[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]


خستگی ، کلافگی ، جوش آوردن و بهانه*گیری همسرتان را به حساب نارضایتی*اش از زندگی مشترک نگذارید. اگر همسرتان مدتی است به هر چیزی واکنش منفی نشان می*دهد و از هر موضوع ساده*ای بهانه*ای برای عصبانی شدن می*سازد، احتمالا نوعی عادت ماهانه را تجربه می*کند.



[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] خستگی ، کلافگی ، جوش آوردن و بهانه*گیری همسرتان را به حساب نارضایتی*اش از زندگی مشترک نگذارید. اگر همسرتان مدتی است به هر چیزی واکنش منفی نشان می*دهد و از هر موضوع ساده*ای بهانه*ای برای عصبانی شدن می*سازد، احتمالا نوعی عادت ماهانه را تجربه می*کند. تعجب نکنید! مرد*ها هم مثل زن*ها چنین دوره*ای را تجربه می*کنند و گاهی در این دوره واکنش*های روانی شدیدتری نسبت به خانم*ها نشان می*دهند. سندرم تحریک*پذیری مردانه (Irritablemale Syndrome) که به اختصار IMS ن****ه می*شود، به دلیل تغییرات بیوشیمیایی و نوسانات هورمونی در مرد*ها اتفاق می*افتد و با خود استرس بیشتر و تحریک*پذیری را به همراه می*آورد. اگر می*خواهید از این سندرم و راه*های درمان آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب با ما باشید.

خروس جنگی*ها را بشناسید

مردی که گرفتار این سندرم شده، گاهی دچار افسردگی می*شود و با درون ریزی احساسات منفی*اش، به خود آسیب می*زند. افسردگی ناشی از این نوسان هورمونی، می*تواند مرد*ها را تا مرز خودکشی هم پیش ببرد. اما گاهی مبتلایان به جای آنکه به خود آسیب بزنند، احساسات منفی*شان را متوجه محیط بیرون و آدم*های اطراف*شان می*کنند. عصبانیت و رفتارهای خشونت*آمیز یکی از رایج*ترین واکنش*های مردان به این تغییرات بدنی است و چنین افرادی حتی ممکن است احساس*شان را با خشونت فیزیکی به نمایش بگذارند. از سوی دیگر همه مرد*ها این سندرم را به یک شکل تجربه نمی*کنند و بعضي افراد ترکیبی از این دو حالت را در این شرایط ابراز می*کنند. به عبارت دیگر، گروهی از مرد*ها در آغاز تمام احساسات منفی را متوجه خود می*کنند و تمام تلاش*شان را برای نشان ندادن احساسات*شان به خرج می*دهند، اما بعد از مدتی ناراحتی، خشم و استرس آنقدر به آنها فشار می*آورد که منفجر می*شوند و واکنش*های شدیدشان گریبان اطرافیان را می*گیرد.



مشکل از کجا آمده؟

عوامل بسیاری می*تواند یک مرد را دچار IMS کند اما تغییر رژیم غذایی را می*توان از رایج*ترین دلایل بروز این حالات دانست. بالا رفتن وزن می*تواند خطر ابتلای مرد*ها به این سندرم را بیشتر کند، چراکه در جریان تغییر وزن، سلول*های چربی در تبدیل تستوسترون به استروژن در آقایان فعال*تر می*شوند. هرچه میزان استروژن بالا*تر و تستوسترون پایین*تر باشد، تحریک*پذیری آقایان بیشتر می*شود. با برهم خوردن نظم هورمون*ها و ناآگاهی خود فرد از این موضوع، نمایش واکنش*های غیرطبیعی به اتفاقات ساده روزمره هم آغاز می*شود و رفتار یک مرد را به*شدت تحت*تاثیر قرار می*دهد.

اما چاقی تنها دلیل برانگیخته شدن این واکنش*ها نیست. استرس زیاد از دلایلی است که مرد*ها را دچار سندرم تحریک*پذیری می*کند. استرس مداوم و شدید، سطح تستوسترون در بدن آقایان را پایین می*آورد و این نوسان هورمونی بر رفتار و احساسات مرد*ها تاثیری جدی می*گذارد. از سوی دیگر این روز*ها استفاده از داروهای هورمونی در میان برخی ورزشکاران بیشتر شده اما نباید فراموش کرد که داروهای هورمونی هم می*توانند بدن را از توازن خارج کنند و مصرف*کنندگان را به این سندرم مبتلا کنند. بررسی*ها نشان می*دهد که حتی داروهای گیاهی و طبیعی که بر هورمون*های بدن تاثیر می*گذارند هم می*توانند مرد*ها را تحریک*پذیر، نا**** یا خشن کنند. پس مرد*ها پیش از مصرف خودسرانه دارو*ها یا دریافت نسخه*های پزشکی، باید از تاثیرات آن برهورمون*های*شان آگاه شوند و در صورتی که احساس کنند خوردن یک دارو روان*شان را تحت*تاثیر قرار می*دهد، باید با کمک یک متخصص راهی برای مهار این وضعیت پیدا کنند.

آیا تربیت موثر است؟

نمی*توانیم بگوییم که هورمون*ها تمام رفتارهای مردانه را کنترل می*کنند. روانشناسان معتقدند روش*های تربیتی که یک مرد با آنها پرورش یافته، در نوع بروز این هیجانات تاثیر می*گذارد. از نظر آنها فرزند والدینی که به جای تربیت سختگیرانه یا سهل*انگارانه، روش*های قاطع اما توام با همدلی را به کار می*بندند، کمتر در معرض ابتلا به این سندرم قرار دارند. البته با وجود نقش پررنگ تربیت در این موضوع، تاثیر ژنتیک و میزان نوسان هورمون*ها را هم نمی*توان کمرنگ دانست.

می*دانند چه می*کنند؟

مردی که دچار IMS شده حاضر نیست نقش هورمون*ها را در واکنش*هایش بپذیرد و معتقد است همسر، رئیس، مادر، مردم خیابان، سیاستمداران و... رفتارهایی را نشان می*دهند که خشم یا نا****ی را در او ایجاد می*کنند. چنین مردی نه تنها دیگران را مسئول خشم یا احساسات منفی دیگرش می*داند، بلکه تغییر رفتارش را هم انکار می*کند و معتقد است اگر رفتار دیگران درست باشد، او دلیلی برای نشان دادن این واکنش*ها نخواهد داشت.

راه فراری هست؟

درحالی که سندرم پیش از قاعدگی در خانم*ها تنها چند روز طول می*کشد، برخی از کسانی که تحریک*پذیری مردانه را تجربه می*کنند، در زمانی طولانی*تر این احساسات ناخوشایند را تجربه می*کنند و *گاه بدون دخالت متخصصان توانایی** رها شدن از این حالات را ندارند. اما با وجود اینکه چرخه هورمونی ماهانه در هر مرد متفاوت است، آقایان می*توانند روحیات خود را بررسی کنند و به مرور زمان این تغییرات هورمونی و شدت آنها را تشخیص داده و برای کنترل آنها آماده شوند. فردی که تنها برخی از نشانه*های این سندرم را تجربه می*کند، در زمان کوتاه*تر و با تلاش کمتری می*تواند به زندگی طبیعی برگردد اما برای مردی که ماه*هاست نشانه*ها را به شدید*ترین حالت تجربه می*کند، خلاص شدن از این حالات بدون درمان جدی و طولانی*مدت ممکن نیست.

چه باید کرد؟

طبیعی است که همسرتان رفتار*هایش را انکار یا فرافکنی کند. در این شرایط باید به او کمک کنید که به مرور از افراطی بودن واکنشش باخبر شود و درک کند که موضوع اتفاق افتاده، به اندازه*ای که او را عصبانی کرده مهم نبوده است. برای اثبات این موضوع به او عجله نکند، چراکه اصرار شما بر این واقعیت ممکن است واکنش*های منفی او را تشدید کند.

او را با یک روانپزشک آشنا کنید. درست است که صحبت کردن با یک روانشناس می*تواند همسرتان را آرام کند، اما از آنجا که مشکلات هورمونی کار او را به اینجا کشانده، احتمالا به مصرف برخی دارو*ها برای کنترل سطح هورمون*هایش نیاز دارد. اگر متخصص با قاطعیت گفت که همسرتان به این سندرم مبتلاست، می*توانید درمان را آغاز کنید اما یادتان نرود که بسیاری از مشکلات روان*شناختی دیگر، علائم مشابهی با آنچه گفته شد، دارند و ممکن است او به جای ابتلا به یک سندرم گذرا، به یک بیماری مزمن روانپزشکی مبتلا شده باشد.

رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و سهم سبزیجات و میوه*ها را در آن رژیم بیشتر کنید. از آنجا که بعضي معتقدند این روز*ها غذاهای پروتئینی مثل مرغ از هورمون*های رشد خالی نیستند، شاید بهتر باشد تا مدتی سهم این مواد را در غذا*های*تان کمتر کنید.

به همسرتان برای ترک سیگار کمک کنید. چراکه دخانیات می*تواند بر سطح هورمون*ها، بیوشیمی مغز و سطح استرس اثر بگذارد و احتمال ابتلا به این سندرم را بیشتر کند. ورزش کردن یکی از ساده*ترین راه*های درمان یا کم کردن آسیب*های روانی است. اگر همسرتان فرصت زیادی برای رفتن به باشگاه ندارد، از او بخواهید روزی نیم ساعت پیاده*روی کند. پیاده*روی یکی از راه*های موثر برای ایجاد تعادل در وضعیت هورمون*هاست.

در زمانی که شریک زندگی*تان از این وضعیت رنج می*برد، مراقب واکنش*های خود باشید. اجازه ندهید رفتار*ها، خستگی یا دلزدگی شما این حالات را در او تشدید کند. یادتان نرود که او بیشتر از هر زمانی به کمک و حمایت شما نیاز دارد، پس زود خسته نشوید.