شرح حال
▪ تاریخ تولد: ۱۳۲۳
جمشید هاشم پور كه تا اواسط دهه شصت با نام جمشید آریا فعالیت می كرد در قبل از انقلاب در چهار فیلم ظاهر شد اما خیلی زود از سینمای آن روزها كناره گیری كرد.
او در بعد از انقلاب در اولین حضور سینمایی خود در فیلمی از مسعود كیمیایی با عنوان خط قرمز بازی كرد. این فیلم همچنان توقیف است.
شاید با بازی در نقش زینال بندری در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود كه جمشید هاشم پور با سر تراشیده میان مردم مطرح شد. تا جایی كه تیپ قهرمان سر تراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را بخصوص در شهرستانها روانه سینماها می كرد.
جمشید هاشم پور با بازی در نقشهای متقاوت توانایی های خود را به اثبات رسانده است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در كنار بازی در فیلمهای اكشن و حادثه ای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان كرده است: روز باشكوه (كیانوش عیاری، ۱۳۶۷) مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) پرده آخر (واروژ كریم مسیحی، ۱۳۶۹) عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).
هاشم پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی پور) گزیده كار شد و سعی كرد در فیلمهای خوب و متفاوت بازی كند.
بازی بسیار خوب او در فیلمهای آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واكنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱) نشان از رویكرد سخت گیرانه هاشم پور دارد. او در این سالها یك بازی تحسین برانگیز و معركه از خود به نمایش گذاشت: مسافر ری (داود میرباقری، ۱۳۷۹).
جمشید هاشم پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: واكنش پنجم و سفر به فردا. بازی خوب او در فیلم سفر به فردا كه نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اكران نامناسب و نوع فیلم آنچنان كه باید دیده نشد.
● فیلم شناسی:
▪ طعمه (فرامرز صدیقی ۱۳۷۱)
▪ تماس شیطانی (حسن قلی زاده ۱۳۷۱)
▪ قافله (مجید جوانمرد ۱۳۷۱)
▪ نیش (همایون اسعدیان ۱۳۷۲)
▪ پادزهر (بهرام كاظمی ۱۳۷۲)
▪ پرواز از اردوگاه (حسن كاربخش ۱۳۷۳)
▪ دیوانه وار (كامران قدكچیان ۱۳۷۳)
▪ روز دیدنی (فرزین مهدی پور ۱۳۷۳)
▪ آخرین بندر (حسن هدایت ۱۳۷۳)
▪ لاك پشت (علی شاه حاتمی ۱۳۷۵)
▪ عقرب (كار گروهی ۱۳۷۵)
▪ یاغی (جهانگیر جهانگیری ۱۳۷۶)
▪ چشم عقاب (شفیع آقامحمدیان ۱۳۷۶)
▪ هیوا (رسول ملاقلی پور ۱۳۷۷)
▪ رنجر (احمد مرادپور ۱۳۷۸)
▪ سهراب (سعید سهیلی ۱۳۷۸)
▪ مسافر ری (داود میرباقری ۱۳۷۹)
▪ آواز قو (سعید اسدی ۸۰/۱۳۷۹)
▪ سفر به فردا (محمدحسین حقیقی ۱۳۸۰)
▪ قارچ سمی (رسول ملاقلی پور ۱۳۸۰)
▪ واكنش پنجم (تهمینه میلانی ۱۳۸۱)
▪ جنایت (محمدعلی سجادی، ۱۳۸۱)
▪ میم مثل مادر ( رسول ملاقلی پور ۱۳۸۵)
▪ قتل آنلاین ( کارگردان مسعود آب پرور ،۱۳۸۵)
▪ فراری (۱۳۴۶)
▪ جهنم سقید (۱۳۴۷)
▪ ایوالله (۱۳۵۰)
▪ خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۱)
▪ خط قرمز (مسعود كیمیایی ۱۳۶۱)
▪ بازداشتگاه (كوپال مشكوهٔ ۱۳۶۳)
▪ نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی ۱۳۶۲)
▪ بالاش (اكبر صادقی ۱۳۶۳)
▪ تاراج (ایرج قادری ۱۳۶۴)
▪ عقابها (ساموئل خاچیكیان ۱۳۶۴)
▪ یوزپلنگ (ساموئل خاچیكیان ۱۳۶۴)
▪ تیغ و ابریشم (مسعود كیمیایی ۱۳۶۵)
▪ روز باشكوه (كیانوش عیاری ۱۳۶۷)
▪ مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸)
▪ پرده آخر (واروژ كریم مسیحی ۱۳۶۹)
▪ عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی ۱۳۶۹)
▪ دادستان (بزرگمهر رفیعا ۱۳۷۰)
▪ قرق (احمد هاشمی ۱۳۷۰)
▪ دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰)
▪ افعی (محمدرضا اعلامی ۱۳۷۱)