ستاره میشلن نوعی درجه بندی برای ارزیابی کیفیت غذا می باشد که توسط شرکت لاستیک سازی میشلن تعیین می شود. اگر برایتان سوال پیش آمده که شرکت لاستیک سازی چه ارتباطی به غذا دارد، در ادامه با آدراپانا همراه باشید تا این مطلب را توضیح دهیم. عبارت «ستاره میشلین» نشانی است که برای ارزیابی کیفیت تالارهای غذاخوری و رستوران ها استفاده می شود. این عبارت ریشه جالبی دارد، چراکه میشلن در ابتدا نام یک شرکت لاستیک سازی بوده است. میشلن (به فرانسوی: Michelin) شرکت تایرسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۸۹ توسط ادوارد و آندره میشلن تأسیس شد. این شرکت هم*اکنون پس از شرکت بریجستون، دومین تولیدکننده تایر در جهان محسوب می*شود. اولین بار این شرکت لاستیک سازی برای ارزیابی و تشویق رستوران های بین راهی در فرانسه کتاب راهنمایی را در سال 1900 منتشر کرد و در سال 1926 ارزیابی مخفیانه رستوران های بین راهی را با استفاده از سه ستاره که در واقع بیانگر سطح رستوران ها بود، آغاز کرد. کتاب راهنمای میشلن کتاب راهنمای میشلن کتاب راهنمای میشلن (به فرانسوی: Guide Michelin) سری کتاب*های راهنمایی است که شرکت لاستیک سازی میشلن در فرانسه آن را منتشر می*کند. در میان این سری از کتاب*ها مشهورترین آن کتابی است که به ارزیابی کیفیت غذای رستوران ها و نشان دادن آن با ستاره پرداخته است و کتاب راهنمای رستوران و هتل میشلن نامیده می*شود. رنگ جلد این کتاب همواره قرمز است و به همین دلیل کتاب قرمز میشلن (به فرانسوی: Guide rouge) نیز نامیده می*شود. فروش سالیانه این کتاب که رستوران*های چندین کشور مختلف را بررسی کرده*است، از یک میلیون جلد در سال فراتر می*رود. کتاب راهنمای میشلن کتاب راهنمای میشلن عنوان دیگر این سری از کتاب*ها «کتاب راهنمای سفر میشلن است» که رنگ جلد آن سبز می*باشد که «کتاب سبز میشلن» (به فرانسوی: Guide vert) نیز نامیده می*شود. این کتاب به معرفی مکان ها و نقشهٔ جاده*های چندین کشور پرداخته*است. برای اعطای نشان میشلن چه فاکتورهایی بررسی می شود؟ توجه به کیفیت، فنون تخصصی کار، نوع مواد غذایی و سازگاری آنها با یکدیگر از جمله ویژگی هایی است که برای اعطای ستاره میشلن از صفر تا سه در نظر گرفته می شود. در واقع تاکید این نشان فقط بر روی کیفیت غذا بوده و در اعطای آن، دکوراسیون داخلی، نحوه چیدمان میز و صندلی و نوع سرویس دهی لحاظ نمی شود. نحوه ارزیابی چگونه است؟ یک ستاره (★) : بسیار خوشمزه! (دارای سطح خوب و در حد و اندازه های مناسب) دو ستاره (★★) : مزه عالی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش دور شدن از مسیر را در طی یک سفر دارد) سه ستاره (★★★) : طعم استثنایی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش انجام سفر بخاطر آن را دارد) «سه ستاره میشلن بالاترین نشان رستوران در فرانسه است» در نسخه سال ۲۰۱۶ کتاب راهنمای میشلن ۵۴ رستوران جدید صاحب یک ستاره شده اند. در این کتاب راهنما علاوه بر رستورانها به معرفی هتلها نیز پرداخته می شود. کتاب راهنمای میشلن کتاب راهنمای میشلن در اروپا تعداد رستورانهای صاحب ستاره در کتاب راهنمای میشلن از ۲۴۲ در سال ۲۰۰۶ به ۵۱۹ رستوران در سال جاری میلادی افزایش یافته است. بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست گفت: «بیش از یکصد سال پیش برادران میشلن اولین کتاب راهنمای خود در فرانسه را منتشر کردند. آن زمان در این راهنما هتلها و رستورانها با هدف افزایش میزان تقاضا برای لاستیک اتومبیل به رانندگان معرفی می شدند. امروز راهنمای میشلن به یک کتاب مرجع با اعتبار در دنیا تبدیل شده است. دهها سرآشپز مطرح در جهان برای قرارگرفتن در این کتاب راهنما تلاش زیادی می کنند.» الکساندرا سالایی بورویسکی، معاون شهردار بوداپست گفت: «از زمانی که بوداپست صاحب رستورانهای دارای ستاره در کتاب راهنمای میشلن شده بیش از پیش گردشگران به این رستورانهای عالی می آیند. در مقایسه با استانداردهای بین المللی این رستورانها قیمتهای منطقی دارند.»