نمایشگاه خودروی پاریس
آئودی A۳ Sportback هیبریدی با موتوری که CO۲ مصرف می*کند

آئودی همزمان با نمایشگاه خودروی پاریس از نسل سوم A3 Sportback رونمایی کرده است. برای این سری موتورهای دیزلی و بنزین*سوز طراحی و پیشرانه هیبریدی که از هیدروژن و دی*اکسیدکربن گاز طبیعی تولید می*کند، پیش*بینی شده است.
آئودي خودروي 5*در A3 Sportback را اين هفته در مونيخ به نمايش گذاشته است. اين خودرو هم مانند نمونه هاچ*بك تازه*اي كه از نسل سوم در نمايشگاه خودروي پاريس رونمايي شده، فاصله محوري بيشتري ميان چرخ*هايش دارد و به شكل چشمگيري سبك*تر از ساخته*هاي پيشين اين گروه است.




محبوبه عمیدی: آئودی خودروی 5*درA3 Sportback را این هفته و پیش از رونمایی رسمی از آن در نمایشگاه خودروی پاریس در مونیخ به نمایش گذاشته است. این خودرو هم مانند نمونه هاچ*بک تازه*ای که از نسل سوم در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شده، فاصله محوری بیشتری میان چرخ*هایش دارد و به شکل چشمگیری سبک*تر از ساخته*های پیشین این گروه است. این خودرو که نزدیک به 90 کیلوگرم سبک*تر شده در سری*های آتی خود از پیشرانه*ای هیبریدی بهره خواهد برد که بخشی از پروژه e-Gas آئودی است و در آن خودرو می*تواند به کمک فرایند الکترولیز، هیدروژن تولید کرده و از ترکیب آن با دی*اکسیدکربن *متان (گاز طبیعی) ایجاد کند.
از آنجا که ممکن است ایستگاه*های گاز فشرده طبیعی دور یا به سختی در دسترس باشند، این خودرو یک باک 13 لیتری برای نگهداری بنزین خواهد داشت که به آن کمک می*کند حدود 1198 کیلومتر مسافت را در نهایت طی کند. پیشرانه این خودرو یک موتور توربوشارژ به گنجایش 1.4 لیتر خواهد بود که انژکتور آن به سادگی برای پاشش هر دو سوخت وارد عمل شده و در حین حرکت بدون ایجاد وقفه از یکی به دیگری سوییچ می*کند.
به گزارش آتوبلاگ، این خودرو کشیده و با فضای داخلی معادل 1220 لیتر طراحی شده و کمی بزرگتر از نمونه سه در به نمایش درآمده در همین نمایشگاه است. برای نور جلو و عقب خودرو از چراغ*های ال.ای.دی و زنون استفاده شده و چراغ*هایی در جلو برای تأمین نور روز پیش*بینی شده است. چراغ ترمز انطباقی نیز در نظر گرفته شده که در ترمز شدید با سرعت بیشتری شروع به چشمک*زدن و هشدار به رانندگان پشت سر خواهد کرد. این خودرو در 13 رنگ مات و متالیک تولید خواهد شد.
آئودی که در تولید خودروهایی با وزن اندک در جهان پیشرو است، موفق شده وزن این خودروی جدید را به 1205 کیلوگرم برساند و آنرا بیش از 90 کیلوگرم نسبت به تولیدات پیشین این گروه کاهش دهد. تنها در ساخت اتاق خودرو از فولاد شکل*گرفته با نورد گرم استفاده شده و بیش از 37 کیلوگرم از وزن آن کم شده است. استفاده از فولاد با مقاومت بالا و فوق*بالا در بخش*های دیگر یا به کارگیری آلومینیوم در بعضی از قسمت*ها 12 کیلوگرم دیگر را از وزن خودرو کم کرده است.
استفاده از عایق صدا باعث شده صدا در درون خودرو به حداقل برسد و طراحی خوب خودرو در بخش سقف و کف آن ضریب مقاومت هوای A3 Sportback را به 0.3 رسانده است.
در طراحی داخلی این خودرو نیز دقت و وسواس بسیاری به کار گرفته شده، صندلی*ها ارگونومیک و تمامی بخش*ها زیبا، با چیدمان مناسب، به کارگیری حداقل فضا و با استفاده از بهترین مواد اولیه خلق شده*اند.
این خودرو برای تحویل در سال 2013/1392 با دو موتور دیزلی و یک موتور بنزین*سوز به انتخاب خریداران ارائه خواهد شد. از میان این موتورها موتور گازوئیل*سوز TDI با گنجایش 1.6 لیتر بالاترین بهره*وری را دارد. این موتور که حداقل اصطکاک داخلی را دارد و بسیار جمع*وجور ساخته شده، مصرفی معادل 3.8 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد و تنها 99 گرم دی*اکسیدکربن در هر کیلومتر تولید خواهد کرد. شتاب*گیری 0 تا 100 آئودی A3 Sportback با استفاده از این موتور به زمانی معادل 10.9 ثانیه نیاز خواهد داشت و سرعت نهایی این خودرو به 194 کیلومتربرساعت خواهد رسید.
آئودی به سرعت موتورهایی با آلایندگی کمتر از این را نیز برای سری A3 Sportback تولید می*کند. یکی از آنها که در سال 2013 رونمایی خواهد شد، موتور 110 اسب*بخاری TCNG است که برای به کارگیری سوخت مصرفی که تولید این شرکت بوده و بخشی از پروژه e-gas به*شمار می*رود، تولید شده است. این موتور که در هر کیلومتر تنها 30 گرم دی*اکسیدکربن تولید می*کند در A3 Sportback ای.ترون 2014 نیز همراه با پیشرانه الکتریکی به کار گرفته خواهد شد.