شاید بیشتر ما هنوز بسیاری از فواید تخم*مرغ را نمی*شناسیم. در اینجا با ویژگی*هایی در مورد این غذای قدرتمند و سرشار از پروتئین آشنا می*شوید که شاید پیش از این نمی*دانستید.

محبوبیت تخم*مرغ در سرتاسر جهان رو به افزایش است. بسیاری از مردم تخم*مرغ را به صورت خاگینه، آب پز، نیمرو، یا به عنوان مخلفات در صبحانه می*گنجانند. بیایید کمی با خواص آن اشنا شویم.

اندازه تخم*مرغ تا حدی اهمیت دارد

تخم*مرغ در اندازه*های مختلف از متوسط تا بسیار بزرگ وجود دارد که بر اساس وزن آن (نه حجم) است. اگر چه اندازه آن درصد محتوای مواد مغذی را تغییر نمی*دهد، اما هر قدر تخم*مرغ بزرگ*تر باشد، شما با خوردن آن مواد مغذی و کالری بیشتری دریافت می*کنید. در بیشتر دستورهای آشپزی تخم*مرغ بزرگ استفاده می*شود. استفاده از تخم*مرغ خیلی بزرگ یا متوسط به جای آن ممکن است هماهنگی در غذاهایی مانند کیک را به هم بزند. برای دقت در اندازه تخم*مرغی که می*خواهید در کیک یا نان استفاده کنید، آن را با قاشق غذاخوری اندازه بگیرید. یک تخم*مرغ بزرگ برابر با سه و یک چهارم قاشق غذاخوری است (دو و یک چهارم قاشق غذاخوری سفیده تخم*مرغ یک قاشق غذاخوری پر زرده). اندازه تخم*مرغ در غذاهایی مانند نیمرو، املت و خاگینه اهمیتی ندارد.


تخم*مرغ سرشار از مواد مغذی است.

به خاطر محتوای کلسترول موجود در زرده تخم*مرغ، تصور می*شد این ماده غذایی در بیماری*های قلبی نقش داشته باشد، اما بیش از چهل سال تحقیقات نشان داده است که تخم*مرغ بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. این خبر خوبی است چون تخم*مرغ تنها 70 کالری دارد درحالی*که منبع غنی از پروتئین، لوتئین، زیگزانتین (دو آنتی اکسیدانی که به سلامت چشم کمک می*کنند)، ویتامین آ، دی، ب12، ریبوفلاوین، فسفر، و فولات است. همچنین کولین دارد که به عملکرد مغز در بزرگ*سالان و رشد و تکامل مغز در دوران بارداری کمک می*کند.


گزینه*ای مناسب برای وزن سالم

گنجاندن تخم*مرغ در یک رژیم غذایی متعادل به شما کمک می*کند بهتر وزن خود را مدیریت کنید. پروتئین غذاهایی مانند تخم*مرغ به احساس سیری در روز کمک می*کنند. همچنین نقش مهمی در حفظ توده عضله در حین کاهش وزن دارد و بافت بزرگ عضله متابولیسم را افزایش می*دهد. یک تخم*مرغ بزرگ حاوی 70 کالری و شش گرم پروتئین است که آن را تبدیل به منبع پروتئین کم کالری می*سازد. اهمیت این مطلب از این جهت است که کاهش وزن، به مصرف کالری کمتر از مقداری که در روز می*سوزانید نیاز دارد. جایگزین کردن یک وعده 85 گرمی سوسیس با یک تخم*مرغ آب پز برای صبحانه، موجب دریافت 200 کالری کمتر می*شود.


ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده نمایید.

redirect.php?a=wiki.5040.ir/9-%D9%85%D8%B3%D...%8C%D8%AF.html