تبلیغات و بازاریابی آنلاین، که تبلیغات اینترنتی نیز نامیده می شود، از اینترنت برای ارائه پیام های بازاریابی تبلیغاتی به مصرف کنندگان استفاده می*کند . این شامل بازاریابی ایمیل ، بازاریابی موتورهای جستجو ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، انواع زیادی از تبلیغات نمایشی (از جمله تبلیغات وب بنر ) ، و تبلیغات وسائل همراه می*شود . مانند سایر رسانه های تبلیغاتی ، تبلیغات آنلاین اغلب شامل یک ناشر (که تبلیغات را با محتوای آنلاین خود ادغام می*کند) و یک تبلیغ کننده، که تبلیغات را برای نمایش و ارائه محتوای ناشر به وجود می*آورد، می شود. دیگر شرکت کنندگان بالقوه عبارتند از: آژانس های تبلیغاتی که به تولید و قرار دادن آگهی کمک می*کنند ،سرور آگهی که آگهی را از نظر تکنولوژیکی عرضه* کرده و اطلاعات آماری را در اختیار ناشر قرار می*دهد، و وابسته*های تبلیغاتی، که کار تبلیغاتی مستقلی برای تبلیغ کننده انجام می*دهند. تبلیغات آنلاین یک کسب و کار بزرگ است و به سرعت در حال رشد می باشد . در سال 2011، درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده، از تبلیغات تلویزیون کابلی پیشی گرفت و تقریبا توانست از تلویزیون عادی نیز پیشی بگیرد. با وجود محبوبیت تبلیغات اینترنتی ، بسیاری از شیوه های تبلیغاتی متداول آنلاین، بحث برانگیز بوده و به طور فزاینده تنظیم و تعدیل می*شوند. علاوه بر این، درآمد آگهی آنلاین، ممکن است به شکل مناسبی جایگزین جریان های درآمدی دیگر ناشر نشود. کاهش درآمد تبلیغات، باعث شده است که برخی از ناشران محتوای خود را پشت دیوارهای پرداختی (Paywall) پنهان کنند. تاریخچه

در روزهای اولیه اینترنت ، تبلیغات آنلاین مجاز نبود. به عنوان مثال، دو عدد از شبکه*های سابق اینترنت، با نام*های آرپانت (ARPANET) و ان اس اف نت (NSFNET)، سیاست های استفاده قابل قبولی داشتند که استفاده از فعالیت*های تجاری برای سود موسسات را ممنوع کرده بود. شرکت NSFNET ممنوعیت استفاده از تبلیغات خود را در سال 1991 برداشت. انواع روش*های تبلیغات اینترنتی

ایمیل

اولین نمونه تبلیغات آنلاین که به طور گسترده*ای پخش شد، از طریق پست الکترونیکی انجام گرفت. در سوم ماه می 1978، یک بازاریاب از شرکت تجهیزات دیجیتالی دی ای سی (DEC) ، به بسیاری از کاربران شبکة آرپانت سواحل غرب آمریکا، یک ایمیل *فرستاد و یک خانه باز را برای معرفی یک مدل جدید از یک کامپیوتر DEC تبلیغ کرد. با وجود سیاست های استفاده قابل قبول متداول، بازاریابی پست الکترونیکی به سرعت گسترش یافت و در نهایت به عنوان " اسپم" شناخته شد. اولین پیام اسپم غیر تجاری در مقیاس بزرگ، برای اولین بار در تاریخ 18 ژانویه 1994، به وسیله یک مدیر سیستم دانشگاه اندروز، با محتوای یک پیام دینی، به همه گروههای خبری یوزنت فرستاده شد. چهار ماه بعد، لورنس کانتر و مارتا سیگل ، که شرکای یک شرکت حقوقی بودند، به طور گسترده ای با فرستادن یک پیام یوزنت با عنوان " قرعه کشی گرین کارت – آخرین قرعه کشی؟" خدمات حقوقی خود را تبلیغ کردند. اسپم کارت سبز کانتر و سیگل در یوزنت، دید عمومی نسبت به تبلیغات آن*لاین را ارتقا بخشید، و علاقه گسترده ای به تبلیغات، هم از طریق یوزنت و هم ایمیل های سنتی، را به وجود آورد. اخیرا، اسپم بیشتر تبدیل به یک عمل صنعتی شده است که در آن، شرکت*های تبلیغ*کننده، از تعداد گسترده*ای از رایانه*ها برای ارسال اسپم از راه دور استفاده می*کنند. آگهی نمایشی

تبلیغات بنر آنلاین، در اوایل 1990، زمانی که صاحبان صفحات به دنبال جریان های درآمدی اضافی برای حمایت از محتوای خودشان بودند، به*وجودآمد. اولین آگهی وب قابل کلیک، توسط شرکت گلوبال نتورک نویگیتور (Global Network Navigator)، به یک مؤسسة حقوقی دره سیلیکون (Silicon Valley) فروخته شد. در سال 1994، زمانی که شرکت هات وایرد (HotWired)، که بخش آنلاین مجله وایرد است، بنرهای تبلیغاتی را به شرکت ای تی اند تی (AT&T) و شرکت*های دیگر فروخت، تبلیغات بنر اینترنتی تبدیل به جریان اصلی شد. آگهی های جستجو

شرکت گوتوداتکام (GoTo.com) که در سال 2001 به اورتور (Overture) تغییر نام داد و در سال 2003 توسط یاهو خریداری شد، اولین تبلیغات جستجوی حراج کلمات کلیدی را در سال 1998 ایجاد کرد. گوگل برنامه تبلیغات جستجوی " ادوردز (AdWords) " خود را در سال 2000 راه*اندازی کرد و سیستم تخصیص رتبه*بندی بر اساس کیفیت را در سال 2002 به کار گرفت که انواع تبلیغات جستجو را بر اساس ترکیبی از پیشنهاد قیمت و احتمال کلیک شدن آن*ها توسط جستجوگران دسته بندی می*کرد. روندهای اخیر

به تازگی ، شرکت*ها تصمیم گرفتند که پیام*های تبلیغاتی خود را در داخل محتوای سرمقاله و یا خدمات با ارزش بگنجانند. به عنوان نمونه*های این نوع تبلیغات، می*توان به برنامه های کاربردی رایگان نایک برای ردیابی عملکرد اشاره کرد. علاوه بر این تبلیغات در رسانه*های اجتماعی و تلفن*های همراه نیز وارد شده است. روشهای معرفی

تبلیغات نمایشی

در تبلیغات نمایشی، پیام های تبلیغاتی به صورت بصری با استفاده از متن ، آرم ، انیمیشن ، فیلم ، عکس ، و یا دیگر شکل های گرافیکی منتقل می*شود. در تبلیغ نمایشی، برای افزایش تاثیر تبلیغات، اغلب کاربرانی با صفات خاص مورد هدف قرار گرفته می*شوند. تبلیغ*کنندگان آنلاین، اغلب از کوکی استفاده می*کنند که شناسه های منحصر به فرد یک کامپیوتر خاص هستند، تا تصمیم بگیرید چه نوع تبلیغاتی برای آن مصرف*کننده خاص، مناسب است. کوکی ها می تواند پیگیری کنند که آیا یک کاربر، بدون خرید چیزی یک صفحه را ترک کرده است یا خیر ، تا بعداً تبلیغ*کننده بتواند با استفاده از تبلیغات سایتی که ترک کرده است، او را مجدداً به آن سایت راهنمایی کند. زمانی که شرکت*های تبلیغاتی اطلاعات فعالیت یک کاربر را از طریق چند وب سایت خارجی جمع آوری می*کنند، معمولاً می*توانند یک تصویر دقیق از علایق کاربر رسم کرده و تبلیغات مؤثری را به آن کاربر نشان دهند. این نوع جمع*آوری اطلاعات معمولاً با نام "هدف*گیری رفتاری" شناخته می*شود. از انواع دیگر تبلیغات نمایشی می*توان به تبلیغات قرینه ای و معنایی اشاره کرد که بسته به محتوای یک صفحه، تبلیغات مربوط به آن* نشان داده می*شود . منبع: معرفی کامل تبلیغات و بازاریابی اینترنتی