سعی دارید رژیم غذایی داشته باشید، اما ناگهان میل زیادی به تنقلات ذهن شما را پر می کند. چگونه این افکار را دور کرده و این تمایل را در خود کنترل نمایید؟

همه*ی ما تابحال تسلیم یک میل شدید شده*ایم. من که خود بارها و بارها دچار آن شده*ام. اطراف ما غذاهای مضر فراوانی وجود دارد. دسترسی به این نوع غذاها بسیار آسان است و تبلیغات آن*ها نیز همه جا دیده می*شود. می*خواهم رازی را به شما بگویم تا به وسیله آن از میل شدید به تنقلات خلاص شوید. کارهای کوچک زیادی وجود دارد که می*توان با انجام دادن آن*ها میل شدید را از ذهن خود دور کنید.
اول از همه باید بدانید که میل شدید تنها در ذهن شما وجود دارد. این حس مسئله*ای کاملاً ذهنی بوده و کنترل آن تماماً در اختیار شما است. هر چه زودتر این باور در شما شکل بگیرد، زودتر می*توانید این افکار را از ذهن خود دور بریزید. تنها این که بخواهید به میل*های شدیدتان بگویید که از ذهن شما خارج شوند، به آسانی آنچه که به نظر می*رسد نیست. پس از آنکه به خود میگویید که از لحاظ ذهنی قوی بوده و اجازه جولان به هوس خود نخواهید داد، باید برای مهار اشتهای خود چند کار ساده نیز انجام دهید:
پیش از هر چیز یک لیوان آب سرد بردارید و آن را به طور کامل بنوشید. آب تا حدی معده شما را پر می*کند. می*توانید با اضافه کردن مرکبات، نعناع، انواع توت*ها، و یا مقداری پودر طعم*دهنده، طعم بیشتری به آب دهید. به این شکل کمی از شدت تحریک جوانه*های چشایی شما کاسته می*شود، اما میزان کالری دریافتی چندان قابل*توجه نیست. کار دیگری که باید انجام دهید نگاه کردن به یک ساعت یا کرنومتر است. میل شدید بین 5 تا 20 دقیقه . مدام به ساعت نگاه کنید و به خودتان بگویید تا زمان مشخصی لب به چیزی نمی*زنید. در این وضعیت اشتیاق برای خوردن آن غذای ناسالم از بین رفته و در این زمان می*توانید به خوردن غذاهای سالم*تری فکر کنید. نگاه کردن به ساعت بهتر از هر چیزی می*تواند حواستان را از آن غذا پرت کند. وقتی خود را به چیزی مشغول می*کنید باعث می*شود تا ذهن شما نیز از آن میل شدید دور شود. دیدن یک دوست، دوچرخه*سواری، بازی کردن با یک حیوان خانگی یا رفتن به باشگاه، دیگر کارهایی هستند که می*توانید برای پرت کردن حواس خود به آن*ها بپردازید.
مسواک زدن یکی از راه*های موثر برای کاهش شدت میل به چیزی است. استفاده از نخ دندان و مایع دهان*شویه نیز موثر است. خمیردندان تا حدی میل به شیرینی*جات را کاهش می*دهد. پس از مسواک زدن کمتر تمایل دارید که بلافاصله چیزی بخورید زیرا دهانتان تمیز است. خوردن، این مسئله را که تازه مسواک زده*اید بی*اثر می*کند. پس از مسواک زدن کمی صبر کنید تا دهانتان تمیز بماند. قبل از خوردن هر چیز دیگری کمی گریپ*فروت میل کنید. گریپ*فروت خاصیت چربی سوزی دارد.
گریپ*فروت میوه*ای سرشار از ویتامین است و متابولیسم بدن شما را فعال می*کند. این میوه معده*ی شما را نیز کمی پر می*کند و تا حدی از میزان گرسنگی شما می*کاهد. بعد از انجام این کارها تقریباً می*توان تضمین کرد که میل شما به تنقلات مورد علاقه*تان از بین رفته است. اگر این کارها هنوز اثر چندانی ندارد، پس برای لحظاتی صبر کرده و فکر کنید. این ولع از کجا سرچشمه می*گیرد؟ از این روش در سازمان الکلی*های گمنام (سازمانی متشکل از معتادان به الکل که برای قطع مصرف الکل تلاش می*کنند) استفاده می*شود. ولع انسان نسبت به غذا می*تواند بسیار قوی باشد و مانند اعتیاد به الکل، یک میل شدید ذهنی است پس همان اصل در این مورد نیز باید موثر باشد. از خود بپرسید آیا خسته، بی*حوصله، عصبانی، تنها، و یا گرسنه هستید؟ اگر به واقع گرسنه*اید فکر کنید آخرین وعده غذایی را چه زمان میل کرده*اید؟ اگر مدت زمانی از صرف غذا می*گذرد، پس به صورت مسئولانه یک وعده غذایی برای خود در نظر بگیرید. به فروشگاه رفته و مستقیماً به سمت بخش محصولات تازه بروید. "جای دیگری سرک نکشید!!!". غذایی سالم و مقوی برای خود پخته و فکر تنقلاتی که در ابتدا قصد داشتید بخورید را از سر بیرون کنید. امیدوارم این نوشته بتواند به شما در خلاصی از میل شدید به تنقلات کمک کند. همه*ی ما دچار این میل*های شدید می*شویم؛ این جزو ذات انسان است. حقیقت این است که تبلیغات فروش محصولات بی*فایده*ای از همه نوع، زندگی ما را احاطه کرده است. در پایان روز سعی کنید خود را با چیزی مشغول کنید تا ذهنتان فرصت فکر کردن در مورد غذاهای ناسالم را نداشته باشد. هر از چند گاهی آب نوشیده و دندان*های خود را مسواک بزنید. اگر گرسنه*اید یک گریپ*فروت میل کنید.به یادآوردن این موارد می*تواند تبدیل به سبک زندگی یک فرد شود. این موضوع حتماً در مورد شما نیز جواب خواهد داد.



منبع:روش مهار کردن میل شدید به تنقلات