چه چیزی بخورم تا بهتر برنزه شوم؟
فرزانه دریاباری
خوب برنزه شدن یعنی اینکه پوست یک رنگ طلایی زیبا به خود بگیرد، البته می*دانیم که باید پوستمان را در مقابل تهاجمات خارجی (اشعۀ ماوراء بنفش، نمک، باد، آب) نیز محافظت کنیم.خوراکی*های سرشار از کارُتنوئید بخورید.
خوراکی*های سرشار از کارُتنوئید بخورید
کارُتنوئیدها رنگ دانه*هایی هستند که به میوه*ها و سبزیجات رنگ قرمز، نارنجی یا زرد می*دهند.
خانوادۀ کارُتنوئیدها شامل برخی عناصر محافظت کننده از پوست نیز می*شود، خصوصاً: بتاکارُتن که در هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و… موجود است.
لیپوفن که در گوجه فرنگی وجود دارد.

لوتئین، که در سبزیجات با برگ*های سبز تیره یافت می*شود. مانند کلم پیچ سبز، اسفناج و … . به خاطر داشته باشید با این که این سبزیجات قرمز یا زرد نیستند ولی فشردگی رنگ دانه*ها در کلروفیلشان پنهان شده است.

و حالا چند خوراکی تابستانی:
آب گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و هر آنچه که گوجه فرنگی فراوانی داشته باشد.
آب هویج
شکلات سیاه
میوه*های کوچک قرمز رنگ: تمشک، انگور فرنگی سیاه، کران بری.
انگور
سبزیجات پررنگ
چای
لوبیا قرمز

ویتامین*های آنتی اکسیدان بخورید
پس از اینکه در تمام طول سال بدن مان زیر لباس*های بلند بوده، در تابستان ناگهان آن را در معرض نور خورشید قرار می*دهیم. برای کمک به محافظت از بدن در این وضعیت، ویتامین*های آنتی اکسیدان را به مقدار زیاد مورد استفاده قرار دهید: ویتامین*های c و e را.
همه مان به خوبی می*دانیم که ویتامین c را در کجا می*توانیم پیدا کنیم، مثلاً: مرکبات، کیوی، فلفل شیرین، انبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل و… .

در حالی که ویتامین e را می*توان از این مواد دریافت کرد: روغن جوانۀ گندم، بادام، فندق و دانۀ آفتابگردان، برخی غلات صبحانه، دانۀ کتان، آووکادو و.. .

امگا ۳ بخورید
حالا دیگر نوبت خوردن ماهی است! علاوه بر این کار، تمام روغن*ها و چربی های مورد نیازتان را از ترکیب روغن کُلزا و روغن زیتون تأمین کنید. و یک پیشنهاد مؤثر دیگر، استفاده از دانۀ کتان در سالادتان!
امگا ۳ اسیدهای چربی هستند که در ترکیب غشاء سلولی وارد می*شوند، سلول*های پوستی هم در شمار همین سلول*ها قرار دارند.
و البته ….
هر روز، پوست تان را بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، با کرم*های بدن و حتی شیرهای بدن مرطوب کنید.

برای آبرسانی به بدن تان از داخل، هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
هرگز بدون کرم***های محافظت کننده، در مقابل نور خورشید قرار نگیرد.
اگر روز را در پلاژ می*گذرانید، در زمان استراحت به سایه بروید یا پوست تان را با تی شرت و کلاه محافظت کنید.
بعد از هر بار آب تنی کردن، بدن تان را آب کشید سپس یک لایه کرم ضد آفتاب روی پوست تان بمالید.

سونات