تخمه های پر مغز گل آفتابگردان سرشار از موادی مغذی برای بدن ما هستند. در این مقاله با خواص این دانه های خوش طعم آشنا گردید.

تخمه*های شیرین و پرمغز آفتابگردان منابعی عالی از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین*ها و مواد معدنی هستند. دانه آفتابگردان در واقع برای استخراج روغن خوراکی در مقیاس تجاری در سراسر جهان به کار گرفته می*شود. علاوه بر این*که تخمه آفتاب*گردان به عنوان میان وعده*ای محبوب خورده می*شود، از آن*ها در آشپزخانه برای تهیه انواع دستورالعمل*ها نیز استفاده می*شود. آفتابگردان، یک گیاه علفی بلندِ سالانه متعلق به خانواده کاسنی است. نام گیاه*شناسی آن annuus Helianthus است. این گیاه، بومی منطقه آمریکای مرکزی است که از آنجا به*عنوان یک محصول تجاری مهم توسط کاشفان اروپایی به سراسر جهان گسترش* داده شد. در حال حاضر اتحادیه روسیه، چین، ایالات*متحده آمریکا و آرژانتین، تولیدکنندگان پیشرو محصول آفتابگردان هستند. آفتابگردان در خاک خوب زهکشی شده مرطوب، به*خوبی رشد می*کند. این گیاه نور زیاد خورشید را ترجیح می*دهد. گونه*های اهلی*شده آن، یک سر تکی بزرگ و گل دار در بالای ساقه می*دهد. برخلاف نوع اهلی آن، گیاه آفتابگردان وحشی شاخه*های متعدد دارد که هر شاخه سر گل*دار مربوط به خود را دارد. سر آفتابگردان از دو نوع گل تشکیل*شده است. درحالی*که اطراف آن شامل گلبرگ*های زرد، بزرگ، و عقیم (گل اشعه) است، دیسک مرکزی از گل*های متعدد باروری تشکیل*شده که در حلقه*های متحدالمرکز قرارگرفته*اند که پس *از آن به دانه*های خوراکی تبدیل می*شوند. دانه آفتابگردان در حدود 6 میلی*متر تا 10 میلی*متر طول دارد و ظاهری مخروطی شکل با سطحی نرم دارد. لایه خارجی سیاه*وسفید آن، *یک مغز خوراکی خاکستری مایل به سفید را در داخل خود محصور کرده است. هر سر آفتابگردان ممکن است شامل صدها دانه روغنی خوراکی باشد. فواید دانه آفتابگردان برای سلامتی

دانه*های آفتابگردانِ خوشمزه، پرمغز، و ترد، در بسیاری از موارد به*عنوان غذای سالم در نظر گرفته می*شوند. آن*ها پرانرژی هستند. 100 گرم دانه آفتابگردان 584 کالری انرژی دارد. بااین*حال، آن*ها یکی از منابع باورنکردنی از مواد مغذی مفید برای سلامتی نظیر، مواد معدنی، آنتی*اکسیدان*ها، و ویتامین*ها هستند. بخش عمده*ای از کالری آن*ها، مربوط به اسیدهای چرب می*شود. دانه*ها سرشار از اسید چرب لینولئیک هستند که یک پلی اسید چرب غیراشباع است که بیش از 50٪ اسیدهای چرب آن*ها را تشکیل می*دهد. آن*ها همچنین منبع خوب چربی تک- اشباع*نشده اسید اولئیک هستند که به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش HDL (کلسترول خوب) در خون کمک می*کند. مطالعات پژوهشی نشان می*دهد که رژیم غذایی مدیترانه*ای که سرشار از چربی*های تک- اشباع نشده است، با حمایت از ﭘﺮوﻓﺎﯾﻞ ﻟﯿﭙﯿﺪي سالم برای خون، برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مفید است. مانند سایر آجیل*ها، آن*ها با داشتن اسیدهای آمینه باکیفیتی همانند تریپتوفان، که برای رشد، به*ویژه در کودکان ضروری هستند، منبع بسیار خوبی از پروتئین*ها نیز به شمار می*روند. فقط 100 گرم از دانه*های آفتابگردان حدود 21 گرم از پروتئین (37 درصد از ارزش روزانه توصیه*شده) را برای بدن تأمین می*کند. علاوه بر این، دانه آفتابگردان حاوی ترکیبات پلی فنلی است که برای سلامتی مفید هستند، مانند اسید کلروجنیک، اسید کوینیک و اسیدهای کافئیک. این ترکیبات آنتی*اکسیدان*های طبیعی هستند که به حذف مولکول*های اکسیدان مضر از بدن کمک می*کند. علاوه بر این، اسید کلروجنیک با محدود کردن تجزیه گلیکوژن در کبد، به کاهش سطح قند خون کمک می*کند. علاوه بر این، دانه*ها درواقع یک منبع بسیار غنی از ویتامین ای هستند که هر 100 گرم آن حاوی حدود 35.17 گرم (حدود 234 ٪ مقدار مورد نیاز روزانه) ویتامین ای است. ویتامین ای یک آنتی*اکسیدان محلول در چربی قدرتمند است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی، غشاهای مخاطی و پوست، و محافظت از آن در مقابل رادیکال*های آزاد مضر اکسیژنی لازم است. دانه*های آفتابگردان یکی از بهترین منابع ویتامین*های گروه ب-کمپلکس هستند. آن*ها منابع بسیار خوبی از ویتامین*های گروه ب مانند نیاسین، اسیدفولیک، تیامین (ویتامین B1)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین هستند. آفتابگردان منبعی باورنکردنی از اسیدفولیک است. 100 گرم از دانه حاوی 227 میکروگرم اسیدفولیک است که در حدود 37٪ از مصرف روزانه توصیه*شده را تأمین می*کند. اسیدفولیک برای ساخت دی*ان*ای ضروری است. هنگامی*که در مادران پیش از شروع بارداری و نیز در طول بارداری تجویز شود، ممکن است از نقایص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری کند. نیاسین و پیریدوکسین دیگر ویتامین*های ب-کمپلکس هستند که در دانه آفتابگردان به*وفور یافت می*شوند. در حدود 8.35 میلی*گرم یا 52٪ از سطح روزانه مورد نیاز نیاسین تنها با مصرف 100 گرم از تخمه*های آفتابگردان تأمین می*شود. نیاسین باعث کاهش سطح کلسترول LDL در خون می*شود. به*علاوه نیاسین، باعث افزایش فعالیت GABA (گابا) در داخل مغز می*شود که به*نوبه خود باعث کاهش اضطراب و اختلالات روانی می*شود. دانه*های آفتابگردان منابع فوق*العاده غنی از مواد معدنی بسیار ضروری هستند. کلسیم، آهن، منگنز، روی، منیزیم، سلنیوم و مس، در دانه*های آفتابگردان به میزان زیادی متمرکزشده*اند. بسیاری از این مواد معدنی نقشی حیاتی در استخوان*سازی، تولید سلول*های قرمز خون، ترشح آنزیم، تولید هورمون*ها و همچنین در تنظیم فعالیت عضله قلب و عضلات اسکلتی بازی می*کنند. فقط یک*مشت پر از هسته آفتابگردان در یک روز میزان زیادی از سطح توصیه*شده آنتی*اکسیدان*های فنولیک، مواد معدنی، ویتامین*ها و پروتئین*های مورد نیاز را فراهم می*کند. انتخاب و نگه*داری

