اسلام در ایالات متحده آمریکا

از ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسلام در آمریکا
Islamic Center of America.jpg
مرکز اسلامی میشیگان
اطلاعات کشور
نام کشور ایالات متحده آمریکا
جمعیت ۳۰۹٬۵۳۴٬۰۰۰[۱]
اسلام در کشور
جمعیت مسلمانان ۶٬۹۶۰٬۰۰۰
درصد مسلمانان ۲٪
جمعیت سنیان ۴٬۶۴۰٬۰۰۰
جمعیت شیعیان ۲٬۳۰۰٬۰۰۰
فهرست کشورها بر پایه جمعیت مسلمان
Allah.svg
اسلام در آفریقا[نمایش]
اسلام در آسیا[نمایش]
اسلام در اروپا[نمایش]
اسلام در قاره آمریکا[نمایش]
اسلام در اقیانوسیه[نمایش]
این جعبه:
اسلام در آمریکا به بررسی تاریخچه و زندگی حدود ۲ تا ۳ میلیون مسلمان در آمریکا می*پردازد..[۲] البته این در حالیست که برخی منابع دیگر این تخمین*ها را مردود دانسته*اند،[۳] و تعداد مسلمانان آمریکا را بین ۴ تا ۶ میلیون،[۴][۵] ۵ الی ۷ میلیون،[۶] ۷ تا ۸ میلیون،[۷][۸] و حتی بین ۳ تا ۹ میلیون نفر[۹] برآورد کرده*اند. باراک اوباما در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ این تعداد را هفت میلیون نفر ذکررابطه روسای جمهوری آمریکا و مسلمانان: احترام متقابل

همه روسای جمهوری ایالات متحده با جهان اسلام روابط مستحکمی داشته*اند. به عنوان مثال، جان کوینسی آدامز در دوران سناتور بودن، زمانی که ششمین رییس جمهوری ایالات متحده شد، و بعدها به عنوان عضو مجلس نمایندگان، از حقوق بردگان و از جمله بردگان آفریقایی مسلمان دفاع کرد. به کمک او عبدالرحمان ابراهیم ابن سوری آزاد شد و در کاخ سفید حضور یافت. او از این دو واقعه در دفتر خاطرات خود یاد کرده است. آدامز در دوران وکالت خود با موفقیت از اسیرانی که از آفریقای غربی آورده شده بودند و در کشتی حمل بَرده لا آمیستاد در سواحل لانگ آیلند نیویورک دست به شورش زدند، در پرونده موسوم به ”ایالات متحده علیه خواهان و مدعیان کشتی آمیستاد” دفاع کرد. به نوشته پژوهشگران تعدادی از این برده*ها مسلمان بودند.
مرکز اسلامی واشنگتن

با گسترش تعامل میان کشورها، سخنان احترام آمیز و مهمان نوازی بین رییسان جمهوری ایالات متحده و رهبران کشورهای اسلامی در قرن بیستم گسترش یافت. پرزیدنت دوایت آیزنهاور اولین رییس جمهوری آمریکا بود که، در مراسم افتتاح ساختمان زیبای مرکز اسلامی واشنگتن در سال ۱۹۵۷، در یک مسجد سخنرانی کرد. او و همسرش پیش از ورود به این بنا کفش*های خود را از پا در آوردند. اقدامی که تیتر اول نیویورک تایمز شد. آیزنهاور که یک ژنرال سابق بود از مسلمانان در ارتش ایالات متحده حمایت و در سخنان خود به کرات به اسلام استناد می*کرد. او یادآور شد که آمریکا اگر می*خواهد مورد احترام باشد باید از حقوقی مانند آزادی مذهب دفاع کند.

آیزنهاور در مراسم افتتاح این مسجد گفت “آمریکا با همه توان خود می*جنگد تا شما حق داشته باشید در اینجا مسجدتان را داشته باشید و طبق عقیده خود نیایش کنید. ”

برای مطالعه بیشتر درباره اسلام در آمریکا و رابطه دولت آمریکا با مسلمانان به این پیوند رسمی وزارت امورخارجه آمریکا مراجعه کنید.
پیشینه

برخی از نویسندگان، اولین مسلمانان قاره آمریکا را دریانوردان عربی می*دانند که پیش از دوره سفرهای کریستف کلمب پای به این سرزمین ناشناخته گذاردند[۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

