همه این جمله را شنیده اید " آب، مایه ی حیات است ". می دانید کمبود این مایع چه ضرری برای بدن شما دارد؟

احتمالاً شنیده*اید که بیش از 50% بدن انسان از آب تشکیل شده است. جالب تر این است که 73% از مغز و 83% از ریه*ها را آب تشکیل می*دهد.
با وجود این برخی از ما به دلایلی آب کافی نمی*نوشیم و جالب است بدانید برخی افراد در روز یک لیوان آب نیز نمی*نوشند. در مطالعه*ای در آمریکا مشخص شد 7% از مردم آمریکا در روز صفر لیوان آب می*نوشند. تقریباً یک نفر از هر ده آمریکایی در روز آب نمی*نوشند. بسیاری از خطرات و بیماری*ها با نوشیدن آب کاهش می*یابد. محققان این مطالعه تصور می*کنند که احتمالاً افرادی که در روز آب نمی*نوشند، آب بدن خود را از چای، قهوه، نوشابه، غذا و منابع دیگر دریافت می*کنند. علاوه بر این افرادی که هیچ آبی در روز نمی*آشامند، برخی افراد نیز کمتر از 4 لیوان آب در روز مصرف می*کنند. چه مقدار آب باید در روز مصرف کنیم؟

هیچ استاندارد کلی برای همه وجود ندارد. سازمان*های پزشکی هیچ دستورالعمل رسمی برای مصرف آب ارائه نمی*دهند چون نیازهای هر فرد با سن، نوع بدن، جنسیت، و میزان فعالیت تغییر می*کند. اما توصیه*های غیررسمی در این زمینه وجود دارد. انستیتوی پزشکی هیئت تغذیه و غذای امریکا نیاز به آب افراد را تعیین نمی*کند اما توصیه می*کند زنان 2.5 کیلوگرم و مردان 3.5 کیلوگرم در روز آب بنوشند. این میزان شامل آب همه نوشیدنی*ها و غذاها نیز می*شود. حدود 20% از نیاز روزانه آب معمولاً از طریق غذا تأمین می*شود به این معنی که میزان واقعی آبی که فرد باید بنوشد در زنان 2 کیلوگرم (9 لیوان) و در مردان 2.8 کیلوگرم (12.5 لیوان) است. دکتر گودمن اپیدمولوژیست مرکز کنترل بیماری*ها (CDC) دراین*باره می*گوید: اگر چه هیچ توصیه جهانی برای میزان مصرف آب وجود ندارد، چون نیازهای فرد تا فرد متفاوت است، اما به طور کلی مصرف آب خالص برای رفع تشنگی سالم*ترین انتخاب است. نوشیدن کمتر از 4 لیوان در روز (همانند نیمی از افراد این مطالعه)، احتمالاً نشان می*دهد که بسیاری از مردم یا نوشیدنی*های دیگری به جز آب (احتمالاً ناسالم) برای رفع تشنگی استفاده می*کنند یا این که آب کمی در روز می*نوشند. دو روش ساده وجود دارد که بفهمید آب کافی دریافت کرده*اید یا نه. اگر احساس تشنگی می*کنید به این معنی است که آب کافی ننوشیده*اید. انستیتوی پزشکی امریکا گزارش می*کند که اکثریت عظیم افراد سالم نیاز آب روزانه*شان را به واسطه احساس تشنگی، به مقدار مناسبی برآورده می*کنند اما تشنگی نمی*تواند راهنمای خوبی به خصوص برای کودکان و سالمندان باشد. راه دیگری برای پی بردن به نیاز به آب بدن وجود دارد که اگر چه شاید برایتان جالب نباشد اما موثر است. کارشناسان توصیه می*کنند ادرار خود را بررسی کنید. ادرار اگر زرد کمرنگ یا شفاف*تر باشد معمولاً نشان*دهنده میزان مناسب آب در بدن است اما اگر زرد پررنگ یا تیره باشد احتمالاً آب کافی ننوشیده*اید. افرادی که آب زیادی می*نوشند، عادات سالم زیاد دیگری هم دارند مانند مصرف میوه و سبزیجات، مصرف متعادل غذا، صرف غذا در کنار خانواده و دوستان و مصرف کمتر غذاهای فست فودی. این عادات سالم بر روی هم جمع می*شود و موجب سلامتی بیشتر فرد می*گردد. اگر فردی به دنبال سالم*تر کردن عادات غذایی خود است، آب بخشی از آن باید باشد. آب شیر مطمئن و بسیار ارزان است. در بسیاری از مناطق دنیا تأمین آب شرب برای مردم گران است. چه زمانی نوشیدن آب داغ بهتر از آب سرد است؟

تحقیقات نشان می*دهد که گاهی اوقات نوشیدن آب گرم می*تواند بدن را سریع*تر از آب سرد، خنک کند. نوشیدنی گرم موجب واکنش تعریق می*شود بنابراین با این که نوشیدنی گرم، بدن را در داخل گرم می*کند اما بدن بیشتر عرق می*کند و وقتی مایعات در سطح پوست با هوا تماس پیدا می*کنند (و تبخیر می*شود) بدن از بیرون سرد می*شود. نوشیدن مایعات گرم برای خنک شدن تنها در شرایط خاصی مفید است. هر کسی که می*خواهد این کار را امتحان کند نباید لباس زیادی پوشیده باشد چون عرق روی پوست باید با هوا تماس پیدا کند بنابراین تنها در یک روز گرم و خشک این کار را امتحان کنید و از هر چیزی که مانع تبخیر عرقتان می*شود مانند گرم*کن ورزشی یا رطوبت باید دوری کنید. اگر پیش از این عرق کرده*اید، برای خنک شدن آب سرد بنوشید. تا به حال فکر کرده*اید چرا مردم نواحی گرمسیری و استوایی غذاهای ادویه*ای و تند مصرف می*کنند و لباس*های گشاد می*پوشند؟ علت آن همین امر است. آب برای فعالیت و تحرک

برای فردی که از لحاظ فیزیکی فعال است، آب فواید بیشتری دارد. مانع درد می*شود و سموم را از بدن خارج می*کند. در حین فعالیت و پس از آن آب بنوشید. هنگام احساس تشنگی بدنتان کم آب شده است. نوشیدنی*های ورزشی

نوشیدنی*های انرژی زا و ورزشی یکسان نیستند. برخی کارشناسان نوشیدنی*های ورزشی که حاوی 6% یا کمتر گلوکز هستند را به ورزشکاران استقامتی و نیز افرادی که در محیط*های گرم زندگی می*کنند یا هر فردی که فعالیت زیادی انجام می*دهد، توصیه می*کنند چون موجب تعریق زیاد آن*ها می*شود. در غیر این صورت آب بهتر است. دلیلی وجود ندارد که آب هوشمند (smart water) بخرید. این آب*ها ویتامین*های افزودنی دارند اما برای برخی افراد موجب تهوع می*شوند و واقعاً کاری به جز صرف هزینه اضافی انجام نمی*دهند. توصیه*ای برای والدین

اگر می*خواهید کودکانتان در طول زندگی به مصرف آب کافی اهمیت دهند، در کودکی به آن*ها نوشیدنی*های شیرین ندهید. مطالعات نشان می*دهد کودکانی که نوشیدنی*های شیرین می*نوشند، احتمال مصرف نوشابه و نوشیدنی*های پر کالری دیگر در بزرگ*سالی در آن*ها بیشتر است. طبق تحقیقات گودمن، افراد اگر در کودکی سبزیجات و میوه*های زیادی مصرف نکنند، غذاهای فست فودی را بیش از یک مرتبه در هفته مصرف کنند، و کمتر از 5 وعده در هفته شام را در کنار خانواده یا دوستان صرف کنند، کمتر در بزرگ*سالی احتمال نوشیدن آب کافی در آن*ها وجود دارد. چگونه آب بیشتری بنوشیم؟

اگر از جمله افرادی نیستید که در روز هشت لیوان آب یا بیشتر می*نوشند، در اینجا دو توصیه برای شما داریم: 1- مقدار آبی که در روز باید بنوشید را در یک پارچ بریزید. وقتی مقدار آب مورد نیاز بدن را در یک ظرف می*بینید، بیشتر تمایل به نوشیدن آن خواهید داشت. 2- با نی آب بخورید. این به صورت ناخودآگاه باعث می*شود بیشتر بنوشید. این همان ترفندی است که رستوران*های فست فودی استفاده می*کنند تا مشتری بیشتر نوشیدنی مصرف کند اما شما از این ترفند به نفع خود استفاده می*کنید.


منبع:دشمن خود را بشناسید: کم آبی بدن (دهیدراسیون)