شکلات:شکلات سرشار از فلاونوئیدها است و تحقیقات نشان می دهد که این مواد مغذی موجب کاهش مقاومت بدن به انسولین، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش سطح انسولین و قند خون ناشتا و رفع ولع سیری ناپذیر نسبت به خوراک می شود. اما این را بدانیک که همه شکلاتها شبیه هم به وجود نیامده اند. در تحقیقات به عمل آمده در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه کپنهاگ، گزارش ها حاکی از آن بود که افرادی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند، در مقایسه با داوطلبانی که شیر کاکائو مصرف کرده بودند، به رغم دریافت سطحی پایین تر از فلاونوئیدهای مفید (و اغلب، قند بیشتر و چربی بیش از حد)، کمتر میل به خوردن خوراکی های شیرین، شور، و یا غذاهای پر چرب را داشتند. مصرف شکلات تلخ باعث شد داوطلبان به مقدار پیتزایی که برایشان در نظر گرفته شده بود و قرار بود در همان روز مصرف کنند، با کاهش ۱۵ درصدی تخمین زده شده دست رد بزنند. همچنین تحقیقات در پنج سال اخیر نشان داده اند که فلاونوئیدهای موجود در شکلات برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، داشتن فشار خون نرمال و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، به میزان ۲ درصد نقش به سزایی داشته است.کلم بروکلی:کلم بروکلی یک ابرقهرمان ضد دیابت است. همانند دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم و گل کلم. بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است، که باعث بسیاری از فرآیندهای ضد التهابی شده که بهبود کنترل قند خون و محافظت از رگ های خونی را بر عهده دارد و از آسیب های قلبی و عروقی که اغلب یکی از عوارض دیابت است، جلوگیری می کند. (بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت است، بنابراین خواص این ماده غذایی می تواند تواند یک منجی محسوب شود.). سولفورافان نیز کمک به ایجاد تلنگری در مکانیزم سم زدایی طبیعی بدن می نماید و باعث می شود آنزیم های خطرناک مولد سرطان، به ساده ترین شکل ممکن از بدن دفع شوند.بلوبری:بلوبری در واقع با این ویژگی ها برجسته می شود؛ آنها شامل دو نوع فیبر هستند به این شرح: نامحلول (که "نابودگر" چربی از سیستم شما هستند) و فیبر محلول (فرایند خالی شدن معده را کند و به ارامی کرده و نتیجتا منجر به بهبود کنترل قند خون میشود) . در مطالعه انجام شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، افرادی که روزانه دو و نیم فنجان آب بلوبری را به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده بودند، به طرز چشمگیری شاهد کاهش قند خون، از بین رفتن افسردگی و بهبود عملکرد حافظه خود بودند. محققان معتقدند این نتایج را به دلیل وجود آنتوسیانین موجود در انواع توت ها حاصل شده است. آنتوسیانین یک ماده شیمیایی طبیعی است که وظیفه کاهش سلول های چربی و نیز تحریک انتشار آدیپونکتین،( یا همان هورمونی که باعث تنظیم سطح قند خون می شود) را بر عهده دارد. افزایش سطح آدیپونکتین می تواند کمک به حفظ قند خون در سطح پایین نموده و منجر به افزایش حساسیت افراد نسبت به انسولین شود.جو دوسر:ممکن است نتوانید از بلغور جو دوسر را به عنوان یک ابر خوراکی تجسم کنید، اما خوب است بدانید که جو دو سر قادر است کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نماید. بلغور جو دوسر حاوی مقادیر بالایی از منیزیم است که به بدن در استفاده از گلوکز کمک می کند و باعث صحیح ترشح شدن انسولین می گردد. تحقیقات هشت ساله نشان داده است خطر دیابت نوع ۲ در زنان با یک رژیم غذایی غنی از منیزیم کاهش ۱۹ درصدی داشته است، و نیز در زنانی که به طور منظم غلات کامل مصرف می نمودند، کاهش این خطر ۳۱ درصد بوده است. پخت جو دوسر بسیار آسان و سریع است، اما زمانی که دانه ها به صورت غلات کامل مصرف می شوند، حاوی فیبر بالا، مواد مغذی و آنتی اکسیدانها می باشند که پروسه ی هضم غذا را به بهترین نحو انجام داده و باعث می شود قند خون تثبیت قابل قبول تری داشته باشد.ماهی:ماهی یک اسطوره ی لاغری است: سرشار از پروتئین بوده، و از این لحاظ موجب جلب رضلیت شما می شود؛ اما از طرفی، ماهی حاوی نوعی خاصی از چربی ست که موجب ایجاد التهاب سرد در بدن می شود. هزاران مطالعه گوناگون نشان می دهد افرادی ک دارای بالاترین سطح خونی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، از التهاب کمتری در سراسر بدن خود رنج میبرند. در واقع این التهاب منجر به افزایش وزن و وخیم تر شدن عوارض دیابت می شود.یک رژیم غذایی غنی از ماهی همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی، به خصوص سکته مغزی را کاهش دهد. در تحقیقی که در دانشگاه اموری در سال ۲۰۱۰ انجام شد، گزارش شده است، افرادی که ماهی را به صورت پخته، کبابی یا بخار پز مصرف کرده اند، احتمال بروز سکته مغزی را برای خود ۳ درصد کاهش می دهند. (با این حال، مصرف ماهی به شکل سرخ شده مانند اواع فست فودها ساندویچ ماهی و غذاهای دریایی سرخ شده در روغن بسیار مضر و خطرناک است)روغن زیتون:طبق آخریت یافته ها در اسپانیا، گفته شده که تبعیت از یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای که غنی از روغن زیتون است، باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۵۰ درصد نسبت به یک رژیم غذایی کم چربی می شود. به طور مستقل، محققان در دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه دریافته اند که مصرف روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن ها و چربی ها نظیر چربی خوک، کره و کلزا (کانولا) بسیار مفید تر است و نیاز بدن به چربی ها را در مقایسه با سایر روغن ها بهتر تامین می کند. علاوه بر این، روغن زیتون منبعی برجسته از چربی های اشباع نشده است و نیز سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان بوده که سلول ها را از آسیب حفظ کرده و از پیشرفت بیماری های قلبی جلوگیری می کند.پوسته ی افسرزه (پسیلیوم):از این مکمل سرشار از فیبر، برای تسکین یبوستهای مزمن استفاده می شود. همچنین ثابت شده است برای برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.در بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، تاثیر به سزای این گیاه از منظر اصول دارو شناسی تایید و منتشر شد . افرادی که قبل از صرف هر وعده ی غذایی، پسیلیوم مصرف می کردند، پس از غذا، سطح قند خونشان ۲ درصد کمتر از کسانی که از مکمل استفاده می کردند، کاهش پیدا نمود. نکته: محققان توصیه نموده اند حداقل چهار ساعت پس از مصرف پسیلیوم صبر کرده و سپس سایر داروهای خود را مصرف کنید، زیرا که پسیلیوم می تواند سرعت جذب آنها را کاهش دهد.redirect.php?a=*[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت]