در طول این سالها که استفاده از گوشی های آیفون گسترده شده آیا تا بحال با خود فکر کرده اید که کاش من هم می توانسم برنامه ای برای ios بنویسم و یا اگر برنامه ای نوشته اید با خود گفته اید باید بهتر از این هم بنویسم.توسعه برنامه های ios کار سختی نمی باشد در واقع ابزارهای متعددی برای گسترش برنامه های ای او اس وجود دارند که برنامه نویسی ای او اس را سرگرم کننده و جالب نموده اند. در این مقاله اموزش برنامه نویسی نحوه نوشتن یک برنامه بازی ساده برای IOS را توضیح می دهیم.قبل از شروع کدهای بازی توضیحات مختصری در مورد مقادیر و دستورات کلی محیط Xcode می دهیم اولین چیزی که برای برنامه نویسی ای او اس احتیاج دارید نصب برنامه Xcode می باشد.Xcode محیط توسعه اپل می باشد یا IDE برنامه هایی هستند که برای ایجاد OS X و برنامه ios به ان احتیاج دارید برنامه xcode راباز کنید.با باز کردن برنامه محیطی مانند زیر نمایش داده می شود. روی گزینه که در زیر پیغام وخوش امدگویی درج شده کلیک کنید: Create a new Xcode project اگر پنجره خوشامدگویی را بستید می تواند برای ایجاد پروژه جدید از طریق منو File مسیر زیر را بروید: New>Project ... در ستون سمت چپ قسمت OS X بر روی application کلیک کنید و گزینه Command Line Tool را انتخاب کنید. بروی گزینه next در پایین صفحه کلیک کنید و فیلدها را مطابق زیر پر کنید: Product name (نام محصول):my first project Organization Name: این فیلد می تواند خالی بماند یا نام شرکت در ان درج شود Company Identifier: این فیلد را مطابق دستور زیر پر کنید پس از com. نام را بنویسید Foundatio:Type check this box :Use automatic reference counting بر روی Next کلیک کنید. محلی را برای ذخیره پروژ] انتخاب کنید. و بر روی create کلیک کنید.محیط پروژه ساخته و آماده نوشتن می شود. اجرای اولین برنامه محیط X code معمولا دارای یک سری کد اولیه است که این به معنی است که قبل از اجرای پروژه بتوانید برنامه را اجرا کنید و ببینید برای ساخت و اجرا پروژه دکمه Run در قسمت بالا سمت چپ پنجره X Code می باشد. به قسمت All Output نگاه کنید جمله Hello World روی صفحه نمایش داده شده است. شما اولین برنامه را بدون نوشتن قابلیت اضافی اجرا کردید قبل از ادامه بیاید محیط xcode را بیشتر بشناسیم. سمت چپ محیط X code لیستی از فایل های پروژه نمایش داده می شود اولین فایلی که با ایجاد پروژه بصورت خودکار ایجاد می شود main.m می باشد. با باز کردن این کد دستورات آن را می بینید. دستور NSLog(@”Hello,World!”); می باشد که در خروجی نمایش داده شد. با جایگزین کردن دستور NSLog(@"I can write anything I want!"); به جای دستور قبلی و اجرای برنامه جمله I can write anything I want! در صفحه نمایش داده می شود. در ادامه باقی قسمت های main را توضیح می دهید // main.m // My First Project // // Created by You on 4/18/13. // Copyright (c) 2013 You. All rights reserved. این کدها کامنت است و در برنامه نشان داده نمی شود و فقط بعنوان توضیحات بیشتر بکار می رود. تمامی برنامه ها از main شروع می شوند. دستور NSLog دستوری برای نمایش خروجی است.بعد از دستور NSlog باید ; قرار داده شود در غیر اینصورت برنامه خطا می گیرد. دستور return 0 هم برای زمانی است که تابع خاتمه می یابد و با دستور return 0 مواجه می شود. مقادیر که در برنامه نویسی می توانید به برنامه بدهید عبارتند از: int: شامل مقادیر عددی مثل 1و2و3654و56و... Float: مقادیر اعشاری Char: مقادیر کاراکتری BOOL: مقادیر Yes و No و True و False را می گیرند. برای مثال خروجی دستور زیر عبارت است از: int num = 400; NSLog(@"num equals %i", num); خروجی: num equals 400 قبل از دستور چاپ مقدار num را از نوع int و عدد 400 تعریف کردیم num متغیری برای دریافت مقادیر عددی تعریف شده است و مقدار %i برای نمایش مقادیری از نوع int می باشد برای مقادیر دیگر بجای استفاده از %i باید از عبارات زیر استفاده کنید. %i:int %f:float %c:char برای مثال دستور زیر دستور جمع می باشد که عملکرد ان بصورت زیر است پس از دستور main باید عبارات زیر را بنویسید Int num =400; Num=num+100; NSLog(@"num equals %i", num); پس از اجرای برنامه خروجی بصورت زیر به نمایش در میاید num equals 500 نوشتن کدهای بازی برای شروع نوشتن برنامه تمام کدهای موجود در برنامه را پاک کنید تا کدی مانند زیر باقی بماند. int main(int argc, const char * argv[]) { @autoreleasepool { } return 0; } کدهایی را که می نویسید باید در میان outoreleasepool@ قرار بگیرند،پس از دستور outoreleasepool@ عبارات زیر را بنویسید: int answer = 0; int guess = 0; int turn = 0; این کد سه متغیری را که برای بازی نیاز دارید مقدار دهی می کند.این سه متغیر را با نام های تعریف کرده ایم: Answer, guess, turn پس از مقدار دهی به متغیرها کد زیر را وارد کنید. answer = arc4random(); NSLog(@"The random value is %i", answer); متغیر answer اکنون شامل مقدار تصادفی از نوع int می باشد. جایی که دستور answer = arc4random(); را نوشتید پیدا کنید و دستور زیر را جایگزین کنید answer = arc4random() % 100 + 1; برنامه را اجرا کنید.برنامه پس از اجرا باید مقادیر تصادفی بین 1 تا 100 چاپ کند. دریافت ورودی از کاربر برای دریافت مقادیر ورودی از کاربر باید دستور زیر را بنویسید: NSLog(@"Enter a number between 1 and 100"); scanf("%i", &guess); NSLog(@"You entered: %i", guess); پس از اجرا، برنامه از شما می خواهد یک عدد وارد کنید.پس از وارد کردن عدد و زدن دکمه اینتربرنامه ورودی را می گیرد. خروجی بصورت زیر نمایش داده می شود: اکنون برنامه شما مقادیر ورودی ر از کاربر دریافت می کند. در ادامه دستور: NSLog(@"The random value is %i",answer); را حذف کنید ودستور: NSLog(@"You entered: %i", guess); را جایگزین آن کنید. اکنون برنامه شما مقادیر ورودی و خروجی را دریافت می کند برای ادامه باید مقادیر منطقی را به برنامه بدهید. ادامه این برنامه نویسی را در مقاله بعدی اموزش ios دنبال کنید. منبع: redirect.php?a=*sorooshpardaz.com/blog/1395/...ne-make-a-game