پوست و ساقه میوه*ها و سبزیجات، سرشار از مواد مغذی و طعم*های شگفت*انگیز است. در اینجا با شش مورد از آن*ها آشنا می*شوید.

لازم به ذکر است برای مصرف پوست میوه و ساقه و برگ سبزی*ها بهتر است انواع ارگانیک را انتخاب نمایید. پوست پرتقال

پوست پرتقال بیش از چهار برابر گوشت میوه، حاوی فیبر بوده و مقدار تانگرتین و نوبیلتین (فلاونوئیهای دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد التهابی) آن نیز بیشتر است. در مطالعه حیوانی که در سال 2004 انجام شد اظهار شد این مواد مغذی حتی ممکن است کلسترول بد ال دی ال را بهتر از برخی داروهای تجویزی کاهش دهند. چطور آن را مصرف کنیم: پوست را رنده کرده و بر روی لوبیا سبز یا مارچوبه بریزید. برای دسر نوارهای پوست پرتقال را در شیره ساده بجوشانید و آن را با شکلات تلخ آب شده بپوشانید. ساقه چغندر برگی

مطالعه*ای که در آلمان انجام شد نشان داد که ساقه چغندر برگی سرشار از گلوتامین است. گلوتامین اسیدآمینه*ای است که دستگاه ایمنی را تقویت کرده و توانایی بدن در بهبودی از آسیب*ها و جراحی را افزایش می*دهد. چطور آن را مصرف کنیم: یکی از روش*های مصرف آن این است که ساقه*ها را در دسته*های 6 تا 8 تایی با نخ آشپزی بافته و آن*ها را در استوک سبزیجات، سرکه، عسل و سیر به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانید. برگ*های کرفس

برگ*های کرفس پنج برابر ساقه آن منیزیم و کلسیم*دارند. برگ کرفس منبع غنی ویتامین ث و فنولیکها (آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی) است. چطور آن را مصرف کنیم: برگ*های کرفس را با جعفری ریز خردکنید و در تهیه سس سالسا یا به عنوان چاشنی ماهی یا مرغ استفاده کنید. برگ*های بروکلی

سی گرم برگ بروکلی 90% از ویتامین آ مورد نیاز بدن در روز را تأمین می*کند (خود گلچه آن تنها 3% ویتامین آ بدن را تأمین می*کند). چطور آن را مصرف کنیم؟ برگ*ها را همانند اسفناج بپزید و مصرف کنید. می*توانید آن*ها را در آب جوش بیندازید تا رنگشان رفته و سپس با روغن زیتون، سیر و نمک تفت دهید. پوست هندوانه

مطالعه*ای نشان داد که پوست سفید و ترش هندوانه مقدار زیادی سیترولین دارد. سیترولین اسیدآمینه*ای است که به اتساع رگ*های خونی و بهبود جریان خون کمک می*کند. چطور آن را مصرف کنیم: پوست هندوانه را با لیمو و گوشت هندوانه در مخلوط کن بریزید و معجون خوشمزه*ای تهیه کنید. سپس در صورت تمایل به آن شکر و دلستر اضافه کنید. پوست پیاز

پوست کاغذی پیاز بیشتر از خود پیاز آنتی اکسیدان دارد و به ویژه سرشار از کورستین است که فشارخون را کاهش داده و از تشکیل پلاک در عروق جلوگیری می*نماید. چطور آن را مصرف کنیم: برای طعم بیشتر پوست پیاز را در استوک، سوپ و خورشت بریزید. پیش از سرو غذا پوست پیاز را جدا کرده و کنار بگذارید.


منبع:فواید شگفت*انگیز خوردن پوست و برگ و ساقه میوه*ها و سبزیجات