گوتیک، هنر فرانسوی ها در قرون وسطی!

مجله اینترنتی برترین ها
هنر گوتیک سبکی از هنر است که از قرون وسطی و در فرانسه آغاز شد. این شیوه هنری که در نیمه دوم سده دوازدهم پا گرفت و تا نیمه قرن پانزدهم میلادی دوام یافت و در همه کشورهای اروپایی متداول شد.

برترین ها: هنر گوتیک سبکی از هنر است که از قرون وسطی و در فرانسه آغاز شد. این شیوه هنری که در نیمه دوم سده دوازدهم پا گرفت و تا نیمه قرن پانزدهم میلادی دوام یافت و در همه کشورهای اروپایی متداول شد. هنر گوتیک شامل مجسمه سازی، نقاشی، رنگ آمیزی شیشه*ها ، نقاشی با آبرنگ روی گچ و دستخط *ها می شد.

هنر گوتیک جدید

هنر گوتیک جدید شاخه*ای از هنر معاصر است که برپایه وحشت و تاریکی بنا شده است. فرانسیسکا گوین در این مورد می*گوید: «آنها چیزهایی هستند مانند هیولا و گروتسک. در این سبک نقص یا جهش بدن، ارواح، عروسک، ماسک جمجمه و انزجار دیده می*شود. اینها عکس*هایی هستند مملو از رنگ سیاه و سفید، فروپاشی و بی ثباتی. ترسی است که بر محیط زیست، خود شخص و یا دیگران منعکس شده است. گاهی اوقات مفهوم هرج و مرج نیز در آنها دیده می*شود.»

معماری گوتیک

معماری گوتیک، یکی از سبک*ها و دوره*های تاریخی معماری است. این سبک، سبکی مذهبی است و همواره، در خدمت کلیسا بوده است.

آغاز پیدایش هیچ یک از شیوه*های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک، نمی*توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن، گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می*رفت.
فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می*کند. سبک معماری جورجیا الهام گرفته از این سبک در سال*های ۱۷۲۰ تا ۱۸۴۰ در کشورهای انگلیسی زبان شهرت یافت.

دورهٔ گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و به ویژه کلیسا بر جوامع بوده است. نوع ارتباطات در آن دوران به صورت عمودی و رو به بالا تعریف می شده است. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبه*های زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می شده است. این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلش*های رو به بالا (به سمت خداوند) نشان داده است. دورهٔ گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت. البته عده*ای هم دوره رنسانس را دشمن گوتیک می دانند .
یکی از ویژگی های معماری گوتیک، قوس نوک تیز است. طاق از این نوع قبل از اینکه آنها در معماری قرون وسطی به کار گرفته شوند، در شرق نزدیک در پیش از اسلام و نیز معماری اسلامی استفاده می*شد. و در نتیجه تصور این است که معماری شرق نزدیک و خاورمیانه الهام بخش برای استفاده از آنها در فرانسه، به عنوان مثال در کلیسای جامعAutun است، در غیر این صورت به سبک رومی هست.

با این حال، بر خلاف نظریه اشاعه، به نظر می*رسد که به طور همزمان تکامل ساختاری در قوس نوک تیز وجود داشت، که به منظور خرک زدن فاصله*های طرح نامنظم، یا رساندن ارتفاع خرک های عرضی به خرک های مورب بود. این دومی در کلیسای جامع دورهام در راهروی شبستان در ۱۰۹۳ اتفاق می*افتد. قوس*های نوک تیز به طور گسترده در تزئین گذرگاه طاقدار کور رومی نیز رخ می*دهد، که در آن قوس*های نیم دایره با یک الگوی تزئینی ساده همدیگر را می*پوشانند، و نوک های تیز به صورت تصادفی در طراحی پیش می*آیند.

