با کمک راهبردهای طب سنتی، می*توان از آسیب فصل گرما بر احوال ایرانی*ها کم کرد. این راهبردها عبارتند از :

درحالی که کارشناسان اداره آگاهی از بیشتر شدن میزان خشونت در شش ماه اول سال خبر می*دهند، کارشناسان طب سنتی هم سرشماری مشابه را مطرح می*کنند. آنها بر این باورند گرم شدن هوا می*تواند بر بدن و روان آدم*ها تاثیری نامطلوب بگذارد و حتی از یک شخص بی سر و صدا و صبور هم، انسانی زودرنج بسازد و صدایش را در آورد. این متخصصان ادعا می*کنند کلافه شدن بعلت
گرم شدن هوا، امسال بیشتر از هر سالی مردم را تهدید می*کند و تابستان زودرسی که از آغاز بهار رد پایش پیدا شده، می*تواند آماری نامنتظره از خشونت در سطح اجتماع را به یادگار بگذارد. این ادعاها را با دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی مطرح کردیم. عباسیان چنین گفته*هایی را رد نمی*کند اما از نظر او با کمک راهبردهای طب سنتی، می*توان از آسیب فصل گرما بر احوال ایرانی*ها کم کرد.

صبح*ها کار، ظهرها استراحت
در اولین مرحله، مهم*ترین کارهای*تان را به اول ساعات روز یعنی معتدل*ترین زمان*های روز منتقل کنید. آغاز صبح بهترین زمان برای انجام کارهای با اهمیتی است که نیاز به صرف انرژی جسمی و روانی بیشتری دارد و زمان غروب هم برای انجام کارهای باقی مانده مناسب است اما از منظر طب سنتی حوالی ظهر که گرم*ترین زمان روز است، بدترین موقع برای انجام کارهای مهم است.


خواب آرام با بهارنارنج
افرادی که احساس می*کنند به* خاطر [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] پرخاشگر شده*اند، می*توانند از عرقیات آرام*کننده مانند بهارنارنج یا گلاب استفاده کنند. خوشبختانه این عرقیات مگر در موارد خاص منع مصرف ندارند و همه می*توانند از آنها بنوشند. البته این عصاره*های گیاهی کمی خواب*آور هستند و راننده*ها یا کسانی که نیاز به هوشیاری بالا دارند بهتر است در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنند.


خداحافظ ادویه
غذاهای خیلی تند و پرادویه می*توانند شما را تحریک*پذیرتر کنند. به جای مصرف آنها می*توانید سراغ غذاهایی بروید که رطوبت*بخشی بیشتری دارند. غذاهای آبکی و سوپ*ها گزینه*های خوبی برای مصرف در این فصل هستند. گذشته از این می*توانید از گیاهان رطوبت*بخشی مانند جو که طبع*شان خنک است و متابولیسم را پایین می*آورند هم کمک بگیرید یا با چاشنی*های ترش مانند آبغوره و آبلیمو خشم*تان را کمتر کنید. سبزیجات و میوه*های خنک مانند کاهو، از یک طرف و مرکبات و میوه*های آب*دار مانند خیار از طرف دیگر می*توانند آرامش شما را بیشتر کنند.


اولین و آخرین راه؛ هوشیاری!
تغذیه و مراقبت*های دیگر به بهبود شرایط افراد کمک می*کند اما نمی*توانیم نقش خودکنترلی در کم شدن آسیب*ها را نادیده بگیریم. آدم*ها باید مدام خود را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به عواطف*شان هوشیار باشند. باید ببینند چقدر دچار خشم و غضب و ناراحتی هستند یا اینکه چه اندازه احساس آرامش و خوشحالی*شان بیشتر شده است. طبیعی است که در ماه*های پیش رو خشم بیشتر احساس شود اما اگر افراد بدانند که از وضعیت تعادل خارج شده*اند می*توانند کنترل بیشتری بر احساسات و رفتارهای*شان داشته باشند.


آرامش با سرکه و انگبین
نوشیدنی*های خنک مانند شربت سکنجبین، هم خاصیت دارویی دارند و به بدن آب رسانی می*کنند و گرما و عطش را فرو می*نشاند. درواقع به همه نوشیدنی*هایی که در آن یک ماده ترش و یک ماده شیرین مخلوط شده سکنجبین می*گوییم، که این شربت می*تواند مخلوطی از سرکه و عسل باشد یا اینکه با سرکه و شکر درست شود اما شربت*های دیگری مانند شربت آلبالو، آبغوره یا آبلیمو که مخلوطی از یک ماده ترش و شیرین هستند هم برای فرونشاندن این حالت مفیدند.


دوغ برای دیابتی*ها
کسانی که دیابت دارند و به خاطر بالا بودن قند خون نمی*توانند چنین شربطی را مصرف کنند، می*توانند سراغ دوغ بروند و در دوغ*شان دانه «خرفه» خیس کنند. البته بهتر است این افراد دوغ کم نمک بنوشند تا کمتر احساس عطش کنند.


خشم مهارناپذیر به*خاطر دفع آب
در این فصل افراد باید مراقب دفع زیاد آب و مایعات از بدن باشند. اگر دچار اسهال شدند و احساس کردند که وضعیت*شان غیرطبیعی است حتما باید به پزشک مراجعه کنند.


سونای خشک در تابستان ممنوع
فعالیت شدید در شش ماه گرم سال و به ویژه در ماه رمضان می*تواند تحمل افراد را کمتر کند. به همین دلیل توصیه می*شود که در [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] سراغ ورزش*هایی مانند شنا، شیرجه و واترپلو بروند و از ورزش*هایی که در فضای باز و زیر آفتاب انجام می*شوند یا اینکه مانند سونای خشک حرارت بدن را بالا می*برند؛ پرهیز کنند.


منبع:[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]