منبع : نجوا , سیمرغ

کتب مقدس به دو بخش تقسیم می*شود: عهد عتیق و عهد جدید. عهد عتیق شامل کتبی چون تورات، کتاب انبیا مثل کتاب حضرت ساموئل و مکتوبات مقدس مثل غزلهای سلیمان. عهد جدید هم شامل اناجیل اربعه است. انجیل به معنی بشارت است و شامل تعالیم و بشارت هایی است که شاگردان عیسی (ع) از ایشان آموختند و به آموزش دیگران پرداختند. در زمان مسیح به دلیل تعداد کم افراد با سواد تعالیم ایشان و انجیل او سینه به سینه نقل می*شد و قطعا دچار تحریف می*شد. اما کم کم تدوین اناجیل رواج یافت.

تا اواخر قرن 5 میلادی 100 انجیل وجود داشت، تا آنکه در سال 492 میلادی «پاپ کاتولیک گلاسیوس اول» تنها 4 انجیل متی، مرقس، لوقا و یوحنا را تایید کرد (توسط شورایی که تشکیل داده بود) و بقیه را تحریم نمود و دستور داد که آنها را بسوزانند. در این بین ممکن است بسیاری از تعالیم مسیح سوزانده شده باشد، اما یکی از این اناجیل که از شر سوزاندن در امان ماند و امروز موجود است انجیل بارناباست.

زمان نگارش انجیل متی بین سال های 34 تا 64 بعد از مسیح، انجیل مرقس بین سال های 56 تا 65 بعد از مسیح، انجیل لوقا بین سال های 53 تا 64 بعد از مسیح و انجیل یوحنا بین سال*های 68 تا 98 بعد از مسیح است.
در سه انجیل لوقا، متی و مرقس زندگی حضرت مسیح مورد توجه قرار گرفته است و انجیل یوحنا بیشتر رساله ای فلسفی در مورد رسالت حضرت مسیح است.

بین این 4 انجیل موارد زیادی اختلاف وجود دارد مثلاً متی و لوقا بر خلاف مرقس هر کدام نسب نامه*ای برای عیسی ترتیب داده و گزارشی از تولد و کودکی او آورده*اند. هر یک نسب عیسی را از طریق یوسف نجار به داوود می*رساند ولی نام*های واسطه، میان این دو انجیل یکسان نیست و داستان*های تولد نیز با یکدیگر سازگاری درونی ندارند. هر دو داستان می*گویند که عیسی از باکره زاده شد و با این سخن، نسب نامه ی خود را باطل می*کنند. (حرف خود را نیز نقض می*کنند) آن دو گزارش در جزییات تولد نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند، به طوری که معلوم می*شود هر یک از آن دو نویسنده از گزارش دیگری بی*اطلاع بوده است.

اما قرآن در تولد مسیح پیامبر می*گوید که: روح القدس را به سراغ مریم فرستاده است: قال انّما اَنَا الرسولُ رَبِکَ لا هب لَکِ غلاماً زکیا – از طرف پروردگار آمده*ام تا به امر او تو را فرزندی بخشم بسیار پاکیزه و پاک سیرت. پس قرآن نیز تکرار می*کند که عیسای نبی از مریم باکره (س) زاده شد و در اینجا قرآن جواب محکمی *نیز به آنان که عیسای نبی را فرزند یوسف نجار می*دانند، می*دهد.

فاختلف الاَحزاب مِن بینهم فویلٌ الذین کَفَروا مِن مشهدِ یوم ٍ عظیم – اسمِع بِهِم و اَبصِر یَومَ یا توننا لکن الظالمون الیوم فی ضلال مبین (سوره*ی مریم) : کسانی که قدرت پروردگار را نمی*شناسند در تولد عیسی شک کردند و آنان در گمراهی*اند. اما انجیل بارنابا که مسیحیان آن را رد کرده*اند با قرآن سازگاری زیاد دارد:

1- حضرت عیسی الوهیت و پسر خدا بودن خود را در انجیل بارنابا مقابل 600000 نفر رد می*کند در حالی که اساس تفکر مسیحی این است که مسیح خدا یا پسر خدا است.

2- ذبیح یا قربانی حضرت ابراهیم در انجیل بارنابا اسماعیل است (به مانند قرآن) ولی در اناجیل اربعه اسحاق است.

3- مسیح موعود در انجیل بارنابا محمد پیامبر است.

4- در انجیل بارنابا مسیح مصلوب نشد بلکه خداوند او را به آسمان برد و یهودای اسخریوطی را که ناگهان شبیه او شده بود به صلیب کشیدند.
توجه کنید که این 4 مورد چقدر با قرآن سر سازگاری دارد. مثلا پسر خدا بودن در این انجیل رد شده است. رضا (ع) بحث خوبی را پیش می*کشد. می*فرماید که: اگر عیسی خدا یا پسر خدا است پس بیهوده عیسی وقت خود را در عبادت تلف می*کرد. آخر مگر خدا برای خود عبادت می*کند یا خود را می*پرستد؟
انتخاب و ارسال : سونات

توضیح : این یک مطلب مستند میباشد امید به اقلیت مسیحی ایران خدشه وارد نشده باشد.