در این مقاله، با خواص و مضراتی که مواد خوراکی، از جمله میوه ها و سبزی ها برای شما دارد، آشنا شده و یادمیگیرید که از این مواد غذایی، به چه صورت به بهترین شکل استفاده کنید.









آلو
: آلوی تازه حرارت را فرومی*نشاند و تسکین*دهنده صفرا می*باشد.آلوی خشک خون را طبیعی می*کند و درد مهلک را از بین می*برد.


آلبالو: آلبالو از جمله میوه*هایی است که با سرطان مقابله می*کند. مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان به نصف کاهش می*دهد. هم چنین آنتی اکسیدان موجود در آلبالو در جلوگیری از به هم چسبیدن گلبول های قرمز که باعث به وجود آمدن گرفتگی عروق قلب می*گردد نقش موثری دارند.




پیاز: خوردن پیاز از پوکی استخوان پیشگیری کرده و قلب را فعال می*کند و تنش و نگرانی را از بین می*برد و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می*دهد.



انار: از جمله میوه*هایی است که به علت داشتن اسیدفولیک و پتاسیم و آهن، خون*ساز و تصفیه*کننده خون است. انار برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا و افراد کم خون و بیماران قلبی عروقی مفید است.


انجیر: انجیر مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد و یکی از بهترین میوه*ها برای افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان می*باشد. شیره درخت انجیر برای درمان زگیل روی پوست بسیار مفید است و می*توان با استفاده از شیره درخت انجیر زگیل*ها را از بین برد.

توت*فرنگی: توت*فرنگی منبع خوبی از فیبر و پتاسیم می*باشد و خواص آنتی اکسیدانی قوی ای دارد و در افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و افزایش سلامت بدن نقش موثری دارد.

زردآلو: این میوه به پیشگیری از بیماری*های قلبی و کاهش کلسترول بد خون کمک می*کند. ویتامین موجود در زردآلو برای غشای مخاطی و پوست و هم چنین برای بینایی بسیار مفید است. مصرف این میوه به حفاظت بدن در برابر سرطان ریه و حفره دهانی کمک می*کند.

زغال*اخته: این میوه با عفونت*های دستگاه ادرار مقابله می*کند و مصرف این میوه برای درمان عفونت دستگاه ادرار در دوران بارداری و بعد از دوران یائسگی مفید می*باشد.


گوجه سبز: مصرف این میوه به علت قابلیت آنتی اکسیدانی، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی می*شود. هم چنین مصرف این میوه باعث کاهش استرس و افسردگی می*گردد و سلامت پوست و اعصاب را به همراه دارد. این میوه منبع غنی پتاسیم و فلوراید است و بر فشارخون تأثیر می*گذارد.






شاتوت: این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است و پتاسیم موجود در شاتوت میزان ضربان قلب و فشارخون را کنترل می*کند.


گیلاس: مصرف این میوه به علت داشتن منیزیم و پتاسیم احتمال ابتلا به بیماری*های قلبی عروقی را کاهش می*دهد.این میوه برای کلیه*ها مفید بوده، سموم را از بدن دفع می*کند، سوخت و ساز بدن را افزایش داده، به هضم غذا کمک می*کند، سیستم اعصاب را تسکین داده و درمان مناسبی برای رماتیسم و دردهای مفصلی و واریس می*باشد.

شلیل: مصرف این میوه از گرمازدگی در تابستان جلوگیری نموده و علاوه بر این، در پیشگیری از پیری پوست و بیماری*های مزمن موثر است و دربردارنده ویتامین*های آنتی اکسیدان و پتاسیم است.


هلو: مصرف این میوه از بیماری*های قلب و عروق و سرطان جلوگیری می*کند و برای شادابی پوست مفید است و برطرف*کننده یبوست می*باشد و به علت داشتن فیبر فراوان برای دیابتی*ها و افرادی که کلسترول بالایی دارند و افرادی که در صدد کم کردن وزن خود هستند بسیار مفید است.هم چنین ادرارآور بوده و برای کارکرد کلیه*ها مفید است.

سیب: مصرف سیب علاوه بر پیشگیری از بیماری*ها باعث افزایش سلامت بدن نیز می*شود. این میوه به بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم کمک می*کند و در درمان آلزایمر موثر است، کلسترول خون را کاهش می*دهد و دستگاه گوارش را تقویت می*کند. خاصیت ضد سرطانی دارد و موجب افزایش انرژی بدن گشته و به درمان بیماری کم خونی و دیابت کمک می*کند.

طالبی: سرشار از املاح و ویتامین*ها و فیبر و آب است و دارای ویتامین آ می*باشد.

بادام: بادام به علت داشتن منیزیم و پتاسیم در محافظت از بدن در مقابل ابتلا به دیابت موثر است و در کاهش وزن نیز بسیار موثر می*باشد و از بازگشت مجدد اضافه*وزن جلوگیری می*نماید. بادمجان: بادمجان در صورتی که سرخ نشود دارای خواص فراوانی می*باشد. بادمجان دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد کلسترول بد خون و ضد ویروسی می*باشد و دارای مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن است.


گوجه*فرنگی: این گیاه سرشار از ویتامین آ و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است و یک مواد غذایی مفید و کم کالری و خوش*طعم می*باشد.

قارچ: قارچ*های سفید عملکرد دستگاه ایمنی بدن را تحریک می*کنند. این نوع قارچ*ها تولید پروتئین*های ضد ویروس و دیگر پروتئین*هایی که از سلول*های بدن آزاد می*شود را افزایش داده و به این ترتیب از بافت*های بدن محافظت می*کند.


لیموترش: لیموترش در سوزاندن کالری نقش فراوانی دارد و از انباشته شدن چربی*ها جلوگیری به عمل می*آورد و پوست*های کدر و تیره را روشن می*کند.


نارنج: مصرف نارنج هضم غذا را راحت*تر می*کند و همراه با شکر در درمان یبوست موثر می*باشد. هم چنین برای اعصاب و دفع سنگ کلیه و مثانه و گلو درد و فشارخون بسیار مفید است و برای درمان حساسیت و خارش و جوش*های پوستی و نرم کردن پوست بدن می*توان نارنج را با پوست و هسته پخت و بر روی محل گذاشت.

کدو حلوایی: این ماده غذایی سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که سلامت بدن را تقویت می*کند و در حفاظت از پوست موثر است و خاصیت بیماری زدایی دارد. این گیاه دارای ویتامین آ می*باشد که به تولید سلول*های پوستی جدید و نرم و جوان تر شدن پوست کمک می*کند. هم چنین خاصیت ضد سرطانی دارد.


تخم مرغ: سفیده تخم مرغ یکی از باکیفیت*ترین انواع مواد پروتئینی است و منبع غنی ویتامینی محسوب می*شود.


چای: نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می*شود و بهتر است بعد از صرف غذا تا دو ساعت چای مصرف نشود اما برای کسانی که غلظت خون بالایی دارند نوشیدن چای بلافاصله بعد از مصرف غذا مفید می*باشد.

حبوبات: حبوبات بسیار کم چرب هستند و میزان کلسترولشان صفر است و دارای پتاسیم و آهن زیادی می*باشند. حبوبات محتوای پروتئینی بالایی دارند که می*تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.

خرما: سرشار از فیبر طبیعی است و دربردارنده مقدار زیادی کلسیم و آهن و پتاسیم و فسفر می*باشد. ویتامین*ها و مواد معدنی مختلفی در خرما وجود دارد.



ریحان: این سبزی اشتهاآور، خلط*آور و ضد تهوع است و باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می*شود و در درمان ورم معده، یبوست، التهاب روده و از بین بردن کرم<a href="redirect.php?a=www.forums.pichak.net/">*</a>های روده*ای موثر است و بر سیستم عصبی تأثیر می*گذارد.

تره: مصرف این سبزی در جلوگیری از بیماری*های قلبی نقش دارد و برای درمان بواسیر هم موثر بوده و بیماری آسم را تسکین می*دهد.

مرزه: این سبزی خاصیت ضد میکروب بالایی دارد و تعریق را کنترل می*کند به همین علت برای افراد مبتلا به قند مفید است. این سبزی ضد تب*خال، ضد انگل، خلط*آور، محرک و تقویت*کننده معده است.

نعناع: این نوع سبزی ضد تهوع و ضد ویروس تب*خال، ضد خارش، ضد تب، خارج کننده سموم بدن، و ضد درد و مسکن بوده و از جمله سبزی*های پر مصرف است.

جعفری: این سبزی در پایین آوردن فشارخون موثر بوده و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم دارد.

ترخون: این سبزی دارای کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم است. این گیاه ضد درد، ضد نفخ، ضد میکروب، خواب*آور، ضد التهاب و مسکن درد دندان است.هم چنین مصرف این نوع سبزی





در درمان زخم<a href="redirect.php?a=www.forums.pichak.net/">*</a>ها و جوش*های دهان و دندان مفید است.




شنبلیله: مصرف این سبزی باعث کاهش قند خون می*شود. هم چنین ضد التهاب، مقوی قلب، ضد میکروب، کاهش*دهنده کلسترول خون، ادرارآور و کاهش*دهنده ورم می*باشد.



شوید: شوید روی عضلات لیز روده اثر گذاشته و مانع از اسپاسم روده*ای می*شود و حاوی پتاسیم بوده که باعث تحریک عملکرد دفع می*شود.


کرفس: کرفس از جمله سبزیجاتی است که دل را طراوت می*دهد و حافظه می*آورد و دیوانگی و جذام و پیسی و ترس را از بین می*برد.


فلفل قرمز: به علت داشتن قدرت تحریک ترشحات معده به هضم غذا کمک می*کند و برای رفع احساس خستگی موثر است.


منبع : ویکی 5040