Asemooni



یانو یکی از سازهای صفحه*کلیددار و مشهورترین آن*ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش*هایی با سیم*های آن تولید می*شود. این چکش*ها در اثر فشرده*شدن کلیدها (کلاویه*ها) به حرکت در می*آیند. سیم*های پیانو به صفحه*ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده*اند که نقش تقویت*کنندهٔ صدای آن*ها را دارد.

پیانو به عنوان مادر سازها و کامل*ترین ساز نیز شناخته می*شود؛ علت نسبت دادن این لقب*ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گسترده*ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید می*کنند. پیانو در شکل فعلی*اش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس*هایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز می*باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خواننده*ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.


تاریخچه



پیانو به شکل مدرن را بارتولومئو کریستوفوری در سال ۱۷۰۹ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد.[۲][۳] قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی*تر به نام «هارپسیکورد» (Harpsichord)استفاده می*شد. تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده*شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید پیانو، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه*زدن به کلیدها صدایی نرم*تر ایجاد کند، یا با ضربات محکم*تر صدایی درشت*تر با پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد.


نحوه صدا دهی



چکش*های پیانو به واسطهٔ مجموعه*ای از اهرم*های ظریف به کلیدهای پیانو متصل می*شوند. به مجموعهٔ این اهرم*ها و چکش*ها عملگر یا Action پیانو گفته می*شود. وظیفهٔ این مجوعه افزایش شتاب چکش*ها در برخورد به سیم*ها، و کنترل عکس*العمل بازگشتی آن*ها پس از برخورد به سیم است. معمولاً سر چکش*ها توسط لایه*ای از نمد یا الیاف مشابه طبیعی یا مصنوعی پوشانده می*شود تا کیفیت صدای پیانو را بهبود ببخشد. کیفیت صدای پیانو متأثر از عوامل دیگری نظیر کیفیت صفحهٔ صدا و غیره نیز می*باشد.


کلیدهای پیانو



۷ کلید سفید در هر اوکتاو پیانو برای ۷ نت دو ر می فا سل لا سی وجود دارد. علاوه بر این کلیدهای سفید کلیدهای سیاه*رنگی هم بین بعضی از کلیدهای سفید وجود دارد. بین کلیدهای سفیدرنگ می و فا و نیز بین کلیدهای سفیدرنگ سی و دو کلید سیاه*رنگ وجود ندارد.

هر کلید سیاه*رنگ در پیانو در حکم نت دیز برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت چپ آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت راست آن کلید سفید قرار دارد) و در حکم نت بمول برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت راست آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت چپ آن کلید سفید قرار دارد) است.

انواع پیانو

پیانو دیواری (Vertical – Upright)

پیانو اسپینت
پیانو کنسول
پیانوی بزرگ


البته پیانوهای بسیار زیادی در گذشته رایج بوده*اند. برای مثال پیانوهای گنجه*ای، صرافی، میزی، میز منشی، دوطبقه و انواع دیگر. ولی امروزه دیگر آنها رواج ندارند و از پیانوهای پیشرفته تر استفاده می*شود.

نحوه نت نویسی برای پیانو



نت نویسی پیانو در دو حامل انجام می*شود. حامل بالا برای دست راست و حامل پایین برای دست چپ. معمولاً حامل بالایی را با کلید سل و حامل پایین را با کلید فای خط چهارم نشان می*دهند. این دو حامل با نت دوی وسط از هم متمایز می*گردند. یک نوازنده پیانو باید بتواند همزمان دو خط موسیقی را خوانده و با هر دو دست اجرا نماید.
سونات