چه نوع آسانسوري انتخاب نماييم؟امروزه، انتخاب آسانسور از مهمترين مسائلي است که سازندگان ساختمان و املاک با آن روبرو هستند. با توجه به اينکه اين وسيله نقش تعيين کننده اي در آسايش و رفاه ساکنين يک ساختمان دارد، مي بايست در انتخاب آن دقت زيادي انجام دهيم. همچنين بحث ميزان هزينه يا بودجه و توانايي مالي سازندگان در انتخاب آسانسور تاثير گذار است. همانگونه که ميدانيم با توجه به پيشرفت تکنولوژي و توليد آسانسورهاي مدرن، دسته بندي جديدي از آسانسورها بنام آسانسورهاي با سرعت نرم به بازار عرضه شده اند که در ادامه به بررسي آنها مي پردازيم.نوع تقاضاي مشتريانمعمولا تمام متقاضیان خرید آسانسور از شرکت های نصاب و یا فروشنده درخواست دارند یک آسانسور با حرکت نرم، بدون ضربه و ایمن دراختیار آنها بگذارند. بنابراین ارائه اطلاعات و شیوه ای ساده و فنی جهت راهنمائی متقاضیان می تواند راهگشا و موثر باشد. در این مقاله به بخشی از این اطلاعات فنی اشاره می شود.امروزه با پیشرفت صنایع کنترل و الکترونیک می توان سرعت موتورهای متناوب سنکرون و آسنکرون را به راحتی با وسیله ای به نام درایو VVVF 3VF) ) کنترل کرد. منظور از کنترل سرعت توسط درایو VVVF یا همان اینورتور، دریافت توان الکتریکی از شبکه و تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی و در نتیجه کنترل و تنظیم سرعت و گشتاور موتور است. به طور خلاصه درایو VVVF که توسط شرکت های معتبر و نامی تولید می گردد، وسیله ای است که در تابلوی کنترل آسانسور نصب می شود و می تواند با تغییر در ولتاژ، حرکتی بسیار نرم به همراه گشتاور مناسب برای آسانسور ایجاد کند. برخی از سازندگان ساختمان بنا به دلایلی اقدام به خرید آسانسورهای دو سرعته نموده اند؛ در حالی که سالهاست این نوع آسانسورها در کشورهای توسعه یافته و حتی رو به توسعه منسوخ گردیده و هیچ گونه توجیه اقتصادی و علمی برای کاربرد آنها موجود نیست.مقایسه آسانسورها منظور از آسانسورهای دوسرعته و تک سرعته در واقع نوع طراحی در الکتروموتور و سیستم کنترل سرعت الکتریکی است. به بیانی ساده تابلوی فرمان و الکتروموتور تنها عناصر تعیین کننده در انتخاب یک سیستم دوسرعته و تک سرعته 3VF هستند.با انتخاب درایو مناسب والکتروموتور تک سرعته مناسبمی توان یک سیستم 3VF با حرکت نرم و گشتاور مناسب داشت و بعضا در شرایطی از موتورهای دوسرعته نیز می توان استفاده کرد.آسانسورهای دوسرعتهنیروی محرکه یک آسانسور یا همان الکتروموتور و گیربکس، دارای فلایویل فولادی سنگین بوده و موتور نیز از انواع موتورهای متناوب آسنکرون دوسرعته می باشد. تابلوی فرمان، یک سیستم ساده چپ گرد-راست گرد با دور تند و کند بوده که برای راه اندازی این نوع سیستم کفایت می کند.مزايا و ویژگیهای آسانسورهای دوسرعته قیمت ارزان در سیستم تابلوی کنترلسادگی در طراحی مدار الکتریکی و راه اندازی موتورتعمیرات با هزینه کم،آسان و قابل دسترسمعایب و محدودیت هامصرف زیاد برق و جریان راه اندازی بالاسرعت محدودشوک هنگام استارت در سرعت دور تند و دور کند و توقفتغییرات سرعت به صورت پله ایوزن و حجم بالای موتور نسبت به موتورهای تک سرعته 3VFشوک های حاصله از استارت به کابین و متعلقات کابین که باعث خرابی در زمان کوتاه می شودشوک های حاصله از سرعت پله ای به گیربکس و متعلقات آنفشارهای دینامیکی حاصل از ضربه به سازه ساختمانفشارهای حاصله از سرعت پله ای به سرنشین آسانسور در استارت، دوراندازی و زمان توقفگرانی الکتروموتور به دلیل داشتن سیم پیچ دور کند و فلایویل فولادیعمر کوتاه کنتاکتورهای تابلوی فرمان - کاهش عمر مفید کنتاکتورهای قدرت تابلوی فرمانلازم به ذکراست هیچ یک از معایب و محدودیت های سیستم دوسرعته که بر اثر سرعت پله ای ایجاد می شود، در آسانسورهای 3VF یافت نمی شود.مزایای استفاده از سیستم 3VFحرکت و توقف نرم و بدون ضربهیکی از مهمترین مزایای درایو کنترل سرعت که استفاده از آن را می توان یک لزوم دانست، حرکت بسیار نرم در استارت، کاهش سرعت نرم و توقف الکتریکی بدون ضربه است.ترمز الکترو مغناطیسی در سیستم آسانسورهای 3VF فقط نقش نگهدارنده کابین پس از توقف کامل کابین که به صورت الکتریکی توسط درایو 3VF صورت می گیرد را دارد؛ در نتیجه استهلاک و صدای ناشی از ترمز در این سیستم وجود ندارد.این صدا معمولا مورد شکایت و نارضایتی ساکنین، مخصوصا در طبقات نزدیک به موتورخانه است.افزایش عمر مفید الکتروموتور و گیربکسبا استفاده از درایو 3VF به دلیل جریان مصرفی مناسب،سیم پیچ های موتور دیرتر گرم شده و عمر دستگاه افزایش می یابد.کاهش صدا در موتورخانهموتورهای 3VF نیاز به فن خنک کننده نداشته و این امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن در موتورخانه می شود.صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای دوسرعته که بر اثر نیروی الکترو مغناطیس حاصل می شود در آسانسورهای 3VF وجود ندارد.صدای حاصل از کنتاکتورهای قدرت در تابلو به دلیل کاهش جریان و استارت موتور و استفاده از کنتاکتورهای با توان کمتر به حداقل رسیده است.صدای حاصل از ترمز الکترو مغناطیسی که عملکرد آن در 3VF متفاوت است، بسیار ناچیز است.صدای حاصل از ضربه وارده به استراکچر در هنگام استارت و توقف در 3VF بسیار کاهش یافته است.افزایش عمر قطعات مکانیکی آسانسوربا حذف شوک های حاصل از استارت، دورکند و توقف در 3VF، فشار بر روی کابل های فولادی (بکسل اصلی، گیربکس، کابین، درب کابین و ترمز الکترومغناطیسی موتور بسیار کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد.صرفه جوئی در مصرف انرژیبا توجه به افزایش قیمت انرژی الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزایای درایوهای کنترل سرعت 3VF است. به زبانی ساده تر هزینه خرید یک درایو 3VF مناسب پس از گذشت زمان کوتاهی با کاهش در پرداخت هزینه انرژی جبران خواهد شد.اصلاح ضریب قدرتاختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان که همیشه جریان عقبتر از ولتاژ است، باعث ایجاد توان راکتیو و بازگشت این توان غیرمفید به شبکه می گردد.این امر باعث پائین آمدن توان الکتریکی موتور می شود. در سیستم 3VF به دلیل یکسوشدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن ولتاژ و جریان مصرف توان راکتیو به حداقل می رسد. با توجه به اینکه مقدار توان محاسبه ای نسبت مستقیم با ضریب و اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، مقدار توان اکتیو بیشتر خواهد شد. p=1.73Ui ضریب اصلاح قدرت را می توان از روی پلاک موتور خواند. موتورهای که ضریب اصلاح قدرت بیشتر از 8/0 دارند دارای توان اکتیو خوبی هستند.امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون ***بکس به وسیله درایو VVVFامروزه موتورهای گیرلس(GEARLESS) که مصرف بسیار کم و راندمان بسیار بالایی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیشتر ازیک متر بر ثانیهبه وسیله درایو vvvf می توان آسانسورهای با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه داشت که در ساختمان های بلند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.امکان کنترل جریان برگشتی که بر اثر به وجود آمدن حالت ژنراتوری موتور حاصل شده و باعث ایجاد مشکل در شبکه تولید برق می شود.با توجه به توضیحات داده شده،استفاده از درایو vvvf می تواند جزء ملزومات طراحی یک آسانسور خوب باشد.البته این امر فقط با درخواست مشتری است که میسر می گردد.درایوهای شناخته شده موجود در بازار ایرانعلی رغم اینکه محدودیت های ورود کالا، تولیدکنندگان تابلوهای آسانسور را در انتخاب درایو محدود نموده است، می توان گفت درایوهای موجود در بازار جزء بهترین سیستم های vvvf هستند.درایو یاسکاوا ساخت ژاپن close,open loopدرایو دانفوس ساخت کشور دانمارکدرایو کب ساخت کشور آلمان open loopدرایو زیلابگ ساخت کشور آلمان close loopدرایوهای ال جی- توشیبا اچ پی و دلتا به صورت open loopتوصیه می شود جهت داشتن سرعت، نرمی و کنترل گشتاور از درایوهایی با قابلیت نصب سیستم اینکودر و کارت Close loop استفاده گردد.این امر باعث می شود آسانسور علاوه بر حرکت بسیار عالی و توقف دقیق و بدون ضربه، گشتاور مناسب جهت حمل بار را داشته و عمر مفید درایو و موتور نیز افزایش یابد. به اختصار به این سیستم close loop می گویند.منبع: [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] مطلب : [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]