در مزارع کشاورزی، کپه*های آفتابگردان زمانی آماده برداشت می*شوند که رنگشان قهوه*ای شده و خشک*شده باشند. به*طورکلی، دانه*های در نظر گرفته*شده برای استفاده در صنعت شیرینی*پزی تا حدودی بزرگ*تر و شیرین*تر هستند و پوسته راه*راه دارند. روغن از دانه*های آفتابگردان با اندازه کوچک استخراج می*شود؛ آن*ها دارای محتوای روغن بیشتری هستند و پوسته سیاه دارند. بااین*حال، هر دو نوع از دانه*ها را می*توان برای هر دو منظور استفاده کرد. در فروشگاه*ها، می*توانید تخمه آفتابگردان را به*صورت با پوست، مغز شده، بوداده، شور و غیره، برای استفاده انتخاب کنید. از خرید دانه*های نازک، چروکیده یا کهنه، اجتناب کنید چون عطروطعم خود را ازدست*داده*اند. در خانه، دانه*های کامل را در دمای اتاق در یک سطل یا شیشه نگه*داری کنید. بااین*حال، مغزهای آفتابگردان باید در ظروف محفوظ از هوا قرار داده*شده و داخل یخچال و فریزر نگه*داری شوند. استفاده آشپزی

در حال حاضر، دانه آفتابگردان عمدتاً برای روغن پخت*وپز استفاده می*شود. آن*ها هنوز هم در شیرینی*پزی و نیز به*عنوان خوراک پرندگان مورد علاقه هستند. درست مثل تخمه کدوتنبل، تخمه آفتابگردان هم یک میان وعده محبوب، خوشمزه، کم*چرب است. در اینجا روش*هایی برای سرو تخمه آفتابگردان آورده شده است: • آن*ها را می*توان به همراه نمک بو داد و به*عنوان یک میان وعده سالم از آن*ها استفاده کرد. • حس تردی را به سالادها اضافه می*کنند. • مقداری از آن را به ظرف برنج سرخ*شده یا سبزیجات سرخ*کرده، اضافه کنید. • دانه*ها می*توانند با کاکائو پوشش داده*شده، شیرین شوند، و یا به کیک و کلوچه اضافه شوند. • دانه*ها می*توانند به تزئینات سالاد، رولت گوشت یا نان*ها و شیرینی*ها اضافه شوند. • در آلمان و دیگر مناطق اروپای مرکزی، آرد ساخته*شده از دانه آفتابگردان در ساخت نان تیره، sonnenblumenbrot (نان آفتابگردان) استفاده می*شود. • کره دانه آفتابگردان، به*عنوان کره آفتاب به فروش می*رسد که یک جایگزین مناسب برای افرادی است که به بادام*زمینی حساسیت دارند. مشخصات امنیتی

آلرژی به دانه آفتابگردان برخلاف بادام*زمینی یا دیگر آجیل*ها (بلارد، گردو، فندق، و غیره) بسیار نادر است. بااین*حال در برخی از افراد حساس، واکنش*های آن ممکن است شامل خارش پوست، عطسه، خارش در چشم*ها، ورم معده، استفراغ و غیره باشد، بنابراین، توصیه می*شود افراد مستعد به آلرژی، از آن*ها استفاده نکنند.


منبع:فواید غذایی تخمه آفتابگردان