پرتال ها به وب سایت ها و سرویس هایی که خدمات و منابع گسترده را همچون ایمیل، فروم ها، موتورهای جستجو و فروشگاه های انلاین را در خود در بردارند اطلاق می شود و از طراحی سایت مواردی فراتر را شامل می شود. یکی از اولین پرتال ها AOL, بوده است که دسترسی به دیگر وب سایت ها را فراهم آورده بود و از موتورهای جستجو قدیمی می باشد. پورتال های کسب و کار واسط های اینترنتی می باشد که اجازه دسترسی به نرم افزارهای کسب وکار را به کاربران خود م دهد و همچنین اجازه دسترسی به اطلاعات کسب وکار مانند پایگاه داده ها و سیستم ها را فراهم می آورد. مثال هایی از پرتال های موفق می توانند AOL, Excite, Netvibes, iGoogle, MSN, Naver, Lycos, Indiatimes, Rediffو Yahoo باشد.





در واقع اصطلاح پرتال، به سایت های جهت دهی و جستجوگر اینترنت اشاره می شود که به کاربران خود امکان دسترسی و هدایت به سمت دیگر سایت ها را فراهم می آورد.


در اینجا به خصوصیاتی که می بایست در طراحی پرتال درج شود اشاره می نماییم.





اجازه login نمودن عمومی
گردآوری داده های ساختار یابی شده و ساختار یابی نشده
قابلیت پیغام دهی
نمایش اطلاعت به صورت شخصی سازی شده و متناسب با کاربر



خصیصه های کلیدی پرتال


امنیت
دسترسی به داده های متفاوت
مبادلات
جستجو
انتشار مطالب
محتوای شخصی سازی شده برای هر کاربر



پرتال های عمودی





پرتال های عمودی به پرتال هایی اطلاق می شود که دروازه اطلاعاتی در حوزه اطلاعاتی مرتبط را فراهم آورند. برای مثال پرتال هایی که تنها در حوزه سلامت اطلاعات مرتبط را از وب سایت های مختلف جمع آوری نموده است. پرتال های عمودی بر سرویس ها، کالاها و اطلاعات با حوزه کاری مشترک تمرکز دارد. بدین روش افراد با حوزه کاری و علایق در صنعت خاص گردهم میایند . پرتال های عمودی "vortals" نیز نامیده می شوند.





امروزه بیشتر کسب وکارهای B2B پرتال های عمودی را شامل می شوند زیرا اطلاعات و سرویس های حول صنعت خاص را فراهم می آورند. برخی از وب سایت ها که از تکنولوژی های خصوصی سازی برای کاربران خود استفاده می نمایند خود را پرتال می نامند اما در واقع برای آنها طراحی وب سایت انجام پذیرفته است. پس می بایست به تفاوت های میان پرتال و طراحی سایت دقت نماییم.


منبع: [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]