مقدمه

در سن 18 ماهگی، کودک شما تقریباً غذای کودک را کنار گذاشته و شروع به مصرف غذای سفره می*کند. در این زمان او بیشتر فعال بوده و گاهی اوقات (مثلاً سر میز شام) شروع به نشان دادن استقلال خود می*کند. فراهم آوردن انتخاب*های سالم غذایی و میان وعده*ها، انرژی مورد نیاز برای تمام بازی*ها و کشف کردن*هایی که روز کودک نوپای شما را پر می*کنند، در اختیار او قرار می*دهد. مورد دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد این است که شما الآن در حال شکل دادن عادت*های غذایی سالمی هستید که به*صورت مادام العمر بر او تأثیر خواهند گذاشت. منوی روزانه

طبق نظر انجمن پزشکی اطفال آمریکا، کودک 18 ماهه شما باید الآن به*طور روزانه سه وعده غذایی و دو یا سه میان وعده غذایی بخورد. سعی کنید هر روز از هر چهار گروه غذایی اصلی به کودکتان غذا بدهید. گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم مرغ؛ شیر، پنیر و لبنیات؛ میوه*ها و سبزیجات؛ غلات، سیب زمینی، برنج، و دانه حبوبات. اگر کودکتان همه چیزهایی را که باید در طول روز بخورد را نمی*خورد، نگران نباشید. طبق نظر انجمن پزشکی اطفال آمریکا، کودکان در این سن بدغذا می*شوند. شما به فراهم کردن غذاهای سالم و متنوع برای او ادامه بدهید، درنهایت او می*آموزد که غذاهای مغذی را بخورد. میان وعده*ها

از آنجایی که کودکان در تمام طول روز فعال هستند و معده کوچکی دارند، میان وعده*ها مواد غذایی لازم را در اختیار کودکان قرار می*دهند و از گرسنه شدن آن*ها بین وعده*های غذایی جلوگیری می*کنند. ممکن است برخی کودکان یک وعده غذایی را نخورند، و این موضوع اهمیتِ یک میان وعده غذایی مغذی را بیشتر مشخص می*کند. پزشکان خانوادگی پیشنهاد می*کنند که مواد غذایی مانند تکه*های کوچکِ میوه*های تازه، کراکرها؛ برش*های نازک پنیر؛ و غلات صبحانه کم شیرینی را برای میان وعده*ها آماده کنید. یادتان باشد که وعده*های غذایی کوچک باشند. نصف فنجان شیر با موز یک میان وعده خوشمزه برای اواسط صبح است. غذاها و میان وعده*ها را طبق برنامه برایش حاضر کنید تا یاد بگیرد که گرسنگی*اش را تحمل کند. نوشیدنی*ها

در این مرحله او باید روزی دو لیوان شیر پرچرب بنوشد. اگر طعمش را دوست ندارد، توصیه می*شود که آن را با شیر مادر مخلوط کنید و کم کم ترکیبش را تغییر بدهید تا وقتی*که فقط شیر گاو بخورد. آب میوه را به حدود 150 میلی لیتر در صبحانه محدود کنید. در بقیه طول روز، به او شیر یا آب بدهید که کالری کمتری دارد و اغلب ویتامین*های مورد نیازش را نیز تأمین می*کند. تاکتیک*های سر میز غذا

کودک 18 ماهه معمولاً بشقابش را کنار میزند و از غذا خوردن خودداری می*کند. کودکان در این سن سعی می*کنند که کنترل محیط اطرافشان را در اختیار بگیرند و میز غذا هم از این قاعده مستثنا نیست. پزشکان خانوادگی پیشنهاد می*کنند که انواع مختلفی از غذاهای سالم را در اختیار او قرار بدهید و اجازه بدهید که او انتخاب کند که چه غذایی و به چه مقدار بخورد.اغلب در کنار غذاهای مورد علاقه*اش برایش غذاهای جدید حاضر کنید و از او بخواهید بدون نق زدن آن را امتحان کند. بگذارید ببیند که شما هم از خوردن غذاهای متفاوت لذت می*برید. غذاهایی آماده کنید که خودش بتواند به راحتی آن*ها را بخورد. او از اینکه بتواند به چیزی که وارد دهانش می*شود کنترل داشته باشد، لذت می*برد. آنچه باید از آن اجتناب کرد

آب نبات و هله هوله ها، هیچ جایی در برنامه غذایی کودک شما ندارند. از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده که چربی و قند بالایی دارند دوری کنید. سودا، آبمیوه*ها، و نوشیدنی*های ورزشی حتی نباید به دهانش نزدیک شوند. کیک تولد را ممنوع نکنید، اما شیرینی را بخشی از رژیم غذایی او قرار ندهید. این*ها هیچ ارزش غذایی ندارند و تنها کالری بالایی دارند که دیگر جایی برای خوردن مواد غذایی که به رشدش کمک می*کند نمی*گذارد..

redirect.php?a=forums.pichak.net/2474.htmlمنبع: