کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: رشته حسابداری (گرایش حسابرسی)

  1. #1
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۱ [ ۱۷:۲۹]
    نوشته ها
    709
    امتیاز
    4,063
    سطح
    1
    Points: 4,063, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 24.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsCreated Blog entryTagger First Class1000 Experience Points3 months registered
    نوشته های وبلاگ
    22
    سپاس ها
    443
    سپاس شده 487 در 288 پست
    حالت من
    Khejalati

    رشته حسابداری (گرایش حسابرسی)

    گرايش حسابرسی


    دانش آموختگان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه های حسابداری در حرفه حسابرسی مشغول بکار شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در يک تقسيم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکيک می شوند :
    حسابرسان داخلی : اين گروه از حسابرسان ، عموما کارمند واحد مورد رسيدگی هستند، و در واقع رابط ميان هيات مديره و شرکت بوده و گزارش رسيدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه يا سالانه به مديرعامل و هيات مديره ارائه می دهند. اين گروه از حسابرسان عمليات داخل واحد تجاری را رسيدگی می کنند .

    حسابرسان مستقل: اين گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد ميان شرکتها يا سازمانها با اين موسسات، عمليات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازين حسابداری مورد رسيدگی قرار می دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط ميان صاحبان شرکت و هيات مديره شرکت می باشند .
    در حال حاضر در ايران ، سازمان حسابرسی به عنوان يک سازمان دولتی ، بزرگترين موسسه حسابرسی است و در کنار آن ساير موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعاليت می باشند .


    مفهوم حسابرسی
    حسابرسی به مفهوم اعم کلمه عبارت از هرگونه رسيدگی است که به منظور تائيد يا اظهارنظر نسبت به درستی هرگونه مدارک و اسناد مالی توسط شخصی مستقل از تهيه کننده يا تهيه کنندگان آن مدارک و اسناد به عمل آيد ـ چنين رسيدگی علاوه بر تجزيه و تحليل مدارک و اسناد موردنظر و تطبيق آنها با مستندات اوليه، طبعاً شامل پژوهش در اطراف چگونگی معاملاتی که اسناد و مدارک مذکور نشان دهنده ٔ نتايج حاصله از آنها است و به طور کلی هرگونه اقدامی که برای نيل به هدف فوق لازم باشد نيز خواهد بود .
    پشت اين تعريف دنيای حرفه ای گسترده ای وجود دارد. در سيستم اقتصادی امروز دنيا، انتقال و گزارش اطلاعات مالی و اقتصادی صحيح به مراکز تصميم گيری دارای اهميتی شگرف است. يکی از خصوصيات اين اقتصاد گسترده وجود سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی است که با سرمايه های هنگفت و گاه بسيار هنگفت فعاليت های اقتصادی به خصوصی را در يک منطقه يا در سرتاسر کشور و يا حتی در اقصی نقاط جهان اداره می کنند. برای مديرانی که در رأس اين سازمان های وسيع قرار دارند امکان نظارت بر تمام جزئيات کار در کارگاه ها و ادارات و شعب چنين مؤسسات بزرگی وجود ندارد. بنابر اين ناچار هستند داوری خود را نسبت به نيک و بد جريان امور، و همچنين تصميماتی را که در رابطه با طرح ها و برنامه های آينده اتخاذ می کنند، بر مبناء گزارش های مالی و اطلاعات ديگری که از ناحيه ٔ دستگاه و يا خارج از آن به دست آنها می رسد بنيان نهند .
    همچنين سهام داران خُرد و درشت که احتمالاً اندوخته های ساليان دراز خود را در اختيار شرکت های سهامی گوناگون می گذارند برای آگاهی از چگونگی اداره سرمايه های خود و اطمينان از درستی عمل و کارآئی مديران و گردانندگان امور اين شرکت ها هيچ وسيله ٔ ديگری جز صورت های مالی و گزارش های ساليانه هيئت مديره و توضيحاتی که ممکن است در مجمع عمومی در اختيار سهام داران قرار داده شود ندارند. دولت نيز که سهمی عمده از منابع مالی ملی را به صورت های گوناگون برای انجام وظايف و برنامه های خود به مصرف می رساند، از بررسی اطلاعات مالی و آماری برای اطمينان از درستی پيدايش و صرف اين منابع و وجوه بی نياز نيست. به علاوه قسمت عمده درآمد داخلی دولت از طريق وصول ماليات بَر درآمد شرکت ها و ساير اشخاص حقوقی و دارندگان مشاغل و مؤسسات به دست می آيد. طبيعی است که در اين زمينه هم دولت به اخذ و تحصيل گزارش های دقيق مالی مربوط به اين مؤسسات و اشخاص نياز دارد . کيست که بگويد اين اطلاعات مالی که به صورت ترازنامه ها و صورت های سود و زيان و ساير گزارش های ديگر و انواع و اقسام جداول اطلاعاتی پيوست آنها و تعديلاتی که در ارقام به عمل آمده، يا بايد به عمل آيد، درست است و می توان به آن اعتماد داشت و روی آن حساب کرد؟ نظام اقتصاد جهان امروز بر مبناء مطالعه ٔ عميق فعاليت های صنايع و مؤسسات بازرگانی و خدماتی و اطلاع دقيق از ارقام مربوط به نتايج حاصله از اين فعاليت ها استوار است. موفقيت و بهبودی اقتصاد کشور، چه در جريان فعاليت های روزانه و چه در اجراء برنامه های بلند مدت، منوط به گزارش صحيح اطلاعات مالی است. چگونه بايد نسبت به درست بودن يا حداقل قابل قبول بودن اين اطلاعات مالی و محاسبه ٔ صحيح اين همه آمار و اعداد و ارقام اطمينان لازم حاصل شود؟ سهمی عمده از پاسخ به اين سو ٔ ال ها مربوط به چگونگی وظيفه ای است که حسابرسان در امر رسيدگی به اين گزارش ها و اطلاعات و آمار ايفاء می کنند .
    امروزه در بسياری از کشورهای جهان و تا اندازه ای در کشور ما نيز، صورت های مالی حسابرسی شده وسيله ٔ مناسبی برای نقل و انتقال و ابلاغ اطلاعات صحيح و به موقع و به مورد مالی در خصوص مؤسسات و شرکت ها و بانک ها و حتی اشخاص عمده از قبيل مقاطعه کاران و بالاخره دستگاه های دولتی و در نهايت امر دولت مرکزی تلقی می شود . منظور از صورت های مالی حسابرسی شده، ترازنامه و صورت سود و زيان و ساير جداول و يادداشت های مربوط است که به وسيله ٔ يک يا چند حسابرس مستقل مورد حسابرسی قرار گرفته و عقيده ٔ حرفه ای اين حسابرس يا حسابرسان نسبت به درستی و قابل بودن آنها طی گزارشی موسوم به گزارش حسابرسی ابراز شده باشد .

    تاريخچه :
    اگرچه حسابرسی به صورتی که امروزه مورد عمل و استفاده است دارای سابقه ٔ نسبتاً کوتاهی می باشد، ولی بايد دانست که حسابرسی به مفهوم اعم کلمه، يعنی ابزار حسابخواهی و رسيدگی به حساب و کتاب، سابقه ای بسيار طولانی دارد، که با يک روند تکوينی به صورت کنونی درآمده است. مبداء شروع حسابرسی به زمانی برمی گردد که لزوم برقراری نوعی حسابخواهی و کنترل نسبت به عمليات و معاملات کسانی که به مباشرت ديگران اقدام به وصول و يا خرج وجوه متعلق به آنان می نمودند احساس گرديد. اين ضرورت به خصوص در مورد کنترل وصول و مصرف وجوه عمومی ـ يعنی مال حکومت، يا بيت المال يا خزانه ـ از ديرباز احساس گرديده و به همين علت سابقه ٔ بازرسی عمليات مقامات مالی در دستگاه های حکومتی و مملکتی بسيار قديمی است. در عرف و فرهنگ انگلوساکسون ها شخص رسيدگی کننده اصطلاحاً Auditor مشتق از کلمه ٔ لاتين Audire به معنی شنيدن و استماع کردن، ناميده می شود .
    از قرن پانزدهم ميلادی (يعنی قبل از آغاز سلطنت صفويان در ايران) که به دنبال رُنسانس، توسعه وسيعی در امور تجارت و بازرگانی جهانی به وجود آمده در نتيجه نياز حاصل از افزايش ميزان و تعداد معاملات، روش های حسابداری به تدريج تکامل يافت، و با ابداع روش دفترداری دو طرفه که اصول آن نخستين بار به سال ۱۴۹۴ ميلادی در ونيز انتشار يافت، ثبت انواع و اقسام عمليات حسابداری امکان پذير گرديد. از طرف ديگر توسعه ٔ امور بازرگانی در يک سطح بين المللی، که خود گسترش خارق العاده ای در فعاليت های ديگری از قبيل بانک داری، کشتی رانی تجاری، بيمه و غيره را به همراه داشت، به کارگيری سرمايه های هنگفت به ميزانی بيش از مقدورات انفرادی بازرگانان وقت را ضروری ساخت و در نتيجه اين امر، انواع و اقسام مشارکت ها عرف گرديد که به نوبه ٔ خود موجب تکامل بيشتر روش های حسابداری شد. بدين ترتيب قبل از انقلاب صنعتی اروپا، گسترش نسبی فعاليت های اقتصادی و تکامل تدريجی روش های حسابداری به طور مسلّم در ايجاد حسابرس به صورتی که امروزه شناخته شده (منتها با روش های ابتدائی تر) بسيار مو ٔ ثر بوده است، ولی با وجود آن، پيشرفت و رواج حسابرسی بيشتر مديون اثرات اقتصادی انقلاب صنعتی، که به تدريج طی قرن نوزدهم ظاهر گشت، می باشد .
    گسترش فوق العاده فعاليت های اقتصادی طی قرن نوزدهم ضرورت به کار افتادن سرمايه هائی به مراتب بيش از ميزان های پيش را به وجود آورد و در نتيجه اين ضرورت، و سودآوری عمده ای که فعاليت های جديد در بر داشت، شرکت های متعددی (به خصوص از نوع شرکت های سهامی) ايجاد گرديد و سرمايه های هنگفتی به دست اشخاص معدودی که به حساب خود، و همچنين از طرف ساير صاحبان سرمايه، در سمت مديران اين شرکت ها انجام وظيفه می نمودند سپرده شد. در چنين شرايط، به خصوص با توجه به اينکه فعاليت همه ٔ اين شرکت ها هميشه موفقيت آميز نبود، و در بعضی موارد خسارات عمده ای به صاحبان سرمايه وارد می گرديد، لزوم استخدام مديران کارآزموده به وسيله ٔ صاحبان اين قبيل سازمان ها بيشتر احساس گرديد و در نتيجه، طبقه ٔ صاحبان سرمايه و گروه گردانندگان اين سرمايه ها در غالب موارد از يکديگر متمايز شدند. اين خود دليل ديگری بود برای بهبود روش های حسابداری از يک طرف و اشاعه ٔ حسابخواهی و حسابرسی از طرف ديگر. ليکن از آنجا که نقطه نظر صاحبان سرمايه بيشتر در جلوگيری از هرگونه تقلب و سوءاستفاده ٔ مديران و کارمندانی که در استخدام آنان بودند خلاصه می شد، لذا وظيفه ٔ اساسی حسابرسان در اين زمان عمدتاً کشف هرگونه تقلب و سوءاستفاده به شمار می آمد . در انگلستان، که غالباً به عنوان زادگاه فن جديد حسابرسی شناخته می شود، در زمان انقلاب صنعتی و پس از آن، اصلاحات اساسی و بسيار گسترده ای در سيستم ها و روش های حسابداری به عمل آمد. با افزايش اهميت و رونق کار شرکت های سهامی در اين زمان، و انتقال وظيفه ٔ اداره امور مؤسسات صنعتی و تجاری از صاحبان سرمايه به مديران حرفه ای، اصول و ضوابطی جهت بهبود امور مالی و حسابداری پايه گذاری شد، و برقراری يک سيستم کامل و مناسب حسابداری به منظور پيشگيری از سوءاستفاده ها و يا کشف به موقع آنها، و بالاخره برای تهيه ٔ گزارش ها و صورت های مالی مورد اعتماد و قابل اتکاء، بيش از پيش ضروری به نظر رسيد. به تدريج که سهام داران شرکت ها علاقه ٔ بيشتری به بررسی صورت حساب های تنظيمی نشان دادند و بيشتر و بيشتر به اتکاء صورت های مالی و گزارش حسابرسان اتخاذ تصميم نمودند، نياز فراوانی به وجود حسابرسان ورزيده و کاردان احساس شد. به اين ترتيب، ديگر وجود حسابرسان آماتور برای رفع احتياج تجارت و اقتصاد کشور کافی و مناسب به نظر نمی رسيد، و حسابرسی متدرجاً به عنوان حرفه ای مستقل شناخته شد .
    بايد دانست که حسابرسی مستقل از زمانی که به صورت امروزی شناخته شده است اغلب توسط حسابداران عمومی يا حسابداران مستقل انجام يافته و پيشرفت و توسعه ٔ آن پا به پای توسعه و رواج حرفه ٔ حسابداری مستقل به وجود آمده است. حسابدار مستقل به شخصی اطلاق می گردد که به طور کلی انجام خدمات حسابداری و حسابرسی و ساير امور همانند با اين خدمات را در قبال دريافت حقّ الزحمه (يعنی نه به صورت استخدامی) حرفه ٔ اصلی خود قرار داده و برای کسب اينگونه خدمات، همگان می توانند به وی مراجعه نمايند .
    اين نوع حسابداران از ديرباز علاوه بر انجام حسابرسی های مستقل به امور ديگری نيز که با حرفه ٔ آنان هماهنگی داشته است، از قبيل تهيه ٔ صورت حساب های نهائی سالانه برای شرکت ها و مشارکت ها، رسيدگی به وضعيت و تصفيه ٔ امور اشخاص حقيقی و حقوقی ورشکسته و به طور کلی انجام هرگونه خدمات حرفه ای حسابداری و مالی، می پرداخته اند، و با وجود توسعه ٔ روزافزون حسابرسی در قرن نوزدهم، مع هذا تا زمانی که انجام حسابرسی در مواردی به موجب قوانين مختلف الزامی گرديد، و در موارد ديگر به تدريج رواج و عموميت يافت، قسمت اعظم فعاليت های حسابداران مستقل را خدماتی غير از حسابرسی تشکيل می داد .
    ليکن از اواخر قرن نوزدهم که انجام حسابرسی های حرفه ای به تدريج عموميت بيشتری يافت، خدمات حسابرسی سهم بيشتری از فعاليت حسابداران مستقل را به خود اختصاص داده است، تا آنجا که امروزه، اگرچه خدمات جديدی مانند رسيدگی های ويژه ٔ مالی، مشاوره های مالياتی، پژوهش و مطالعه در اطراف روش های سرمايه گذاری، تدوين و تنظيم و کمک در پياده کردن سيستم های حسابداری مالی و صنعتی، خدمات کامپيوتری و غيره و جانشين بعضی يا قسمتی از فعاليت های پيشين مستقل شده، و خود موجب گسترش بيش از پيش حرفه ٔ حسابداری مستقل گرديده است، مع هذا اينک قسمت اعظم فعاليت اغلب حسابداران مستقل (يا لااقل مؤسسات عمده) را حسابرسی های مستقل تشکيل می دهد .
    حرفه ٔ حسابداری مستقل خود در مقابل بعضی حرفه های علمی ديگر (از قبيل پزشکی يا حقوق) دارای سابقه ٔ نسبتاً کوتاهی است. مطابق مستندات تاريخی انجمن حسابداران خبره در انگلستان و ويلز، تعداد حسابداران مستقل در سال ۱۷۹۹ ميلادی يعنی پايان قرن هجدهم، در شهر لندن، که در آن موقع شايد عمده ترين مرکز بازرگانی و مالی جهان به شمار می آمده، از يازده نفر تجاوز نمی کرده است و با وجود نياز روزافزونی که در کشورهای مترقی در نيمه ٔ اول قرن نوزدهم به خدمات اين گونه اشخاص پديد آمد، بنا به گفته ٔ يکی از بنيان گذاران انجمن فوق الذّکر، که در تاريخ مذکور نقل گرديده است، تعداد حسابداران مستقل در سال ۱۸۷۰ ميلادی در شهر لندن اندکی کمتر از پانصد نفر بوده است .
    در آن ايام حرفه ٔ حسابداری مستقل به صورتی که بعداً پديدار گرديده و به خصوص در سال های بعد از جنگ جهانی دوم توسعه يافته است وجود نداشت و علاوه بر آنکه استانداردهای حرفه ای مشخصی ايجاد نگرديده بود، آن استانداردهائی نيز که بعضاً توسط حسابداران مستقل سرشناس آن زمان رعايت می گرديد، عموميتی نداشت و حتی فعاليت اصلی بعضی از کسانی که خود را از جمله شاغل به کارهای ديگر، حسابدار مستقل نيز معرفی می کردند را عملاً امور ديگری از قبيل دلّالی بورس يا حراج و کارهای وابسته ٔ ديگر تشکيل می داده است .
    ايجاد و توسعه و پيشرفت حرفه ٔ حسابداری مستقل به صورتی که طی قرن بيستم و به خصوص نيم قرن اخير وجود داشته و دارد مديون افکار روشن و حسن نيت و جديت حرفه ای کسانی است که به منظور اعتلاء اين حرفه و ايجاد و استقرار موازين شايسته ٔ حرفه ای طی نيمه ٔ دوم قرن نوزدهم، نخست در نقاط مختلف اروپا و سپس در آستانه ٔ قرن بيستم در ايالات متحده آمريکا، اقدام به تأسيس مجامع متشکل حرفه ای نمودند .
    فعاليت اين مجامع در اوايل کار جنبه ٔ محلی داشت و اعضاء هر انجمن را بيشتر حسابداران مستقل شاغل در شهر يا ناحيه ٔ مربوط تشکيل می دادند، ليکن به تدريج با تلفيق مجامع محلی، انجمن های حرفه ای وسيع تری به وجود آورده شد که در سطح ملی و مملکتی فعاليت نموده و علاوه بر نقشی که به تدريج در چگونگی تدوين قوانين مالی کشورها به عهده گرفتند، با ايجاد موازين و ضوابط حرفه ای و بالا بودن سطح اطلاعات اعضاء و داوطلبان عضويت خود، به خصوص اعمال کنترل حرفه ای و انضباطی نسبت به آنان، حرفه ٔ حسابداری مستقل را به صورتی که امروزه در کشورهای پيشرفته شناخته شده، رهنمون شدند. امروزه در بيشتر کشورهای پيشرفته جهان، حرفه ٔ حسابداری مستقل تحت نظارت انجمن های حرفه ای به صورت متشکلی درآمده است و در بعضی از کشورها علاوه بر مجامع حرفه ای اصلی، انجمن های ديگری نيز که در جهت اعتلاء بيشتر و پيشرفت شاخه های ويژه و تخصصی حسابداری فعاليت می کنند، تأسيس شده اند .
    شايد مشهورترين اين مجامع انستيتوی حسابداران خبره در انگلستان و ويلز (The Institute of Chartered Accountants in England & Wales) و انستيتوی حسابداران رسمی امريکا (The American Institute of Certified Public Accountants) باشند، ولی مجامع عمده ٔ ديگری نيز در ساير کشورهای جهان و حتی در خود اين دو کشور وجود دارند . پژوهش ها و بيانيه های اين مجامع و تحقيقات و تجربيات انفرادی يا دسته جمعی اعضاء آنها موجب گرديده است که روش های حسابرسی نيز طی سنوات به تدريج تکامل يافته و از فرم ابتدائی پيشين خود به روش های پيشرفته امروز تغيير يابد .

    سابقه حسابرسی در ايران
    حسابرسی به مفهوم اعم کلمه در ايران نيز سابقه ٔ ديرينه ای دارد ليکن حسابرسی به صورتی که امروزه شناخته شده است، و به خصوص نسبت به حساب های شرکت ها و دستگاه ها و سازمان های بخش خصوصی، دارای سابقه ٔ بسيار کوتاهی بوده و حتی کلمه ٔ حسابرسی ظاهراً اصطلاح نسبتاً جديدی است .
    در سال های بعد از انقلاب اسلامی ايران، با توجه به اينکه تعداد بسيار زيادی از شرکت های عمده تحت پوشش بنياد مستضعفان يا سازمان صنايع ملی و يا بنياد شهيد قرار گرفته و از طرف ديگری همه ٔ بانک ها و شرکت های بيمه و بنابراين شرکت های تابعه ٔ آنها دولتی شدند، چهره حرفه ٔ حسابداری و حسابرسی مستقل نيز تغييرات عمده ای يافت که بعداً شرح داده خواهد شد .
    رسميت و قانونی شدن حسابرسی مستقل بدون شک در پرورش تدريجی حرفه ٔ حسابداری مستقل و رواج يافتن حسابرسی های مستقل نقش بسيار عمده ای داشته و دارد، در چند دهه ٔ اخير گام های مؤثری در اين مورد برداشته شده است .
    بعد از انقلاب اسلامی به تدريج که تعدادی از شرکت های بزرگ و متوسط، به علاوه بانک ها و شرکت های بيمه و شرکت های تابعه ٔ آنها تحت پوشش دولت يا سازمان های دولتی و يا ملی نيمه دولتی درآمدند، مؤسسات خصوصی حسابرسی کوچک تر و کوچک تر شدند و در عوض مؤسسات و شرکت های حسابرسی دولتی به تدريج وسعت يافتند. بنابراين خدمات حرفه ای با آن اقبال و پذيرشی که يافته بود هم چنان به شرکت ها و سازمان ها ارائه شده و می شود، ليکن فرم ارائه و تشکيلات سازمان های ارائه دهنده ٔ خدمات مذکور، تغييرات فوق العاده ای يافته است .


  2. 2 کاربر از پست مفید مینا سپاس کرده اند .

    tikatika (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۳),zahra (پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۱)

  3. #2
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۱ [ ۱۷:۲۹]
    نوشته ها
    709
    امتیاز
    4,063
    سطح
    1
    Points: 4,063, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 24.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsCreated Blog entryTagger First Class1000 Experience Points3 months registered
    نوشته های وبلاگ
    22
    سپاس ها
    443
    سپاس شده 487 در 288 پست
    حالت من
    Khejalati
    روش های حسابرسی :
    در اوان تاريخچه ٔ حسابرسی، اين عمل به شنيدن توضيحات متصديان امور محدود می گرديد. حتی بعداً که با گسترش بی سابقه ٔ تجارت بين المللی و بالاخره انقلاب صنعتی اروپا دامنه ٔ حسابداری، حسابداری صنعتی و حسابرسی چه از لحاظ علمی و فنی و چه به عنوان فعاليت های حرفه ای به طرز بی سابقه ای گسترش يافت هنوز هدف از انجام حسابرسی، از محدوده ٔ کشف هرگونه تقلب و سوءاستفاده به خصوص از ناحيه ٔ مديران تجاوز نمی نمود .

    ليکن از حدود سال های ۱۹۳۰ به اين طرف ماهيت حسابرسی شرکت ها و سازمان های عمده و هدفی که از انجام اين حسابرسی ها مورد نظربوده تغيير عمده ای يافته است . شايد عامل بسيار عمده در اين جريان، سقوط اقتصادی ۱۹۲۹ بود، چرا که در آن موقع قيمت مواد خام و سهام و اوراق قرضه به نحو عجيبی سقوط کرد و حساب های نهائی و صورت های مالی بسياری از شرکت ها فاقد هرگونه ارزشی شناخته شده و در نتيجه شرکت های بسيار عمده ای يک شبه به طور باورنکردنی از بين رفتند .
    ناگهان معلوم شد که خساراتی که ممکن است در نتيجه ٔ غلط بودن صورت های مالی از نقطه نظر اصول حسابداری و مالی متوجه ٔ سهام داران يک شرکت بشود می تواند به مراتب بيشتر از ضرر و زيان ناشی از دزدی های داخلی و سوءاستفاده های خُرد و ريز باشد . ناگهان معلوم شد که چنان چه اصول و ميزان ها و معيارهائی که در تهيه ٔ يک مجموعه صورت های مالی به کار گرفته می شود برابر با يک استانداردهای پذيرفته شده ای نباشد، صورت های مالی مورد بحث می تواند درست، ولی در عين حال گمراه کننده باشد. ناگهان معلوم شد که حسابرسی بايد بيش از پيش مورد استفاده باشد و در عين حال خود بايد از جهات متعددی بهبود و تقويت يابد. بنابراين پيدا کردن روش هائی که بتواند حسابرسی را از يک عمل اتوماتيک رسيدگی به اعداد و ارقام از روی يک مقدار کاغذ و دفتر خارج نموده و به يک فنّ تحليلی تبديل گرداند، مورد لحاظ قرار گرفت .
    از سال ۱۹۳۳ که در ايالات متحده امريکا اقدام به تأسيس کميسيون بورس اوراق بهاءدار و پياده کردن قوانين و مقررات مربوط به آن گرديد، حسابرسی مستقل حرفه ای به طور بی سابقه ای تکامل يافته است. يک عامل بسيار مو ٔ ثر ديگر در اين رهگذر، جهانی شدن عمليات بسياری از شرکت ها و به خصوص ازدياد سطح عمليات آنها بوده است. تحت اين شرايط حسابرسان مجبور بوده اند روش هائی اتخاذ کنند که بتوانند بدون آنکه رسيدگی به ريز و جزئيات کليه ٔ اين عمليات ضرورت داشته باشد، قادر به ارائه و اظهار يک نظر حرفه ای مطمئن و قابل اتکاء نسبت به صورت های مالی نهائی باشند و پديد آمدن تکنيک های جديد حسابرسی و به خصوص تأکيد عده ای که از لحاظ فنی در خصوص سيستم کنترل داخلی به عمل می آيد ناشی از اين شرايط بوده است .
    به طور خلاصه اهم تحولاتی که در نتيجه ٔ تغيير شرايط کار و زمان، در روش های حسابرسی پديد آمده است به قرار زير است :
    ـ به علت افزايش قابل توجه ميزان عمليات مؤسسات و سازمان های مورد رسيدگی و اقلام مندرج در دفاتر و مدارک مربوط به، رسيدگی به تمام جزئيات يکايک معاملات در اغلب موارد از حدود امکانات خارج شده و در نتيجه، استفاده از روش های نمونه گيری در امر حسابرسی به تدريج ضرورت و رواج يافته است .
    ـ نظر به عدم امکان رسيدگی حسابرسان به جزئيات کليه معاملات (و به علل ديگر ) ايجاد و يا تقويت يک سيستم کنترل داخلی مورد توجه خاص مؤسسات قرار گرفته است، و با استقرار و تکامل سيستم های کنترل داخلی (که در وهله ٔ نخست بيشتر برای جلوگيری از پيشامد اشتباهات و تقلبات و به طور کلی کشف آنها ايجاد می گرديد) به تدريج از اهميت موضوع کشف اشتباهات و تقلبات به عنوان يکی از هدف های اصلی حسابرسی کاسته شده است . به طوری که امروزه اين موضوع يکی از هدف های نسبتاً فرعی و ضمنی حسابرسی را تشکيل می دهد .
    ـ تکامل مقررات قانونی، پيچيده تر شدن ماهيت فعاليت ها و صورت های مالی مورد رسيدگی، و به خصوص مسو ٔ وليت روزافزون حسابرسان در مقابل صاحبکاران و اشخاص ثالث از قبيل دستگاه های مختلف دولتی، بانک ها، بورس های اوراق بهاءدار، سرمايه گذاران عمده و غيره، به کار بردن روش های نوينی را در حسابرسی ضروری ساخته است. از طرف ديگر همين امر به موضوع اظهارنظر حرفه ای حسابرس نسبت به درست و منصفانه بودن صورت های مالی، اهميت روزافزونی داده است، به طوری که امروزه اين موضوع هدف اصلی حسابرسی را تشکيل می دهد .
    به علت ضرورت استفاده از روش های نمونه گيری، و با توجه به اينکه اظهارنظر نسبت به درستی صورت های مالی به هر حال مستلزم آگاهی از ميزان صحت انعکاس عمليات مالی در دفاتر و مدارک حسابداری است، لذا اتکاء حسابرسان به سيستم کنترل داخلی مستقر در مو ٔ سسات مورد رسيدگی دائماً افزايش يافته است. در نتيجه ٔ اين امر، آگاهی از چگونگی سيستم کنترل داخلی و تشخيص کفايت و قوت و توانائی آن، چه از لحاظ فنّی و چه از لحاظ عملی بيش از پيش مورد توجه حسابرسان قرار گرفته و در جهت رسيدن به اين هدف ابداع و تکامل روش های مختلف ضرورت يافته است .
    استانداردهای برقرار شده توسط مجامع حرفه ای حسابداری و تحقيقات و تجربيات انتشار يافته اعضاء اين مجامع، سطح معيارهای مورد قبول در عرف حرفه ٔ حسابرسی را مرتباً بالا برده و در نتيجه، پی درپی روش هائی مافوق حدود تعيين شده در قوانين و مقررات قانونی ابداع شده و در جهت افزايش کارآئی کيفی حسابرسی به تدريج بين حسابرسان عموميت يافته است .
    اهم ويژگيهای حسابرس :
    صلاحيت
    اهميت فوق العاده ای که خوانندگان صورت های مالی مؤسسات و سازمان ها برای گزارش حسابرس در مورد صورت حساب های مذکور قائل می شوند، در صورتی به مورد و به جا می باشد که حسابرسان مربوط از هر لحاظ از صلاحيّت کافی برخوردار باشند. اين يک امر بديهی است، چرا که در غير اين صورت بحث ضرورت يک اظهارنظر حرفه ای (يعنی توأم با تخصص و کارشناسی) اصولاً لوث می شود. بدين لحاظ جنبه های مهم صلاحيت حسابرسان در شرايط زمانی و مکانی مختلف، يعنی مواردی که در اينجا ميتواند مورد اشاره قرار گيرد به شرح زير است .
    استقلال
    برای آن که حسابرس بتواند وظايف خود را به نحو شايسته انجام دهد، بايد استقلال عمل کامل داشته باشد و به غير از ملاحظات حرفه ای و فنی هيچ گونه ملاحظات و تأثيرات ديگری در چگونگی قضاوت وی نسبت به امور تحت رسيدگی و عقيده ای که در پايان حسابرسی در گزارش خود اظهار می نمايد دخيل نباشد. صرف نظر از ضوابط قانونی که برای اطمينان داشتن از استقلال حسابرسان در موارد ويژه ای وضع شده است، به طور کلی به عهده ٔٔ حسابرس است که عواملی را که ممکن است به نحوی از انحاء استقلال عمل وی را در معرض خطر قرار داده و جدا از ملاحظات فنی، ملاحظات ديگری را در چگونگی قضاوت وی نسبت به امور تحت رسيدگی، و يا عقيده ای که در نهايت امر اظهار می نمايد دخيل سازد شخصاً بازشناخته و آنها را برطرف کند و يا آنکه در غير اين صورت، يعنی چنان که نمی تواند استقلال حرفه ای داشته باشد، از پذيرش مأموريت حسابرسی در آن مورد به خصوص خودداری نمايد .

    انواع حسابرسی :
    در عمل افراد برحسب موضع و موقعيت خود و برحسب نوع و ماهيت صورت های مالی که ممکن است مورد بحث باشد با انواع مختلف حسابرسی برخورد می کنند .
    حسابرسی مستقل
    حسابرسی مستقل به آن گونه حسابرسی اطلاق می گردد که توسط شخص يا اشخاص مستقل از دستگاه يا شخصی که مدارک و اسناد مالی وی مورد رسيدگی است انجام گيرد. علاوه بر اظهار نظر نسبت به قابليت قبول صورت های مالی و پيوست های آنکه بيشتر برای ارائه به اشخاص ثالث ـ از قبيل مجامع عمومی سهام داران، صاحبان سرمايه در مؤسسات غيرسهامی، بورس سهام و اوراق بهاءدار، بانک ها و يا دستگاه های مختلف دولتی مورد استفاده قرار می گيرد، حسابرسی مستقل معمولاً شامل مطالعاتی در اطراف چگونگی جريان امور و ارزيابی مستقلی نسبت به نتايج مالی عمليات و فعاليت های دستگاه و بالاخره کنترل های داخلی برقرار شده در آن نيز می گردد، که بهره به دست آمده از اين مطالعات صرفاً برای استفاده ٔ مديران دستگاه گزارش می شود .
    حسابرسی داخلی
    کنترل داخلی
    سيستم کنترل داخلی مورد عمل در هر دستگاه از دو لحاظ در حسابرسی آن مورد توجه قرار می گيرد. نخست آن که در چند دهه ٔ اخير، رسيدگی به کنترل های داخلی برقرار شده در دستگاه مورد رسيدگی جزء استانداردهای پذيرفته شده و متداول حسابرسی قرار گرفته و به طوری که حسابرس مکلف است رسيدگی های خود را بر اساس اصول و موازين قبول شده و متداول حسابرسی انجام داده و اين موضوع را در گزارش خود تصريح کند. دوم آن که به طوری که ذيلاً شرح داده خواهد شد چگونگی کنترل داخلی و قوّت يا ضعف آن در عمل، تا اندازه ٔ بسيار زيادی در نوع رسيدگی های مورد لزوم حسابرسی و دامنه و عمق اين رسيدگی ها مؤثر است و بنابراين قبل از شروع به عمليات حسابرسی، لازم است حسابرس قوت و يا ضعف سيستم کنترل داخلی برقرار شده در سازمان مورد رسيدگی را بررسی نموده و برنامه ٔ حسابرسی خود را با توجه به آن تنظيم نمايد .
    اين تعريف بسيار جامعی است که به اختصار بيان شده است. بحث کنترل داخلی از جمله مباحث بسيار مهم و گسترده ٔ علوم مالی است. شايد تا مدتی بعد از جنگ جهانی دوم مفهومی که از عبارت کنترل داخلی مورد نظر بود بسيار متفاوت از تعريف فوق و بسيار محدودتر از آن بود. در آن موقع منظور از کنترل داخلی عبارت بود از تقسيم وظايف و مسو ٔ وليت ها بين کارمندان مالی و حسابداری دستگاه به طوری که انجام هر عمل مالی و حسابداری و ثبت هرگونه معامله در دفاتر حسابداری از آغاز تا پايان کار به وسيله ٔ يک نفر صورت نگرفته، بلکه در مراحل مختلف، اشخاص ديگری نيز به نحوی در عمل دخيل گردند، به طوری که کارهائی که هر شخص انجام می دهد به طور مستقيم يا غيرمستقيم توسط شخص ديگری کنترل گردد. هدفی که از اين کار موردنظر بود صرفاً جلوگيری از اشتباهات و تقلّبات حسابداری و در نهايت حفظ دارائی ها در مقابل سوءاستفاده ٔ مديران و يا کارکنان بود. بدين ترتيب کنترل داخلی اغلب به عمليات مالی و حسابداری محدود گرديده و ساير عمليات دستگاه را با وجود اثرات مهم مالی آنها از نظر دور می داشت. برای مثال با آن که به حفاظت از موجودی های جنسی در مقابل سوءاستفاده (دزدی) اهميت زيادی داده می شد، حفاظت از موجودی ها در مقابل ضايعات يا نابابی و يا حفاظت از آنها در مقابل عدم کارآئی عملياتی واحدها و ادارات داخلی با وجود آنکه ممکن است خساراتی به مراتب بيش از سرقت بعضی از اقلام کالا به دستگاه وارد آورد در برقراری کنترل ها مورد توجه قرار نمی گرفت .
    ولی به تدريج که مسئله ٔ کنترل داخلی مورد تجزيه و تحليل بيشتر علمی و عملی قرار گرفت، اهميت عمليات غيرمالی دستگاه از لحاظ برقراری يک سيستم کنترل داخلی جامع و مطلوب آشکار گرديد و در نتيجه کنترل داخلی مفهوم وسيع تری يافته و جنبه های ديگری را نيز که در تعريف فوق ديده می شود در برگرفت. به طوری که از اين تعريف بر می آيد کنترل داخلی تنها به اموری که عرفاً امور مالی و حسابداری شناخته شده اند محدود نگرديده و دامنه ٔ بسيار وسيعی دارد. هرگونه مقررات، دستورات و کنترل هائی که به نحوی از انحاء در حفاظت از دارائی ها در مقابل سوءاستفاده، ضايعات و عدم کارآئی واحدها و يا در نگاهداری مدارک مالی و اداری و عملياتی دقيق و قابل اطمينان و بالاخره در جهت نظارت کلی بر امور و بهبود هر يک از روش های دستگاه و افزايش کارآئی آن مؤثر باشد جزئی از کنترل داخلی دستگاه را تشکيل می دهد .
    کنترل داخلی و عمليات حسابرسی :
    سيستم کنترل داخلی مورد عمل در هر دستگاه از دو لحاظ در حسابرسی آن مورد توجه قرار می گيرد. نخست آن که در چند دهه ٔ اخير، رسيدگی به کنترل های داخلی برقرار شده در دستگاه مورد رسيدگی جزء استانداردهای پذيرفته شده و متداول حسابرسی قرار گرفته و به طوری که گفتيم حسابرس مکلف است رسيدگی های خود را بر اساس اصول و موازين قبول شده و متداول حسابرسی انجام داده و اين موضوع را در گزارش خود تصريح کند. دوم آن که به طوری که ذيلاً شرح داده خواهد شد چگونگی کنترل داخلی و قوّت يا ضعف آن در عمل، تا اندازه ٔ بسيار زيادی در نوع رسيدگی های مورد لزوم حسابرسی و دامنه و عمق اين رسيدگی ها مؤثر است و بنابراين قبل از شروع به عمليات حسابرسی، لازم است حسابرس قوت و يا ضعف سيستم کنترل داخلی برقرار شده در سازمان مورد رسيدگی را بررسی نموده و برنامه ٔ حسابرسی خود را با توجه به آن تنظيم نمايد
    در سازمان هائی که سيستم کنترل داخلی مؤثر و مناسبی وجود ندارد و يا کنترل های داخلی موجود اساساً قابل اطمينان نباشد وضع به طور ديگری است. در اين نوع سازمان ها حسابرس برای اطمينان يافتن از قابليّت اتکاء و کافی بودن مدارک و دفاتر حسابداری ناچار است هر چه بيشتر ريز عمليات مربوط را مورد رسيدگی قرار دهد. به طوری که ملاحظه می شود حجم عمليات مورد رسيدگی تا اندازه ٔ زيادی تابع چگونگی سيستم کنترل داخلی تئورئيک و عملی است که در دستگاه مورد رسيدگی استقرار يافته است. هر چقدر که کنترل های داخلی مؤثرتر و بهتر باشد احتياج به رسيد گی ها و آزمايش های محدودتری خواهد بود و برعکس هر چقدر سيستم کنترل داخلی ضعيف تر باشد احتياج به رسيدگی های دامنه دارتر و عميق تری وجود خواهد داشت،
    وظايف حسابرس در مورد کنترل داخلی
    تدوين و برقراری يک سيستم کنترل داخلی از مسئوليت ها و وظايف مديران دستگاه است. حسابرس با آن که روش های گوناگون عملياتی و حسابداری دستگاه را مورد توجه و مطالعه قرار داده و نقاط ضعف احتمالی موجود در سيستم کنترل داخلی را مورد توجه خاص قرار می دهد، مع هذا هيچ گونه وظيفه ای از لحاظ اصلاح و بهبود روش ها به عهده ندارد،
    چه او اساساً حقّ مداخله در امور اجرائی دستگاه را نداشته و وظيفه او صرفاً بررسی و نقد حساب ها و مدارک مالی است. رسيدگی حسابرس به سيستم کنترل داخلی مورد عمل در سازمان تحت رسيدگی فقط برای ارزيابی حدود عمليات حسابرسی است بيشتر از اين لحاظ صورت می گيرد که حسابرس در صورت امکان، دامنه ٔ رسيدگی های خود را محدودتر کرده تا در صورت لزوم قادر باشد هر چه زودتر پس از پايان دوره ٔ مالی مربوط، نسبت به صورت های مالی نهائی نظر حرفه ای خود را اظهار نمايد .
    مع هذا بهبود سيستم کنترل داخلی سازمان مورد رسيدگی هميشه موردنظر و علاقه ٔ حسابرس است، چه رفع هرگونه نقطه ضعف و تقويت کنترل ها مدارک مالی و حسابداری را از نظر وی قابل اطمينان تر ساخته و علاوه بر تسهيل کار حسابرسی موجب می شود که حسابرس در اظهارنظر نسبت به درستی صورت های مالی مورد گزارش، با اعتماد و خاطرجمعی بيشتر صحبت کند. بدين لحاظ در مورد رفع نقايص موجود در سيستم کنترل داخلی همکاری نزديکی بين حسابرس و دستگاه مورد رسيدگی وجود دارد، اگرچه کيفيت اين همکاری تا اندازه ٔ زيادی تابع روابط شخصی حسابرس و مسو ٔ ولين امور مالی سازمان می باشد. هر بار که حسابرس در رسيدگی های خود به نقاط ضعفی در سيستم کنترل داخلی برخورد نمايد، خواه عيب از خود سيستم باشد خواه در نتيجه ٔ عدم پيروی صحيح از دستورات صادره به وجود آمده باشد، حسابرس نقاط ضعف مذکور را با پيشنهادات خود برای رفع آن به مقامات مسو ٔ ول دستگاه گزارش می نمايد. اين گزارش ارتباطی با گزارش حسابرسی که در باب حسابرسی مستقل مورد بحث قرار گرفت ندارد، بلکه گزارش مفصّل تری است که توسط مؤسسات حسابرسی برحسب مورد به اسامی گوناگون از قبيل گزارش کنترل داخلی و يا گزارش مديريت و نظاير آن خوانده می شود
    حال ببينيم اگر حسابرسی در جريان رسيدگی های خود اصولاً توجهی به سيستم کنترل داخلی معطوف نداشت تکليف چيست؟ پاسخ آن است که در صورتی که حسابرسی به منظور اظهارنظر نسبت به درستی صورت های مالی نهائی صورت گرفته باشد، عدم توجه کافی به سيستم کنترل داخلی مورد عمل دستگاه تحت رسيدگی، حاکی از آن است که حسابرس وظايف خود را به خوبی انجام نداده و به گزارش وی احتمالاً اطمينان چندانی نمی توان داشت. زيرا به فرض آنکه حسابرس عمليات دستگاه را صددرصد و با توجه به کليه ٔ جزئيات مربوط رسيدگی کرده و هيچ ايرادی مشاهده نکرده باشد تازه فقط آنچه را که در دفاتر و مدارک مربوط به ثبت رسيده است مورد رسيدگی و اثبات قرار داده است و معلوم نيست آنچه در دفاتر و مدارک سازمان به ثبت رسيده واقعاً کليه ٔ عمليات و فعاليت آن باشد. اين امر را فقط با اطمينان از کفايت سيستم کنترل داخلی دستگاه می توان معلوم ساخت و ضرورت رسيدگی به کنترل داخلی نيز که به تدريج در امر حسابرسی عرف و متداول شده است تا اندازه ای مديون همين نکته است
    پس اگرچه تدوين و برقراری يک سيستم کنترل داخلی يا اصلاح و بهبود آن جزء وظايف حسابرس نيست، ولی بررسی آن در هر نوبت حسابرسی جزء وظايف وی می باشد. طبعاً اين بررسی در حسابرسی نخستين به نحو نسبتاً مفصلی صورت می گيرد ولی در دفعات بعدی حسابرسی، بررسی کنترل داخلی به آن تفصيل ضرورت نداشته و فقط تغييرات و اصلاحات آن مورد بررسی و تجزيه و تحليل قرار می گيرد .

  4. #3
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۱ [ ۱۷:۲۹]
    نوشته ها
    709
    امتیاز
    4,063
    سطح
    1
    Points: 4,063, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 24.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsCreated Blog entryTagger First Class1000 Experience Points3 months registered
    نوشته های وبلاگ
    22
    سپاس ها
    443
    سپاس شده 487 در 288 پست
    حالت من
    Khejalati
    تکنيک های حسابرسی :
    هدف نهائی از هر حسابرسی اظهار يک عقيده ٔ حرفه ای درباره ٔ درستی و منصفانه بودن صورت های مالی دستگاه تحت رسيدگی است. برای اين منظور حسابرسان رسيدگی هائی انجام می دهند که بر اساس اصول و موازين پذيرفته شده و متداول حسابرسی نظر نهائی که اظهار می کنند بايد بر مبناء نتيجه ٔ اين رسيدگی ها باشد .
    شخصی از اهل فن هر حسابرسی را به يک پروژه ٔ تحقيقاتی تشبيه نموده است. اين تشبيه برای بحث ما بسيار مفيد است، چه به وسيله ٔ آن می توان ماهيت و نتيجه ٔ نهائی حاصل از رسيدگی های حسابرسان را تشريح نمود. در هر پروژه ٔ تحقيقاتی محقق نخست اطلاعاتی را که برای رسيدن به نتيجه ٔ مورد نظر لازم می داند جمع آوری می کند و سپس برای آنکه بتواند از آنها نتيجه گيری کند، آنها را به ترتيب مناسبی طبقه بندی کرده و اگر ارتباطی بين هر گروه از اطلاعات کسب شده وجود دارد اين ارتباطات را مشخص می کند. گاه اتفاق می افتد که در همين مرحله از کار محقق متوجه ٔ نقص و کمبود اطلاعات لازم و کافی در يک زمينه ٔ به خصوص می گردد که لازم می داند قبل از نتيجه گيری، اين نواقص را برطرف کند. فقط پس از اتمام تحقيقات و گردآوری مدارک و اطلاعات کافی است که محقق می تواند با قضاوت علمی نسبت به مجموعه اطلاعات موجود به نتيجه برسد. البته بايد تأکيد کرد که ممکن است پس از اتمام تحقيقات اوليه معلوم شود که برای يک نتيجه گيری قاطع و صحيح اطلاعات بيشتری مورد لزوم است که در آن صورت محقق آن اطلاعات را نيز تهيه و فراهم خواهد کرد .
    رسيدگی هائی نيز که حسابرسان به عمل می آورند بی شباهت به تحقيقات محقق مذکور نيست. به طور کلی می توان گفت که هدف از کليه ٔ اين رسيدگی ها گردآوری يک سری اطلاعات و مدارک است که بعداً پس از طبقه بندی آنها و مربوط ساختن آنها به يکديگر، حسابرس بر اساس آنها قضاوت کرده و به آن عقيده ٔ حرفه ای که به آن اظهار نظر نسبت به صورت های مالی می گويند خواهد رسيد. ضمناً تذکر اين نکته بی مورد نيست که اطلاعات و مدارکی که حسابرسان گردآوری می کنند ارتباط مستقيمی با نوع و محتوی صورت های مالی مورد رسيدگی دارد. مثلاً اگر در ترازنامه ای رقمی تحت عنوان موجودی جنسی به چشم می خورد، اطلاعاتی که حسابرس درباره ٔ آن جمع آوری خواهد کرد در اين جهت خواهد بود که آيا موجودی های جنسی موردنظر واقعاً وجود دارد و ارزش آن واقعاً بنحوه مناسب محاسبه و ارائه شده اسا يا خير .
    حسابرسی صورتهای مالی :
    ۱ . حسابرسی صورت های مالی و دفاتر و مدارک حسابداری و عمليات يک مؤسسه ٔ مورد رسيدگی که بر اساس استانداردهای پذيرفته شده و متداول حسابرسی صورت می گيرد بايد بر اساس يک برنامه ٔ حسابرسی حرفه ای و قابل قبول انجام شود. برنامه ٔ حسابرسی استاندارد به عنوان الگو تهيه می شود. در مورد هر کار بايد برحسب ضرورت توسط سرپرست حسابرسی مربوط و با نظر شريک مسو ٔ ول تعديلات لازم در آن صورت گيرد. حسابرسی در صورتی خاتمه يافته تلقی می شود که همه ٔ قسمت های مربوط به ٔ برنامه به دقت انجام شده و پس از انجام، توسط يک مقام ارشد و در نهايت امر يکی از شرکاء مؤسسه وارسی شده باشد. مستند سازی در حسابرسی بسيار مهم است .
    به منظور مستند سازی کارهای انجام شد قسمت های مربوط به برنامه ٔ حسابرسی، هر قسمت بايد توسط متصدی کار با قيد تاريخ انجام کار امضاء شود. آن قسمت هائی که در يک حسابرسی انجام آن بی مورد است بايد با قيد اين مطلب و ذکر تاريخ، امضاء شود .
    ۲ . در راستای مستند سازی اطلاعات حاصله در جريان رسيدگی که اظهارنظر نهائی حسابرس متکی بر آنها می باشد بايد طی کاربرگ های حسابرسی در پرونده های حسابرسی منعکس گردد. هر کاربرگ بايد حتماً توسط شخصی مستقل از تهيه کننده (که بر حسب مورد بايد در مقام ارشدتری باشد) وارسی شده و هر دو بايد با قيد تاريخ تهيه و تاريخ وارسی کاربرگ را پاراف کنند. نوشتارها، جداول، کاربرگ ها و خلاصه هائی نيز که در جريان حسابرسی از اولياء يا متصديان امور مؤسسه مورد رسيدگی اخذ می شود بايد به همين ترتيب رسيدگی، وارسی و پاراف شود .
    ۳ . کاربرگ ها، جداول، نوشتارها، خلاصه ها و هرگونه مدارک ديگری نيز که در جريان حسابرسی جمع آوری می شود بايد بر حسب مورد در پرونده ٔ دائمی حسابرسی و يا پرونده ٔ جاری حسابرسی نگاهداری گردد. در جريان حسابرسی هر سال بايد کليه ٔ برگ های پرونده به نحو مناسب عطف شده و کاربرگ هائی که به يکديگر ارتباط دارند عطف متقابل داده شود، به طوری که اولاً تماميت پرونده همواره معلوم و مشخص باشد و ثانياً استفاده از اطلاعات آن برای کسانی غير از تهيه کننده هم مقدور و هم آسان باشد. در پايان حسابرسی عطف گذاری پرونده ها بايد کامل گردد .
    هرگونه اطلاعاتی که ممکن است در حسابرسی های بعدی نيز مورد استفاده داشته باشد بايد در پرونده ٔ دائمی حسابرسی بر حسب فهرست مندرجات آن نگهداری و ساير اطلاعات در پرونده ٔ جاری حسابرسی بايگانی می شود .
    ۴ . روش های کار که در مؤسسه مورد رسيدگی از لحاظ عمليات گوناگون به کار می رود بايستی قبل از شروع رسيدگی ها برای حسابرس معلوم و مشخص باشد. در مؤسسات بزرگ و نيمه بزرگ به خصوص در صورتی که کنترل های داخلی سيستماتيک برقرار شده باشد، بهترين راه انجام اين کار تکميل پرسش نامه ٔ کنترل داخلی است که به طريق حرفه ای و قابل قبول تهيه شده باشد، ولی در ساير مؤسسات اين روش احتمالاً سودبخش نبوده و بهتر است از روش تهيه ٔ يادداشت استفاده کرد. در اين حالت لازم است يادداشت ها طوری تهيه شود که همواره قابل استفاده بوده و بر حسب اقتضاء قابل تکميل باشد. در هر صورت از طريق نمودار سازمانی بايستی حدود وظايف و مسو ٔ وليت ها مشخص شده و در موارد ضروری نمونه ٔ امضاء مسو ٔ ولين نيز در پرونده نگاهداری گردد .
    5. در مواردی که مؤسسه مورد رسيدگی برای عمليات حسابداری خود و يا قسمتی از آن از کامپيوتر استفاده می کند، نمودار سازمانی قسمت خدمات کامپيوتری و پرسش نامه های کنترل داخلی بايستی توسط سرپرست ارشدی که در امور سيستم های کامپيوتری وارد باشد تهيه و بررسی آن توسط مدير يا شريک مسو ٔ ول سيستم های کامپيوتری انجام گردد .
    6. به عنوان ابزاری خوب برای برنامه ريزی صحيح رسيدگی هائی که به نوبه ٔ خود از اَهَمّ استاندارهای پذيرفته شده و متداول حسابرسی می باشد، لازم است که عمليات حسابرسی قبل از شروع کار از لحاظ مدت زمانی که برای انجام شايسته ٔ هر قسمت احتمالاً به مصرف خواهد رسيد بودجه بندی شده و برای اجراء هر يک از سرفصل های برنامه، پرسنل مناسب قبلاً در نظر گرفته شود. بلافاصله بعد از شروع کار بهتر است بودجه ٔ تهيه شده مورد وارسی و در صورت مورد لزوم تجديدنظر قرار گرفته و دستياران مناسب تا اختتام کار در نظر گرفته شوند. پس از خاتمه ٔ حسابرسی به عنوان يک روش پسنديده، سرپرست حسابرسی بايد ساعات واقعی مصروفه برای انجام هر قسمت را (که طيّ دوره ٔ انجام کار بايد تجزيه و تحليل شود) با بودجه برآوردی قبلی مقايسه نموده و نسبت به کارآئی زمان مصرفی در مقام مقايسه با ساعات بودجه شده اظهارنظر نمايد. بهترين موقع برای تهيه ٔ طرح اوليه ٔ بودجه ٔ حسابرسی سال بعد نيز در همين موقع می باشد .


  5. #4
    کاربرفعال

    آخرین بازدید
    پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۱ [ ۱۷:۲۹]
    نوشته ها
    709
    امتیاز
    4,063
    سطح
    1
    Points: 4,063, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 24.0%
    دستاوردها:
    Three FriendsCreated Blog entryTagger First Class1000 Experience Points3 months registered
    نوشته های وبلاگ
    22
    سپاس ها
    443
    سپاس شده 487 در 288 پست
    حالت من
    Khejalati
    برنامه حسابرسی دادوستدها(معاملات ):
    منظور از حسابرسی دادوستدها رسيدگی به چگونگی انجام و ثبت و ضبط عمليات مالی روزمره ٔ مؤسسه ٔ مورد رسيدگی می باشد. اين قسمت از حسابرسی اکثراً در ضمن سال مورد رسيدگی انجام داده می گردد تا از تراکم کار حسابرسان در چند ماه بعد از پايان سال مالی کاسته شود، و چون در ضمن سال صورت می گيرد، بسياری آن را حسابرسی ضمنی می نامند. به علاوه انجام اين عمليات در ضمن سال به مؤسسه ٔ مورد رسيدگی فرصت می دهد که اصلاحات پيشنهادی را هر چه زودتر به مرحله ٔ اجراء درآورده به خصوص اقداماتی را که بر صورت های مالی پايان سال تأثير می گذارند به موقع و با فرصت کافی عملی سازد .
    يک نکته ٔ اساسی بايد قبل از شروع حسابرسی داد و ستدها روشن شود: آيا حسابرس می خواهد رسيدگی های خود را در مجموع متکی بر سيستم کنترل داخلی مستقر در مؤسسه ٔ مورد رسيدگی برنامه ريزی کند يا خير؟ لازمه ٔ اين تصميم گيری آن است که وجود يک سيستم کنترل داخلی و قوت يا ضعف کلی آن مشخص شود. چنانچه يک سيستم کنترل داخلی ( يعنی يک مجموعه کنترل های حساب شده) وجود داشته و در مجموع نسبتاً قوی و مؤثر باشد، حسابرس می تواند به اعتماد آن رسيدگی های خود را در يک سطح محدودتر ـ و طبقاً برگزيده تر ـ انجام دهد (مثلاً به صورت آزمونی) و بنابراين به خصوص در مواردی که حجم عمليات مالی و حسابداری دستگاه زياد است به مقدار قابل توجهی در وقت صرفه جوئی نمايد. در غير اين صورت حسابرس به ناچار نمی تواند رسيدگی های خود را به طور آزمايشی انجام دهد و می بايستی مقدار زيادی از عمليات مالی و حسابداری را مورد رسيدگی قرار دهد .
    شناخت سيستم کنترل داخلی مستقر در مؤسسه ٔ مورد رسيدگی مقدمتاً با تکميل يک پرسش نامه ٔ کنترل داخلی و هم چنين تهيه ٔ نمودارها و يادداشت های لازم صورت می گيرد. در صورتی که اين مدارک قبلاً تهيه شده باشد، حسابرس بايد در هر نوبت رسيدگی آنها را به دقت مطالعه کرده از طريق پرس وجو اطلاعات مندرج در آنها را به روز درآورد. هم چنين در جريان رسيدگی ها چنانچه مشاهده گردد که در مواردی کنترل های جديدی ايجاد گرديده و يا در کنترل های قبلی تغييراتی داده شده است موارد بايد در مدارک مضبوط در پرونده اصلاح شود .
    بنابر مطالب بالا، در هر مورد رسيدگی، حسابرس بايستی برنامه ٔ حسابرسی دادوستدها را با توجه به اوضاع و احوال صاحبکار مورد رسيدگی تعديل نمايد .

    انواع ديگر حسابرسی
    حسابرسان ممکن است خدمات ديگری غير از حسابرسی ارائه دهند. برای مثال، برخی از حسابرسان ممکن است کارهای زير ار انجام دهند :
    کمک به مراجع قانونی از طريق طرح سو ٔ الات مورد استفاده در دادرسی ها .
    ارائه روش ها و رهيافت های مورد استفاده در ارزيابی طرح های جديد يا پيشنهاد شده .
    برآورد نتايج بالقوه طرح تحت مفروضات مختلف بدون در نظر گرفتن وضعيت عمليات جاری .
    اجراء عمليات رسيدگی و بازرسی خاص .
    مديريت مؤسسه حسابرسی ممکن است بخواهد خط مشی هائی را طرح کند که استانداردهای مطرح شده در اين بيانيه را در مورد آن عده از کارکنان مؤسسه که اقدام به انجام کارهای فوق و يا ساير کارهای غير حسابرسی می کنند، اعمال نمايد .
    حسابرسی عملياتی
    حسابرسی عملياتی رسيدگی هدفمند و منظم (سيستماتيک) به شواهد و مدارک يک صاحبکار با هدف های زير می باشد. اين حسابرسی، اطلاعاتی را جهت ارتقای سطح مسئوليت نظارت و انجام اقدام اصلاحی را به عهده دارند ارائه می دهد .
    حسابرسی عملياتی شامل حسابرسی صرفه اقتصادی و کارائی و برنامه است .
    حسابرسی صرفه اقتصادی و کارآئی شامل تعيين مواردی به شرح زير است :
    ۱ . آيا واحد مورد بررسی در تهيه، حفظ و استفاده از منابع خود (از قبيل نيروی انسانی و دارائی ها) به گونه ای اقتصادی و کارآ عمل می کند؟
    ۲ . علل هرگونه عدم کارآئی و غيراقتصادی بودن عمليات چيست؟
    ۳ . آيا واحد مورد بررسی، قوانين و مقررات مرتبط با مسائل صرفه اقتصادی و کارآئی را رعايت می کند؟
    حسابرسی طرح شامل تعيين موارد زير است :
    ۱ . ميزان دستيابی به نتايج يا منافع تعيين شده توسط قانونگذار يا ساير ارگان های مجاز .
    ۲ . اثربخشی سازمان ها، طرح ها، فعاليت ها يا وظايف .
    ۳ . آيا واحد تحت بررسی قوانين و مقررات مربوط به طرح را رعايت کرده است؟
    در حسابرسی صرفه اقتصادی و کارآئی، ممکن است بررسی شود که آيا در واحد تجاری رويه های مناسبی در خريد و تدارکات به کار می رود؟
    منابع موردنياز از نظر نوع، کيفيت و تعداد و قيمت به طور مناسب تحصيل می شود؟
    ـ از منابع به گونه ای مناسب مراقبت و نگهداری می شود؟
    ـ از دوباره کاری کارکنان و انجام کارهای بيهوده و کم بازده جلوگيری می شود؟
    ـ از کم کاری و بيکاری (وجود کارکنان زائد) جلوگيری می شود؟
    ـ از روش های عملياتی اثربخش استفاده می شود؟
    ـ از منابع (کارکنان، تجهيزات و لوازم) برای توليد يا ارائه به موقع و مناسب ( از نظر کمی و کيفی) کالا و خدمات در سطح بهينه استفاده می شود؟
    ـ الزامات قانونی و مقرراتی که به نحو قابل ملاحظه ای بر تحصيل، حفظ و استفاده از منابع واحد مورد بررسی مؤثر است، رعايت می شود؟
    برای اندازه گيری، گزارشگری و نظارت بر صرفه اقتصادی و کارآئی، سيستم کنترل مديريت کافی وجود دارد؟
    معيارهای معتبر و قابل اتکاء سنجش صرفه اقتصادی و کارآئی وجود دارد؟
    حسابرسی طرح، ممکن است برای مثال شامل موارد زير باشد :
    ارزيابی اينکه هدف های طرح جديد يا در حال اجراء، صحيح، مناسب يا مربوط است .
    تعيين دامنه ای از طرح که به سطح مطلوبی از نتايج مورد نظر دست می يابد .
    ـ ارزيابی اثربخشی طرح و يا اجزاء تشکيل دهنده آن .
    ـ تعيين عوامل بازدارنده در اجراء موفقيت آميز طرح .
    تعيين اينکه مديريت، روش های جايگزينی را برای اجراء طرح در نظر گرفته است که احتمالاً به نتايج کاراتر يا هزينه کمتر منجر شود .
    ـ تعيين اينکه طرح موردنظر نسبت به طرح های ديگر مکمل است، دوباره کاری است، تداخل دارد يا متناقض است .
    ـ شناسائی راه های اجراء بهتر طرح .
    ـ ارزيابی رعايت قوانين و مقررات مربوط به طرح .
    ارزيابی کفايت سيستم کنترل مديريت در خصوص اندازه گيری، گزارشگری و نظارت بر اثربخشی طرح .
    تعيين اينکه مديريت از معيارهای معتبر و قابل اتکاء سنجش اثربخشی طرح برخوردار است .
    در خاتمه لازم به ياد آوری است که دردنيای امروز حسابرسی عملکرد بدون آنکه قبلا در محيط حسابرسی سيستم های رايانه ای انجام شده باشد، چندان منطقی و عملی به نظر نمی رسد .

    1-5- آينده شغلی :
    دانش آموختگان می توانند در کليه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی يا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زير مشغول کار شوند :
    حسابداری مالی: در کليه شرکتها و موسسات تجاری و غيرانتفاعی .
    حسابداری صنعتی : در کليه واحدهای صنعتی و شرکتهای توليدی .
    حسابداری دولتی : در کليه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار يا عامل ذيحساب .
    حسابداری مالياتی : در ادارات دارايی .
    حسابداری بيمه : در موسسات بيمه .
    حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها تا سطوح بالاتر مديريت .
    حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می توانند به سمت مديريت مالی واحدهای تجاری ، ارتقاء يابند .
    حسابداری يک سيستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمايه گذارها، اعتبار دهندگان، مديران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند، تصميم بگيرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در شرکتی سرمايه گذاری کند، تمايل دارد که وضعيت مالی آن شرکت و يا نتايج عمليات آن شرکت را طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که به صورت گزارشهای مالی توسط حسابداری تهيه می شود .
    حسابداری به منظور جوابگويی به نيازهای انسان به وجود آمده است. به همين دليل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعاليت های اقتصادی و افزايش پيچيدگی آن ، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگويی به نيازهای اطلاعاتی، توسعه يافته است. چرا که اشخاص، شرکت ها و دولت برای تصميم گيری در مورد توزيع مناسب منابع مالی نياز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که اين اطلاعات را به ياری حسابداری می توان به دست آورد . از سوی ديگر انجام سرمايه گذاری يکی از مواد ضروری و اساسی در فرآيند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمايه گذاران نيز از بعد عرضه سرمايه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خودرا به سويی سوق دهند که کمترين ريسک و بيشترين بازده را داشته باشد . يعنی به دنبال برآورد ريسک سرمايه گذاری ها خواهند بود. اين در حالی است که يکی از مبانی اساسی برای محاسبه ريسک بازار شرکت ها ، استفاده از اطلاعات توليد شده توسط سيستم حسابدای است .
    به نظر می رسد فارغ التحصيلان دوره های تحصيلات تکميلی اين رشته، آمادگی و پختگی بيشتری برای حضور در بازار کار دارند .
    فرصت های شغلی يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در بر می گيرد. و با وجود اين که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غيرانتفاعی و آزاد، دانشجويان بسياری در رشته حسابداری تحصيل می کنند اما تعداد فارغ التحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشته ها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانه های کشور حداقل برای تهيه اظهارنامه مالياتی به حسابدار نيازمند هستند .
    همچنين دانش حسابداری در بخش ماليات کاربرد وسيعی دارد. چون محاسبه سود به ياری حسابداری امکان پذير است و تعيين مقدار سود نيز مبنای محاسبه ماليات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می باشد .

    1-6- ادامه تحصيل :
    يک حسابدار بايد بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. اين ويژگی بخصوص در سطوح بالاتر اين رشته يعنی حسابرسی و مديريت مالی اهميت بسياری دارد .
    دانشجوی حسابداری بايد صادق و رازدار باشد چون در آينده تمام اسناد و مدارک يک سازمان را در اختيار دارد و اگر فرد رازدار و در کل با اخلاقی نباشد لطمات زيادی به آن شرکت و در نهايت به جامعه وارد می آورد. اين مساله بخصوص در حسابرسی اهميت بيشتری دارد زيرا اگر يک حسابرس که وظيفه بررسی گزارشات مالی يک سازمان و تاييد صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستکار نبوده و يا شهامت ابراز مشکلات را نداشته باشد، می تواند به نابسامانی های اداری و مالی يک جامعه دامن بزند .
    و بالاخره يک حسابدار برای موفقيت در اين دنيای پر از رقابت و تغيير و تحول بايد خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد .
    علاقه به امور مالی و تجزيه و تحليل های آن، عامل موفقيت دانشجوی حسابداری است .


  6. #5
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    یکشنبه ۲۹ تیر ۹۳ [ ۲۳:۴۶]
    نوشته ها
    17
    امتیاز
    238
    سطح
    1
    Points: 238, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    100 Experience Points31 days registered
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 1 در 1 پست
    مرسی از شما . ممنون می شم در خصوص انواع [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید | عضویت] هم مطلبی ارائه بفرمایید

    سپاس

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •