ارزش غذایی مرکبات
شش میوه*ی ضد سرماخوردگی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
منبع: سلامتیران

فصل پاییز فصل شروع سرماخوردگی است زیرا دمای هوا به طور ناگهانی تغییر می*کند و همین موضوع، باعث ابتلای فرد به بیماری می*شود.

بنابراین توجه به برنامه*ی غذایی روزانه و اختصاص دادن سهمی از منابع غذایی ویتامین*هایی مانند ویتامین c می*تواند هم بر تعداد و هم بر شدت سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیرگذار باشد. پس با ما همراه شوید تا با خانواده مرکبات که از منابع این ماده مغذی هستند، آشنا شوید.
لیمو

این میوه بعد از پرتقال بیشترین مقدار ویتامین c را دارد (53 میلی*گرم به ازای هر 100 گرم). بنابراین هنگام سرماخوردگی بهتر است مخلوط آب پرتقال و لیمو میل کنید. به علاوه، لیمو در مقایسه با سایر اعضای این خانواده به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی (9 تا 14 کیلوکالری به ازای 100گرم) دارد و برای کسانی که نگران اضافه وزنشان هستند، انتخابی مناسب محسوب می*شود.


میوه های آبدار زمستونی
پرتقال

در میان اعضای این خانواده، پرتقال بیشترین مقدار ویتامین c را دارد به طوری که با خوردن یک عدد متوسط آن می*توان 54 میلی*گرم ویتامین c را دریافت کرد بنابراین برای تقویت سیستم دفاعی بدن بهتر است این میوه را در برنامه غذایی روزانه*تان بگنجانید.

کامکوآیت

کامکوآیت یا گربانتین

این میوه کوچک، پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست می*خورند و منبع مناسبی است از ترکیب*هایی به نام فیتونوترینت*ها که خاصیت آنتی*اکسیدانی دارند. البته بیشترین مقدار بتاکاروتن (175 میکروگرم در هر 100گرم) در گربانتین است و به این دلیل می*توان آن را یک میوه ضدسرطان دانست.

نارنگی


این میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می*شود، مورد علاقه بیشتر بچه*هاست.

به یاد داشته باشید که یک نارنگی شیرین پرپتاسیم است و برای فشارخونی*ها در صورت عدم دسترسی به گریپ*فروت، یک انتخاب مناسب است. در ضمن بتاکاروتن آن بعد از گربانتین بیشترین مقدار است، پس می*توان چنین نتیجه گرفت که نارنگی میوه*ای با خاصیت ضدسرطانی است.


نارنج

نارنج، میوه*ای بین نارنگی و گریپ*فروت است و بیشتر در تهیه سُس*ها یا چاشنی غذاها از آن استفاده می*شود.

به علاوه نارنج نیز مانند نارنگی منبع مناسبی از بتاکاروتن است و کمی بیشتر از پرتقال فولات دارد.

در ضمن مقدار قابل *قبول پتاسیم در این میوه خوردن آن را برای یک فرد با سابقه بیماری*های قلبی به عادتی مناسب تبدیل می*کند.

گریپ*فروت

گریپ*فروت در خانواده بزرگ مرکبات بیشترین پتاسیم (200 میلی*گرم در 100 گرم) را دارد به همین دلیل است که خوردن آن به بیماران فشارخونی توصیه می*شود.

در ضمن نوع رنگی آن دارای لیکوپن است که خاصیت آنتی*اکسیدانی دارد. طعم تلخ آن نیز به وجود ترکیبی برمی*گردد که به نارنجین مشهور است.
سونات