عادتهایی که دندان*ها را خراب می*کند
[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
شاید شما هم یکسری عادت*هایی داشته باشید که به مرور زمان موجب خرابی دندان هایتان شود؛ پس بهتر است که آنها را بشناسید و هر چه سریعتر ترک*شان کنید. در ادامه ایمیل 22 مورد از عادت*هایی که موجب خرابی دندان هایتان می*شود را یادآور می شویم که امیدواریم آنها را بشناسید و انجام ندهید.

1. دندان قروچه : ساییدن دندان*ها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد می*شود؛ کنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ خودداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم می*کند. در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده کنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری کنید.

2. جویدن یخ : یخ ماده*ای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ می*تواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می*شود. خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

3. جویدن مداد : آیا موقع تمرکز روی یک مسئله، مداد خود را می*جوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شکستن و یا خرد شدن دندان*ها می*شود. هنگامی که می*خواهید چیزی را بجوید، آدامس*های بدون قند را انتخاب کنید؛ آدامس*های بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق می*شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان*ها جلوگیری می*کنند.

4. مکیدن انگشت : معمولاً کودکان بعد از پدیدار شدن دندان*های دائمی خود، انگشتان خود را می*مکند؛ این انگشت مکیدن در سن 5 تا 6 سالگی ظاهر می*شود و باعث تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه می*شود؛ مکیدن انگشت شست می*تواند باعث لق شدن و انحراف دندان*های کودک از جای خود شود؛ این انحراف دندان*ها می*تواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.

5. مکیدن لیمو ترش : افرادی که لیموترش را می*مکند، خود را در خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار می*دهند؛ لیمو دارای مقدار زیادی اسید است؛ این اسید، باعث تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندان*ها می*شود.

6. جویدن ناخن : جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می*کند، بلکه به دندان*ها نیز آسیب می*رساند و باعث مشکلات دهانی می*شود؛ جویدن ناخن باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای دندان می*شود.

7. با شیشه شیر خوابیدن : اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آب میوه، شیر و یا شیرخشک بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، باعث خواهید شد که دندان*های جدید پوسیده شوند؛ پس، بهتر است قبل از خوابیدن کودک، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت ندهید.

8. سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان : در برخی کشورها، سوراخ کردن زبان و آویزان کردن زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان می*شکند؛ هنگامی که فلز با لثه برخورد می*کند، باعث آسیب لثه و لق شدن دندان*ها می*شود. دهان ما پر از باکتری است، بنابراین سوراخ کردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را زیاد می*کند؛ بهتر است قبل از این کار، با یک دندان*پزشک مشورت کنید.

9. سخت مسواک زدن : مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید؛ این نوع مسواک زدن باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثه*ها، حساس شدن دندان*ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ*هایی در دندان می*شود.

10. باز کردن چیزی با دندان : باز کردن درب قوطی و یا بسته پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد کردن و یا باز کردن وسایل نیست؛ به جای دندان می*توانید از قیچی و یا درب باز کن استفاده کنید؛ از دندان*ها باید فقط برای خوردن غذا استفاده کرد.

11. ورزش کردن بدون محافظ دهان : موقع انجام ورزش*هایی مثل بوکس، هاکی و ورزش*هایی که با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کرد؛ این محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است و از دندان*های بالایی محافظت می*کند؛ بدون این محافظ زمانی که ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، می*تواند دندان*ها را خرد کند؛ این محافظ دندان را می*توانید از دندان پزشک بگیرید.

12. آب نبات سفت : قند موجود در آب*نبات باعث به وجود آمدن پلاک*های چسبنده بر روی دندان*ها می*شود؛ سپس باکتری*های موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید می*کند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می*شود؛ بنابراین بعد از مصرف شکلات، آبنبات و شیرینی، حتماً دندان*های خود را مسواک بزنید.

13. شیرینی چسبنده : همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می*شوند، اما برخی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید می*شود، این اسید برای ساعت*ها در تماس با مینای دندان است. اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی*ها، چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می*شود و این بزاق اسید را از بین می*برد.

14. نوشابه های گازدار : فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست*؛ اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از 11 قاشق چایخوری قند مصرف کرده*اید؛ همچنین نوشابه*ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است که این دو اسید، باعث از بین رفتن مینای دندان*ها می*شوند. نوشابه*های رژیمی هر چند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کننده*ها، دارای اسید هستند و برای دندان*ها مضرند.

15. نوشابه*های ورزشی : معمولاً این نوشابه*ها دارای مقدار زیادی قند هستند؛ نوشابه*های ورزشی هم در دهان، اسید به وجود می*آورند که این اسید به مینای دندان حمله می*کند؛ اگر زیاد از این نوشیدنی*ها استفاده می*کنید، این را بدانید که در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ در حین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن، می*توانید از آب دارای املاح استفاده کنید.

16. آبمیوه صنعتی : آبمیوه*های صنعتی دارای ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند؛ میوه*ها خودشان شیرین هستند، بنابراین اگر آب میوه*ای می*خرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین می*توانید آب میوه خریداری شده را با مقدار آب رقیق کنید.

17. چیپس سیب زمینی : غذاهای نشاسته*ای مثل چیپس، توسط باکتری*های موجود در پلاک دندان، شکسته شده و به اسید تبدیل می*شوند؛ این اسید مدت 20 دقیقه به دندان*ها حمله می*کند؛ اگر غذا بین دندان*ها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر می*شود؛ بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته*ای، حتماً بین دندان*های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

18. مصرف دائمی میان وعده : میان وعده*ها نسبت به وعده*های اصلی غذا، کمتر موجب ترشح بزاق دهان می*شوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعده*های شیرین و چسبنده خودداری کنید و به جای آن می*توانید از میوه و سبزیجاتی مثل هویج استفاده کنید؛ همچنین شکستن زیاد موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعده*ها برای دندان*ها مضر است.

19. نوشیدن قهوه : اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان*هایتان زردرنگ می*شوند؛ خوشبختانه، لکه*های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین می*روند؛ از یک دندانپزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کننده*ها سؤال کنید.

20. کشیدن سیگار : سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه*هایی را بر روی دندان*ها به جای می*گذارند و موجب بیماری*های لثه و افتادن دندان*ها می*شوند؛ تنباکوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز می*شود.

21. نوشیدن مشروبات الکلی : اسید در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین می*برد و لکه*هایی را بر سطح دندان به جای می*گذارد؛ با استفاده از مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان، می*توانید با این لکه*ها مبارزه کنید.

22. زیاد خوردن : خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی باعث افزایش پوسیدگی دندان*ها می*شود؛ اسیدهای قوی که در اثر استفراغ کردن از دهان خارج می*شوند، می*توانند دندان*ها را ضعیف و شکننده کنند؛ این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می*شوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا) فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می*خورد و سپس عمداً غذای خورده شده را بالا می*آورد.