کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: تفسیر قرآن چیست و انواع تفسیر وروشها

  1. #1
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۴ [ ۱۹:۱۰]
    نوشته ها
    3,967
    امتیاز
    113,580
    سطح
    1
    Points: 113,580, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 8.0%
    دستاوردها:
    Created Blog entryThree FriendsYour first GroupCreated Album picturesTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    168
    سپاس ها
    32
    سپاس شده 311 در 271 پست
    حالت من
    Sepasgozar

    تفسیر قرآن چیست و انواع تفسیر وروشها

    از ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    بخشی از مجموعه مقاله*های:
    اسلام
    اصول
    توحید · نبوت · معاد
    خاص تشیع: امامت ·
    عدل
    فروع
    نماز · روزه · زکات · حج · جهاد
    خاص تشیع: خمس · امر به معروف · نهی از منکر ·
    تولی · تبری
    منابع اسلامی
    قرآن ·
    عقل · سنت (حدیث)
    شخصیت*ها
    محمد · اهل بیت · خلفای راشدین · امامان شیعه ·
    صحابهٔ محمد
    مذاهب
    تسنن · تشیع · تصوف
    علوم
    حدیث · تفسیر · فقه · کلام ·
    فلسفه · عرفان
    تاریخ
    امویان · عباسیان · فاطمیان · مملوکان · عثمانیان · صفویان ·
    آخرالزمان
    جغرافیا
    مکه · مدینه · بیت*المقدس · کوفه · نجف · کربلا · سامرا · کاظمین · مشهد · قم · شیراز · دمشق ·
    جهان اسلام(کشورهای اسلامی) ·
    لباس های اسلامی
    حجاب اسلامی · چادر عربی · برقع · روبنده · دشداش · روسری ·
    چادر ·
    فرهنگ و جامعه
    درگاه اسلام
    ن
    ب
    و
    تفسیر به معنای توضیح دادن مطلبی است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً به شرح*هایی که بر قرآن نوشته می*شود، اطلاق می*گردد. اولین تفسیر مکتوب و مدون قرآن، تفسیر محمد بن جریر طبری است.
    واژه*شناسی تفسیر
    تفسیر در لغت یعنی نقاب از چهرهٔ چیزی برگرفتن.[۱] کلمه ٔ تفسیر مصدر باب تفعیل است از «فسر» بمعنی ظهور و کشف .[۲]
    تعریف تفسیر
    محمدحسین طباطبائی: «تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیه*های قرآن، روشن کردن و پرده*برداری از اهداف و مفاهیم آیه*ها.»[۳] از این جملهٔ محمدحسین طباطبایی در کتاب شناخت قرآن و دانشنامهٔ رشد چنین نتیجه گیری شده است : «بنابر این تفسیر به معنای برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنای باطنی و درونی الفاظی است که در نگاه اول به دست نمی*آید. از این رو تکیه بر معنای ظاهری آیات را تفسیر نمی*نامند.» و نیز آمده:«تفسیر یعنی روشن ساختن مفهوم آیات قرآن مجید، و واضح کردن منظور پروردگار.»[۴][۵]
    ظاهر و بطون قرآن
    قرآن دو دسته منظور دارد: یک ظاهر ( منظوری که واضح است) و دیگری بطون[۶] (منظور یا منظورهایی که واضح نیستند)[۷]
    به گفتهٔ روایات و عالمان حدیث، بطون قرآن شدیداً گسترده و ناشناخته*اند. قرآن دو دسته آیات دارد: محکمات یعنی آیاتی که تنها یک معنی مشخص و روشن دارندو دیگری متشابهات یعنی آیاتی که بیش از یک معنی دارند و برخی از آن معانی قابل سوء استفاده توسط کج اندیشان می باشد. در مورد آیات متشابه قرآن می گوید : وَ ما یَعلَمُ تأویلَهُ الّا الله [۸] یعنی: از تأویل یا بطن(معانی پنهان) آیات متشابه تنها خداوند آگاه است.(و نیز کسانی مانند پیامبر و امامان با تعلیم خداوند[نیازمند منبع])

    در قرآن: «وَ ما یَعلَمُ تأویلَهُ الّا الله »
    در کلام پیامبر اسلام: «لا تُحصی عَجائبُه و لا تُبلی غرائبه»[۹] یعنی شگفتی*های قرآن هرگز تمام نمی*شود و نوآوری*های آن به کهنگی نمی*گراید
    در حدیث: «قرآن هفتاد بطن دارد»
    ابن عبّاس: القرآن یُفَسِّرُهُ الزَّمان
    مکارم شیرازی: قرآن تراوشی از کلام و علم و ذات نامتناهی خداست. که نمی*توان تمام جنبه*های آن را آشکار کرد.[۱۰]
    گفته شده قرآن مفاهیمی دارد که از ظاهر آن قابل فهم نیست. بیان این منظورها را تاویل می*گویند. تاویل در لغت یعنی «بازگرداندن چیزی به مصداق آن».[۱۱] مصداق یعنی معادل خارجی یا واقعی مفهومی در ذهن یا لغتی در زبان[۱۲]. در اینجا بازگرداندن یعنی آشکار کردن رابطه*ای که وجود دارد، امّا آشکار نیست. در قرآن آمده که کسی تاویل قرآن را نمی*داند بجز خدا و رسوخ کنندگان در علم.(یا تنها خداوند و بس)
    هدف تفسیر
    هدف تفسیر تلاش برای پرده برداشتن از بعضی منظورها و رسیدن به بعضی تاویل هاست. یعنی هدف تفسیر یا بالاترین حدّ آن، تاویل است.[نیازمند منبع]
    انواع تفاسیر
    جامع یا موضوعی گستردگی بطون قرآن که از آن بحث شد، نیاز به مطالعهٔ گسترده*ای را در جهت فهم منظور آیات ایجاد کرده؛ و لذا انواع زیادی از روش*های تفسیر را موجب شده*است، که در ادامه می*آیند. امّا تفاسیر با غیر از روش شان هم دسته بندی می*شوند:
    عربی یا فارسی؟ در جهان اسلام عربی زبانی بین*المللی ست، و لذا معمول است که دانشمندان اسلامی؛ از فلاسفه ای چون ابن سینا گرفته تا فقهایی چون سید روح*الله خمینی؛ از ایرانیان چون ملاصدرا گرفته تا اهل اندلس چون ابن رشد؛ از قدمایی چون فارابی گرفته تا معاصرانی چون محمدحسین طباطبایی و محمد صادقی تهرانی؛ برای اینکه دانش خود را در اختیار تمام مسلمانان قرار دهند، کتاب*های خود را به عربی می*نوشتند. به همین دلیل بیشتر کتابها در جهان اسلام به عربی و تعداد کمتری به فارسی، انگلیسی، چینی، فرانسوی و سایر زبان*ها نگاشته شده است.
    لحن تفاسیر به دو دسته کلی تقسیم می*شوند: روایی و عقلی «تفاسیر روایی» تفسیرهایی هستند که قرآن را با استفاده از روایات پیامبر، ائمه و اصحاب پیامبر تفسیر می*کنند. «تفاسیر عقلی» تفسیرهایی هستند که برای تفسیر قرآن، از عقل و دانش*های دیگر در کنار روایات یا بدون روایات استفاده می*کنند. مانند:
    المیزان فی تفسیر القرآن- سید محمد حسین طباطبایی: عقلی
    الفرقان فی تفسیر القرآن - محمد صادقی تهرانی: ادبی
    کنز الدقائق و بحر الغرائب - محمد بن محمد رضا قمی مشهدی: ادبی
    ترتیبی یا موضوعی؟ آیاتی از قرآن که قرار است تفسیر شوند، به دو روش انتخاب می*شوند.
    در اکثر تفاسیر کل قرآن یا قسمتی از قرآن به ترتیب آیات، شرح داده می*شود. تعداد این گونه تفاسیر به قدری زیاد است که آگاهی از چند و چون شان از توان محقّقان بزرگ هم بیرون است.
    در برخی تفاسیر قدیمی و جدید اگرچه آیات به ترتیب تفسیر شده*اند امّا در تفسیر روی موضوع خاصّی تاکید بیشتری شده. مانند:
    الفرقان فی تفسیر القرآن - محمد صادقی تهرانی: با تاکید بر موضوعات آیات الاحکام، عرفان و اصول الاستنباط قرآنی
    تقریب القرآن إلی الأذهان - سید محمد شیرازی: با تاکید بر موضوعات اعتقادی و تاریخی
    تفسیر نمونه - زیر نظر: ناصر مکارم شیرازی (معاصر): با تاکید بر موضوعات اجتماعی معاصر
    در تعداد کمی از تفاسیر هم که اغلب معاصر اند، آیات مربوط به موضوعی معیّن جمع*آوری و شرح و تبیین شده و سپس مبحث از آنها استخراج می*شود.[۱۳] مانند:
    تفسیر موضوعی - جوادی آملی
    تفسیر پیام قرآن - زیر نظر: ناصر مکارم شیرازی
    تفسیر منشور جاوید - جعفر سبحانی
    نقلی یا اجتهادی
    نقل، از منابع متفاوت و به شیوه*های متفاوت انجام می*شود.
    تفسیر روایی یا تفسیر اثری یا تفسیر به مأثور: رویکردی به تفسیر قرآن است که در آن از روایات پیامبر و امامان معصوم استفاده می*شود.
    اجتهاد در تفسیر نیز شیوه*های متفاوتی دارد
    تفسیر قرآن به قرآن
    تفسیر جامع
    تفسیر کلامی
    نمونه*هایی از تفسیرهای معروف و مولفانشان از این قرارند:
    در میان شیعیان:
    نام کتاب مؤلف قرن زبان موضوع جلد
    تفسیر القمی علی بن ابراهیم قمی 3 عربی روایی 2
    کتاب التفسیر (تفسیر عیاشی) محمد بن مسعود عیاشی 4 عربی روایی 2
    تفسیر نعمانی ابوعبدالله محمد بن جعفر نعمانی 4 عربی روایی 1
    التبیان فی تفسیر القرآن شیخ طوسی 5 عربی ادبی- کلامی- اجتهادی 10
    مجمع البیان فی تفسیر القرآن فضل بن حسن طبرسی 6 عربی و ترجمه فارسی ادبی- کلامی- اجتهادی 10
    جوامع الجامع فضل بن حسن طبرسی 6 عربی و ترجمه فارسی 4
    روض الجنان و روح الجنان ابوالفتوح رازی 6 فارسی کهن کلامی- اجتهادی- اخلاقی 20
    تفسیر منهج الصادقین ملا فتح الله کاشانی 10 فارسی کهن کلامی- اجتهادی- اخلاقی 10
    تفسیر القران الکریم (صدرا) ملاصدرا 11 عربی فلسفی- عرفانی 7
    تفسیر صافی ملا محسن فیض کاشانی 11 عربی روایی 5
    البرهان فی تفسیر القرآن سید هاشم بحرانی 11 عربی روایی 5
    تفسیر نورالثقلین عبد علی بن جمعه عروسی حویزی 12 عربی روایی 5
    تفسیر القرآن الکریم (شبر) سید عبدالله شبر 13 عربی هدایتی و تربیتی 1
    المیزان فی تفسیر القرآن سید محمد حسین طباطبایی 14 عربی و ترجمه فارسی کلامی- اجتهادی- قرآن به قرآن- اجتماعی- ادبی بلاغی- فلسفی 20
    تفسیر جامع سید محمد ابراهیم بروجردی 15 فارسی روایی- اخلاقی 7
    الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة محمد صادقی تهرانی 15 عربی کلامی- اجتهادی- قرآن به قرآن- اجتماعی- عصری 30
    تفسیر راهنما اکبر هاشمی رفسنجانی 15 فارسی موضوعی 21
    فرهنگ قرآن اکبر هاشمی رفسنجانی 15 فارسی موضوعی جامع 33
    تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی 15 فارسی کلامی- اجتهادی- عصری- اجتماعی 27
    برگزیده تفسیر نمونه احمد علی*بابایی 15 فارسی کلامی- اجتهادی- عصری- اجتماعی 5
    تفسیر نور محسن قرائتی 15 فارسی تحلیلی- اجتماعی 10
    تفسیر من هدی القرآن محمدتقی مدرسی 15 عربی اجتهادی- اجتماعی- هدایتی و تربیتی 18
    مفاهیم القرآن جعفر سبحانی تبریزی 15 عربی موضوعی جامع 10
    تفسیر تسنیم عبد الله جوادی آملی 15 فارسی تاکنون 34 جلد (از 80 جلد)
    در میان اهل تسنّن:
    نام کتاب مؤلف قرن زبان موضوع جلد
    عبدالرزاق عبدالرزاق قرن دوم عربی روایی
    الشافعی الشافعی 204هـ عربی روایی
    ابن ابی حاتم ابن ابی حاتم ولادت 240 عربی روایی
    جامع البیان فی تفسیر القرآن (تفسیر الطبری) ابوجعفر محمد بن جریر طبری 4 عربی روایی - اجتهادی 30
    الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل محمود الزمخشری 6 عربی اجتهادی- ادبی بلاغی- کلامی سنی- کلامی معتزله 4
    مفاتیح الغیب/تفسیرالکبیر فخر الدین رازی 6 عربی کلامی سنی- کلامی اشاعره- اجتهادی 32
    تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان نظام الدین حسن بن محمد نیشابوری 8 عربی کلامی سنی- کلامی اشاعره- عرفانی- ادبی 6
    کشف الاسرار و عدة الابرار (تفسیر خواجه عبدالله انصاری) احمد بن محمد میبدی 6 فارسی کهن عرفانی 10
    انوار التنزیل و اسرار التاویل (تفسیر البیضاوی) عبدالله بن عمر بیضاوی 7 عربی کلامی سنی- کلامی اشاعره- اجتهادی- ادبی بلاغی 5
    تفسیر القرآن العظیم (ابن کثیر) اسماعیل بن عمر بن کثیر 8 عربی روایی سنی- کلامی سنی- کلامی سلفیه- اجتهادی 9
    الدر المنثور فی تفسیر المأثور عبدالرحمن بن ابی*بکر سیوطی 8 عربی روایی سنی 6
    تفسیر جلالین جلال*الدین محلّی و جلال*الدین سیوطی 8 عربی روایی سنی 6
    الجامع لاحکام القرآن محمد بن احمد قرطبی 7 عربی فقهی سنی- اجتهادی 20
    ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم محمد بن محمد ابوالسعود 10 عربی کلامی سنی- کلامی اشاعره- ادبی بلاغی- اجتهادی 9
    تفسیر روح البیان اسماعیل حقی بروسوی 12 عربی عرفانی 10
    روح المعانی شهاب الدین آلوسی بغدادی 1270هـ عربی عقلی
    المنار سید رشید رضا 1355هـ عربی عقلی
    فی ظلال القرآن سید قطب معاصر عربی عقلی
    روش*های تفسیر
    روش*های فهم قرآن و پشتوانهٔ تاریخی آن*ها بسیار متنوّع است؛ که در اینجا به ترتیب آورده شده اند:[۱۴]
    تبیین ظاهر
    املا و اعراب دقیق و تطبیق و تصحیح شده.
    ترجمهٔ عالی و بی نظیر
    توضیح ظاهر
    توضیحات ادبی
    خود قرآن نهی می*کند
    توضیح قرآن با قرآن: ضرب المثل یا کلام معروفی بین اهل حوزه*است که «القرآن یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضا». تفسیر المیزان، تفسیر الفرقان، تفسیر البلاغ و تفسیر ترجمان فرقان[۱۵] موارد بسیار معروفی از استفادهٔ بسیار قوی از این روش هستند.
    توضیح قرآن با احادیث
    از پیامبر
    از امامان شیعیان
    از صحابه
    از تابعین
    فهم قرآن به مرور زمان: ابن عبّاس می*گوید «القرآن یُفَسِّرُهُ الزَّمان». زیرا با گذر زمان نخبگان جدیدی می*آیند و مسائل جدیدی حل می*کنند.[۱۶]
    توضیح قرآن با علوم عقلی صرف
    الهیات
    علوم ریاضی
    توضیح قرآن با علوم تجربی: در استفاده از این روش، محمدحسین طباطبایی در انتخابی ابتکاری و میانه رو بین اکتفا به ظاهر و استناد به علوم به انتخاب بعضی علوم خاص به طور مختصر که پیش*نیاز درک مفاهیم مهمّی اند بسنده کرد.
    نظریات مورد اطّلاع همه
    نظریات کلاسیک
    نظریات نوین
    توضیح قرآن با علوم مخفی نظیر علم اعداد که متاسّفانه در دوران متصوّفه رایج شده بود
    تفسیر موضوعی: جمع بندی در مباحثی با قرآن. مانند قصص قرآن
    استنتاج و استخراج از قرآن
    احکام
    مباحث فلسفی، تاریخی، اجتماعی، اخلاقی
    تفسیر به رای. مکارم شیرازی می*گوید: «خطرناک*ترین روش در تفسیر قرآن این است که به جای شاگردی در مکتب قرآن، ژست معلّمی... به خود بگیریم.... چرا که این طرز بهره برداری از قرآن تفسیر نیست. تحمیل است.»[۱۷]
    پیشینهٔ تفسیر
    مرور پیشینه و تاریخچهٔ پیشرفت فنّ تفسیر به صورت تحلیلی، باعث پی بردن به منشأ روش*های ذکر شده در تفسیر قرآن است. پیشینهٔ تفسیر به صدر اسلام برمی*گردد.اولین مفسر قرآن ، خود خداوند است. خداوند بسیاری از آیات را تفسیر کرده است.گاهی در کنار آیه و گاهی نیز در سوره دیگری توضیح داده شده است. مثلا:يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ. یعنی:«در باره «هلالهای ماه» از تو سؤال می‏کنند؛ بگو: «آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظامِ زندگی) مردم و (تعیینِ وقتِ) حج است».[۱۸] دومین مفسر قرآن ، رسول الله است. پیامبر ، به دستور خداوند ، مطالب مربوط به قرآن را به مردم تعلیم می*دادند.قرآن می گوید:وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ. یعنی:«و ما این ذکر [= قرآن] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن سازی»[۱۹] این جریان از دو سو دنبال شد: از سویی توسط علی و امامان شیعیان؛ و از دگر سو توسّط مفسّرین نسل اوّل و دوّم اسلام، یعنی صحابه و تابعین(قرن ۱و۲ هجری). سپس پنج عامل باعث شد تا روش دانشمندان اسلامی در تفسیر قرآن مختلف شود.
    روش پیامبر
    ابتدا پیامبر مطالب مربوط به قرآن را به مردم تعلیم می*دادند.عبدالله بن مسعود می گوید: پیامبر قرآن را به صورت ده آیه ده آیه به ما یاد می داد و تا تمام نمی شد ، سراغ آیات بعدی نمی رفت.[۲۰]
    روش علی بن ابی*طالب و دوازده امام شیعیان

    علی بن ابیطالب ، پس از رسول الله بزرگترین مفسر قرآن است. ابن مسعود می گوید:«مابقی قرآن را نزد بهترین فرد امت پس از پیامبر یعنی علی ، آموختم »[۲۱]
    روش عموم صحابه و تابعین
    قدیمی*ترین تفاسیری که نشانی از آنها هنوز موجود است، تفسیر سعید بن جبیر (وفات ۹۴ یا ۹۵ ه.ق. از اصحاب خاص سجاد) و سپس مجاهد بن جبر (درگذشت ۱۰۴ ه.ق. دست پروردهٔ ممتاز یکی از شاگردان برجستهٔ علی بن ابی طالب به نام ابن عباس است).[۲۲] از آن پس تفسیر قرآن در قالب مکتوب رایج شد.[۲۳][۲۴]
    طبقه اول از مفسرین اسلام، جمعی از صحابه بودند، مانند ابن عباس، و عبد الله بن عمر، و ابی، و...
    مفسرین طبقه دوم تابعین بودند که در دو قرن اول هجرت می*زیستند. مانند مجاهد، قتاده، ابن ابی لیلی، شعبی، سدی و...
    مبحث*های تفسیر در آن دوران از این موارد خارج نبود:
    چارچوبه جهات ادبی آیات
    شان نزول آنها
    مختصری استدلال به آیات برای توضیح آیاتی دیگر
    اندکی تفسیر به کمک روایات وارده از محمد در باب داستان*های قرآن و موضوعات مبدا و معاد
    و مانند اینها
    تفاوت تفسیرهای تابعین و صحابه:
    تابعین بیشتر از صحابه در تفسیرهای خود از حدیث استفاده کردند.
    در بین آن احادیث مواردی بود که یهودیان جعل و تحریف کرده بودند.[۲۵] هنوز هم در پاره*ای روایات تفسیری و غیر تفسیری، از آن قبیل روایات دیده می*شود. موضوع احادیث جعلی از این قبیل بود:
    قصص و مباحث مربوط به آغاز خلقت
    چگونگی ابتداء خلقت آسمانها و تکوین زمین و دریاها
    بهشت شداد
    خطاهای انبیاء
    تحریف قرآن
    و چیرهای دیگر مشابه این*ها
    در قرآن آمده: «کما ارسلنا فیکم رسولا منکم، یتلوا علیکم آیاتنا، و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه». یعنی «همچنانکه در شما رسولی از خود شما فرستادیم، تا بر شما بخواند آیات ما را، و تزکیه تان کند، و کتاب و حکمتتان بیاموزد». محمدحسین طباطبایی در مورد این آیه می*گوید: «همان رسولی که کتاب قرآن به او نازل شد، آن کتاب را به شما تعلیم می*دهد.» [۲۶]
    روش طبقات بعدی مفسّرین

    پنج عامل موجب شد تا مفسّرین بعدی روش*های گوناگون و بسیار متفاوتی را به کار برند:
    فتوحات و آشنایی مسلمانان با ادیان و مذاهب گوناگون دیگر، و ملل و فرق و علمای پیرو آن آیین*ها؛ که سرآغاز بحث*های عقلی از نوع کلامی در اسلام بود. بحث*های کلامی از فنّ جدل استفاده می*کنند. یعنی مقدّماتشان چیزی ست که طرف مقابل قبول دارد.
    در اواخر قرن اول هجرت و در فاصلهٔ جایگزینی حکومت امویان و عباسیان، فلسفه یونان به عربی ترجمه شده، در بین دانشمندان مسلمان منتشر شد. این موضوع باعث رونق دو چندان بحث*های عقلی شد. امّا این بار از نوع فلسفی. فلسفه از فنّ برهان (نه جدل) استفاده می*کند. یعنی مقدّماتشان بدیهیات ساده و همگانی عقلی ست.
    از حدود قرن چهارم[نیازمند منبع] روش*های عرفانی بویژه صوفی*گری هم به اسلام وارد شده و به تدریج طرفداران بسیاری بدست آورد. در این روش به جای برهان و استدلال فقهی، حقایق و معارف دینی را از طریق مجاهده و ریاضت*های نفسانی در می*یابند.
    از همان ابتدا گروهی از مردم سطحی نگر بودند که از تفکّر و تعقّل شخصی (جز گاهی در فهم معنای ادبی و لغوی قرآن) استفاده نمی*کردند. بلکه در فهم آیات قرآن به احادیث بسنده می*کردند و حتّی تلاشی هم برای فهم احادیث نمی*کردند؛ بلکه به معنای ظاهری آنها بسنده می*کردند.
    عامل مهم دیگری که در این اختلاف اثر به سزائی داشت، اختلاف شدید [۲۷] مذاهب بود. مثلاً در تمام این موارد تفرقه به وجود آمد[۲۷]:
    معنای اسماء خدا، صفات و افعال خدا
    معنای آسمانها و زمین و آنچه در آن دو است
    قضاء و قدر، جبر و تفویض
    مرگ، برزخ، بعث، ثواب و عقاب، بهشت و دوزخ
    این عوامل بود که باعث شد، روش دانشمندان مسلمان در تفسیر قرآن، گوناگون شود.
    روش گروه «محدثین»
    روش گروه «متکلمین»
    فرق تفسیر و تطبیق

    روش گروه «فلاسفه مشاء و اشراق»

    منظور از فلاسفه دانشمند به همه علوم ریاضیات و طبیعیات و الهیات و حکمت عملی بود.

    روش گروه «متصوفه»

    در روش متصوفه تفسیر بر اساس شهود است. ابن عربی، به عنوان عارفی برجسته، قطعا قرآن را به عنوان یکی از منابع مهم معرفتی می شمارد و در موارد مختلف بدان استناد می جوید. به نحوی که می*توان وی را مفسر قرآن محسوب کرد. از نظر وی، قرآن کلیدی است که خدا برای انسان قرار داده و از او خواسته است که از در وارد شود نه از پنجره که سوء ادب محسوب می*شود. مطالب بیشتر: قرآن و روش تفسیر آن از دیدگاه ابن عربی
    روش مردم بعد از آن
    علوم غریبه
    ظاهر و باطن قرآن
    تفسیر و تنزیل و تاءویل
    روش «مفسّران قرن حاضر»
    روشی بر مبنای علوم طبیعی و اجتماعی
    روش «منهج یابی»
    روش محمدحسین طباطبایی
    روش اجتماعی تفسیر نمونه و تفسیر نور
    مقالهٔ منهج تفسیری قرآن کریم
    انتخاب و ارسال : سونات
    ویرایش توسط sonat : شنبه ۲۵ بهمن ۹۳ در ساعت ۱۶:۰۴ دلیل: اجازه میخوام برای قسمتهای مهم مطالب ارسالی های لایت شود بعد از این مطلب , سپاسگزارم
    دانوب آبی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •