تاثیر ورزش بر سلامت :


منبع : سازمان بسیج
ارسال به وبلاگ تبیان

فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب می تواند باعث ارتقای سلامت شود ،*به پیشگیری از بیماری ها کمک نماید یا بخشی از درمان بیماری ها باشد . این سه جنبه ، راههای اصلی تاثیر ورزش و فعالیت جسمانی منظم روی سلامت و عافیت هستند.
فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب *نه تنها به پیشگیری از بیماری هاکمک میکند بلکه کیفیت زندگی و سلامت را بالا می برد . داشتن آمادگی جسمانیمرتبط با سلامت ، به شما کمک می کند که هم خودمان « احساس خوبی » داشتهباشید . « هم خوبتر » به نظر برسید و از زندگی بیشتر لذت ببرید .
آمادگی جسمانی خوب می تواند به شما کمک کند که از اوقات فراغت بیشترلذت ببرید . فردی که بدنی متناسب و ورزیده دارد ، کمر درد و فشار خون بالا ندارد . سر زنده و با نشاط است . بیشتر و بهتر می تواند در فعالیت های اوقات فراغت ( نظیر کوهنوردی ـ سیر و سیاحت در طبیعت و ... ) شرکت نماید .
آمادگی جسمانی مناسب می تواند به فرد کمک نماید که کار موثر تر و با کیفیت تر انجام دهد . فردی که مقاومت بالایی در مقابل خستگی ، درد عضلانی ومشکلات کمر دارد ، توان بیشتری برای انجام کار دارد .
آمادگی جسمانی خوب برای زندگی موثر ضروری است .
آمادگی جسمانی خوب می تواند شما را در عملکرد ایمن و برخورد با موارد اضطراری و غیر منتظره یاری کند
آمادگی جسمانی پایه ای برای فعالیت های ذهنی خلاق و پویا است . ( عقل سالم در بدن سالم است )
بیماری های ناشی از کم تحرکی
۱) بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی
۲) افزایش چربی خون
۳) افزایش فشارخون
۴) بیماری دیابت
۵) اضافه وزن و چاقی و بیماری های ناشی از آن
۶) پوکی استخوان
۷) کمردرد و دردهای زانو
۸) انواع آرتروزها
۹) پیری زودرس
۱۰) برخی از انواع سرطان
البته باید در نظر داشت که بیماری های ناشی از کم تحرکی ،*علل و عوامل خطر متعددی دارند . فقدان فعالیت جسمانی ،*تغدیه نامناسب ،*سیگار و عدم تواناییمواجهه مناسب با استرس از جمله این عوامل هستند . بدیهی است که نمی توان نقش سایر عوامل خطر را در ابتدای به این بیماری ها نا دیده گرفت . حتی برخیعوامل نظیر سن ، جنس ، و وراثت با اصلاح شیوه زندگی قابل تغییر نیستند امابا اصلاح هر یک از عوامل خطر می توان ریسک چند تا از این بیماری ها را تغییر داد . مثلاً با فعالیت جسمانی و کنترل وزن ،*خطر بیماری قند ، کمر درد و فشار خون بالا کاهش می یابد .
عوامل که قابل تغییر نیستند :
ـ سن
ـ وراثت
ـ جنس
عواملی که قابل تغییر هستند :
ـ چاقی
ـ رژیم غذایی
ـ فعالیت جسمانی
ـ مصرف سیگار
ـ استرس ها
ورزش و بیماری ها قلبی
بیماری های قلبی ( بیماری های عروق قلب که انسداد آنها مناسب سکته و دردهایقلبی می شود ،تصلب شرائین ، سکته های قلبی و مغزی ، فشار خون بالا و نارسایی قلبی ) مهمترین عامل مرگ زودرس و ناتوانی در تمام جهان از جمله در کشور ما هستند . فعالیت جسمانی روی کاهش ابتلاء مرگ و میر و عوارض مجموعه بیماری های قلبی عروقی تاثیر شگرفی دارد .
فعالیت جسمانی منظم باعث می شود که توانایی عضله قلب برای پمپ کردن خون و اکسیژن افزایش یابد . در نتیجه در مواقعی که لازم است قلب فشار بیشتری را تحمل کند به آسانی خود را با آن سازگار می کند .
ورزش و پوکی استخوان
امروزه یکپارچگی استخوانی از دیدگاه برخی کارشناسان به عنوان یک جزء مرتبط با سلامت آمادگی جسمانی محسوب می شود . استخوان سالم ، متراکم و قوی است . وقتی استخوانها کلسیم خود را از دست می دهند ،*تراکم آنها کاهش می یابد ، پوک می شوند و در خطر شکستگی قرار می گیرند . تراکم استخوان در هنگام بلوغ حداکثر است و در اوایل جوانی شروع به کاهش می کند . اما این کاهش در سنین بالا به حد خطر ناکی می رسد . در نتیجه بسیاری از افراد مسن از پوکی استخوان رنج می برند . و در بعضی از آنها این پوکی به آستانه شکستگی می رسدو با کوچکترین ضربه ای و گاهی حتی بدون هیج ضربه ای به شکستگی استخوان در استخوان ران و مهره ها ایجاد می شود .
افراد فعال تراکم استخوانی بالاتری داشته و از افراد کم تحرک در مقابل پوکی استخوان مقاومترند تمرینات منظم که توام با فشار وزن روی استخوان ها باشد ( نظیر پیاده روی تند ،*نرم دویدن ) و تمرینات مقاومت که استخوانها را تحت کشش قرار میدهد ( مثل تمرینات وزن ) موثر هستند .
بدون شک امروز تاثیر ورزش بر دردهای عضلانی و اسکلتی ، چاقی ، حالات روانی ،التهاب و ورم مفصل ،*آسم ،*دردهای مزمن و ... بر هیچ کس پوشیده نیست البته باید توجه داشت . که ورزش در این وضعیت ها حتماً باید با شرایط خاص وبا در نظر گرفتن پزشک انجام شود .
چرا داشتن آمادگی جسمانی اهمیت دارد؟
برای حرکت به سوی سلامتی و عافیت، مهم است که آمادگی جسمانی داشته باشید باداشتن آمادگی جسمانی علاوه بر پیشگیری از بیماریهای ناشی از کم تحرکی :
زیباتر و توانمندتر خواهید بود .
ظاهر شما متناسب تر و موزونتر از گذشته خواهد شد .
چربی بدن شما کاهش یافته و عضلات آن افزایش می یابد که خود باعث جلوگیری از چاقی بهتر شدن ظاهر شما و افزایش توان و قدرت انجام کار و فعالیت می شود.
روند تغییرات ناشی از افزایش سن و ایجاد پیری کندتر می شود .
در مواقع اضطراری بهتر می توانید واکنش نشان دهید .
طول عمر شما افزایش می یابد .
احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.
می توانید با فشارهای ناشی از زندگی ،*مسایل تحصیلی ،*شغلی و اجتماعی به نحو موثری مقابله کنید .
بهتر می توانید بر فشارهای روحی مسلط شوید .
اعتماد به نفس شما افزایش می یابد .
جرات و شهامت شما افزایش می یابد .
احساس نشاط ،*سبکبالی و شادابی می کنید.
به حداکثر ظرفیت ذهنی خود دست می یابید .
انرژی، تمرکز و هوشیاری بیشتر می شود .
صبر و تحمل بیشتری در مقابل مشکلات خواهید داشت .
خشونت های مهار نشده و هیجانات منفی شما کاهش می یابد .
مقاومت شما در مقابل افسردگی بالا رفته و حتی افسردگی های خفیف بهبود می یابد .
از اوقات فراغت خود لذت بیشتری خواهید برد .
نقاتط ضعف و قوت خود را بهتر شناخته و آنها را آسانتر می پذیرید .
به طور کلی شرایط و کیفیت زندگی شما بهتر شده و از زندگی لذت بیشتری خواهید برد .
آمادگی جسمانی چیست ؟
آمادگی جسمانی یعنی توانایی بدن برای عملکرد موثر و با بازده و یا به عبارتی :
« توان انجام فعالیت های روزانه با قدرت ،*هوشیاری ، بدون احساس خستگی و فشار غیر متناسب و با انرژی فراوان و لذت بردن از سرگرمی های اوقات فراغت وتوانایی مواجه شدن با موارد اضطراری و پیش بینی نشده در طول زندگی »
سونات