استرس زیاد بازدهی در دنیای کار را تهدید می*کند. دراین مقاله با خطرهای روانی اجتماعی محیط کار آشنا خواهید شد.



مقدمه




25 درصد از کارمندان آمریکایی اذعان می کنند که معمولاً به بهانه*ی بیماری با شرکت تماس گرفته تا بتوانند در خانه مانده و از استرس محیط کار دور باشند. منابع انسانی و افراد متخصص در سلامت روان، هنگام صحبت درباره*ی آسیب*های روانی- اجتماعی در محیط کار، به عوامل استرس زای خاصی، مانند رئیسی که در طول ساعات مرخصی آن*ها را فرامی*خواند یا ترس خطر فیزیکی در محیط کار اشاره می کنند.



ناهماهنگی




ایمیل*ها و پیام<a href="redirect.php?a=www.forums.pichak.net/">*</a>های متنی، با در ارتباط نگه*داشتن کارمندان با یکدیگر، سبب افزایش باروری در کار می*شود. اما بنا به گزارش وب*سایت برنامه*ی سلامت روانی محیط کار، همین ابداعات جدید، زمانی که مرزهای 9 تا 5 استاندارد (از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر) به 7/24 (هفت روز هفته، هر روز 24 ساعت) کشیده می شود، کارمندان را بیش از حد درگیر کرده و دائم در اضطراب نگه می دارد. الزام به اینکه همواره در بالاترین نقطه از مسئولیت*های حرفه*ای قرار داشته باشند، سبب کم شدن سلامت کارمندان و رضایت شغلی آنها می شود. بعلاوه یک سوم مردم آمریکا می*گویند که کار و زندگی شخصی آن*ها باهم مداخله دارد که این امر سبب ایجاد استرس زیاد می*شود.



بی*احترامی




هنگامی که کارفرمایان تقاضا و کارهای فوریتی جدیدی را روی کارهای اجباری کنونی قرار دهند، تنش در میان کارمندان ایجاد می*شود. زمانی که کارمندانی با مهارت*های ارتباطی و اجتماعی ضعیف، خشم خود را بر روی ناظران و یا همکاران خالی می کنند، بی*احترامی میان کارمندان گسترش می*یابد. با گذشت زمان، این رفتارهای بی*ادبانه سبب می*شود کارمندان احساس بی*ارزشی و ناسپاسی کنند. زمانی که بیشتر کارمندان نگران امنیت شغلی خود هستند، عزت نفس آن*ها کمتر می*شود.



قلدری




افراد قلدر دیگر در حیاط های مدرسه ها حکمرانی نمی*کنند. آن*ها در اتاق هیئت*مدیره*ی شرکت ها، خطوط تولید کارخانه، و یا مراکز تماس مشتریان در کمین هستند. افراد قلدر در محیط کار به صورت مقام مافوقی هستند که افراد زیردست خود را در مقابل جمع تحقیر کرده و یا تقاضاهای کاری غیرممکنی را از قربانی خود دارد. تحقیر، زبان نامناسب و یا حتی برخوردهای شخصیتی می*تواند عامل سقوط به گروه*های قلدر و حکم<a href="redirect.php?a=www.forums.pichak.net/">*</a>فرما شود. فرد مجرم می*خواهد قدرت خود را برای رسیدن به هدفش به کار ببرد و فرد قربانی، دچار سردرد، درد معده و کارایی ضعیف شغلی می*شود.



خشونت




طبق گزارش اداره امنیت و سلامت شغلی در آمریکا، قتل، چهارمین علت عمده*ی مرگ*های مرتبط با کار در آمریکا است. خشونت در محیط کار اغلب مربوط به یک همکار خشمگین، مشتری، یا رابطه*ی عاشقانه است. طبق گزارش FBI، کارهایی که بیشترین خطر مرگ* در آنها وجود دارد عبارت*اند از راننده*های تاکسی، مسئولان شیفت شب پمپ* بنزین ها و کارمندانی که با پول سروکار دارند.



منبع : ویکی 5040