اولویت بندی و مهم بودن دکوراسیون داخلی فضاهای داخلی از محیط ساده قسمت پذیرش یک شرکت یا اداره گرفته تا دکوراسیون داخلی ویژه و خاص یک گالری تجاری پر رفت و آمد خیلی گسترده و پرکاربرد می باشد. گوناگونی طرح ها، دست کم به اندازه گوناگونی طرح های چینش محیط ها می باشد و طراحی دکوراسیون داخلی نقش خیلی پراهمیتی در معماری دارد. در صورتی که، نمای بیرونی ساختمان به عنوان محافظی در برابر موارد بیرونی حساب می شود و قادر است به منزله نمایشگر و معرفی کننده ساختمان هم لحاظ گردد، محیط درونی نیز فضایی است که افراد – در جهت زندگی و کار، عبادت، خوردن و آشامیدن، تفریح و سرگرمی و غیره – در آنها مستقر می شوند. فضای داخلی می تواند کاملا جداگانه در نظر گرفته شود و تمام ارتباطات اش را با فضای اطرافش از دست بدهد و یا حتی در فضایی پنهانی واقع شود. حتی میتواند شامل محیطی اوپن ( باز) و یا متحرک در محیطی باشد که آن را محصور نموده است، قرار گرفته باشد. معمولا بایست فرقی بین نحوه چینش و کارکرد یک اتاق و طراحی دکوراسیون داخلی آن در نظر گرفت. در بعضی موارد، مهندس طراح هر دو مورد را در نظر دارد. در موقعی طراحی داخلی به منزله برنامه دسته دوم لحاظ می شود و اثرگذاری پایینی در محیط دارد که در این وضع معماری است که به کمک رده ها، مواد استفاده شده و متریال، و طراحی نور، خصوصیات یک اتاق را معین می کند. به عنوان نمونه در معماری های اماکن مقدس و مسحور کننده “تادائو آندو” و یا “لو کوربوزیه” می توان این موارد را دید.با این وجود، مهندس معمار یا طراح دکوراسیون داخلی ، برخی مواقع برنامه تغییر فضایی را دارد که از پیش موجود بوده است. این موضوع، می تواند حالت ساخت و ساز تازه و بازسازی ساختمان را در پی داشته باشد اما برخی مواقع نیز میتواند به تغییر و یا نوسازی دکوراسیون داخلی منتهی شود، چون طراحی داخلی در مقایسه با ساختمان عمر پایینی دارد. این حالت در عرصه ساختمان های شرکتی و تجاری ؛ دکوراسیون فروشگاه ، بوتیک ها و یا رستوران و فست فود ها اهمیت نمایان تری را پیدا می کند. چون در این نوع کاربری ها، تغییرات و طراحی دکوراسیون داخلی اگر باز به طور سریع و حتی یک روزه صورت گیرد ، اصل و شیوه درجهت جذب نظر مشتری می باشد.