حواس تان به ميزان آب بدن تان باشدگرماي هوا باعث از دست رفتن بيشتر آب بدن مي*شود و نياز بدن به آن را افزايش مي*دهد.فيبرها در نگهداري آب نقش مهمي دارند بنابراين خوراكي*هاي فيبردار گزينه*هاي مناسبي در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر ميوه*ها، سبزي*ها هم منبع بسيار مناسب فيبر و در نتيجه آب هستند. كاهو، خيار، كرفس و سبزي خوردن چون آب را در خود نگه مي*دارند باعث استمرار و تداوم آب رساني به بدن مي*شوند. تابستان با گرماي طاقت فرسايش، مي*تواند با تشنگي ضميمه شود و فصلي غيرقابل تحمل را ايجاد كند.گرماي هوا باعث از دست رفتن بيشتر آب بدن مي*شود و نياز بدن به آن را افزايش مي*دهد. در واقع آب، نخستين ماده غذايي و سالم*ترين نوشيدني است كه ۶۰ درصد بدن بزرگسالان و ۸۰ درصد بدن نوزادان را تشكيل مي*دهد. كارشناسان توصيه مي*كنند، آقايان روزانه بيش از ۲ ليتر و نيم و خانم*ها ۲ ليتر آب در روز مصرف كنند. در اين ميان افرادي كه ناراحتي كليه، ناراحتي*هاي قلبي- عروقي و فشار خون دارند بايد زيرنظر پزشك آب بنوشند. درصورت حل نكردن معضل تشنگي احتمال ايجاد مشكلات فراواني وجود دارد. اما با رعايت اقداماتي مي*توانيم تابستان بي*عطش را سپري كنيم.روش رفع عطشآب به*طور معمول از طرق تنفس، تعريق، ادرار و مدفوع از دست مي*رود. در همين زمان است كه يكي از معجزات خلقت روي مي*دهد و مركز تشنگي در مغز فعال مي*شود و اعلام مي*كند كه به آب نياز دارد و ما با نوشيدن آب، نياز فيزيولوژيك بدن را رفع مي*كنيم. نوشيدن آب كافي و فراوان بسيار اهميت دارد. در فصول گرم سال و به ويژه تابستان كه آب بيشتري از طرق مختلف از دست مي*رود، عطش و تشنگي زودتر بروز مي*يابد.راهكار اصلي رفع عطش در اصل نوشيدن ميزان كافي آب است در كنار آب مي*توان از نوشيدني*هايي مانند چاي كمرنگ و آبميوه*هاي متفاوت نيز براي رفع تشنگي استفاده كرد. به اين نكته بايد توجه كنيد، براي تامين آب مورد نياز بدن نبايد از نوشيدني*هاي ناسالم استفاده كرد؛ مثلا مصرف انواع نوشابه‎هاي گازدار و كافئين‎دار نه تنها جايگزين مناسبي براي رفع تشنگي نيستند بلكه عوارض جسمي متعددي را در پي دارند به عنوان مثال با دخالت در سيستم گوارشي مي*توانند موجب كاهش جذب كلسيم بدن ‎شوند.به خاطر داشته باشيد، خوردن ناگهاني آب فراوان مي*تواند مشكلات گوارشي و سوء هاضمه در فرد ايجاد كند. توصيه مي*شود بدن به چنين حالتي نرسد و هر نيم تا يك ساعت بايد دست كم نيم فنجان آب به بدن رساندچاي با تشنگي چه مي*كند؟آب مايعي است كه در تمام واكنش*هاي بدن شركت دارد و وجود آن براي فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتيجه ادامه حيات انسان الزامي است. آب مانند هوا و غذا يكي از ضروريات زندگي است. بنابراين بايد هميشه و به صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگي هيچ چيز نمي*تواند جايگزين آب شود.چاي نوعي نوشيدني است كه به دليل داشتن مواد آنتي اكسيدان و ضد سرطان براي بدن مفيد است اما هيچگاه جايگزين مناسبي براي آب نيست. چاي به دليل خاصيت مدر بودن باعث مي*شود، مقدار بيشتري از آبي كه از طرق مختلف به بدن مي*رسد، دفع شود. به*طور كلي توصيه مي*شود، افراد هنگام تشنگي درصورت دسترسي به آب از اين نوشيدني استفاده كنند.خوراكي*هاي ضد تشنگيفيبرها در نگهداري آب نقش مهمي دارند بنابراين خوراكي*هاي فيبردار گزينه*هاي مناسبي در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر ميوه*ها، سبزي*ها هم منبع بسيار مناسب فيبر و در نتيجه آب هستند. كاهو، خيار، كرفس و سبزي خوردن چون آب را در خود نگه مي*دارند باعث استمرار و تداوم آب رساني به بدن مي*شوند. در مقابل برخي خوراكي*ها مانند انواع شيريني و كباب و جگر تشديد*كننده تشنگي هستند و در فصول گرم سال كه احتمال كم آبي بيشتر است بايد از خوردن آنها پرهيز كرد.حواس تان به ميزان آب بدن تان باشدآنچه مسلم است همه براي ادامه حيات و فعل و انفعالات درون بدن به آب نياز دارند و اين ميزان نياز به*طور متوسط هشت تا ۱۰ ليوان است كه در كودكان كمتر است اما در بزرگسالان تغييري نمي*كند. حتي افراد مسن كه به نسبت نياز بدن شان به آب، كمتر احساس تشنگي مي*كنند بايد حتي الامكان همين ميزان آب را در طول روز مصرف كنند تا سلول*هاي بدن دچار كم آبي نشوند.ديابتي*ها كه به دليل ماهيت بيماري*شان با دفع ادار زيادي مواجه هستند به آب بيشتري نياز دارند كه بسته به سطح قندخون، داروهاي مصرفي و نحوه كنترل بيماري بايد با پزشك معالج خود درباره ميزان مصرف آب مشورت كنند. همچنين سطح و نوع فعاليت افراد از نظر قرارگيري آنها در معرض گرما در تعيين ميزان نياز آنان موثر است. فراموش نكنيد كه افراد به*طور معمول، آب را از طرق مختلف نظير تعريق، ادرار، مدفوع و حتي تنفس در طول روز از دست مي*دهند بنابراين بايد بسته به ميزان فعاليت ميزان دريافت آب را تنظيم كرد.خاكشير مي*تواند رفع عطش كندبه*طور كلي دو مساله يعني نياز بدن به آب و احساس تشنگي مطرح است. زماني كه درباره احساس تشنگي بحث مي*شود برخي از نوشيدني*ها مثل شربت آبليمو كه به دليل وجود آبليمو در آن، باعث ترشح بزاق بيشتر مي*شوند، احساس تشنگي را زودتر برطرف مي*كنند ولي اين به آن معنا نيست كه نياز بدن به آب تامين شده است. نوشيدني*هايي مانند خاكشير به دليل داشتن دانه*هاي خاكشير كه آب را درون خود حبس مي*كند و چند برابر ظرفيت مي*تواند ذخيره آب داشته باشد در زمان تشنگي نوشيدني بسيار مناسبي است.اين دانه*ها در دستگاه گوارش آب را در خود نگاه مي*دارند و به تدريج آن را به بدن تحويل مي*دهند و نياز بدن را در مدت طولاني*تر نسبت به آب تامين مي*كنند. نوشيدني ديگري كه مي*توان نام برد تخم شربتي است كه عملكردي مشابه خاكشير دارد و به دليل نگه داشتن آب درون خود باعث مي*شود، فرد ديرتر احساس تشنگي كند اما از آن جا كه اين نوشيدني*ها با شكر مصرف مي*شوند بايد در ميزان استفاده از آنها احتياط كرد چون مصرف بيش از اندازه آنها موجب اضافه وزن و چاقي مي*شود. بهتر است آنها را يا بدون شكر يا با حداقل شكر مصرف كرد.عطش چيست؟عطش همان است که به تشنگي تعبير مي*شود و تشنگي هم نياز به نوشيدن آب است. اين نياز زماني بروز می*کند كه بدن در مقابل كم آبي كه با آن مواجه شده واكنش نشان مي*دهد. كم آب شدن بدن نيز زماني رخ مي*دهد كه آب دفع شده از بدن بيشتر از مقدار جذب آن باشد. از سوي ديگر، عطش به نوعي تشنگي مفرط نيز تعبير مي*شود كه در گرماي شديد و كم آبي*هاي طولاني مدت يا ورزش*هاي طولاني و سنگين رخ مي*دهد.وقتي بدن كم آب مي*شود، بزاق دهان را مي*گيرد و احساس خشكي دهان به وجود مي*آيد. اگر در اين مرحله كمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگي و سردرد ايجاد مي*شود. تشنگي در اصل علامت خطري براي كم شدن مايعات بدن است. كاهش مايعات نيز مي*تواند در اثر تعريق زياد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگي يا رژيم غذايي اتفاق بيفتد.ميوه*هاي تابستانيميوه*ها علاوه بر نقشي كه در تامين ويتامين*ها، مواد معدني، آنتي اكسيدان*ها و فيبر مورد نياز بدن دارند، نقش مهمي نيز در پيشگيري و درمان انواع سرطان، بيماري*هاي قلبي – عروقي، سكته مغزي، پوكي استخوان، ديابت و چاقي ايفا مي*كنند. علاوه بر اين، آنها به*طور كلي يكي از منابع حاوي آب هستند و مي*توان بخشي از نياز بدن به آب را از طريق ميوه*ها تامين كرد.ميوه*ها در ساختمان خودشان فيبر دارند و اين فيبر در دستگاه گوارش باعث ماندگاري آب و تحويل تدريجي آب به جريان خون مي*شود و به اين ترتيب تاخير زيادي در احساس تشنگي به وجود مي*آيد اما يادآوري مي*شود كه بدن، نياز به آب خالص هم دارد و روزانه حدود هشت ليوان آب براي ادامه حيات و حفظ آن ضروري است كه البته بخشي از آن را مي*توان از طريق ميوه*ها به دست آورد.منبع : redirect.php?a=osmahabco.com/