یکی از مقاصد گردشگری در تور ارمنستان ، صومعه کوبایر متعلق به تعدادی از مجتمع های معماری قابل توجه از قرون وسطی است، تاریخچه آن به طور نزدیک با فعالیت های خانه های فئودالی معروف قرون وسطی ارمنی مذهب گرجی از شاخه های زاهدان (جورجی، منقرج) و دیگران. این یکی از مهمترین مکان های زبان و فرهنگ ارمنستان بود.از مکان های بجا مانده از قرون وسطینام این بنای یادبود با کلمه Ayr-cave (Georgian-kob) مرتبط است. در اواسط قرن هجدهم، کوبایر از کیوریکاید که به زاخاریان منتقل شده بود، آن را از یک مرکز توحیدی به یک کالسیتین تبدیل کرد. این موضوع نشان دهنده حضور کتیبه های گرجستان در برخی از قسمت های بنای تاریخی، و نیز عناصر تزئینی که شباهت زیادی به سبک گرجستان دارند.صومعه در قسمت جنوب غربی ایستگاه راه آهن کوبایر (منطقه لوری، در نزدیکی شهر تومانیان) در دامنه های بلند واقع شده است. در قسمتی از دره، در یک مکان باستانی و مقدس که در آن چشمه ها از سنگ پراکنده می شوند، درختان و نخاله ها در میان بلوک های پیچیده حک شده از صومعه قرار دارد. این صومعه در محیطی کوهستانی و با منظره ای چشم نواز قرار دارد.بخش اساسی بناهای تاریخی شامل سه کلیسا است، غارنوردی غواصی، کلیساها، و باقی مانده از برخی از دیوارهای قلعه.نقاشی های دیواری همان طرح ترکیبی سه ردیف را در کلیسای بزرگ داشتندکلیسای بزرگ یک سالن یکنواخت دراز کشیده است که در شرایط نیمه نابود شده است، دیوارهای شمالی و غربی و دو ردیف پایین از لایه های دیوار جنوبی جان سالم به در برده اند. نیمی از استوانه ای که توسط آرچها بسته شده کلیسا را پوشانده است. دو ورودی از طرف شمالی و شرقی در جهتی مشخص تنظیم شده است.ساختمان توسط پنج پنجره در دو ردیف روشن می شده. نمای ساختمان ها در پرده های قدامی خمیده، با جزئیات تزئینی، زیورآلات و گلدان های سفالی که تقریبا به اندازه دیوارها بالا می آمدند، پرده از زوایای زینتی آویزان. از خارج، دیوارها از بازالت به وضوح بریده شده ساخته شده و از داخل آنها گچ شده و با نقاشی های دیواری پوشانده شده است.فقط دیوارهای با ردیف پایین نیمه استوانه ای حفظ شده استباقی مانده از نقاشی های ماهرانه و با ظرافت، نقاشی ها را در محوطه دیوار شمالی (در سال 1971 متصل شده) حفظ کرده است. نقاشی ها سه ردیف است. در ردیف بالا، مریم مقدس با Archangels در تصویر، در وسط – گناه مقدس، در پایین – ارقام مقدس و در میان ردیف – زینتی تصویر. بر روی دیوارهای محرمانه ارقام انبیا به تصویر کشیده شده است، و بیشترین محافظت کننده، شخصیت الهی پیامبر در محراب شمالی بود.بعدها، در سمت شمالی حومه شهر، یک کلیسا مربع، که با کلیساهای مقبره ای پوشیده شده بود، ساخته شد. ورود غربی با پوشش نارنجی پیچیده تزئین شده بود.با باز شدن کلیسای بزرگ، در دیوار جنوبی یک درب باز شد. این کلیسا نیز از داخل گچ شد و رنگ آمیزی شده بود. نقاشی های دیواری همان طرح ترکیبی سه ردیف را در کلیسای بزرگ داشتند. تفاوت در این بود که در اینجا، به جای مریم مقدس، گناه Deisus در تصویر است.