با خستگی*های بعد از زایمان چگونه کنار بیاییم خستگی*های بعد از زایمان یکی از مهم*ترین چالش*های زندگی* زمان تولد فرزند ، خستگی بعد از زایمان است اولین هفته*ها پس از تولد فرزند شما با یکی از مهم*ترین چالش*های زندگی*تان روبه رو می*شوید. خستگی دائمی، کمبود خواب و استراحت باعث می*شود آنطور که دلتان می*خواهد از لحظه*های ناب حضور فرزندتان لذت نبرید. چطور می*شود با این خستگی و تنش کنار بیایید و از بودن با فرزندتان بیشترین لذت را ببرید؟ روزهای پس از تولد نوزاد ویژه، متفاوت و همراه با تغییر مهم و جدی در زندگی زناشویی*تان است. این روزها فوق*العاده و خاص هستند اما کمتر پدر و مادری است که بتواند ادعا کند با کمبود خواب و مراقبت دائمی از فرزندش کنار آمده است و هیچ مشکلی با آن ندارد و یا توانایی*هایش محدود نشده* است. برای اینکه بتوانید از این تجربه تازه بیشترین بهره را ببرید و با خستگی کنار بیایید این چند نکته را بخوانید.‏ هر روز را با انرژی شروع کنید چطور ممکن است با وجود شب بیداری و خستگی روزتان را با انرژی شروع کنید؟ این پیشنهاد برایتان عجیب است اما منظوراین است که صبح*ها قبل از شروع هر فعالیتی یک دوش سریع بگیرید. آب به شما احساس آرامش می*دهد. اگر بتوانید کمی در آب بنشینید در کم شدن احساس خستگی بسیار موثرتر است. با این حال یک دوش سریع هم جوابگوی خوبی به فشارهای شبانه است.‏ دیدارها را محدود کنید با اینکه بچه تازه برای همه اطرافینتان جالب و دیدنی است و شما هم از این تجربه تازه خوشحال هستید و می*خواهید فرزندتان رابه دیگران نشان بدهید اما اگر واقعا خسته هستید بخشی از بازدیدهای روزانه و مهمانی*ها و دیدارها را محدود کنید. همچنین می*توانید این مهمانی*ها را طوری مدیریت کنید که در زمان مشخص و معینی باشند. در این صورت انرژی بیشتری برای استراحت و مراقبت از خودتان ذخیره می*کنید. بدون تعارف به دیگران بگویید که خسته هستید و از پس مهمانی و پذیرایی بر نمی*آیید و یا نیاز به استراحت دارید. دوستان و اعضای خانواده هم باید متوجه شوند که شما برای بازگشت به زندگی عادی و روزمره نیاز به زمان دارید. این مساله را گاهی لازم است خودتان به اطرافیان گوشزد کنید.‏ درخواست کمک درخواست و پذیرش کمک از دیگران برای بسیاری از پدر و مادرها کار ساده*ای نیست. به ویژه برای کسانی که زندگی قاعده*مند و مستقلی داشته*اند؛ درخواست کمک از دیگران در واقع یک نوع ساختار شکنی به حساب می*آید. چیزی که باید بدانید این است که این خستگی و فشار همیشگی نیست. بالاخره این هفته*ها هم می*گذرد و زندگی*تان شکل و قاعده دلخواهتان را پیدا می*کند. مغرور نباشید و اگر کاری از دست کسی بر می**آید از درخواست کمک امتناع نکنید. یک دوست عزیز یا یکی از والدین خودتان می*تواند در مراقبت و نگهداری از کودک به شما کمک کند. کمتر کسی است که واقعا برایش امکان داشته باشد و درخواستتان را رد کند. همین کمک*های ساده برای شما فرصتی برای خوابیدن، استراحت و پرداختن به نیازهای خودتان را فراهم می*کند. البته واقعا در گرفتن کمک از دیگران هوشمندانه عمل کنید. چون گاهی یک نفر را به خانه می*آورید تا همراهی*تان کند اما بعد متوجه می*شوید که در حال ارائه خدمات به او هم هستید. از کسی کمک بخواهید که می*دانید اهل حمایت و کمک و همراهی است. ممکن است یک دوست بهتر از مادرتان در این شرایط کمک و همراه باشد.‏ این بچه دونفر است سوال اساسی این است که چه کسی بیشترین تلاش را برای نگهداری از فرزند می*کند در حالی که این فرزند دو نفر است؟ صرف نظر از اینکه مرد در ماه*های اول در خارج از خانه کار می*کند باید این نکته را در نظر بگیرد به همان اندازه زنی که به تازگی زایمان کرده نیاز به مراقبت و توجه دارد. اصلا اینطور نیست که بخواهید با این ادعا که در طول روز مشغول کار هستید و مادر وظیفه نگهداری از فرزند را دارد همسرتان را با بچه رها کنید. یک راه مهم و درست برای اینکه هردوی شما از حضور فرزند تازه خوشحال باشید و از تغییرات تازه لذت ببرید این است که مسئولیت*تان را بپذیرید. اگر همسرتان شب*ها به بچه شیر می*دهد شما پوشک را عوض کنید. اگر یک نفر بچه را به حمام می برد دیگری باید لباس*هایش را آماده کند. شام را با هم آماده کنید و برای اینکه هیچ کس خسته نشود شب بیداری*ها را با هم تقسیم کنید. در عین حال یاد بگیرید بدون انتقاد به عملکرد دیگری، حامی و همراه باشید. تا جایی که می*شود به نیازهای هم آگاهانه واکنش نشان بدهید و این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این فرزند دونفر است.‏ یک چرت نیمروزی نیاز شماست هیچ نوزادی نیست که تمام شبانه روز بیدار بماند. بیشتر نوزادان ساعت*های زیادی از شبانه روز را خواب هستند. این فرصت مناسبی است که شما هم بیشتر استراحت کنید. خیلی از والدین می*گویند وقتی نوزادشان خواب است تازه می*توانند به کارهای عقب افتاده برسند. درست است که شما باید به کارهای دیگر برسید اما کمی استراحت یا یک چرت نیم روزی۲۰ دقیقه*ای هیچ تاثیر بدی در روند انجام کارهایتان نمی*گذارد و چه بسا به شما انرژی و توان بیشتری برای ادامه روز بدهد. علاوه بر این خوب است که برداشت*تان را از مراقبت کمی تغییر بدهید. حتی زمانی که به بچه شیر می*دهید و یا او را در آغوش گرفته*اید تا بخوابد نیز فرصتی برای استراحت شماست. اگر بچه بی قراری و گریه نمی*کند و شما نشسته*اید واو را می*خوابانید این را فرصتی برای استراحت خودتان بدانید.‏ ایده*آل را رها کنید اگر همیشه زندگی*تان روی اصول و برنامه پیش می*رفته، همیشه همه چیز مرتب بوده، خانه و غذایتان به راه بوده و می*توانستید بین چندین کار به راحتی تعادل برقرار کنید نباید چنین انتظاری را در شرایط تازه نیز داشته باشید. البته حتی وقتی کودکتان بیمار و نیازمند مراقبت*های ویژه نیست شما می*توانید در یک برنامه قابل انعطاف بسیاری از امور زندگی*تان را بدون مشکل پیش ببرید. این مساله به مهارت شما به کنترل شرایط نیز بر می*گردد. با این حال اگر نمی *توانید مثل همیشه همه چیز را در نظم مورد علاقه خودتان نگه دارید اصلا مهم نیست و آن را جدی نگیرید. برای مدت کوتاهی شما ممکن است نتوانید با معیارهای مورد علاقه خودتان زندگی را اداره کنید. چیزی که مهم است مراقبت و نگهداری از کودکی است که همه نیازهایش معطوف به شماست. همین که بتوانید بهترین مراقبت را از کودکتان بکنید و بقیه چیزها را در درجه دوم اهمیت قرار بدهید باعث می*شود کمتر دچار فشار و خستگی شوید.‏ از سویی شاید برایتان افسرده کننده و ناامید کننده به نظر برسد که چطور قبل از این می*توانستید کارهای مهم*تری را پیش ببرید و حالا یک بچه توانایی*هایتان را محدود کرده است. این طرز فکر افرادی است که ایده*آل گرا هستند. اما این یک مقایسه اشتباه است. چون مساله اینجاست که تا پیش از این شما بر اساس برنامه*ها و زمان بندیهای خودتان پیش می*رفتید اما اکنون این یک کودک است که برنامه*های شما را تعیین می*کند. سهل گیر باشید و انتظارات*تان را پایین بیاورید. اگر غذا به خوشمزگی همیشه نیست، خانه نظم ندارد و نمی*توانید به برنامه مورد علاقه*تان برسید اهمیتی ندارد چون این تغییر ات محدود و موقت هستند. به مرور زمان همه چیز به شکل عادی بر می*گردد و شما هم از شرایط تازه چیزهای تازه*ای یاد خواهید گرفت. شب*های بی خوابی حالا برای شما بسیار طولانی و ناتمام به نظر می*رسند، اما بالاخره تمام می*شوند و روزهایی در آینده به همین روزهای خستگی فکر خواهید کرد و با خودتان خواهید گفت که « ارزشش را داشت».‏ [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]