برخی محققین همانند بری فل، استاد دانشگاه هاروارد، معتقدند که برخی قبایل سرخ*پوستان آمریکا در اثر تماسهای بین قاره*ای که میان آنان و دریانوردان مسلمان قرن هشتم وجود داشته*است، قادر به تکلم به زبان عربی شده بودند.[۱۶] آنها با بررسی برخی خرابه*های ایالت*های جنوب غربی آمریکا مدعی شناسایی حکاکی*هایی با خط کوفی[۱۷] با حتی نقوش اسماالله[۱۸] در میان آثار بازماندگان سرخ*پوستان نوادا شده*اند.[۱۹][۲۰] ایوان وان سرتیما، استاد تاریخ و مردم*شناسی دانشگاه راتگرز، معتقد است که با اینکه روابط بین مهاجرین عرب و سرخ*پوستان آمریکا به حدی رسید که هنوز می*توان نام ۷۷ قبیلهٔ سرخ*پوستان آمریکا را از ریشه زبان عربی دانست، اما اعراب مذکور نهایتا به سوی بلاد خود بازگشتند و ازینرو تاثیرات عمیقی بر شالودهٔ تاریخ و فرهنگ بومیان آمریکا از خود باقی نگذاشتند.[۲۱] نظریهٔ اشتراک زبانی اسامی سرخپوساتان آمریکا با دنیای اعراب ماقبل کریستف کلمب نخست توسط ژول کاوهٔ فرانسوی در یک گزارش ۵۰۰ صفحه*ای مطرح گردید.[۲۲] سایرس گوردن، دیگر محقق باستانشناس (دانشگاه برندایس) معتقد است که سکه*های عربی که در قاره آمریکا دیده شده*است احتمالا متعلق به کشتی اندلسی بوده*است که اقیانوس اطلس را در حوالی سال ۸۰۰ میلادی بسوی آمریکا پیمود.[۲۳]

کریستف کلمب مترجمان و ملوانان عرب در سفر خود به غرب بهمراه داشت. در میان کتب شخصی او نوشته*هایی دیده شده که حاکی از سفر ۸ ملوان عرب به سوی آب*های غربی اقیانوس اطلس را دارد.[۲۴] این نوشته*ها اشاره به شریف ادریسی دارد که در میان آثار خود سخن از سفر به جزایری توسط دریانوردان مسلمان آورده*است که در قرن دوازدهم میلادی صورت گرفته*است و به عقیده برخی جزایر کارائیب می*توانسته باشند.[۲۵][۲۶]

هویی-لین لی، محقق دیگر چینی، در سال ۱۹۶۱ دو اثر جغرافیایی چینی به محققین غربی معرفی نمود بنام*های Ling-wai tai-ta نوشتهٔ Chou Ch'u fei به سال ۱۱۷۸ میلادی، و Chu-fan-chih نوشتهٔ Chao Ju-kua به سال ۱۲۲۵ میلادی. هر دو اثر، دریانوردان مسلمانی را ذکر کرده که به مدت ۱۰۰ روز اقیانوس اطلس را به سمت غرب پیمودند تا به سرزمینی جدید رسیدند.[۲۷]

از سفر مسلمانان غرب افریقا به سمت آمریکا نیز روایات مستقل دیگری در دست می*باشد.[۲۸][۲۹][۳۰] اما در کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر نوشته مسعودی[۳۱] نیز سخن از دریانوردی بنام خشخاش ابن سعید ابن اسود آمده که در زمان خلیفه اندلس عبدالله ابن محمد، در سال ۸۹۹ میلادی اقیانوس اطلس را بسمت غرب پیمود و از «سرزمین ناشناخته» (به عربی: ارض مجهوله) گنج*هایی با خود به اسپانیا باز آورد.[۳۲] برخی، این «سرزمین ناشناخته» را همان آمریکای امروزی دانسته*اند.[۳۳][نیازمند منبع]
یک زن محجبه مسلمان در حال بازرسی بدنی یک زن روحانی کاتولیک در درب ورودی فرودگاه متروپولیتن وین کانتی دیترویت.

برخی دیگر از تاریخ*نویسان ورود اولین مسلمانان آمریکا را به سال ۱۵۸۷ دانسته*اند.[۳۴] و در باب مصطفی زموری[۳۵] از قرن شانزدهم، کتب زیادی نوشته شده، که برخی وی را اولین مسلمانی دانسته*اند که وارد آمریکا گردید.[۳۶]

در میان اسناد دولتی در باب مسلمانان در تاریخ متقدم آمریکا می*توان Treaty of Peace and Friendship را نام برد که در سال ۱۷۹۷ بسته شد. در ۱۷۹۰، یک گروه مسلمان مراکشی وارد کارولینای جنوبی گردیدند[۳۷][پیوند مرده]، و هفت سال بعد در ۱۷۹۷، جان آدامز در این اعلانیه رسما اعلام کرد[۳۸]:

[The United States] has no character of enmity against the laws, religion, or tranquillity, of Mussulmen.

«ما هیچگونه خصومتی با قوانین و یا دین اسلام نداریم».

اولین گرونده به اسلام در آمریکا آلکساندر راسل وب (Alexander Russell Webb) بسال ۱۸۸۸ بوده است،[۳۴] و اولین مسجد آمریکا بسال ۱۹۱۵ تاسیس گردید.

اما اکثر تاریخ نویسان معتقدند که اسلام به گونه معاصر با جنبش امت اسلام و سران آن مثل والاس فرد محمد (Wallace Fard Muhammad)، الایجا محمد (Elijah Muhammad)، و ملکم ایکس آغاز گردید. با آغاز دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، موج مهاجران عرب و آسیای جنوب شرقی به چهره اسلام در آمریکا متعاقبا نیز توسعه روزافزونی بخشیدند که تا به امروز ادامه داشته*است.
اسلام در آمریکای معاصر
American Muslim Ethnicity.png

از نظر نژادی، امروزه ۳۳٪ مسلمانان ایالات متحده را آمریکاییان آسیایی جنوب و جنوب شرقی، ۳۰٪ را آفریقایی آمریکایی*ها، ۲۵٪ را آمریکاییان عرب تبار، و ۳٫۴٪ را آمریکاییان آفریقایی، ۲٫۱٪ را آمریکاییان اروپایی، ۱٫۶٪ راسفید پوستان آمریکایی و ۴٫۹٪ مسلمانان آمریکا هم از دیگر نژادها تشکیل شده است .[۳۹] بزرگترین کانون مسلمانان عرب تبار در ایالت میشیگان آمریکا است. رشد جمعیت مسلمانان آمریکا در حدود ۶٪ در سال تخمین زده شده است.[۴۰]

ایالت تگزاس بیش از ۶۰۰٬۰۰۰ مسلمان ساکن دارد.[۴۱] مسلمانان آمریکا بعد از یازدهم سپتامبر بیش از پیش مورد توجه جامعه قرار گرفتند و به اهمیت حضور آنان توجه شد. نقش مسلمانان درجامعه آمریکا در این مقال بیشتر بررسی شده است. رتبه بندی جمعیت مسلمانان آمریکا بر پایه درصد کل جمعیت در هر ایالت در سال ۲۰۱۳ از قرار زیر بود[۴۲]:
رتبه ایالت درصد کل جمعیت
۱ ایلینوی ٪۲٫۸
۲ ویرجینیا ٪۲٫۶۶۳
۳ نیویورک ٪۲٫۰۲۸
۴ نیوجرسی ٪۱٫۸۲۷
۵ تگزاس ٪۱٫۶۷۸
۶ میشیگان ٪۱٫۲۱۸
۷ فلوریدا ٪۰٫۸۷۷
۸ دلاویر ٪۰٫۷۹۳
۹ کالیفرنیا ٪۰٫۷۳۲
۱۰ ناحیه کلمبیا ٪۰٫۶۷۰
۱۱ پنسیلوانیا ٪۰٫۶۳۴
۱۲ مریلند ٪۰٫۶۳۲
۱۳ جرجیا ٪۰٫۵۴۳
۱۴ کانتیکت ٪۰٬۳۷۵
۱۵ نبراسکا ٪۰٬۳۳۷
۱۶ کلرادو ٪۰٫۳۳۳
۱۷ ماساچوست ٪۰٫۳۳۲
۱۸ مینسوتا ٪۰٫۳۱۷
۱۹ اوهایو ٪۰٫۲۹
۲۰ واشینگتن ٪۰٫۲۸۴
۲۱ کارولینای شمالی ٪۰٫۲۷۳
۲۲ کانزاس ٪۰٫۲۷۱
۲۳ ویسکانسین ٪۰٫۲۵۹
۲۴ کنتاکی ٪۰٫۲۵۶
۲۵ تنسی ٪۰٫۲۴۲
۲۶ ایندیانا ٪۰٫۲۲۵
۲۷ لوئیزیانا ٪۰٫۲۱۷
۲۸ آلاباما ٪۰٫۲۱۶
۲۹ آیووا ٪۰٫۲۱۵
۳۰ نیومکزیکو ٪۰٫۲۰
۳۱ اوکلاهوما ٪۰٫۱۹۷
۳۲ میزوری ٪۰٫۱۹۵
۳۳ یوتا ٪۰٫۱۸۱
۳۴ می*سی*سی*پی ٪۰٬۱۶۹
۳۵ داکوتای جنوبی ٪۰٬۱۶۴
۳۶ رودآیلند ٪۰٫۱۳۷
۳۷ آریزونا ٪۰٫۱۳۳
۳۸ آلاسکا ٪۰٫۱۳
۳۹ آرکنسا ٪۰٫۱۲۸
۴۰ وایومینگ ٪۰٫۱۲۷
۴۱ کارولینای جنوبی ٪۰٫۱۲۵
۴۲ نیوهمپشر ٪۰٫۱۲۳
۴۳ آیداهو ٪۰٫۱۱
۴۴ اورگن ٪۰٬۱۰۴
۴۵ ویرجینیای باختری ٪۰٬۱۰۳
۴۶ مین ٪۰٫۱
۴۷ داکوتای شمالی ٪۰٫۰۹۵
۴۸ نوادا ٪۰٫۰۶۳
۴۹ ورمانت ٪۰٫۰۴۸
۵۰ هاوایی ٪۰٫۰۴۵
۵۱ مونتانا ٪۰٫۰۳۴
مساجد در آمریکا

در ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ تعداد ۱۲۰۹ مسجد[۴۳] رسما وجود داشتند. در سال ۲۰۰۶ این تعداد بیش از ۲۰۰۰ مسجد برآورد شدند.[۴۴] از این تعداد، ۲۲۷ مسجد (بیشترین تعداد) در کالیفرنیا و سپس نیویورک (۱۴۰ مسجد) قرار دارند.[۴۵] در این میان، ایرانیان آمریکا تنها ۰٫۷٪ شرکت کنندگان مساجد را تشکیل می*دهند.[۴۶]

بیش از ۲۰٪ این مساجد دارای مدرسه*های تمام وقت (دبستان، راهنمایی، و دبیرستان) می*باشند. برخی از این مساجد، همانند مرکز فرهنگی اسلامی نیویورک دارای سبک معماری قابل توجهی هستند.

مرکز دعوت اسلامی، هیوستون، تگزاس

مرکز اسلامی واشنگتن

مرکز اسلامی دانشگاه آریزونا
مرکز اسلامی شیعیان شهر ممفیس در تنسی.[۴۷]
مدرسه راهنمایی و دبیرستان الهادی در هیوستون، تگزاس[۴۸]
از مساجد ایالت ایندیانا
مسجد جامعه اسلامی بوستون
مسجد مریم در ایلینوی
اسلام و سیاست در آمریکا
کیث الیسون (راست) در حال قسم خوردن به قرآن کریم. بر طبق سنت، نمایندگان تازه به مجلس راه یافته در کنگره آمریکا، در روز اول کار خود قسم یاد می*کنند. دو جلد قرآن کریمی که در عکس مشاهده می*شود متعلق به کتابخانه شخصی توماس جفرسون می*باشد. نانسی پلوسی در سمت چپ دیده می*شود.
مسلمانان تقریبا در هیچ ارگان سیاسی و یا دولتی و یا تبلیغاتی در ردهٔ بالایی در ایالات متحده حضور ندارند. تنها ۰٫۸٪ مسلمانان آمریکا در حرفه*های وکالت و دولتی اشتغال دارند. تنها ۱٫۱٪ مسلمانان آمریکا مدیر و یا سردبیر روزنامه و یا به حرفه*ای در حیطه ژورنالیسم اشتغال دارند. شاید بتوان به ولی نصر، مارتین بشیر، و فرید زکریا بعنوان تنها چهره*های مسلمان در سطح کشوری در رسانه*های آمریکا اشاره کرد. علاوه بر این، تنها ۰٫۶٪ مسلمانان آمریکا به شغل*هایی مثل کارگردانی، تولید کننده و دیگر حرفه*های رسانه*ای مشغولند. این در حالیست که نزدیک به ۱۳٪ مسلمانان به حرفه*های فنی-مهندسی مشغولند، و نزدیک به ۱۱٪ آنان نیز در حرفه*های پزشکی و بهداشت حضور دارند.[۴۶]

کیث الیسون اولین نماینده مسلمان در کنگره ایالات متحده آمریکا است. آندره کارسون از ایندیانا دومین مسلمان در کنگره آمریکاست. این دو تنها نمایندگان مسلمان منتخب در مجلس قانونگذاری آمریکا هستند. در حالیکه نفوذ گروههای لابی طرفدار اسرائیل حرف اول را در سیاست گذاری خارجی آمریکا می*زند،[۴۹][۵۰][۵۱] گروه*های مسلمان تقریبا هیچ حضور فعالی در سیاستگذاری واشنگتن ندارند. تنها در ایالت میشیگان که مسلمانان عرب از نظر تعداد از بزرگترین اقلیتهای ایالت هستند، دست کم ۲۰۰ گروه لابی یهودی حضور دارند.[۵۲]
مسلمانان هیچ گروه لابی مشخصی در واشنگتن ندارند.[۵۳]
عدم حضور مسلمانان در سیستم دولتی، دستگاه*های قانون گذاری فدرال و ایالتی، محافل سیاسی، و حتی گروه*های تبلیغاتی در آمریکا[۵۴][۵۵] باعث گردیده که تبلیغات منفی علیه این اقلیت جامعه آمریکا به ویژه پس از واقعه یازدهم سپتامبر بطور واضحی[۵۶] در سطح جامعه آمریکا مطرح گردد.
در یک نظرسنجی موسسه گالوپ در سال ۲۰۰۸، آمریکاییان در حالیکه کانادا و ژاپن را دوستانه*ترین کشورها ابراز داشتند، کشورهای مسلمان، و بویژه ایران و فلسطینیان را منفورترین کشورهای دنیا شناسایی کردند.[۵۷][۵۸][۵۹][۶۰] و این تنها نشان از خلا حضور مسلمانان در دستگاههای تبلیغاتی آمریکا را دارد.[۴۶]
با اینحال تمام دستگاههای دولتی مهم، از جمله کاخ سفید[۶۱][۶۲] کنگره آمریکا[۶۳][۶۴][۶۵] و پنتاگون،[۶۶][۶۷] هر ساله میزبان مراسم افطار به احترام اعضا، کارمندان، و سربازان مسلمان خود هستند.
یک تظاهر کننده علیه اسلام در آمریکا. بر روی پلاکارد نوشته شده: «از اسلام انزجار دارم، و بدان مفتخرم.»
ورودی یک فروشگاه بقالی اسلامی در سن آنتونیو، تگزاس. تبلیغ روی دیوار نوشته: «رمضان مبارک. گوشت گوسپند ذبح اسلامی. ۵۰۰ گرم به قیمت یک دلار و ۷۹ سنت.»
دیدار یکی از ائمهٔ نیروی هوایی آمریکا با سربازان مسلمان مستقر در پایگاه خلیج گوانتانامو
دیدار جرج بوش از مرکز اسلامی واشنگتن دی سی
مشاهیر
سیاستمداران و دولتی
الیاس زرهونی

رابرت کرین - مشاور سیاست خارجه[۶۸]
کیث الیسون
آندره کارسون
زلمی خلیل*زاد
مالکوم ایکس
الیاس زرهونی - رئیس موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا[۶۹]
جک الیس - شهردار سابق در ایالت جرجیا[۷۰]
نویسندگان و ژورنالیست*ها
استیون شوارتز[۷۱]
مایکل ولف[۷۲]
فرید زکریا
ولی نصر
هنرمندان
آیس کیوب - کارگردان و خواننده رپ[۷۳][۷۴]
باستا رایمز - خواننده رپ[۷۵]
دیو شاپل[۷۶]
مازیار جبرانی[۷۷]
مصطفی عقاد[۷۸]
ورزش
هدایت ترک*اغلو
کریم عبدالجبار[۷۹][۸۰]
محمود عبدالروف - بازیکن سابق دنور ناگتس[۸۱]
شریف عبدالرحیم - از بهترین بازیکنان ان بی ای در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱[۸۲]
لری جانسون - بازیکن اسبق نیویورک نیکز[۸۳]
نظر محمد
مهمت اکور - بازیکن ترک*تباریوتا جز[۸۴]
شکیل اونیل - بازیکن کلیولند کاوالیرز[۸۵]
رشید والاس - بازیکن دترویت پیستونز[۸۶]
هدایت ترک*اوغلو - بازیکن ارلندو مجیک[۸۷]
حسین عبدالله - بازیکن مینسوتا وایکینگز[۸۸]
کریم براون - بازیکن نیویورک جتز[۸۹]
احمد بروکس - بازیکن سانفرانسیسکو ۴۹رز[۹۰]
الظهیر حکیم - بازیکن سنت لوئیس رمز[۹۱]
احمد هال - بازیکن تنسی تایتنز[۹۲]
عبدالحاج - بازیکن سینسینتی بنگالز[۹۳]
احمد رشاد - بازیکن سابق مینسوتا وایکینگز[۹۴][۹۵]
اسامه یانگ - بازیکن نیوارلئان سینتز[۹۶]
محمدعلی کلی
برنارد هاپکینز - قهرمان میان*وزن بوکس جهان[۹۷]
هاشم رحمان - قهرمان سنگین*وزن بوکس[۹۸]
مایک تایسون
حکیم اولاجوان
" سونات"