کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: زندگینامه حضرت معصومه(س)

  1. #1
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj

    Icon16 زندگینامه حضرت معصومه(س)

    زندگینامه حضرت معصومه(س)

    زندگی حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به دو دوره مهم تقسیم می‎شود.
    1. تولد و كودكی در مدینه
    2. حضرت در راه ایران و قم.
    حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ یكی از بانوان با فضیلت و با شخصیت خاندان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ می‎باشد. پدر بزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان می‎باشد. مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا ـ علیه السّلام ـ می‎باشد. نجمه از بانوان با فضیلت و از اسوه‎های تقوا و شرافت و از مخدرات كم نظیر تاریخ بشریت است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    درباره زمان تولد و وفات فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ آن چه مسلم است این است كه زمان تولد آن حضرت پیش از سال یكصد و هفتاد و نه هجری بوده است زیرا بنابر نقل شیخ كلینی در شوال 179 هارون الرشید امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ پدر حضرت معصومه ـ علیه السّلام ـ را از مدینه به بغداد برد و در آن جا در ماه رجب 183 از دنیا رحلت فرمود.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] و بنابر مدت عمر حضرت معصومه كه از 23 سال كمتر است، نمی‎تواند بعد از سال 179 باشد چون در آن سال‎ها پدرش در زندان بود. پس تاریخ ولادت آن حضرت به طور دقیق مشخص نیست ولی طبق اسناد به دست آمده ولادت آن حضرت را در مدینه در سال 173 نقل می‎كنند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    درباره تعداد فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ و این كه چند تن از آن‎ها فاطمه نام داشته‎اند اختلاف است. شیخ مفید تعداد آنان را سی و هفت تن ذكر كرده است؛ نوزده پسر و هجده دختر كه دو تن از دختران، فاطمه نام داشتند. فاطمه*الكبری و فاطمه الصغری.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] حضرت فاطمه معصومه بعد از امام رضا ـ علیه السّلام ـ از دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ فاضل‎تر و دارای مقامی شامخ‎تر می‎باشد.
    با گذشت ایام، حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ هم دوران خردسالی را پشت سر گذاشت. و در این سال‎ها محل رشد آن حضرت خاندانی بود كه او را با دریایی از علم و معرفت رو به رو ساخت. ولی بیش از ده بهار از عمر شریفش نگذشته بود كه پدر بزرگوارش با زهر جفا در زندان هارون به شهادت رسید و دریایی از غم و اندوه بر قلب شریفش فرو ریخت كه در این ایام غم و تنهایی، تنها مایه تسلی او برادرش امام رضا ـ علیه السّلام ـ بود كه ناگهان «مأمون» وجود اقدس امام هشتم را از كانون خانواده جدا نمود و به اجبار به خراسان جلب كرد و به اقامت اجباری در خراسان وادار نموده. حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ دوری یك ساله فراق برادر را تحمل كرد.
    2. حضرت معصومه در راه ایران و قم
    یك سال بعد از رفتن حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ به سرزمین خراسان یعنی در سال 201 هـ حضرت معصومه ـ علیها السّلام ـ خواهر حضرت رضا، برای زیارت برادر از مدینه به مقصد خراسان حركت كرد یا به موجب نقلی كه چندان اعتبار ندارد طبق دعوت برادر رهسپار خراسان شد. چون آن حضرت با همراهانش وارد ساوه شد، بیمار و رنجور بود[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] و می‎دانست در آن نزدیكی شهری است به نام قم كه مردم آن از دوست‎داران اهل بیت اطهار هستند. از این امر چنین استنباط می‎شود كه آوازه تشیع مردم قم و علاقه شدید ایشان به اهل بیت به مدینه هم رسیده بود.
    در هر حال، حضرت پرسید میان ما و قم چند فرسخ فاصله است. گفتند: ده فرسخ و حضرت دستور حركت به سوی قم را صادر كردند. در اینجا معلوم نیست كه آیا مردم قم از آمدن حضرت فاطمه معصومه ـ علیها السّلام ـ به ساوه اطلاع یافته و به استقبال آن حضرت رفته‎اند و با تجلیل و احترام به قم آورده‎اند، یا خود او به طرف قم حركت كرده است. طبق نقل كتاب قم، روایت صحیح و درست این است كه چون خبر به آل سعد رسید با هم اتفاق كردند كه از او درخواست كنند به قم بیاید. از میان ایشان، موسی بن خزرج بن سعد اشعری بیرون آمد، و چون به شرف ملازمت حضرت فاطمه رسید زمام ناقه او بگرفت و به جانب شهر بكشید و به در سرای خود فرود آورد.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] از این نقل معلوم می‎شود كه حضرت فاطمه معصومه ـ علیها السّلام ـ به طرف قم حركت كرده بود و موسی بن خزرج در اثنای راه به وی رسیده بوده است.
    محل سرای موسی بن خزرج و حجره‎ای كه حضرت معصومه در آن به عبادت می‎پرداخته اكنون معین و زیارتگاه است. گویا در این سخن اختلافی نباشد كه حضرت فاطمه معصومه ـ علیها السّلام ـ مدت هفده روز در آن محل توقف داشته و پس از آن رحلت فرموده است. بنابر نوشته كتاب قم، بعد از غسل دادن و كفن كردن و نمازگزاردن برجسد مطهر او، موسی بن خزرج آن حضرت را در زمینی در بابلان (همین محل فعلی) نیمه دوّم قرن چهارم كه به او تعلق داشت دفن كرد و بر سر تربت او سایه‎بانی درست كرد.
    نویسنده كتاب قم می‎نویسد:
    روایت كرد مرا حسین بن علی بن حسین بن موسی بن بابوبه از محمد بن حسن بن احمد بن الولید و او از راویان دیگر، كه چون حضرت فاطمه وفات یافت بعد از غسل و تكفین او را به مقبره بابلان بردند و در كنار سردابی گذاشتند. آل سعد (اشعری) با یكدیگر اختلاف كردند در این باب كه چه كسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه را بر زمین بگذارد و به خاك سپارد كه در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار كه جلو دهان خود را بسته بودند بدان جا آمدند چون به جنازه فاطمه رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گذارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن كردند و برهیچ كس معلوم نشد كه آن دو سوار كه بودند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    بدون هیچ اختلافی سال وفات آن حضرت را یقیناً 201 هـ نقل كرده‎اند ولی در این كه در چه روز و ماهی از این سال بوده اختلاف می‎باشد كه بعضی دهم ربیع الثانی را قوی می‎دانند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . صدوق، عیون الاخبار، ج 1، ص 14؛ طبرسی، اعلام الوری، ص 302؛ طبری، امامی، دلائل الامامت، ص 309؛ اثباه الهداه، ج 3، ص 233؛ مناقب آل ابی طالب، ج 4، ص 396.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . اصول كافی، محمد بن یعقوب كلینی، انتشارات ولی عصر، تهران، 1375، ج 2، كتاب الحجه.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . مستدرك سفینه، شیخ علی نمازی، ج 8، ص 257.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . الاِرشاد، محمد بن نعمان (مفید)، انتشارات، ج 2، ص 242.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . كتاب قم، چاپخانه مجلس، تهران، ص 213.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان، ص 213.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . كتاب قم، ص 312.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . تاریخ قم، حسن قمی، چ قم، ص 213؛ بحار الانوار، ج 48، ص 290؛ اعیان الشیعه، چ بیروت، ج 8، ص 391؛ انوار المشعشعین، ج 1، ص 208.
    مختار اصلاني

    ویرایش توسط nasim.h : جمعه ۲۱ مهر ۹۱ در ساعت ۲۲:۳۴


    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  2. #2
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj
    حضرت معصومه (س) و قم

    گویا آوازه تشیع مردم قم در زمان حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ،* تا به مدینه رسیده بوده و حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از وجود این شهر و ارادت و محبت مردم آن، نسبت به خاندان پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطلاع داشته است.
    وضع قم از نظر شهری آن طور كه یعقوبی نوشته است، دو قسمت بوده كه به مجموع این دو قسمت قم می‎گفته‎اند و رودخانه از میان آن دو می‎گذشته است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] امّا بخاطر دفن حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ در این شهر و به واسطه موقعیت ممتاز فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ در میان دیگر امامزادگان، به كلی وضع این شهر تغییر یافت. نخست این كه شهر قم به تدریج از شمال شرقی، به جنوب غربی كه محل دفن آن حضرت بود كشیده شد، به طوری كه حرم فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ كه در فاصله‎ای از شهر قرار داشت امروز در مركز شهر و در آبادترین قسمت آن واقع است. تأثیر دیگر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به قم، توجه پادشاهان و امراء و طبقات گوناگون مردم به این شهر و كوچ بسیاری از افراد اطراف برای اقامت در آن است.
    دیگر این كه، قم دارای جنبه مذهبی مخصوص شد و مركز روحانیت شیعه قرار گرفت و عده‎ای از بزرگان علمای شیعه از آن جا برخاستند یا در آن اقامت كردند كه امروزه به بركت این بانوی بزرگ، قم به یك مركز بزرگ علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا تبدیل شده و صدها مدرسه علمی و مراكز تحقیقاتی و كتاب‎خانه‎های مجهز مشغول فعالیت‎های علمی و فرهنگی در حوزه اسلام و تشیع می‎باشد.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    دیگر، مسافرت ده‎ها هزار نفر در هر سال از نواحی ایران و كشورهای دیگر است كه وجود حرم مطهر و گنبد طلا و كاشی‎كاری و گلدسته‎های زیبا و تاریخی، این شهر را جزء* شهرهای توریستی ایران قرار داده كه همواره هر سال جهانگردان بسیاری به آن رفت و آمد می‎كنند.
    آری، قم، شهری كه از نظر آب و هوا و مناظر زیبای طبیعی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و از آب و هوای خشك و گرم كویری برخوردار است و از رونق اقتصادی و زیستی ناچیزی برخوردار بود. به بركت این بانوی بزرگوار به شهری علمی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل شد كه امروزه از نظر علمی حرف اوّل را در جهان اسلام می‎زند و از نظر اجتماعی و زیست شهری، به یكی از كلان شهرهای ایران تبدیل شده به طوری كه به استانی مستقل تبدیل گردید. و به خاطر هجوم شیفتگان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ به این شهر، از رونق اقتصادی پویا و بالایی برخوردار است. خلاصه قم امروزه همچون ستاره‎ای درخشان در آسمان جهان اسلام می‎درخشد كه این نور برگرفته از نور ولایت و امامت می‎باشد.



    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . فتوح البلدان، بلاذری، چ نجف، ص 40.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . علی اصغر فقیهی، تاریخ مذهبی قم، انتشارات زائر، ص 104.
    مختار اصلاني



    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  3. #3
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj
    قم حرم اهل بیت(ع)

    شاید هر كس كلمه حرم را در مورد قم بشنود و یا در نوشته‎ای بنگرد، فوراً متوجه حرم مطهر و بقعه مباركه فاطمیه؛ یعنی مقدار معینی از زمین كه زیر قبه سامیه و گنبد مطهر قرار گرفته است، بیفتد و همانگونه كه معمول و متعارف است، همان موضع مباركی كه محصور است و علاقمندان با احترام مخصوص وارد شده و در آن جا زیارت می‎خوانند، به ذهن بیاید.
    ولی مقصود ما از حرم در این بحث، یك معنای وسیع ومفهوم گسترده‎تری است. و خلاصه منظور، سراسر شهر قم و كل این سرزمین، مقدس و شریف است و این بر اساس روایاتی است كه از اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ وارد شده و بر اساس آن روایات امام معصوم، این سرزمین را متعلق به خود و خاندان خود دانسته و حرم خویش خوانده‎اند و از این رو قم، سراسر، حرم اهل بیت است.
    حرم در لغت به معنای آن چیزی است كه انسان از آن حمایت و دفاع می‎كند، چیزی كه حرمت شكنی آن روا نیست.
    با لحاظ این معنا، می‎توان حرم را در اینجا بیت و خانه، معنا كرد و گفت: قم، این سرزمین مبارك، خانه اهل بیت و جایگاه آنان و مركز عنایت و مورد حمایت و دفاع آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است. كه ما در این جا به مزایای محترمانه این سرزمین پاك با توجه به روایات می‎پردازیم.
    قاضی نورالله شوشتری نقل می‎كند كه: بلده قم، شهری عظیم و بلده‎ای كریم است و از جمله بلادی است كه هیمشه دار المؤمنین بوده و بسیاری از اكابر و افاضل از آن جا برخاسته‎اند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    1. قم از سوی خداوند متعال، حجّت بر بلاد دیگر، قرار داده شده است.
    2. خداوند قم را در حال استضعاف و بیچارگی وانمی‎گذارد.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    3. ملائكه، بلا را از شهر قم، *دفع می‎كنند.
    4. علم در قم ظهور و بروز پیدا می‎كند، قم معدن علم و فضل خواهد شد و به تمام نقاط عالم سرازیر خواهد گردید.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    5. قم،*قطعه‎ای از بیت المقدس می‎باشد و شهری مأمن است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    6. قم آشیانه آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ بوده و پناهگاه شیعیان و پیروان آن‎ها است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    7. قم مأوای فاطمیین؛ یعنی اولاد و ذراری فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ می‎باشد.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    8. قم حرم خاندان پیغمبر و منزل و بیت آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ بوده، مركز و جایگاه و محل توجه خاص امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ خصوصاً از امام صادق ـ علیه السّلام ـ به بعد است.
    9. قم بلد آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ و شهر شیعیان علی و آل علی ـ علیه السّلام ـ بوده و مطهر و مقدس است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    خلاصه، قم شهری عجیب و سرزمینی شگفت‎انگیز است. كسانی كه روی زمین آن راه می‎روند، در سرزمین مقدس راه می‎روند و آنان كه در این شهر ساكن و مقیمند، در عش آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ و در حرم اهل بیت پیغمبر ـ علیهم السّلام ـ مأوی گزیده‎اند.

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . مجالس المؤمنین، قاضی نور الله شوشتری، ج1، ص 82.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 57، ص 212.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . بحارالانوار، ج 57، ص 213.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان، ص 214.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . شیخ عباس قمی، سفینه*البحار، ج 2، ص 447.
    مختار اصلاني



    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  4. #4
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj
    زیارت حضرت معصومه(س)


    زیارت حضرت معصومه(س) واژه زیارت:
    واژه* معروف و محبوب «زیارت» با توجه به مشتقات آن در معانی مختلفی به كار رفته است از آن جمله:*دیدار، تمایل، آهنگ سفر،[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] و... . همه این معانی به زائران مشاهد مشرفه و راهیان اماكن متبركه كمال انطباق را دارد زیرا زائران نخست اشتیاق دیدار در دل احساس می‎كنند و بعد تمایل شدید در درون خود می‎یابند و نهایتاً آهنگ سفر می‎كنند و در آخر آرامگاه شخصیت مورد زیارت را دیدار می‎نمایند كه معنی اصلی زیارت و مقصود از آن در روایات همین معنی آخر است.
    جایگاه زیارت در سنت:
    زیارت قبر بزرگان و شخصیت‎های مذهبی میان همه اقوام و پیروان همه ادیان و مذاهب در طول قرون و اعصار رایج بوده است.
    رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ قبر مادرش آمنه را در «ابواء» زیارت كرد، سیل اشك از دیدگاه مباركش فرو ریخت و خطاب به حاضران فرمود: «به زیارت قبرها بروید، كه زیارت قبور، شما را به یاد مرگ می‎اندازد».[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    در كتب اهل سنت احادیث فراوانی در مورد لزوم زیارت قبر رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و دیگر مشاهد مشرفه در بقیع واحد آمده است كه بالغ بر یكصد حدیث علامه امینی در «الغدیر» از منابع مورد اعتماد روایت كرده است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] در منابع حدیثی شیعه نیز اخبار و احادیث فراوانی در استحباب زیارت قبور اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ وارد شده است.
    فضیلت زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ
    از نكات شایان دقت در مورد كریمه اهل بیت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ این است كه بعد از زیارت چهارده معصوم برای هیچ یك از انبیاء و اولیا، در حد زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ تحریض و ترغیب و تشویق نشده است. در روایات معتبر از سه معصوم ـ علیهم السّلام ـ برای زیارت آن حضرت ترغیب و تشویق رسیده است. جالب‎تر این كه برخی از این روایات پیش از ولادت آن حضرت وارد شده است.
    پاداش زیارت حضرت معصومه از زبان سه معصوم، بهشت تعیین شده و به تعبیرات ارزشمندی چون: اهل بهشت است، بهشت از آن اوست، بهشت برای او ثابت است، برای زائران آن حضرت از معصومان ـ علیهم السّلام ـ رسیده است كه به بعضی از آن‎ها اشاره می‎شود.
    1. شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا ـ علیه السّلام ـ در فضیلت زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ روایت می‎كند كه فرمود: «من زارها فَلَهُ الجنَّه» هر كس او را زیارت كند بهشت از آن اوست.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    2. ابن قولویه در كتاب بسیار ارزشمند «كامل الزیارات» كه یكی از معتبرترین كتاب‎های قرن چهارم است، با سند معتبر از امام جواد ـ علیه السّلام ـ روایت كرده است كه فرمود: «من زارَ عَمّتی بِقُم فَلَهُ الجنَّه» هر كس عمه‎ام را در قم زیارت كند، بهشت از آن اوست.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    3. شیخ حسن قمی در كتاب ارزشمند «تاریخ قم» از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل كرده كه فرمودند: «اِنَّ زیارتَها تَعادِل الجنَّه» زیارت حضرت معصومه همسنگ بهشت است.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    آداب زیارت
    زائرین اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ قبل از تشرف به زیارت شایسته است كه نكاتی را در آداب زیارت توجه كنند.
    1. در طول مسافرت از گناه و معصیت دوری كنند.
    2. پس از ورود به اراضی مقدسه غسل كنند و هنگام تشرف با وضو باشند.
    3. در آستانه بایستند و اذن دخول بخوانند و با خضوع و خشوع وارد شده و بعد از زیارت دو ركعت نماز بخوانند.
    زیارت مأثور
    یكی از ویژگی‎های حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ ، ورود زیاتنامه مأثور از معصوم ـ علیه السّلام ـ است، كه بعد از حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ او تنها بانوی بزرگواری است كه زیارت مأثور دارد.
    بانوان برجسته‎ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه ام البنین، زینب كبری، حكیمه خاتون و نرجس خاتون كه هیچ شك و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آن‎ها نیست، هیچكدام زیارت مأثور ندارند، و این، نشانگر مقام بسیار والای این بانوی بزرگوار اسلام در میان مخدرات اهلبیت عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ، می‎باشد.
    سند زیارت
    زیارتنامه معروف حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را علامه مجلسی (ره) در دائره المعارف بزرگ خود (بحار الانوار) این گونه نقل فرموده است:
    در برخی از كتب زیارات دیدم كه «علی بن ابراهیم» از پدرش «ابراهیم بن هاشم» از سعد «بن سعد احوص» از حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت كرده كه فرمود: «یا سعد عندكم لنا قبر» «ای سعد! در نزد شما از ما قبری هست». سعد می‎گوید: عرض كردم: «فدایت گردم، آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ را می‎فرمایید؟» فرمود: «آری، هر كس او را زیارت كند در حالی كه عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست. پس هر گاه به كنار قبر او آمدی، در نزدیك سر او بایست و 34 مرتبه الله اكبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوه الله، السلام علی نوح نبی الله... .
    علامه مجلسی علاوه بر بحار الانوار در كتاب ارزشمند «تحفه الزائر» نیز این حدیث شریف را از امام رضا ـ علیه السّلام ـ به همین تعبیر نقل كرده است.
    اهمیت تحفه الزائر در این است كه علامه مجلسی در مقدمه آن، ملتزم شده است كه در این كتاب فقط زیارت‎هایی را نقل كند كه با سند معتبر به دستش رسیده است. بعد از علامه مجلسی، پژوهش‎گر بزرگ، آیت الله حاج سید حیدر كاظمی، متوفای 1265 هـ .ق در كتاب پر ارج «عمده الزائر» زیارتنامه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را به شرح زیر آورده است: « در برخی كتب از كتب مزار اصحاب ما (امامیه) با سند نیكو از سعد، از علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت شده كه خطاب به سعد فرمود:
    «ای سعد! برای ما در نزد شما قبری هست.» گفتم: «فدایت شوم، قبر فاطمه دختر موسی را می‎فرمایید؟» فرمود: آری، هر كه او را زیارت كند در حالیكه عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست.
    پس هر گاه به كنار قبر او آمدی، در نزد سرش رو به قبله بایست و 34 مرتبه الله اكبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوه الله... .
    سید حیدر كاظمی از مراجع برجسته قرن سیزدهم و نیای بزرگ خاندان رفیع آل سید حیدر در كاظمین بود، شیخ آقا بزرگ تهرانی در حق او فرموده: «عالم، فقیه، محدث جلیل القدر، مرجع خاص و عام، غیور در دین و خشن در دفاع از حریم پروردگار بود».
    این بزرگوار نیز چون علامه مجلسی، نام آن كتاب مزار را برای ما بیان نفرموده، جز این كه بر معتبر بودن سند آن، تصریح كرده و از جهت حدیث شناسی از سند آن «حسن» تعبیر نموده است.
    از تعبیر سید حیدر كاظمی استفاده می‎شود كه همه راویان حدیث در آن كتاب مزار ذكر شده، مولف كتاب و هم سلسله روات، مورد اعتماد و استناد می‎باشند، زیرا معنای «حدیث حسن» به طوری كه علمای حدیث فرموده‎اند، چنین است:
    « حدیث حسن آن است كه سندش به معصوم ـ علیه السّلام ـ متصل باشد و همه راویان آن امامی و ممدوح باشند با مدحی مقبول و معتنا به، و این مدح، معارض باذم نباشد،*اگر چه بر عدالت برخی از آن‎ها تصریح نشده باشد.»
    با توجه به این كه سید حیدر كاظمی به تصریح علامه تهرانی، حدیث شناس جلیل القدری بود و او تصریح كرده كه سند این زیارتنامه، «حسن» می‎باشد و در تعریف حدیث حسن اتصال سند تا امام معصوم ـ علیه السّلام ـ قید شده، معلوم می‎شود كه در آن كتاب مزار، سلسله اسناد این زیارت ذكر شده بود، جز این كه علامه مجلسی و مرحوم سید حیدر كاظمی آن را نقل نكرده‎اند، از مطالب بالا نتیجه می‎گیریم كه برای اثبات وثاقت راویان حدیث از مولف كتاب تا علی بن ابراهیم دو راه بیش‎تر نداریم:
    1. تصریح سید حیدر كاظمی بر وثاقت آن‎ها از نقطه نظر حدیث شناسی و تعبیر «سند حسن».
    2. اعتماد علامه مجلسی بر آن‎ها، از طریق نقل این زیارتنامه در كتاب «تحفه الزائر» كه در مقدمه آن ملتزم شده كه در این كتاب تنها زیارتهائی را نقل كند كه با سند معتبر به او رسیده باشد.
    و امّا دیگر رجال حدیث از وثاقت بسیار محكمی برخوردار هستند كه اینك به طور فشرده اشاره می‎كنیم:
    این حدیث را علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم بن هاشم از سعد بن سعد از حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ روایت كرده، و هر سه از اصحاب برجسته امامان و مورد عنایت حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ می‎باشند.
    متن زیارتنامه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ
    علی بن ابراهیم از پدرش از سعد از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل می‎كند كه فرمود: ای سعد! ما نزد شما قبری داریم! عرض كرد فدایت شوم، قبر فاطمه دختر امام موسی علیهما السلام را می‎فرمایی؟ فرمود: آری ، هر كه او را با معرفت زیارت كند بهشت سزاوار اوست. هر گاه (به حرم مشرف شده و) قبر را دیدی بالای سر (حضرت) رو به قبله بایست و سی و چهار مرتبه الله اكبر و سی وسه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمد الله بگو، سپس بگو:[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    السلام علی آدم صفوه الله، السلام علی نوح نبی الله*،* السلام علی ابراهیم خلیل الله، السلام علی موسی كلیم الله،*السلام علی عیسی روح الله.
    السلام علیك یا رسول الله، السلام علیك یا خیر خلق الله، السلام علیك یا صفی الله، السلام علیك یا محمد بن عبدالله خاتم النبیین، السلام علیك یا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب وصی رسول الله، السلام علیك یا فاطمه سیده نساء*العالمین، السلام علیكما یا سبطی نبی الرحمه و سیدی شباب اهل الجنه، السلام علیك یا علی بن الحسین سید العابدین و قره عین الناظرین، السلام علیك یا محمد بن علی باقر العلم بعد النبی، السلام علیك یا جعفر بن محمد الصادق البار الامین، السلام علیك یا موسی بن جعفر الطاهر الطهر، السلام علیك یا علی بن موسی الرضا المرتضی، السلام علیك یا محمد بن علی التقی، السلام علیك یا علی بن محمد النقی الناصح الامین، السلام علیك یا حسن بن علی، السلام علی الوصی من بعده اللهم صل علی نورك و سراجك و ولی ولیك و وصی وصیك و حجتك علی خلقك.
    السلام علیك یا بنت رسول الله، السلام علیك یا بنت فاطمه و خدیجه، السلام علیك یا بنت امیر المؤمنین، السلام علیك یا بنت الحسن و الحسین، السلام علیك یا بنت ولی الله، السلام علیك یا اخت ولی الله، السلام علیك یا عمه ولی الله، السلام علیك یا بنت موسی بن جعفر و رحمه*الله و بركاته.
    السلام علیك عرف الله بیننا و بینكم فی الجنه و حشرنا فی زمرتكم و اوردنا حوض نبیكم و سقانا بكاس جدكم من ید علی بن ابی طالب صلوات الله علیكم.
    اسئل الله ان یرینا فیكم السرور و الفرج و ان یجمعنا و ایاكم فی زمره جدكم محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ان لا یسلبنا معرفتكم انه ولی قدیر.
    اتقرب الی الله بحبكم و البرائه من اعدائكم و التسلیم الی الله، راضیاً به غیر منكر و لا مستكبر، و علی یقین ما اتی به محمد و به راض، نطلب بذلك وجهك یا سیدی اللهم و رضاك والدار الاخره.
    یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه، فان لك عند الله شاناً من الشان.
    اللهم انی اسئلك ان تختم لی بالسعاده، فلا تسلب منی ما انا فیه، و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
    اللهم استجب لنا و تقبله بكرمك و عزتك و برحمتك و عافیتك.
    و صلی الله علی محمد و آله اجمعین و سلم تسلیماً یا ارحم الراحمین. (بحار الانوار، ج 102، ص 266، ب 1، ح 4).
    ترجمه زیارت نامه
    سلام می‎كنم به آدم: بنده ناب و برگزیده خدا، سلام می‎كنم به نوح، پیام آور خدا، سلام می‎كنم به ابراهیم: دوست خوب خدا، سلام می‎كنم به موسی:*دمساز خدا، سلام می‎كنم به عیسی: روح الله، سلام می‎كنم به تو ای فرستاده خدا ای كه بهترین آفریده خدایی بنده ناب و برگزیده خدا ای محمد، زاده عبدالله ای واپسین پیام‎آور! سلام می‎كنم به تو ای پیشوای مومنان ای علی، زاده ابو طالب ای عهده‎دار عهد امامت از سوی پیامبر خدا، سلام می‎كنم به تو ای فاطمه ای سالار زنان جهان اسلام، سلام می‎كنم به شما دو تن از فرزندزادگان پیام‎آور مهر ای مهتران جوانان بهشتی، سلام می‎كنم به تو ای علی، زاده حسین ای بزرگ پرستندگان ای خنكای دیده بینایان، سلام می‎كنم به تو ای محمد، زاده علی ای شكافنده ژرفای دانش از پس پیامبر، سلام می‎كنم به تو جعفر، زاده محمد ای راستی پیشه؛ ای نیك رفتار؛ ای درست كردار، سلام می‎كنم به تو ای موسی، زاده جعفر ای همه پاكی، ای پاك پاك، سلام می‎كنم به تو ای علی،*زاده موسی ای خرسند، ای مایه خرسندی سلام می‎كنم به تو: ای محمد، زاده علی ای خویشتن دار سلام می‎كنم به تو: ای علی زاده محمد ای از هر ناپاكی پیراسته، ای پندآموز، ای درست كردار، سلام می‎كنم به تو ای حسن ، زاده علی و سلام می‎كنم به آن كه از پی وی عهده‎دار عهد امامت است خدایا! تو نیز سلام كن بر او كه روشنایی توست و چراغی كه تو برافروخته‎ای و دوست، دوست تو و عهده‎دار عهد امامت از سوی آن كه عهده‎دار عهد تو بود و رهنمون تو برای آفریدگان.
    سلام می‎كنم به تو ای دختر فرستاده خدا ای دختر فاطمه و خدیجه ای دختر پیشوای مؤمنان ای دختر حسن و حسین ای دختر سرپرست الهی امت، ای خواهر سرپرست الهی امت، ای عمه سرپرست الهی امت ای دختر موسی بن جعفر و پیشكش تو باد مهر و افزون بخشی خداوند! سلام می‎كنم به تو، و امید می‎ورزم كه خدا ما و شما را در بهشت به هم بازشناساند و ما را در میانه شما برانگیزاند و در آن آبگیر كه از آن پیام‎آور شماست، ما را بار دهد و به آن جام كه از آن هموست، ما را بنوشاند همان كه جام گردانش علی باشد، زاده ابوطالب و پیشكش همه شما باد هر چه سلام خداوند است. و از خدا می‎خواهم كه شادمانی و گشایش را در شما به ما بنمایاند و ما و شما را با جدّ بزرگوارتان محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، یك جا گرد آورده و بهره آشنایی با شما را از ما بازنستاند و همانا خدا سرپرستی است توانا.
    من به خدا نزدیكی می‎جویم با مهر ورزیدنم به شما و با كناره جستنم از دشمنان شما و با سرسپردنم به خداوند و به این شیوه بسی خرسندم بی‎آنكه ناباوری به خویش راه دهم و بزرگی بفروشم و به آنچه محمد ارمغان آورد، باور دارم و خشنودم.
    بزرگ من،*ای خدا! من، از این رهگذر، دیدار تو را می‎جویم و خرسندی‎ات را و سرای دیگر را.
    ای فاطمه! در بهشت، شفیع من باش كه نزد خدا برای شفاعت نمودن، جایگاهی ویژه داری.
    خدایا! از تو می‎خواهم كه زندگانی‎ام را به رستگاری پایان بخشی و این «حال خوش» را از من باز نستانی كه جز با دست آویختن به خدای بلند پایه بزرگ هیچ نیرو و توانی نیست خدایا! ما را پاسخ فرما و نیاز ما بپذیر به بزرگواری و سرافرازی‎ات و به مهر و بنده‎نوازی‎ات! و سلام خدا بر محمد و همه خاندان او باد، سلامی سراسر مهر و تهنیت، ای مهرورزترین مهرورزان!


    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . لسان العرب، ج 6، ص 110؛ ابن اثیر، النهایه، چ بیروت، ج 2، ص 318؛ فخر الدین طریحی، مجمع البحرین، چ تهران، 1365، ج 3، ص 319.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . كشف الارتیاب، ص 480، به نقل از صحیح مسلم و سنن سنایی؛ ابن بته، تاریخ مدینه، چ قم، 1410 هـ .ق، ج1، ص 118.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . علامه امینی، الغدیر، اسفارات، ج 5، ص 86 ـ 129.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 271؛ ثواب الاعمال، شیخ صدوق، چ بیروت، ص 98.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . ابن قولویه، كامل الزیارات، چ نجف، 1356، ص 324.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . عن بن محمد بن حسن قمی، تاریخ قم، ترجمه عبدالملك قمی، چ تهران، 1313، ص 215.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] .
    مختار اصلاني


    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



  5. #5
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶ [ ۰۲:۲۳]
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,302
    امتیاز
    42,397
    سطح
    1
    Points: 42,397, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 57.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsYour first GroupCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    نوشته های وبلاگ
    134
    سپاس ها
    1,362
    سپاس شده 1,583 در 1,016 پست
    حالت من
    Zodranj
    قم و حضرت معصومه(س) در كلام و سیره بزرگان

    به موجب این كه جلالت قدر و عظمت مقام بانوی اسلام، سیّده جلیله طاهره، حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ از مسلمات است و مورد هیچ گونه ابهام و اشكالی نیست، رؤسای مذهب و زعمای دین، در همه اعصار، برای آن بانوی آسمانی احترام فوق العاده‎ای قایل بوده و هستند و همگی در برابر آستان با عظمت و جلالش سر تعظیم فرود می‎آوردند. و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دو جهان می‎دانند.
    از جمله این اعاظم و بزرگان، رهبر كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بود كه عنایت ویژه‎ای به شهر قم و*آستانه *مقدسه داشتند و به مناسبت‎های مختلف مطالبی درباره قم اظهار فرموده‎اند كه به بعضی از آن‎ها اشاره می‎شود:
    «از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به سایر جاهای دیگر منتشر شده است. و بحمدالله شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداكاری هم از قم منتشر شده، قم مركز همه بركات است، خدا شما قمی‎ها را برای ما حفظ كند».[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    قم مركز علم است. قم مركز تقواست، قم مركز شهامت و شهادت است. قم شهری است كه در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته، علمایی كه من در قم ادراك كردم كسانی بودند كه در دنیا نمونه بودند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شده، قم یك شهر حق است... نقشه خارجی‎ها این بوده كه قم نباشد تا با ما هر كاری می‎خواهند انجام بدهند و یك نفس كش در مقابل ما حرف نزند، بحث نكند، اعتراض نكند، این‎ها از همان زمان مرحوم بروجردی این نقشه را داشتند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    من قم را می‎شناسم من توی قم بزرگ شدم، قمی بودن افتخار من است. من می‎دانم كه شما قمی‎ها به این زودی از اسلام دست برنمی‎دارید.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    مقام معظم رهبری در این باره می‎گویند: «در طول هزار و دویست سال یا بیش‎تر این شهر همواره یك شهر وابسته به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ شناخته شده است. من شهر دیگری را با این خصوصیت سراغ ندارم».
    از جمله این اعاظم و بزرگواران، سید الطائفه، مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی است كه شخصیت بزرگ جهانی بود و زعیمی بلا منازع به شمار می‎رفت او نسبت به مقام والای بانوی محترم حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ تعظیم و تفخیم خاصی می‎كرد و از شهر قم و آن بزرگوار به نیكی یاد می‎نمود، یكی از دوستان نزدیك آن بزرگوار ، نقل می‎كنند كه: *قرار بود كه ابن مسعود در سفر به تهران، برای ملاقات با ایشان به قم بیاید. آقا نپذیرفتند و موافقت نكردند،*فرمودند: چون اگر به قم بیاید، به زیارت حرم حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ نمی‎رود و این توهین به آن حضرت است كه با من ملاقات كند ولی به زیارت حرم نرود.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) به این بانو احترام و ارادت خاصی داشتند و سالیان سال، نماز صبح را در مسجد بالاسر می‎خواندند و بعد از نماز در كنار قبر مطهر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به راز و نیاز می‎پرداختند.
    مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملكی تبریزی، برای رفتن به زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ بسیار جدیت داشتند و با داشتن مرض قلب هر روزه به حرم مشرف می‎شدند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    شیخ عبدالجلیل قزوینی، می‎نویسد تكریم و زیارت حضرت معصومه، اختصاصی به شیعه نداشت، بلكه اهل سنت و علما و دانشمندان آنان نیز به زیارت آن بانو می‎رفتند و فرمایش او در این مورد چنین است: و اهل قم به زیارت حضرت معصومه روند كه ملوك و امرا و علمای حنفی و شافعی به زیارت آن تربت، تقرب نمایند.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]
    مرحوم محدث قمی می‎گوید: «... و امّا از میان فرزندان موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ، افضل آن‎ها حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ است كه مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ می‎باشد.[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . صحیفه نور، ج 5، ص 209.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان، ج 13، ص 51.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان، ج 1، ص 9.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . همان، ج 13، ص 177.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . كریمی،*جهرمی، بانوی ملكوت، نشر راسخون، ص 91.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . فاطمی، سید حسین، جامع الدرر، ج 2، ص 228.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . قزوینی رازی، عبدالجلیل، النقض، ص 642.
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] . شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج 2، ص 273.
    مختار اصلاني



    هر جمعه برایت نامه ای می نویسم و خود خوب میدانم که چرا نمی آیی!!!
    چون می دانم که خوب میدانی که خط همه نامه هایم کوفی است!



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •