میل*لنگ
از ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میل*لنگ (قرمز)، پیستون*ها و لنگها (خاکستری) در داخل سیلندرهایشان (آبی)، و چرخ لنگر (سیاه)

میل*لَنگ قطعه*ای در موتورها است که حرکت خطی پیستون*ها را تبدیل به حرکت دورانی می*کند.


میل لنگ معمولاً بوسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار می شود و قطعه ای بنام «بغل یاتاقانی » خلاصی یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم میکند . خلاصی میل لنگ در یاتاقان کمتر یک دهم میلیمتر است . میل لنگ دارای لنگ ها یا نقاط اتصال ثابت و متحرک میباشد ، لنگ های ثابت بوسیله یاتاقان های ثابت روی بلوک سیلندر بسته میشوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین جهت به این نام خوانده می شوند . لنگ های متحرک که علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند بوسیله یاتاقان متحرک به شاتون وصل میشوند . شاتون نیز از طریق گژن پین به پیستون متصل میگردد و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده میشود به حرکت دورانی تبدیل میشود .

بر روی لنگ های ثابت میل لنگ سوراخهایی وجود دارد که به لنگهای متحرک راه دارند ، روغن موتور از طریق این سوراخها یاتاقانهای متحرک را روغن کاری میکند . معمولاً در قسمت جلویی میل لنگ دنده ای وجود دارد که بوسیله تسمه یا زنجیر تایمینگ میل بادامک یا میل سوپاپ را می چرخاند . نیروی چرخش دینام «آلترناتور» ، پمپ هیدرولیک فرمان ، کمپرسور کولر و واتر پمپ نیز از طریق چرخش میل لنگ و بوسیله تسمه ها و پولی ها تامین میشود. چرخ طیار یا فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ بسته میشود که دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته میشوند و نیرو را به گیر بکس و سپس به چرخها انتقال میدهند . برای درک بهتر مکانیزم عملکرد میل لنگ میتوان آنرا به رکاب های دوچرخه تشبیه کرد .


سامانهٔ میل*لنگ نخستین بار توسط مخترع ایرانی کرد، بدیع*الزمان جزری (۱۱۳۶-۱۲۰۶) در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع شد. وی از میل*لنگ در دو گونه دستگاه بالا بردن آب استفاده کرده*بود.
سونات