قابل توجه مدیرانی که از خشنود کردن کارکنان خود فراری*اند...

ارتقای میزان شادی، *رضایتمندی و سلامت کارکنان، در دنیای پر از رقابت امروز، باعث می*شود که کارکنان نسبت به شرکتی که در آن کار می*کنند،* احساس وفاداری و مسئولیت بیشتری داشته باشند و نیز، کارایی بالاتری در کار از خود نشان بدهند.

بهنوش خرم*روز: برخی از مدیران و کارفرمایان، *از بحث راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند، چون تصور می*کنند برای خوشحال کردن کارکنان خود،* باید زیر بار پاداش*های سنگین، *ارتقا و لابد مرخصی*های طولانی بروند، اما مطالعات محققین نشان می*دهد که اصلا لازم نیست روش*هایی این*قدر پرهزینه داشته باشند. برای شاد کردن کارکنان، روش*هایی خیلی ساده*تر و ارزان*تر هم وجود دارد.
به گزارش لایوساینس، در واقع، با ارائه کمی امکانات و قدری انعطاف*پذیری و خلاقیت، می*توان به راهکارهایی برای شاد نگه داشتن کارکنان رسید. البته این شاد نگه داشتن با افزایش رضایت از کار و راندمان کاری هم همراه خواهد بود.

1. فضایی برای رشد بگذارید
اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفتی نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعه جدیدی نشان می*دهند که کارکنانی که احساس می*کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند،* در شغل خود احساس شادی و رضایت ندارند. در نتیجه این کارکنان با احتمال بالاتری ممکن است به دنبال یک شغل جدید بگردند.
ماریا کریمر، از محققین این مطالعه می*گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که تامین حمایت از رشد و پیشرفت، مانند فرصت*های آموزشی و ارتقای شغلی برای کارکنانی که معتقد بودند در محل کارشان، فرصت جذابی وجود ندارد، به آن*ها کمک می*کرد شرکت خود را ترک کنند.» همچنین این مطالعه نشان می*دهد که داشتن امکان پیشرفت کاری، باعث می*شود کارکنان علاقه بیشتری به ماندن در محل کار خود داشته باشند و برای این پیشرفت تلاش کنند.

2. ارائه برنامه آموزشی خوب
کارفرمایان نباید تاثیر آموزش را بر کارکنان جدید و نیز شادی آن*ها در آینده دست*کم بگیرند. مطالعات جدید نشان می*دهند که جلسات آموزشی آشنایی یا راهبری که توسط شرکت برگزار می*شوند، باعث می*شوند بین کارکنان ارتباط بهتری به وجود بیاید.
جیمی گرومان، استاد دانشگاه گوئلف واقع در اونتاریو در این*باره می*گوید: «وقتی کارکنان جدید را فوری سر کارشان بفرستیم،* باعث می*شویم که جایگیری آن*ها در ارتباطات اجتماعی بر پایه پیش*فرض*های قبلی باشد، نه این که بتواند به آن شکل بدهد. شرکت*ها از تامین احساس سلامت کارکنانشان و این که به کارکنان جدید کمک کنند تا از پتانسیل*های خود استفاده کنند، سود خواهند برد.»

3. پاداش*های کوچک بدهید
ارائه پاداش یکی دیگر از راه*های شاد نگه داشتن کارکنان است. 60 درصد از کارکنانی که در یک مطالعه جدید شرکت کرده*اند، گفته*اند که اگر تنها به درآمد سالانه*شان پاداش 25 دلاری (کمتر از 60 هزار تومان!) افزوده شود،* شادتر خواهند بود. آن*ها گفته*اند که دریافت پاداش، برایشان *بدین معنا است که آن*ها باارزشند، *این کار وفاداری آن*ها به یک شرکت را بالا می*برد و باعث می*شود سخت*تر کار کنند.
جولی اسپاتیسوود، مدیر اجرایی پاراگو، یک شرکت مشاور که در این زمینه مطالعه*ای نیز انجام داده، می*گوید: «برای کارفرمایانی که با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می*کنند،* این خبر خوبی است، چون نشان می*دهد که با روشی ساده می*توانند کارکنان خود را حفظ کنند و تجارتی سودآور داشته باشند که با رقبا به رقابت بپردازد.»

4. قدری خودمختاری به کارکنان خود بدهید
به گفته مینارد بروسمن، روانشناس و مدیر اجرایی منابع کاری در سان*فرانسیسکو که در این زمینه به مطالعه پرداخته، *مردم زمانی در کار خود شادترند که برای آن انگیزه هم داشته باشند. وی می*گوید: «اگر کاری که افراد انجام می*دهند،* از هسته درونی خودشان نشات بگیرد، آن*ها عملکرد بهتری دارند،* بیشتر با کار درگیر می*شوند و متحدتر هم عمل می*کنند.»
اگر به کارکنان اجازه داده شود که کارهایی که از آن*ها انتظار می*رود را به شیوه خودشان انجام دهند، نه تنها خوشحال*تر می*شوند، بلکه به این دلیل که دیگر لازم نیست وقت خود را برای گرفتن تایید افرادی که در رتبه*های بالاتر قرار دارند، تلف کنند، کارایی بالاتری هم خواهند داشت.

5. محیطی دلپذیر در محل کار به وجود بیاورید
اگر کارکنان محل کار خود را دوست داشته باشند،* شادتر خواهند بود. اقدامات ساده،* مانند کوتاه*تر کردن طول جلسات یا اجازه پخش موسیقی در محل کار، روحیه کارکنان را بالا می*برد. شرکت*ها می*توانند با کارهای متفاوتی مانند تامین غذا و خوراکی برای کارکنان در محل کار، کارکنان شادتری داشته باشند.
همچنین ارتباط برقرار کردن با کارکنان، *از نگرانی*های احتمالی آن*ها در مورد کارشان کم می*کند و کمک می*کند احساس شادی و امنیت بیشتری داشته باشند. این برقراری ارتباط می*تواند حضوری، از طریق ای*میل یا حتی با یادداشت*های دست*نویس باشد.

6. ارائه امکان کار کردن در خانه
با وجود این که تامین یک محیط کاری خوب، یکی از راه*های شاد کردن کارکنان است،* اما باز برخی ترجیح می*دهند در خانه کار کنند. مطالعات نشان می*دهند که افراد اگر بتوانند در خانه کار کنند، خرید، شکلات و گوشی*های هوشمند را کنار می*گذارند. در مقابل، برخی گفته*اند که اگر در خانه کار کنند، ممکن است نتوانند برای خانواده خود به اندازه کافی وقت بگذارند و حتی به کارهای شخصی مانند دوش گرفتن هم نرسند!
هولگر فلگنر، مدیر عمومی تیم ویوئر که در این زمینه مطالعه*ای را انجام داده می*گوید: «نتایج این مطالعات جالب هستند و نشان می*دهند که در آینده باید گزینه کار کردن از خانه را به حساب بیاوریم.»

7. به کارکنان اجازه دهید روی کار خود تمرکز کنند
اگر می*خواهید کارکنانتان شادتر باشند و البته کاراتر هم کار کنند، به آن*ها اجازه بدهید بدون این که دائم حواسشان پرت شود،* روی کار خود تمرکز داشته باشند. یکی از راه*ها برای رسیدن به این هدف، حذف ای*میل*های بی*مصرف است. مطالعه*ای اخیرا تخمین زده است که کارکنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ای*میل*های بی*محتوا و بی*مصرف می*کنند.
دیوید گروسمن، بنیان*گذار و مدیر اجرایی گروه گروسمن، انجمن مشاوری که در این زمینه به مطالعه پرداخته،* در این*باره می*گوید: «ما شرکت*هایی در سراسر جهان دیده*ایم که محدودیت*هایی برای ای*میل*ها قایل شده بودند. مطالعه ما نشان می*دهد که این راه، لزوما موثرترین راهکار نیست، با این حال می*دانیم که وقتی کارکنان با اینباکس*های پر از ای*میل مواجه می*شوند، دچار استرس می*شوند. اما نتایج مطالعه ما نشان می*دهد که این رفتار نادرست را می*توان اصطلاح کرد.»
با حذف ای*میل*های غیرضروری، کارکنان می*توانند توجه خود را تنها روی ای*میل*های مربوط به کار خود متمرکز کنند و وقتی لازم نباشد با ای*میل*های بی*ربط و وقت*گیر سر و کله بزنند، *شادتر خواهند بود.

8. به کارکنان تعادلی در زندگی بدهید
با این که ایجاد تعادل بین زندگی کاری و زندگی فردی و خانوادگی برای بسیاری از کارکنان چالشی بزرگ است، اما می تواند برای شرکت*ها، فرصتی خوب برای شاد کردن کارکنانشان باشد. در واقع، شرکت*هایی که در این کار موفق می*شوند، می*توانند کارکنان خود را در کار فعلی راضی*تر نگه دارند.
دیوید بالارد، مدیر برنامه محل کار سالم از نظر روان*شناختی انجمن روانشناسی آمریکا، که در این زمینه مطالعه کرده می*گوید:* «امروزه دیگر تنها تمرکز روی سود، نیروی کار را کارآمد نگه نمی*دارد. بلکه کارفرمایان بالادست بهتر است محیطی فراهم کنند که در آن، کارکنان احساس کنند با شرکت در ارتباط هستند و تجربه کاری مثبتی داشته باشند که بخشی از یک زندگی غنی باشد.»
در این مطالعه، 67 درصد از کارکنان اظهار داشتند که اگر شرکت، تعادلی برای زندگی* آن*ها ارائه کند، در آن شرکت باقی خواهند ماند.

9. یک بسته منحصر به فرد به کارکنان خود ارائه کنید
به طور خاص، Care.com، راه*کارهایی را برای شاد و کارآمد نگه داشتن کارکنان در محل کار ارائه می*دهد. برخی از این خدمات شامل نگهداری از کودک و بزرگسالان و سالمندان، همچنین نگهداری از حیوانات خانگی است. به علاوه، تدریس خصوصی، رسیدگی به خانه و سرویس*هایی که راحتی فردی را تامین می*کنند، از جمله خدمات چنین شرکت*هایی است. شرکت*هایی که چنین خدماتی را در بسته*ای که به کارکنان خود ارائه می*کنند، جای می*دهند،* شاهد رشد چشمگیری در کار خود هستند.
کریس دوشزنه، مدیر سابق بخش راهکارهایی برای محیط کار، در این زمینه می*گوید: «بازخوردی که ما از مشتریانمان می*گیریم، نشان می*دهد که خدمات ما واقعا به آن*ها کمک کرده تا بتوانند بین وظایف کاری و شخصی خود،* تعادلی به دست بیاورند. بدین ترتیب، هم کارکنان و هم سازمان یا شرکت مربوطه از افزایش کارآمدی و ساعت*های کاری و نیز کاهش مرخصی و غیبت در محل کار سود می*برند. همچنین با این خدمات، کارکنان احساس وفاداری بیشتری به سازمان و شرکت خود خواهند داشت.»

10. به کارکنان کمک کنید سبک زندگی سالم*تری داشته باشند
مطالعه جدیدی نشان می*دهد که کارکنانی که در شرکت*هایی کار می*کنند که برنامه*هایی مانند غربالگری بیومتریک، ارزیابی خطرات سلامتی، کلینیک*ها و داروخانه*های در محل کار و نیز برنامه*های کمک به کارکنان را ارائه می*کنند،* شادترند.
وندی پویریر، مدیر سلامت و منافع گروهی تاورز واتسون در کانادا که این مطالعه را انجام داده در این*باره می*گوید: «ما شاهد افزایش تعداد کارفرمایانی هستیم که اهمیت برنامه*های سلامت و کارآمدی و نقش آن*ها در کنترل هزینه*های درمانی و نیز کارآمد نگه داشتن نیروی کار را درمی*یابند. با وجود این که هیچ نتیجه*ای لزوما ضمانت*شده نیست، اما شرکت*هایی که از برنامه*های حساب*شده و چندوجهی موثر در این زمینه استفاه می*کنند، شاهد بازگشت روشن سرمایه*گذاری*های خود در حوزه سلامت نیروی کار هستند.»
به طور خاص این مطالعه نشان می*دهد که کارکنانی که در چنین برنامه*هایی شرکت می*کنند، استرس کم*تری دارند و در محل کار خود شادتر و سالم*ترند. با وجود این که بسیاری از چنین برنامه*هایی هنوز نوپا به حساب می*آیند، اما کارکنان به آن*ها به عنوان گزینه*ای جذاب برای حفظ سلامتی خود می*نگرند.
پویریر در این*باره می*گوید: «شواهد زیادی نشان می*دهند که شرکت*هایی که از برنامه*های موثر سلامت و کارآمدی استفاده می*کنند، شاهد ارتقایی چشم*گیر در خط پایه سودآوری خود هستند. امروزه هم روی کارکنان و هم روی کارفرمایان فشاری طاقت*فرسا وجود دارد،* اما بالا بردن سطح سلامت کارکنان، فرصتی برای رسیدن به معنای واقعی به فرمول برنده- برنده است.»

11. برای فعالیت*های کوچک وقت استراحتی بگذارید
مطالعات جدید نشان می*دهند که اگر به کارکنان خود اجازه بدهید سری به اینترنت بزنند، نه تنها روی کارشان تاثیر منفی ندارد،* بلکه کارایی آن*ها را بالاتر هم می*برد. نتیجه جالب این مطالعه نشان می*دهد که امکان چنین فرصتی، باعث می*شود کارکنان بعد از ساعت*ها کار، مجددا تمرکز خود روی کار را به دست بیاورند.
برنت کوکر، از دانشکده مدیریت و بازاریابی دانشگاه ملبورن استرالیا که این مطالعه را انجام داده، در این زمینه می*گوید: «فرصت*های استراحت کوتاه و ساده، مثل گشتی سریع در اینترنت، به ذهن اجازه می*دهد استراحت کند و باعث تمرکز بیشتر در طول روز بر روی کار و در نتیجه کارایی بالاتر می*شود.»
البته این فرصت*ها نباید آن*قدر طولانی شوند که کارکنان در آن*ها غرق شوند. پیشنهاد این مطالعه، فرصت*های 10 دقیقه*ای است.