اگر هنوزم برای شروع [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] شک دارید پس این مقاله را تا آخر بخوانید.

  1. استرس را کاهش می*دهد


نتایج تحقیقاتی که ماه گذشته در مجله روانشناسی سلامت منتشر شد، نشان داد که مراقبه* نه تنها با [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] در ارتباط است، بلکه از میزان ترشح هورمون*های استرس موسوم به کورتیزول نیز می*کاهد.
  1. اجازه می*دهد خود واقعیمان را بشناسیم


با مدیتیشن خود واقعیمان را بشناسیم. مدیتیشن کمک می*کند تا از خوش*بینی افراطی نسبت به خودمان دست برداشته، رفتار و کردار خود را معقولانه*تر تجزیه* تحلیل کنیم. نتایج مطالعاتی که در مجله*ای در زمینه دانش روانشناسی به چاپ رسید، اثبات کرد که با مراقبه می توانیم بر نقاط ضعفی که گاه عیب*های ما را بزرگ*تر و گاه کوچک*تر از حد واقعی جلوه می*دهند، غالب شویم.
  1. سبب رشد و تعالی فردی شما می*شود


محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، دریافتند که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که تمرینات مدیتیشن انجام می*دهند در دروسی که نیازمند استدلال*های کلامیست، عملکرد بهتری دارند و همچنین تاثیرات مثبتی را در حافظه فعالشان تجربه کرده*اند. محققان در مجله دانش روانشناسی آورده*اند که: “یافته**های ما بر این امر اشاره دارد که انجام فعالیت*های مدیتیشن به صورت حرفه*ای، تکنیکی موثر و کارآمد در بهبود عملکرد شناختی درجهت حصول دستاوردهای ارزشمند است.”
  1. سبب کارآمدی سربازان می*شود


نیروی دریایی ایالات متحده در پی کشف این است که مدیتیشن*های مراقبه*ای چطور موجب افزایش کارایی سربازان می*شود و امکان کنترل استرس و رهایی از افکار استرس*زا را برای سربازان فراهم می*آورد.
  1. به افراد مبتلا به آرتروز کمک شایانی می*کند


در سال ۲۰۱۱ مقاله*ای در مجله سالنامه بیماری رماتیسم به چاپ رسید که نشان می*داد، اگرچه تمرینات مدیتیشن کمکی به کاهش دردهای ناشی از [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] نمی*کند اما از میزان استرس و خستگی مفرط این بیماران می*کاهد.
  1. عملکرد حفاظتی مغز را تغییر می*دهد


محققان دانشگاه اورگان دریافتند که ترکیبی از فعالیت*های جسمانی و ذهنی در کنار هم که از تکنیک*های مدیتیشن است، در واقع تغییراتی در [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] پدید می*آورد که منجر به ایستادگی مغز در برابر بیماری*های روحی می*شود. در عین حال تمرینات مدیتیشن میزان سیگنال*هایی که به مغز مخابره می*شود و تراکم آکسونی خوانده می*شود را افزایش داده و همین امر موجب افزایش بافت*های محافظ مغز در اطراف آکسون*ها واقع در منطقه کمربندی قدامی مغز می*گردد.
  1. کنترل کننده شدت و ضعف عملکرد مغز است


آیا از اینکه مراقبه شما را متمرکز*تر و متفکرتر کرده، شگفت*زده نیستید؟ بر طبق نتایج مطالعاتی که در مجله Human Neuroscience منتشر شد: مدیتیشن به مغز کمک می*کند تا کنترل بهتری روی پردازش درد و احساسات داشته باشید، به*خصوص در کنترل ریتم امواج آلفا (که نقش مهمی در درک احساساتی که مغز تمرکز بیشتری روی آن دارد ایفا می*کند).
  1. نوای موسیقی را دلنشین*تر می*کند


بر اساس یافته*های منتشر شده در زمینه روانشناسی موسیقی، مراقبه تعامل کانونی ما را با موسیقی افزایش می*دهد، به ما کمک می*کند تا حقیقتا از موسیقی که گوش می*دهیم لذت برده و آن را با اعماق وجودمان حس کنیم.
  1. حتی هنگامی* که در حین تمرینات مدیتیشن نباشیم هم به ما کمک می*کند.


لزومی ندارد برای بهره*گیری از مزایای پردازش* احساسات از سوی مغز، عملا در حال مدیتیشین باشید. یکی از یافته*های منتشر شده در مجله Human Neuroscience نشان می*دهد که ناحیه آمیگدال که مسئول واکنش*های احساسی است با مدیتیشن دستخوش تغییرات مثبتی می*شود و این روند حتی هنگامی که فرد عملا در حال مدیتیشن هم نیست، ادامه دارد.
  1. دارای ۴ المان است که به روش*های گوناگون به ما کمک می*کند


طبق مطالعات توصیفی در زمینه دانش روانشناسی، مزایای مدیتیشن بر روی [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] را می*توان در ۴ اصل اساسی خلاصه نمود: شناخت جسم ، خودشناسی، تعدیل عاطفی و تعدیل حواس.
  1. به پزشکتان کمک می*کند تا عملکرد بهتری داشته باشد


دکترها، گوش بدهید: مراقبه به شما کمک می*کند تا به بیمارانتان اهمیت بیشتری بدهید. تحقیقات صورت گرفته در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر اثبات کردند که پزشکانی که به تمرینات مراقبه ممارست دارند کمتر قضاوت می*کنند، بیشتر خودآگاهی دارند و در تعامل با بیماران و گوش دادن به مشکلات آنان شنوندگان بهتری هستند.
  1. از شما فرد بهتری می*سازد


شک نکنید که ما عاشق همه جنبه*های مدیتیشن خواهیم شد. یافته*های منتشر شده در مجله دانش روانشناسی حاکی از این است که مدیتیشن از ما فرد دلسوزتری می*سازد و این به نفع افرادیست که با آنها در تعامل هستیم. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که مدیتیشن با فضائل اخلاقی در ارتباط است و از شما فرد نیکوکاری می*سازد.
  1. در رویارویی با سرطان کمی از فشار روحی شما می*کاهد


محققان اثبات کردند که مدیتیشن و هنردرمانی دو عنصر جدایی*ناپذیرند که به طرز چشمگیری از فشارهای روحی زنان مبتلا به سرطان سینه می*کاهد. بعلاوه با تصویربرداری*هایی از مغز* اثبات کردند که در واقع مدیتیشن با تغییرات مغز در برابر فشارهای روحی، بروز احساسات و اعمال خیرخواهانه پیوند خورده است. همچنین بخوانید : [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
  1. به سالمندان کمک می*کند تا کمتر احساس تنهایی کنند.


احساس تنهایی در بین سالمندان امریست خطرناک و همین امر خطر بروز بسیاری از بیماری*ها را در بین آنان تقویت می*کند. اما محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که مراقبه به کاهش حس تنهایی در بین افراد سالمند کمک شایانی می*کند و از آنجایی که بروز ژن*های مرتبط با التهابات را سرکوب می*کند، موجب تقویت نیروی سلامتی در بدن آنها می*گردد.
  1. موجب کاهش هزینه*های درمان می*شود


مراقبه نه تنها برای حفظ سلامت مفید است، بلکه در حفظ پول*هایتان هم بی*تاثیر نیست. تحققیات منتشر شده در مجله ترویج سلامتی نشان می*دهد که افرادی که به صورت حرفه*ای به مدیتیشن می*پردازند، در مقایسه با افرادی که از انجام تکنیک*های مدیتیشن خودداری می*کنند، سالانه هزینه کمتری را صرف امور درمانی می*کنند.
  1. اسلحه*ای در فصل سرماست


علاوه بر اینکه تمرین*های آن حافظ بهداشت و سلامت است، مراقبه و تمرینات مدیتیشن، عواقب ناخوشایند [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] را کاهش می*دهند. محققان دانشگاه پزشکی و سلامت ویسکانسین دریافتند که افرادی که در فعالیت*های مدیتیشن شرکت می*کنند، کمتر به بیماری*های عفونی تنفسی حاد مبتلا و به طبع مرخصی*های استعلاجی کمتری درخواست می*کنند و همچنین طول درمانشان کوتاه*تر وعلائم بیماری*هایشان از شدت کمتری برخوردار است.
  1. خطر ابتلا به افسردگی را در بین زنان باردار کاهش می*دهد


از آن*جایی که از هر ۵ زن باردار ۱ نفر افسردگی [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] را تجربه می*کنند، آن دسته از زنانی که به ویژه خطر ابتلا به [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] در آنها بالاست، می*توانند از تمرینات [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] بهره*مند شوند. دکتر ماریا موزیک در بیانیه*ای اعلام کرد، مطالعات در زمینه تاثیرات یوگا بر زنان باردار محدود است، اما بسیار دلگرم کننده*. این مطالعه زمینه*ساز مطالعات بیشتر در ارتباط با اینکه چطور یوگا منجر به قدرت و احساس مثبت در زنان باردار می*شود شده است.
  1. خطر ابتلا به افسردگی را در بین نوجوانان نیز کاهش می*دهد.


بر اساس مطالعات انجام شده از سوی دانشگاه لووین، آموزش تمرینات یوگا در خلال برنامه*های تحصیلی به نوجوانان کمک می*کند تا فشارهای روحی، اضطراب و افسردگی کمتری را متحمل شوند.
  1. در راستای هدف کاهش وزن با شما همراهی می*کند


آیا در تلاشید که برای حفظ سلامت خود چند کیلو از وزنتان را کاهش دهید؟ بر اساس بررسی*های انجام شده از سوی روانشناسان که در یکی از مجلات آمریکا به چاپ رسید و همچنین اعلان انجمن روانشناسی امریکا، مدیتیشن بهترین همراه شما خواهد بود. طبق بررسی*های انجام شده از هر ۱۰ روانشناس ۷ نفر تمرینات مراقبه را فوق*العاده*ترین و پسندیده*ترین استراتژی برای [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] تلقی می*کنند.
  1. خواب بهتری خواهید داشت


و اما آخرین نکته و برترین نکته! مطالعات انجام شده از سوی دانشگاه یوتا در زمینه تمرینات مراقبه اثبات می*کند که این تمرینات نه تنها در کنترل بهتر احساسات و عواطف موثر است، بلکه در بهبود خواب شبانه نیز تاثیرگذار است. گزارش شده افرادی که به صورت فعالانه در تمرینات مدیتیشن شرکت می*کنند کنترل بهتری بر روی احساسات و رفتارهای خود در طی روز دارند. بعلاوه محققان اعلام کردند که: مدیتیشن*های پیشرفته، از فعالیت مغز در هنگام خواب می*کاهد و همین امر مزایای فراوانی در کیفیت خواب و حتی فراتر از این، یعنی کنترل استرس دارد.