که دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. شهر استانبول در دو سوی این تنگه گسترش یافته است.افسوس در ایتالیا

پل مشهور افسوس (Bridge of Sighs) در شهر ونیز واقع در شمال ایتالیا قرار گرفته است. نام این پل در زبان ایتالیایی Ponte dei Sospiri است. این پل در میان دیوارهای یک قسمت از ساختمانی که اتاق های بازجویی زندانیان است، ساخته شده است. پل افسوس متعلق به قرن 17 میلادی است. امروزه پل هایی مشابه افسوس، در کشورهای مختلفی از جمله انگلیس، آلمان و سوئد ساخته شده است.سی و سه پل در ایران

شب هنگام، بهترین زمان برای تماشای سی و سه پل و لذت بردن از زیبایی آن است. این پل در دوران امپراطوری صفوی ساخته شده است. صفوی ها از اوایل قرن شانزدهم تا اوایل قرن هجدهم حکمرانی کردند. این پل 33 دهانه دارد و از همین رو به پل 33 چشمه شهرت دارد.ساندیال در آمریکا

پل ساندیال (Sundial) به معنای ساعت آفتابی، بر رود ساکرامنتو (Sacramento) در کالیفرنیا که به خلیج سانفرانسیسکو می ریزد، نصب شده است. این ساعت آفتابی واقعاً کار می کند چرا که سایه دکل 66 متری پل در ورودی پل، در طول روز زمان را مشخص می سازد. از آنجا که رودخانه ساکرامنتو یکی از مراکز تخم ریزی ماهی قزل آلا در آمریکاست، طراح این پل یعنی سانتیاگو کالاتروا (Santiago Calatrava) معمار برجسته ایتالیایی، تصمیم گرفت که هیچ تغییری در اکوسیستم منطقه به وجود نیاورد. به همین دلیل پل، هیچ پایه ای در آب ندارد. از سوی دیگر سطح عرشه نیز از شیشه پوشیده شده است تا از سایه انداختن بر آب و کاهش دمای آب رودخانه جلوگیری شود. ساخت این پل با صرف هزینه ای معادل 23.5 میلیون دلار در سال 2004 پایان یافت.لوپو در چین

پل لوپو (Lupu) بر رودخانه هوانگ پو (Huangpu) در شانگهای چین ساخته شده است. این پل زیبا، دو شهر لووان (Luwan) و پودونگ (Pudong) را به هم وصل می کند. نام لوپو نیز از دو بخش اولیه این دو شهر یعنی Lu و Pu گرفته شده است. این پل دیدنی که در تابستان سال 2003 افتتاح شد، اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. لوپو پس از پل Chaotianmen، دومین پل بزرگ قوسی دنیا به شمار می رود. این پل 3900 متر طول، نزدیک به 29 متر عرض و 100 متر ارتفاع دارد و با هزینه ای بالغ بر 302 میلیون دلار، ظرف چهار سال ساخته شده است.