نمونه*های معماری گوتیک در دنیا

کلیسای جامع انگلیکان کرایست چرچ

انگلیکان کرایست چرچ، یک کلیسای تاریخی به سبک گوتیک در میدان کاتدرال شهر کرایست چرچ در نیوزیلند است. کار ساخت آن از سال ۱۸۶۴ آغاز شد و در سال ۱۹۰۴ به اتمام رسید.
کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع کلن، در کلن، با ۱۵۷ متر بلندی، دومین کلیسای بلند در کشور آلمان و سومین در کل جهان محسوب می*شود. این بنا در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در رده میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این کلیسا در قرن ۱۳ مادر و بزرگ ترین کلیسای آلمان به شمار می*آمد.

ساخت کلیسای جامع کلن در سال ۱۲۴۸ با معماری گوتیک آغاز شد و تا سال ۱۸۸۰ ادامه داشته*است. در طول این ۷۰۰ سال همهٔ سازندگان به نقشهٔ اصلی وفادار ماندند و این اثر خیره*کنندهٔ گوتیک را برجای گذاشتند. وجود این کلیسا در عین حال نشان*دهندهٔ قدرت طولانی مدت مسیحیت در اروپا است.
در این ساختمان مقبرهٔ سه پادشاه مقدس (سه مُغ زرتشتی) نیز قرار دارد. معماری آن به طور کلی نشان دهندهٔ معماری قرون وسطی است

کلیسای جامع کلن، تا قرن ۱۹ بلندترین بنای ساخته شده به دست بشر بوده*است. تالار اصلی آن 7 هزار مترمربع مساحت دارد و برج*های آن ارتقاعی بالغ بر ۱۵۶ متر دارند.

این بنا در سال ۲۰۰۴ میلادی به علت ساخت آسمان خراش های متعدد در پشت سرش و از دست دادن یکپارچگی، در فهرست میراث جهانی در خطر گرفت و تا سال ۲۰۰۶ و حل شدن این مشکل در این فهرست قرار داشت.

کلیسای لائون

کلیسای لائون، از آثار معماری گوتیک آغازین است که در سال ۱۱۶۰ میلادی در پاریس ساخته شد. هر چند این کلیسا بسیاری از ویژگی*های معماری رمانسک را داراست ولی وجود عناصر معماری گوتیک مانند طاق جناغی و قوس تیزه دار موجب شده جز سبک هنر گوتیک بشمار بیاید.
پلان امروزی آن تقریباً دراز و باریک است و حال و هوایی انگلیسی دارد. سقف شیب دار چوبی بالای بالکانه، قوس بندی صحن، ردیف پنجره*های زیر گنبد از ویژگی*های گوتیک اولیه*است که در این بنا دیده می*شود.

در کلیسای لائون دو برج در دو طرف هر یک از بازویی*ها یک برج گلدسته و دو برج غربی وجود دارد که تعدادشان روی هم رفته به ۷ برج یعنی به عدد کامل عرفانی می*رسد. این عدد کامل برج*ها از ویژگی*های گوتیک آغازین بوده*است.

باسیلیک سن*دُنی

باسیلیک سن*دُنی، کلیسایی تاریخی است که در حوالی شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. کلیسای باسیلیک سن*دنی به سبک معماری گوتیک ساخته شده*است. کلیسای سلطنتی سن*دُنی و مقبره برخی از پادشاهان دفن*شده در آن، در جریان انقلاب فرانسه در سال ۱۷۹۳ میلادی، توسط گروهی از انقلابیون به غارت رفت.

تمامی پادشاهان فرانسه بجز سه نفر از آنان به هم*راه بسیاری از اعضای خانواده*های سلطنتی فرانسه در کلیسای سن*دُنی دفن شده*اند. اجساد برخی از این پادشاهان از صومعه سن ژنوویو به کلیسای سن*دُنی منتقل شده بود.

کلیسای جامع بانوی قدیس ما شارتر

کلیسای جامع بانوی قدیس ما شارتر، یک کلیسای جامع متعلق به فرانسه در قرون وسطی است که واقع در شارتر، حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) جنوب غربی پاریس است. این کلیسا به عنوان یکی از عالی*ترین مثال*های معماری گوتیک فرانسوی به شمار می*رود. کلیسای جامع کنونی به طور عهده در بین سال*های ۱۱۹۳ تا ۱۲۵۰ ساخته شده*است.





سونات