راز واقعي كاهش وزن ، تغذيه خوب ، است .
به خاطر بسپاريد براي كاهش وزن مناسب ، بدن نياز دارد كه سوخت و ساز موثري داشته باشد و براي داشتن سوخت و ساز موثر خوردن غذاهاي مغزي لازم است . البته اين غذاهاي مغزي نبايد پر كالري و چاق كننده باشند.

غذاهاي خوب بخوريد و فعال باشيد .
وقتي صحبت از غذاهاي خوب به ميان مي آيد منظور سبزيجات و ميوه جات تازه , حبوبات و غلات سبوس دار , نان گندم كامل , سيب زميني و برنج, گوشت خالص و بدون چربي , لبنيات كم چرب و مقدار كمي تنقلات مانند آجيل و تخمه و روغن گياهي غيراشباع ( مثلا روغن زيتون , آفتابگردان , ذرت و ... ) است.


كالري نيز نقش مهمي دارد .
رژيم هاي بسيار كم كالري زيانبار هستند زيرا نمي توانند سوخت و ساز بدن را در حد مطلوب حفظ كنند به همين خاطر هم كاهش وزن كند مي شود و هم سلامت بدن به مخاطره مي افتد .
هر ماه حدود 4 كيلو گرم وزن خود را كاهش دهيد .
اين مقدار مناسب ترين مقدار كاهش وزن است .
كاهش وزن سريع يك داستان است زيرا بدن نمي تواند بيش از 6-3 كيلوگرم در ماه چربي خود را بسوزاند . بنابر اين كاهش وزن سريع لاغر شدن نيست بلكه كاهش آب بدن و احتمالا تحليل عضلات و استخوانها و ساير بافت هاي بدن است .

بنا به دلايل زيست شناختي بدن انسان علاقه اي به از دست دادن چربي ندارد و حتي در مقابل كاهش چربي مقاومت مي كند زيرا بافت چربي منبع انرژي و بقاي انسان است و بدن تلاش مي كند اين منبع انرژي را براي مواقع حياتي ( قحطي و گرسنگي طولاني و بيماري ها )حفظ كند . اگر تلاش كنيم با گرسنگي خود را لاغر كنيم بدن ما سوخت و ساز خود را كند كرده تا اتلاف انرژي و حذف چربي را به حد اقل برساند. در نتيجه پس از مدتي كاهش وزن كند شده و حتي متوقف مي شود .

علاوه بر اين اصطلاح عادت غذائي نياز به زمان داردبنابر اين اگر كاهش وزن سريع باشد به دنبال آن سريعا چاق مي شويد زيرا زمان كافي براي اصلاح عادت هاي غذائي چاق كننده نداشته ايد اما كاهش وزن تدريجي اين فرصت را به شما مي دهد كه عادت هاي غذائي جديد را بپذيريد و به بدن شما اين امكان را مي دهد كه خود را با لاغري تطبيق دهد .


به ياد داشته باشيد هفته اي يك كيلوگرم كاهش وزن ايده آل است . اين مقدار يعني كمي بيشتر از 4 كيلوگرم در يك ماه , 26 كيلوگرم در 6 ماه و 52 كيلوگرم در يكسال. آيا اين مقدار كاهش وزن كافي نيست ؟