کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: 56 سال انتظار براي خودروساز شدن

  1. #1
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۱ [ ۲۱:۳۰]
    محل سکونت
    فضا
    نوشته ها
    59
    امتیاز
    380
    سطح
    1
    Points: 380, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 11.0%
    دستاوردها:
    250 Experience Points
    سپاس ها
    13
    سپاس شده 86 در 60 پست
    حالت من
    Moteajeb

    New 1 56 سال انتظار براي خودروساز شدن

    جام جم آنلاين: امسال صنعت خودروسازي 56 ساله مي*شود. صنعتي كه با وجود برخورداري از حمايت*هاي بي*شائبه دولت*هاي مختلف، هنوز در پله اول يعني مونتاژ قرار دارد.


    قرار بود با ورود شركت*هاي بزرگ خودروسازي به ايران و سرمايه*گذاري مشترك با شركاي ايراني، بتدريج ايران خود را به عنوان يك خودروساز بزرگ مطرح سازد البته ايران بالاخره يك خودروساز بزرگ شد، اما خودروسازي متكي به خودروسازان بزرگ دنيا.
    اولين*بار در سال 1335 بود كه با تاسيس شركت جيپ در ايران ـ كه بعدها پارس*خودرو نام گرفت ـ واردات و فروش خودروهاي جيپ ويلز و قطعات يدكي آن آغاز شد.
    اين شركت در سال 1338 كارخانه خود را در جاده مخصوص كرج (محل كنوني شركت) احداث و مونتاژ انواع اتومبيل*هاي جيپ را در ايران آغاز كرد.
    به دنبال احداث سالن*هاي پرس و ساخت قطعات و توسعه عمليات در سال 45، توليد اتومبيل*هاي آريا و شاهين (رامبلر) به محصولات قبلي اضافه گرديد. اين شركت در سال 50، مونتاژ دو مدل از شورولت را در ايران آغاز كرد.
    در سال 51، توليد بيوك و كاديلاك هم به فهرست مونتاژي*هاي پارس*خودرو اضافه شد. در سال ،52 شورولت ايران در قالب خودروي اُپل از سوي پارس**خودرو وارد بازار شد و جاي قبلي*ها را گرفت.
    تغيير نام شركت در سال 59 از جنرال موتورز ايران به پارس*خودرو بتدريج نوع محصولات شركت را هم تغيير داد و خودروهاي آمريكايي اين شركت جاي خود را به محصولات ژاپني و اغلب از شركت نيسان دادند اما يك اصل مسلم در آن هيچ تغييري نكرد و آن محكم*شدن جاي*پاي مونتاژ به جاي طراحي و توليد داخلي خودرو بود.
    بعد از پارس*خودرو، شركت*هاي سايپا و ايران*خودرو (ايران ناسيونال) هم با مونتاژ خودروهاي خارجي كار خود را آغاز كردند كه البته سايپا در سال 78 مالك پارس*خودرو شد. اما پارس*خودرو همچنان با همان نام قبلي و با استعدادي بيشتر از گذشته به توليد خود ادامه مي*دهد.
    ايران*خودرويي*ها، ساخت خودروي*سواري يا همان مونتاژ خودرو را در سال 1346 آغاز كردند. پيكان، نوستالژي فراموش*نشدني ايراني*ها در همين سال از انگليس وارد ايران شد تا براي نزديك به چهار دهه در كيلومتر 14 جاده مخصوص كرج جا خوش كند. قرار بود روزانه هفت دستگاه از اين خودرو در شركت ايران*ناسيونال سابق مونتاژ شود.
    اما گاو شيرده ايران*خودرو، به مدت 35 سال در اشكال مختلف از جمله كار، لوكس، جوانان، استيشن و وانت براي اين شركت ارزش افزوده ايجاد كرد بدون آن كه مشكل خاصي به وجود بيايد. كارايي پيكان براي ايران*خودرو به حدي بود كه اين شركت تا چند سال پس از توقف توليد آن نتوانست جاي خالي پيكان را پر كند.
    اما از اواخر دهه 60 و تعطيلي شركت تالبوت به عنوان مادر پيكان، فرانسوي*ها جاي انگليسي*ها را در ايران*خودرو گرفتند و از آن زمان، مونتاژ انواع محصولات پژو در ايران*خودرو، ايران را به يكي از بزرگ*ترين بازارهاي اين خودروساز فرانسوي تبديل كرده است.
    سايپا را خيلي*ها با پرايد مي*شناسند؛ خودروي كوچك و جمع و جوري كه اين روزها از سرناچاري و نداشتن جايگزين به خودروي اول ايراني*ها تبديل شده است. اما زمينه تاسيس سايپا را همكاري مشترك با شركت فرانسوي سيتروئن فراهم كرد.
    شركت سايپا در سال 46 در زميني به مساحت 240هزار مترمربع و زيربناي 20 هزار متر مربع با سرمايه اوليه 160ميليون ريال به نام «شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران» تاسيس شد.
    آن*طور كه سايپا در معرفي خود گفته است: اين شركت، توليد اولين محصولات خود را كه شامل وانت آكا و سواري «ژيان» بود با روش كاملا دستي و بدون بهره*گيري از تجهيزات و امكانات مدرن آغاز كرد.
    توليدات شركت بعد از سال 53 به واسطه استفاده از ابزارهاي جديد و مكانيزه*شدن برخي بخش*هاي توليدي، سيرصعودي يافت و بر تنوع محصولات شركت نيز افزوده شد. به*طوري*كه علاوه بر توليد ژيان با مدل*هاي مهاري و پيكاب، از سال 55 توليد رنو در مدل*هاي دو در و چهار در شروع شد و تا سال 72 ادامه داشت.
    در اوايل سال 54 ، نام شركت با حذف كلمه سيتروئن از انتهاي عبارت فرانسوي آن به «شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» به نام اختصاري (سايپا SAIPA) تغيير يافت.
    گروه خودرو*سازي سايپا به منظور توليد انواع خودروها بخصوص توليد خودروهاي سنگين و تجاري در سال 77، 80 درصد از سهام شركت سايپا*ديزل (ايران كاوه) و 63.2 درصد از سهام زامياد و در سال 78، 51 درصد از سهام شركت پارس*خودرو را تحت مالكيت خود درآورد.
    بي*انصافي است اگر ادعا شود در تمام 56 سالي كه از آغاز صنعت مونتاژ خودرو در ايران مي*گذرد، فقط مونتاژكار بوده*ايم. در اين مدت، هزاران شركت قطعه*سازي در كنار خودروسازان كشور شكل گرفته و رشد يافته *است. برخي از اين قطعه*سازان حتي براي خودروسازان خارجي هم قطعه توليد مي*كنند.
    بسياري از قطعه*سازان به دانش توليد قطعات با فناوري بالا از جمله بخش*هاي مربوط به قواي محركه و بخش*هاي الكترونيك خودرو دست*پيدا كرده*اند. در اين مدت، چند خودروي ملي از جمله سمند، تيبا، رانا و دنا در شركت*هاي خودروسازي داخلي طراحي و توليد شده است.
    اما اينها انتظاراتي را كه نزديك به شش دهه براي خودروسازشدن ايران ايجاد شده است، پاسخ نمي*دهد. طي چند سال اخير و بويژه پس از برنامه گسترده*اي كه خودروسازان براي توسعه خطوط توليد خود در پيش گرفتند، ايران به يكي از بزرگ*ترين توليدكنندگان خودرو در جهان تبديل شده و در اين مدت همواره در ليست 20 كشور خودروساز بزرگ دنيا قرار داشته است كه به لحاظ حجم توليد جايگاه قابل قبولي به شمار مي*رود.
    اما اين جايگاه باعث نمي*شود تا ضرورت توليد محصولات كيفي و از آن مهم*تر، محصولاتي كه توسط خود خودروسازان طراحي و توليد شده باشد و نه اين*كه صرفا مونتاژ محصولات از رده خارج خودروسازان بزرگ دنيا باشد، مورد غفلت واقع شود.
    در اين مدت، شركاي خارجي شركت*هاي خودروسازي ايران كمترين عنايتي به انتقال فناوري توليد خودرو به خودروسازان ايراني نداشتند و هنوز هم بعد از گذشت چند سال از مونتاژ خودروهاي پرتيراژ در داخل، قطعات حساس و اصلي آن از خارج كشور تامين مي*شود.
    خودروسازي اكنون درست يا غلط در صنعت ايران ريشه دوانده است و بيرون*كشيدن آن از اين صنعت به*معني حذف صدها هزار فرصت شغلي خواهد بود.
    مردم ايران، اشتغال و ارزش افزوده صنعت بومي خودروسازي را به*بهاي كاهش رفاه خود و استفاده از خودروهايي كه چند نسل از خودروهاي روز دنيا عقب*تر است پذيرفته*اند، اما حاصل كار پس از اين مدت نبايد كارنامه فعلي باشد.
    در دنيايي كه سرعت پيشرفت و تحول به شتاب ثانيه*ها رسيده است، 56 سال انتظار براي خودروساز*شدن توقع زيادي نيست.

  2. 2 کاربر از پست مفید *mahdis masterpis* سپاس کرده اند .

    maneli (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱),nasim.h (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •