کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: تاریخچه فرش

  1. #1
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵ [ ۲۲:۳۸]
    سن
    24
    نوشته ها
    1
    امتیاز
    24
    سطح
    1
    Points: 24, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    تاریخچه فرش

    تاریخچه فرشتاریخچه فرش قدیمی*ترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچه*ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ*زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می*شود. پژوهشگران این قالی را از دست*بافت*های پارت*ها و یا مادها می*دانند.[نیازمند منبع] ( تاریخچه فرش )قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخ*نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می*نویسد: «ایرانیان برای این*که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می*گسترند.»سالنامهٔ چینی سوئی*سو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام می*برد.فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گسترده*ای در ادبیات اسلامی داشته*است.هم*اکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت می*گیرد.[ تاریخچه فرش ]مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافتیکی از پدیده*های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می*باشد.فرش ایرانی متعلق به سال*های ۱۵۴۲ – ۱۵۴۳ میلادی که در موزه پولدی پزولی ایتالیا نگهداری می*شود.تاریخچه قالی ایران قبل از اسلامتاریخ فرش ایران دارای خلا بسیاری می*باشد و در زمان حال کمابیش با کمی شواهد دراین زمینه مانند مدارک تاریخی و ادبی مستدل و یا نقاشی*های قدیمی اصیل که فرش*های قدیمی را تجسم می*کند رو به رویی زیرا قالی*ها و منسوجات و اشیاء مورد استفاده عمرشان بسیار کوتاه تر از مصنوعات هنری دست ساز دیگر مانند سفال لعابینه یا فلز است.محققین برای شواهدشان بر منابع اولیه نظیرانجیلو آثار هومر و بسیاری از مولفین و نویسندگان دیگر به جهت جبران فقدان شواهد تاریخی مذکور تکیه دارند متأسفانه آن ها با اتکا به ترجمه های موجود اولیه اغلب به خاطر خطای ترجمه و عدم درک درست گمراه شدند بی فایده نیست اگر کلمهٔ قالی را در زبان*های گوناگون اروپایی ریشه یابی کنیم به کلمه*هایی مثل لغت آلمانی/teapich/لغت فرانسوی /tapez/و کلمهٔ چینی /tat yug/برخوردمی کنیم که از لغتی باریشهٔ /tab/به معنی رسیدن مشتق شده و کلمهٔ یونانی به انضمام لغت*های بعدی اروپایی برای فرش نیز از این ریشهٔ قدیمی ایرانی برگرفته شده اند قدمت صنعت قالی بافی دقیقا و به طور واضح درایران ثبت نشده اند ولی حدودا قابل استنباط است بعضی از نویسندگان حتی این نظریه را که قالی بافی ایران شروع شده را رد می کنند.[ تاریخچه فرش ]نماد و نشانه شناسی در فرش ایراندر هنر قالی بافی ایرانی به مثابهٔ یک هنر آن چه از نظرها دور ماند ارتباط خالق آن با جهان پیرامونی می باشد که تجلی آن را به بی واسطه ترین و مستقیم ترین وجه در آثار مشاهده می*کنیم. قالی باف ایرانی که از باورهای مذهبی اسطوره ای خود در هیچ زمانی سترون نشده تفاوت عمده اش با هنرمند غربی در رابطهٔ متافیزیکی با زمین می*باشد. قالی باف شرقی و به خصوص تیرهٔ آریاییان یعنی بافنده و طراح ایرانی زمین را گستردهٔ معاد و معاش دانسته شاید از همین جهت می باشد که در قالی شرقی هر نقش به عنصری نشانه گون از جهان بالایی تبدیل می گردد شاید به همین دلیل می باشد که اندازهٔ نقش هایی که او می زند به بزرگی نقش*هایی که خداوندگارش می زند می باشد بنابراین گسترده و پنهانی قالی و آوردگاهی می گردد تا به مدد قوهٔ خلاقه پیرامون خود را محاکات کند و تلفیق ذوق و مشاهده رابر آن جایی بپاشاند که پس برخاک قدم بگذارد ممنوعیت نه چندان مستند به مدرک معتبر نقش حیوان با صورت انسان زدن و بدون آن که خود بخواهد عرصه*ای را بر هنرمند قالی باف باز می کند که او را در گستردهٔ اشکال تجریدی قائم به فیگور جلو می برد نقش در قالی ایران هرگز به حوزهٔ ها و یه محض نخواهد رسید و در تجریدی ترین شکل خود و انتزاعی از ماهیت شکل برای رسیدن به وجود آن می*باشد[ تاریخچه فرش ]سیمای کلی از تاریخ فرش وفرش بافی درایران وجهانفرش ایران و بحث درخصوص تاریخ ان همواره یکی از مسائل موردعلاقه شرق شناسان اعم از ایرانی و غیرایرانی بوده اما از آنجایی که اغلب مطالعات انجام گرفته دراین باره فاقد بنیاد علمی وبه تعبیر دیگر از مبنای صحیح برخوردار نمی باشد در اغلب موارد با نتایج سراسر نادرست وحتی مغرضانه همراه بوده علاقه به تحقیق در مورد قالی ایرانی و سوابق تاریخی ان بیشتر از یکصدسال می باشدکه توجه محققان غربی رابه خود معطوف کرده است اما از آنجایی که توجه به هنر دیرینهٔ شرق دربسیاری موارد با اهداف غیرباستان*شناختی همراه بوده کوشیده اند که دربسیاری موارد از جمله تاریخ و تاریخ فرش بافی ایران را سراسر مخدوش کرده و با برخی تصاویر غلط و استنتاجات شتابزدهٔ آن را به هنر ترک و قبایل اسیای مرکزی مرتبط گردانند که به ان پرداخت خواهیم کردبه گفتهٔ دکتر سیروس پرهام هنرهایی مانند قالی بافی که اختصاص به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه وبه ویزه ایرانو قفقاز و ترکمنستان و آسیای صغیر و افغانستان داشته است ازهمان اول برای هنرشناسان عربی معمایی آزاردهنده بوده و چون نه به یونان ورم و تمدن وفرهنگ باختری چسبیده می شد و نه به مسیحیت و نه می توانسته دستاورد یا دستاموز مستعمره نشین*ها باشد اما دیری نپایید که از برکت /درایت/تنی چند از باستان شناسان امپراطوری پروس وراه حل معما کشف گردید و قالیبافی هنر و صنعتی قلمداد گردید و در جوار و در پناه مغرب زمین و مسیحیت رشد کرده است و اعتلا گردید[ تاریخچه فرش ]فرش*های پیش از اسلامازسال هزارونهصدوشصت وشش که هانس ولف نوشت درفنون صنعتی ایران فرش بافی اهمیت زیادی دارد و با این حال اطلاعات کلی در چگونگی تکامل اولیهٔ آن در اختیار ماست تابه حال دانسته*های جدید ناچیزی در دست نیست. درحقیقت به شواهد و مدارک در مورد انواع منسوجات پیش از اسلام در اسلام به طور بسیار پراکنده است و ضرورت دارد با بررسی این گونه منسوجات باقی*مانده که تابه امروز و آنانی که در آثار هنری و دیگر شواهد و مدارک و جنبه*های غیرمستقیم بافت منعکس می*باشد ان را کامل کردبه عنوان مثال دراین مورد می توان نقش*های باقی*مانده وشکل*های خیالی به دست ما آمده از حفاری ها را ذکر کرد ۲ دراین درس تمرکز اصلی روی منسوجاتی است که به ما رسیده است و منظور آن نشان دادن گستردگی دامنهٔ این بافته*های ایرانی و فنون کاربردی درانان درطول زمان وازان طریق فراهم اوردن یک زمینه برای پیگیری مرحله*های تکمیلی بافت فرش

  2. #2
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ [ ۱۱:۲۷]
    سن
    9
    نوشته ها
    4
    امتیاز
    1,405
    سطح
    1
    Points: 1,405, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    تاریخچه فرش ماشینی در ایران

    تاریخچه فرش ماشینی درایران در این مقاله تاریچه اولین فرش های ماشینی و شهرهای تولید کننده فرش و زمان سیرتحول فرش و..را بیان میکنیم. وقتی تاریخ و ارزش فرش را بدانیم به قالیشویی و شستشوی فرش هم توجه بیشتری میکنیم. (نحوه شستشو فرش ماشینی را بخوانید.) شستشوی-فرش-شستشوی-مبل-قالیشویی-تارخچه فرش ماشینی اولین فرش ماشینی در ایران اولین فرش ماشینی در ایران دهه ۵۰ در کارخانجات مخمل وابریشم کاشان به وسیله ماشینهای مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق ودارای پرز کوتاه و کم وزن بافته شد و وارد بازار گردید. مردم ایران از فرش ماشینی بسیار استقبال کردند بنابراین گروه صنعتی بهشهر (ازکارخانه داران خوشنام ایران بودند.) شرکت بزرگی تاسیس کردند به نام شرکت صنایع کاشان که در این کارخانه علاوه برمواد مربوط به فرش ، خود فرش ماشینی هم تولید میشد. شستشوی-فرش-شستشوی-مبل-قالیشویی-تارخچه فرش ماشینی اولین محصول این کارخانه در سال ۱۳۵۳ تولید و وارد بازار شد. فرشی که توسط این کارخانه تولید شد بسیار شبیه فرش دستبافت بود و مخصوصا نوع پشم به کاربرده در آن بسیار عالی بود و به دلیل اینکه جز اولین فرشهای ماشینی در ایران بود وشبیه فرش دستبافت ، امکان اینکه مردم بسیار استقبال کنند بسیار بالا میرفت . بنابراین مورد اقبال عمومی قرار گرفت. شستشوی-فرش-شستشوی-مبل-قالیشویی-تارخچه فرش ماشینی از آن پس شرکتهای دیگر یکی پس از دیگری شروع به تولید فرش دستبافت کردند از جمله آنها: شرکت شهبافت و پارس و اکباتان و…تا سال ۱۳۵۷ رقابت بین این کارخانجات ادامه داشت. کارخانجات ایران و همینطور سازمانهای دولتی که این کارخانه ها زیرنظر آنها بودند کم تجربه بوده و در مسائل صنعتی حرفه ای نبودند بنابراین کم کم پست رفت کردند. شستشوی-فرش-شستشوی-مبل-قالیشویی-تارخچه فرش ماشینی سرتحول فرش از کجا شروع شد؟ سیرتحو از سال ۱۳۶۵ آغاز شد. پس از افول کارخانجات تولید فرش ماشینی ، برخی از کارخانه داران و متخصصان صنعت نساجی واحد های جدید فرش ماشینی ایجاد کردند از جمله: قالی سلیمان و فرش مشهد وستاره کویر و… بدین ترتیب کارخانجات دولتی از میان رفته و مراکز خصوصی رونق گرفتند. چه شهرهایی در ایران تولید کننده فرش ماشینی میباشند؟ کاشان(پایتخت فرش ماشینی ایران) و مشهد و دلیجان و تهران و ماکو و اصفهان منبع:redirect.php?a=adibcarpet.com/fa/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

  3. #3
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ [ ۱۱:۲۷]
    سن
    9
    نوشته ها
    4
    امتیاز
    1,405
    سطح
    1
    Points: 1,405, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 0 در 0 پست

    نقل قول نوشته اصلی توسط relaxhost نمایش پست ها
    تاریخچه فرشتاریخچه فرش قدیمی*ترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچه*ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ*زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می*شود. پژوهشگران این قالی را از دست*بافت*های پارت*ها و یا مادها می*دانند.[نیازمند منبع] ( تاریخچه فرش )قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخ*نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می*نویسد: «ایرانیان برای این*که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می*گسترند.»سالنامهٔ چینی سوئی*سو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام می*برد.فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گسترده*ای در ادبیات اسلامی داشته*است.هم[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]اکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت می*گیرد.[ تاریخچه فرش ]مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافتیکی از پدیده*های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می*باشد.فرش ایرانی متعلق به سال*های ۱۵۴۲ – ۱۵۴۳ میلادی که در موزه پولدی پزولی ایتالیا نگهداری می*شود.تاریخچه قالی ایران قبل از اسلامتاریخ فرش ایران دارای خلا بسیاری می*باشد و در زمان حال کمابیش با کمی شواهد دراین زمینه مانند مدارک تاریخی و ادبی مستدل و یا نقاشی*های قدیمی اصیل که فرش*های قدیمی را تجسم می*کند رو به رویی زیرا قالی*ها و منسوجات و اشیاء مورد استفاده عمرشان بسیار کوتاه تر از مصنوعات هنری دست ساز دیگر مانند سفال لعابینه یا فلز است.محققین برای شواهدشان بر منابع اولیه نظیرانجیلو آثار هومر و بسیاری از مولفین و نویسندگان دیگر به جهت جبران فقدان شواهد تاریخی مذکور تکیه دارند متأسفانه آن ها با اتکا به ترجمه های موجود اولیه اغلب به خاطر خطای ترجمه و عدم درک درست گمراه شدند بی فایده نیست اگر کلمهٔ قالی را در زبان*های گوناگون اروپایی ریشه یابی کنیم به کلمه*هایی مثل لغت آلمانی/teapich/لغت فرانسوی /tapez/و کلمهٔ چینی /tat yug/برخوردمی کنیم که از لغتی باریشهٔ /tab/به معنی رسیدن مشتق شده و کلمهٔ یونانی به انضمام لغت*های بعدی اروپایی برای فرش نیز از این ریشهٔ قدیمی ایرانی برگرفته شده اند قدمت صنعت قالی بافی دقیقا و به طور واضح درایران ثبت نشده اند ولی حدودا قابل استنباط است بعضی از نویسندگان حتی این نظریه را که قالی بافی ایران شروع شده را رد می کنند.[ تاریخچه فرش ]نماد و نشانه شناسی در فرش ایراندر هنر قالی بافی ایرانی به مثابهٔ یک هنر آن چه از نظرها دور ماند ارتباط خالق آن با جهان پیرامونی می باشد که تجلی آن را به بی واسطه ترین و مستقیم ترین وجه در آثار مشاهده می*کنیم. قالی باف ایرانی که از باورهای مذهبی اسطوره ای خود در هیچ زمانی سترون نشده تفاوت عمده اش با هنرمند غربی در رابطهٔ متافیزیکی با زمین می*باشد. قالی باف شرقی و به خصوص تیرهٔ آریاییان یعنی بافنده و طراح ایرانی زمین را گستردهٔ معاد و معاش دانسته شاید از همین جهت می باشد که در قالی شرقی هر نقش به عنصری نشانه گون از جهان بالایی تبدیل می گردد شاید به همین دلیل می باشد که اندازهٔ نقش هایی که او می زند به بزرگی نقش*هایی که خداوندگارش می زند می باشد بنابراین گسترده و پنهانی قالی و آوردگاهی می گردد تا به مدد قوهٔ خلاقه پیرامون خود را محاکات کند و تلفیق ذوق و مشاهده رابر آن جایی بپاشاند که پس برخاک قدم بگذارد ممنوعیت نه چندان مستند به مدرک معتبر نقش حیوان با صورت انسان زدن و بدون آن که خود بخواهد عرصه*ای را بر هنرمند قالی باف باز می کند که او را در گستردهٔ اشکال تجریدی قائم به فیگور جلو می برد نقش در قالی ایران هرگز به حوزهٔ ها و یه محض نخواهد رسید و در تجریدی ترین شکل خود و انتزاعی از ماهیت شکل برای رسیدن به وجود آن می*باشد[ تاریخچه فرش ]سیمای کلی از تاریخ فرش وفرش بافی درایران وجهانفرش ایران و بحث درخصوص تاریخ ان همواره یکی از مسائل موردعلاقه شرق شناسان اعم از ایرانی و غیرایرانی بوده اما از آنجایی که اغلب مطالعات انجام گرفته دراین باره فاقد بنیاد علمی وبه تعبیر دیگر از مبنای صحیح برخوردار نمی باشد در اغلب موارد با نتایج سراسر نادرست وحتی مغرضانه همراه بوده علاقه به تحقیق در مورد قالی ایرانی و سوابق تاریخی ان بیشتر از یکصدسال می باشدکه توجه محققان غربی رابه خود معطوف کرده است اما از آنجایی که توجه به هنر دیرینهٔ شرق دربسیاری موارد با اهداف غیرباستان*شناختی همراه بوده کوشیده اند که دربسیاری موارد از جمله تاریخ و تاریخ فرش بافی ایران را سراسر مخدوش کرده و با برخی تصاویر غلط و استنتاجات شتابزدهٔ آن را به هنر ترک و قبایل اسیای مرکزی مرتبط گردانند که به ان پرداخت خواهیم کردبه گفتهٔ دکتر سیروس پرهام هنرهایی مانند قالی بافی که اختصاص به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه وبه ویزه ایرانو قفقاز و ترکمنستان و آسیای صغیر و افغانستان داشته است ازهمان اول برای هنرشناسان عربی معمایی آزاردهنده بوده و چون نه به یونان ورم و تمدن وفرهنگ باختری چسبیده می شد و نه به مسیحیت و نه می توانسته دستاورد یا دستاموز مستعمره نشین*ها باشد اما دیری نپایید که از برکت /درایت/تنی چند از باستان شناسان امپراطوری پروس وراه حل معما کشف گردید و قالیبافی هنر و صنعتی قلمداد گردید و در جوار و در پناه مغرب زمین و مسیحیت رشد کرده است و اعتلا گردید[ تاریخچه فرش ]فرش*های پیش از اسلامازسال هزارونهصدوشصت وشش که هانس ولف نوشت درفنون صنعتی ایران فرش بافی اهمیت زیادی دارد و با این حال اطلاعات کلی در چگونگی تکامل اولیهٔ آن در اختیار ماست تابه حال دانسته*های جدید ناچیزی در دست نیست. درحقیقت به شواهد و مدارک در مورد انواع منسوجات پیش از اسلام در اسلام به طور بسیار پراکنده است و ضرورت دارد با بررسی این گونه منسوجات باقی*مانده که تابه امروز و آنانی که در آثار هنری و دیگر شواهد و مدارک و جنبه*های غیرمستقیم بافت منعکس می*باشد ان را کامل کردبه عنوان مثال دراین مورد می توان نقش*های باقی*مانده وشکل*های خیالی به دست ما آمده از حفاری ها را ذکر کرد ۲ دراین درس تمرکز اصلی روی منسوجاتی است که به ما رسیده است و منظور آن نشان دادن گستردگی دامنهٔ این بافته*های ایرانی و فنون کاربردی درانان درطول زمان وازان طریق فراهم اوردن یک زمینه برای پیگیری مرحله*های تکمیلی بافت فرش
    تاریخچه فرش های ماشینی redirect.php?a=adibcarpet.com/fa/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •